roze braam in de Belgische Kempen

Gestart door RutgerB, juli 09, 2019, 13:20:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Iemand een idee welke braam ik vond?

https://waarnemingen.be/waarneming/view/175915515

mijn eigen beste gok is nu Rode grondbraam - R. sprengelii










peterv

Dag Rutger,

R. sprengelii is dit met zekerheid niet. Die heeft veel minder en kleinere klieren in de bloeiwijze en gekromde stekels, nooit zulke lange rechte. Ik ben onvoldoende thuis in de bramenflora van de Belgische Kempen om betrouwbaar te kunnen zeggen welke soort dit wel is.

groet, Peter
Peter Venema

RutgerB

Bedankt in ieder geval om er naar te kijken. Ron kan dit allicht dan weten? Ik zal hem een mailtje sturen.

hendrikD

Dit lijkt het meest op Rubus glareosus, cfr. de beschrijving en afbeeldingen bij Rubus Nederland. Maar er ontbreken kenmerken op de foto's die cruciaal zijn voor de determinatie, zoals de beharing op de onderzijde van het blad, de vorm van de bloeiwijze, enz.

RutgerB

Bedankt voor de reactie Hendrik. Van Ron kreeg ik via de mail de reactie dat het vegetatieve deel op foliosus lijkt, maar de bloem daarvoor niet klopte. 

Dat zijn dan al twee suggesties die naar Humusbraam. Serie Pallidi  wijzen. Dat lijkt richting een oplossing te gaan :-)

Ik zal teruggaan en een blad omdraaien voor een foto en een bloeiwijze van wat verder fotograferen.

Rense Haveman

Het lijkt sterk op Rubus prei. Ken ik niet erg goed, een paar keer gezien, maar je zou daar de kenmerken van kunnen vergelijken!
Groet! Rense

havikskruiden!