Coleophora therinella ?

Gestart door arpwifi, augustus 03, 2019, 22:13:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

arpwifi

ObsId zegt Coleophora therinella met erg lage score (iets van 55% ofzo). Dat is een zeldzame soort en er zijn geen goedgekeurde waarnemingen vlakbij. Toch lijkt het streepjespatroon goed overeen te komen ... maar ik heb geen idee of dat diagnostisch is.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/177406578/.
1 Zwaluwtongkokermot - Coleophora therinella imago
datum: 2019-07-28
locatie: Heino - Den Alerdinck (OV)

foto's:



Alvast bedankt voor het meekijken!
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Elachista

Sja, met hooguit enkele Coleo soorten met gevalideerde foto is er voor obsid hooguit een bodempje tot geen referentiemateriaal. Hij zou bij Coleo's geen enkele score mogen en moeten geven.

Ik zeg: het zou kunnen.
Groet,
Tymo

arpwifi

Hoi Tymo,

hartelijk dank voor je antwoord - ik zag dat er wel wat gevalideerd zijn van foto, maar het is duidelijk dat je deze te onduidelijk vindt ;)

Zijn er nog bijzondere details die je zou willen zien (haren/doorntjes ergens), of gaat het helemaal op (te variabele) kleurpatronen? Niet dat ik heel veel andere foto's heb, maar vooral handig voor een volgende keer ...

Heb jij zoiets als deze (zonder genitaal) dan liever als "onzeker" onder een mogelijke soortnaam, of zie je ze liever bij spec.?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

boleto

Coleophora therinella is het in elk geval niet. Dus Coleophora spec. is beter, tenzij je zelf op zoek gaat naar een betere optie. Let in dat geval o.m. op de zwarte schubjes op de vleugel en op al of niet geringde of gebandeerde antennen.
Groet,
Leo Bot

arpwifi

Hoi Leo,

aangezien ik hier verder geen literatuur en goede vergelijkingsplaatjes voor alle soorten voor heb is dat een eenvoudige beslissing: spec. it is ...  :blink:

Dank voor de correctie/info!
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]