welke planten verdwijnen het eerst bij overbegrazi

Gestart door tekenaar, augustus 02, 2007, 14:58:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

Stel, je hebt een oud pijpenstrooites-veld met bomenopslag (berk, grove den) maar ook leuke plantjes als orchideeen, kleine zonnedauw en klokjesgentiaan. De beheerder wil dit terrein gaan begrazen met enkele tientallen geiten (!) per hectare. Welke planten verdwijnen het eerste en heeft iemand daar literatuur over (liefst digitaal en Engelstalig)?

Dit is namelijk het geval in een natuurgebied in Slovenie (Cerknica-meer).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Esther

Ik probeer je wat op te sturen, misschien heb je er wat aan.

Groet Esther

Tim Asbreuk

Geiten worden in Nederland wel eens in gezet als versterking van de schaapskudde's om berken en grove dennen van de hei af te vreten. Geiten eten in de regel namelijk jong houd en de bast van bomen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

huysse

Geiten eten in principe alles, maar het zijn echte hapsnap grazers.
Hapje hier, hapje daar en liefst ook daar waar ze haast net niet bijkunnen.
Grote opname en  behoefte aan veel ruwvezel in het rantsoen.
Hoeveel is enkele tientallen en hoelang blijven die geiten daar? Melken? Bijvoeren?
Bij veel geiten die voldoende lang in het gebied blijven houd je uiteindelijk een praktisch kale vlakte over.

groet,
Marijke




Scio

in een natuurgebiedje naast Leeuwarden is er ook een schaapskudde geweest die even langskwam. Alleen de pitrus staat nog overeind.  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

huysse


Hinko

Als je ergens constant vee laat lopen in hoge dichtheid hou je alleen gras over.
Periodieke of selectieve (extensieve) begrazing kan floristisch juist erg interessant zijn. Ergens zomaar wat vee in een natuurgebied proppen is geen natuurbeheer.

Scio, dat stukje bij Leeuwarden, daar is de begrazing niet tegen pitrus gericht maar tegen cruisende homo's. Helaas gaat de vegetatie wel kompleet naar de  :censored:  
mvgr, Hinko

Windekind

#7
In de Levende natuur is kan ik mij herinneren nog wel het een en ander gepubliceerd over de effecten van begrazing op dit soort vegetaties. In het algemeen gaat het dan natuurlijk over zeer extensieve begrazing.
De laatste tijd wordt ook steeds meer geëxperimenteerd met drukbegrazing met schapen op heideterreinen. Dit betreft dan natuurlijk het kort inzetten van een erg hoge dichtheid grazers op een klein deel van het terrein i.h.a. onder begeleiding van een herder. Dit werd onder andere in sterk vergraste terreinen toegepast in de hoop heidevegetaties terug te kunnen krijgen. Ik heb daar een artikel over gelezen van een herder (niet wetenschappelijk onderbouwd) die aangaf dat de resultaten zeer bemoedigend zijn.

Ik denk dat de vraag van de effecten van intensieve begrazing op de soorten die jij noemt vnl. afhangen van de duur van de begrazing. Hoe ver laat je dit terrein uiteindelijk kaal eten/trappen.

Drosera is m.i. het minst gevoelig al eenjarige. Ik ken terreinen waar plaatselijk een hoge begrazingsdruk is (langs de vennen). Drosera doet het daar prima.
Soorten met langere levenscycus en ontwikkelingscyclus zijn m.i. veel gevoeliger.
De orchideëen dus in het bijzonder.

Ik zal kijken of ik wat artikelen kan op zoeken, maar dat wordt pas volgende week. Is dat nog aantrekkelijk voor jouw ?

p.s heb je al bij Alterra geïnformeerd ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

pka

Vraag is of de geiten nutrienten aan- of afvoeren. Staan ze 's nachts op stal en wordt de mest ergens anders heengevoerd?

Verarming kan goed zijn voor soorten als zonnedauw.

Eetbare planten met bovengrondse meristemen kunnen het moeilijk krijgen, behalve bomen die meristemen buiten bereik van de geiten hebben.