Hoofdmenu

Zadellibellen!

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juni 17, 2013, 23:07:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

arjan.kop

Citaat van: gevonny op juni 17, 2019, 19:39:02 PM


1. Wat jij waarschijnlijk voor beschadigingetjes houdt denk ik eerder aan nog niet uitgehard.
2. Onderstaande opname van het oog, als dit een oud ex. zou zijn, dan zou het oog vele malen meer beschadigd zijn geweest, is (op een enkele
    lichte beschadiging na) zo goed als intact.       
3. Jonge ex. en vrouwtjes hebben een violet zadel, waar is het blauwe zadel gebleven bij dit "oud" mannetje......
4. Alle meldingen in die tijd van dit ex. als niet uitgekleurd zijnde, zijn dan ook als zodanig goedgekeurd op waarneming.nl


Groet,
Gé Driessen         
1. dat is wat je bij glas en metalen 'patina' noemt.
2. Ogen beschadigen niet zo snel
3. valt binnen de variatie van de soort
4. Geen admin die daarover struikelt, denk ik.

Citaat van: migratorius op juli 02, 2019, 15:36:47 PM

Zie ook het bericht van Frank van 28 juni.

JanHein

Overheen gelezen... Ik ben benieuwd wat er verder gebeurt. Het zou zo mooi zijn als we meer inzicht hadden in wat er in de landen om ons heen gezien wordt.

pieterh93

De zadellibellen zijn hier vertrokken. Zowel op de Lozerheide als bij de Ringselvennen. De Ringselvennen en bijbehorende visvijver en koelvijvers van de zinkfabriek ( Nystar) zullen ook bij extreem weer niet uitdrogen. De Ringselvennen zijn zeer grote natuurlijke vennen en op de diepste punten ruim 1.80m diep. De zuidelijke keizers zijn zich hier wel aan het vestigen. En dan zien wij alleen het toegankelijke gedeelten. Aan de west- en noordwestkant van de Ringselvennnen is helemaal een ideaal biotoop, echter alleen met een bootje bereikbaar.

Groet,
Pieter v. Hoof

frankneijts

Citaat van: pieterh93 op juli 02, 2019, 18:07:40 PM
De zadellibellen zijn hier vertrokken. Zowel op de Lozerheide als bij de Ringselvennen. De Ringselvennen en bijbehorende visvijver en koelvijvers van de zinkfabriek ( Nystar) zullen ook bij extreem weer niet uitdrogen. De Ringselvennen zijn zeer grote natuurlijke vennen en op de diepste punten ruim 1.80m diep. De zuidelijke keizers zijn zich hier wel aan het vestigen. En dan zien wij alleen het toegankelijke gedeelten. Aan de west- en noordwestkant van de Ringselvennnen is helemaal een ideaal biotoop, echter alleen met een bootje bereikbaar.

Groet,
Pieter v. Hoof

De meeste Zadels zijn hier echter gezien bij de plas op de Loozerheide en die is afgelopen jaar weliswaar nèt niet helemaal uitgedroogd maar dat scheelde toch maar weinig. Ik voorzie bij aanhoudende droogte toch weinig gunstige omstandigheden voor libellenlarven daar. De plek bij de Ringselvennen waar ook enkele exemplaren zaten is nagenoeg onbeschaduwd, erg ondiep en droogt daarom zelfs in niet eens zulke héél droge zomers nog wel uit dus als het dit jaar zo doorgaat zal daar weinig terecht komen van eventuele Zadel-larven. Het Ringselven zelf droogt niet zo snel uit natuurlijk maar ik weet niet of daar nou zoveel Zadels zaten ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arjan.kop

Dan is de plek in Amsterdam dus een betere gok, tenzij we dit jaar een iets vochtiger zomer hebben dan vorig jaar.

frankneijts

#154
De locaties op de Plateaux waarvan ze gemeld zijn vallen waarschijnlijk ook allemaal droog en hetzelfde geldt vermoedelijk ook voor de (relevante vennen op de) Landschotse Heide. Betere kansen zou ik het Groot Meer bij Vessem geven en het Beleven bij Reusel. Vooral dat laatste (erg groot) houdt lang water. Op beide laatstgenoemde plekken zaten ook heel veel Zadellibellen!
Mocht er de komende tijd echter nog water vallen, liefst heel veel, dan zijn er vermoedelijk alleen al in de Kempen plekken te over om naar huidjes van en verse Zadellibellen te zoeken .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan v. Schaik

De laatste weken was het in het zuiden extreem droog, maar er gaat verandering komen begreep ik.
Veel regen....
Wanneer zouden we naar de verse zadels kunnen zoeken? Zou dat september al kunnen?
Stefan van Schaik

AvanderHeijden

Aangezien we nog nooit zadelveulentjes in Nederland gehad hebben is dat gokken maar ik denk idd ergens in de loop van september, misschien begin oktober... Maar ik zou die plekken eerder al in de gaten houden als het kan.

Es en Faz

#157
In Tsjechie is na 54  dagen al een leeg huidje gevonden, de beste man had een blad waar eitjes op afgezet waren meegenomen naar zijn (6×3m) tuinvijver. De watertemperatuur lag in deze periode tussen de 25 en 28 graden. Het is hier al die tijd op zijn zachtst gezegd ook best warme geweest, dus houd de oogjes wijd open de komende tijd!! :o :duim:
Groetjes Es & Faz
Onze webstek: http://www.macromia.nl
Heidelibellen Determinatie Sleutel: http://macromia.nl/Info-contacts-links/determinatie.html

AvanderHeijden

Citaat van: Es en Faz op augustus 02, 2019, 09:46:46 AM
In Tsjechie is na 54  dagen al een leeg huidje gevonden, de beste man had een blad waar eitjes op afgezet waren meegenomen naar zijn (grote) tuinvijver. De watertemperatuur lag in deze periode tussen de 25 en 28 graden. Het is hier al die tijd op zijn zachtst gezegd ook best warme geweest, dus houd de oogjes wijd open de komende tijd!! :o :duim:

Zo, dat is rap!  :o Dan zou het later deze maand misschien al kunnen starten...

arjan.kop

#159
Iedereen en zijn moeder is me weer voor...

Gelukkig hebben we de foto's nog:

arjan.kop

Ik denk dat ik maar weer eens een vrije dag in ga schieten hier. Weet iemand hoe het de laatste weken is gegaan in Budel, qua aan- danwel afwezigheid van water? Vorige week was ik bij de Bergvennen, die normaal niet uitdrogen, maar daar was het echt heel droef. In de twee grootste plassen stond nog net genoeg water voor wat kikkers, maar die hadden de pech dat er een familie ooievaars met honger in de buurt was.
Ik ben zo suf geweest niet bij te houden op welke plekken het wel en op welke het minder ernstig was met het gebrek aan regen, maar als de hele oostelijke helft van het land zo weinig heeft gekregen vrees ik dat er minder overblijft van zadels van eigen bodem dan gehoopt.

frankneijts

Huidige status van de beste 'zadel-locaties' in de Brabantse Kempen mbt de kansen op uitsluipende Zadels irt waterstand:
* Groot Meer (Vessem): kansrijk
* Beleven (Reusel): idem maar niet vrij toegankelijk (en erg groot)
* Plas Loozerheide (Budel-Dorplein): kansrijk
* Plasjes bij Ringselvennen (Budel-Dorplein): goedddeels droog
* Vennen Landschotse Heide (Middelbeers): goeddeels droog behalve de Keijenhurk maar die is weer erg groot..
* Vennen/plasjes Plateaux: veel droogval al zijn resterende plasjes kansrijk maar niet vrij toegankelijk

Al met al zou ik mijn kansen wagen op de Loozerheide en/of het Groot Meer ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arjan.kop


grunsven

In Tsjechië schijnt de eerste uitsluiper gevonden te zijn.
Ze waren daar vast iets eerder dan in Nederland maar we zijn gewaarschuwd.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankneijts

#164
Citaat van: frankneijts op augustus 03, 2019, 14:02:37 PM
Huidige status van de beste 'zadel-locaties' in de Brabantse Kempen mbt de kansen op uitsluipende Zadels irt waterstand:
* Groot Meer (Vessem): kansrijk
* Beleven (Reusel): idem maar niet vrij toegankelijk (en erg groot)
* Plas Loozerheide (Budel-Dorplein): kansrijk
* Plasjes bij Ringselvennen (Budel-Dorplein): goedddeels droog
* Vennen Landschotse Heide (Middelbeers): goeddeels droog behalve de Keijenhurk maar die is weer erg groot..
* Vennen/plasjes Plateaux: veel droogval al zijn resterende plasjes kansrijk maar niet vrij toegankelijk

Al met al zou ik mijn kansen wagen op de Loozerheide en/of het Groot Meer ..

Vandaag gezocht op t Groot Meer bij Vessem. Hier staat water genoeg en het ziet er meer dan prima uit voor uitsluipende Zadels al zag ik die nog geen. Wel heel veel uitsluipende heidelibellen (grotendeels Bruin- en Steenrode) en 'massa's' Zuidelijke (en Grote) keizers..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arjan.kop

't Is ook wel heel mooi daar!

arjan.kop

#166
Citaat van: grunsven op augustus 04, 2019, 19:04:11 PM
In Tsjechië schijnt de eerste uitsluiper gevonden te zijn.
Ze waren daar vast iets eerder dan in Nederland maar we zijn gewaarschuwd.

Als dat die van een paar berichten hierboven zijn: de eieren werden verzameld en zaten in een vrij warme vijver. De eerste sloop na 54 dagen uit. De eerste waarneming van een eileggend koppel hier is van 9 juni. Dat is inmiddels 56 geleden, dus in teoritis moet het kunnen 😀

grunsven

Er schijnt er vandaag weer een nieuwe gezien te zijn. Details weet ik verder ook niet.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

arjan.kop

Klopt. Zelfde meneer, zelfde vijver.

frankneijts

Citaat van: frankneijts op augustus 03, 2019, 14:02:37 PM
Huidige status van de beste 'zadel-locaties' in de Brabantse Kempen mbt de kansen op uitsluipende Zadels irt waterstand:
* Groot Meer (Vessem): kansrijk
* Beleven (Reusel): idem maar niet vrij toegankelijk (en erg groot)
* Plas Loozerheide (Budel-Dorplein): kansrijk
* Plasjes bij Ringselvennen (Budel-Dorplein): goedddeels droog
* Vennen Landschotse Heide (Middelbeers): goeddeels droog behalve de Keijenhurk maar die is weer erg groot..
* Vennen/plasjes Plateaux: veel droogval al zijn resterende plasjes kansrijk maar niet vrij toegankelijk

Al met al zou ik mijn kansen wagen op de Loozerheide en/of het Groot Meer ..

Plas op de Loozerheide bevat nog redelijk wat water maar is op veel plaatsen erg ondiep zodat het water flink opwarmt. Opvallend is dat er geen vegetatie in voorkomt en het water erg troebel is. Het is dan ook de speelvijver van een paar kuddes Taurusrunderen en Exmoorponies... Vanddaag daar een uurtje of 2 met een netje lopen klooien maar dat leverde geen libellenlarven op. Dus ook geen Zwervende heidelibellen laat staan Zadels of Zuidelijke keizers maar wel heel veel Ruggenzwemmers (Notonecta) en een handjevol (rode) muggenlarven. Zie voor de huidige situatie de bijgaande foto's..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arjan.kop

Dat verbaast me wel. Je zou toch op zijn minst Sympetrum verwachten. Het barstte er echt van die beesten.

frankneijts

Citaat van: arjan.kop op augustus 05, 2019, 22:04:44 PM
Dat verbaast me wel. Je zou toch op zijn minst Sympetrum verwachten. Het barstte er echt van die beesten.

Ik heb alleen in de ondiepe gedeeltes gemonsterd en vooral bij de oever waar de wind op stond (er stond een straffe wnw) en er daarbij voor gezorgd ook steeds een laagje slib mee te nemen. Wellicht moet je ook dieper monsteren? Juist van de wind af? Meer slib meenemen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arjan.kop

Ik durf het je niet te zeggen. Geheel tegen mijn principes trek ik morgen een korte broek aan. Dan kan ik ook de hele vijver door als het moet.

frankneijts

Vanmiddag samen met Arjan een paar uurtjes gemonsterd in het Groot Meer (dit was geen afspraak maar een stomtoevallige ontmoeting toen we beiden op hetzelfde moment onze auto's hier parkeerden ..). Aanvankelijk leverde dit op enkele minilarfjes na geen Anax-larven of huidjes op maar nadat Arjan was vertrokken ging ik nog even door en dat bracht ineens 2 larven in het net die er heel verdacht uit zagen. Beide waren net geen 40 mm lang en opvallend goenachtig van kleur. Ik plaats enkele foto's hierbij, graag commentaar!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Es en Faz

Spannend hoor Frank!! O0

Vandaag is een verse Zadellibel bij Sachsen gezien, zo komt het wel dichtbij..... :duim:
Groetjes Es & Faz
Onze webstek: http://www.macromia.nl
Heidelibellen Determinatie Sleutel: http://macromia.nl/Info-contacts-links/determinatie.html

arjan.kop

Dat ziet er veelbelovend uit, Frank! 👍

AvanderHeijden

 :o :o :o Kweek je er ook 1 uit?

frankneijts

#177
Citaat van: AvanderHeijden op augustus 06, 2019, 20:37:55 PM
:o :o :o Kweek je er ook 1 uit?
Nee, ik heb ze weer losgelaten: ik heb geen aquarium.. Iemand die een 100% ID aandurft of kan aangeven waar de twijfelpunten zitten?
EDIT: Heb Ewoud n mailtje gestuurd..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arjan.kop

Niet met die jongkies. Ik had beter bij jou kunnen blijven...

Een aquarium is niet nodig trouwens. Iedere pot of vaas, groot genoeg voor het beest om zich om te keren voldoet al.

frankneijts

Citaat van: arjan.kop op augustus 06, 2019, 23:04:05 PM
Niet met die jongkies. Ik had beter bij jou kunnen blijven...

Een aquarium is niet nodig trouwens. Iedere pot of vaas, groot genoeg voor het beest om zich om te keren voldoet al.

Ga komende dagen nog wel n keer terug dus als je tijd hebt .. B)
Moeten die beestjes niet te eten hebben? Of moet ik er ook wat van die Sympetrumpjes bij doen? En wat als-ie uit gaat sluipen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'