ziekte bij Veldmuizen

Gestart door whmvb, september 03, 2019, 19:47:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo mensen,

een Kerkuil in De Onlanden, waarvan ik de braakballen regelmatig uitpluis, heeft de afgelopen weken een aantal Veldmuizen gevangen met een opmerkelijke ziekte/afwijking. Het begon twee weken geleden met één Veldmuis (van de 18 in totaal) die ver doorgegroeide boventanden had, terwijl de ondertanden ontbraken (zie eerste foto, de schedel rechts. Links een normale schedel, ter vergelijking). Ik vond dit vreemd, vooral omdat de ondertanden volledig weg waren, maar goed, zulke rariteiten kom je af en toe tegen als je veel pluist. Vandaag vond ik in nieuwe braakballen van dezelfde uil echter liefst zes Veldmuizen met afwijkingen aan de snijtanden, op een totaal van 35 individuen. Ook hier waren bij enkele exemplaren de ondertanden afwezig en de boventanden sterk doorgegroeid, maar bij één exemplaar waren die boventanden blijkbaar afgebroken (tweede foto), terwijl bij een ander exemplaar de boven- en ondertanden grotendeels 'verdwenen' waren en de restjes ervan los in de braakbal zaten (derde foto). De andere 29 Veldmuizen vertoonden geen enkel teken van dit soort problemen. Ook de kiezen van de afwijkende dieren zagen er normaal uit.
Het lijkt mij dat de Veldmuizen op die locatie in De Onlanden een-of-andere ziekte hebben (virus, bacterie, schimmel, ...) die de wortel van m.n. de ondertanden aantast, waardoor deze uitvallen of oplossen. Is een dergelijke ziekte bekend? En komt die vaker voor? Ik heb dit fenomeen in de 40 jaar dat ik braakballen uitpluis nog niet eerder gezien.
Ik ben benieuwd of iemand hier iets van af weet.

Wim
Wim van Boekel

Oenanthe

Bij (tamme) konijnen is dit verschijnsel mij bekend onder de naam olifantstandjes. Hierbij ontbreken geen tanden maar staan ze niet normaal ten opzichte van elkaar waardoor ze niet tegen elkaar afslijten. Dan krijg je net zulke vervormde tanden als bij de muizen op de foto. Bij konijnen is dit een erfelijke afwijking en geen (infectie)ziekte. Zou dat hier ook de oorzaak kunnen zijn? Het kan het plotseling herhaaldelijk optreden van het verschijnsel wel verklaren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

whmvb

Hoi Maarten,

bedankt voor je reactie. In dit geval ontbreken de ondertanden volledig bij de meeste 'zieke' muizen en is dat dus de reden dat de boventanden ongehinderd door kunnen groeien. De ondertanden waren eerder wel aanwezig, zoals blijkt uit de holtes in de onderkaak waar ze eerst zaten. Ook de half verdwenen tanden duiden, volgens mij, eerder op een ziekte dan op een erfelijke afwijking, maar wellicht bestaan dit soort erfelijke afwijkingen ook wel.

Wim
Wim van Boekel