wat voor spitsmuis?

Gestart door zakdrager, juli 17, 2019, 06:48:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Ik weet niks van muizen behalve dat ze nogal moeilijk zijn. Deze hebben de buren en ik gisteren dood gevonden op straat. Zo te zien een slachtoffer van een van de vele katten hier. Onder meer de onderkaak ligt open. Op de foto's hier zijn nog andere 'indrukken' te zien: https://waarneming.nl/observation/176428572/

Volgens ObsIdentify een huisspitsmuis. Na het uploaden van de 1e foto was hij bijna 100% zeker. Na het uploaden van andere foto's zakte dat eerst nogal sterk waarna het weer toenam. Zelf zou ik er op basis van de afbeeldingen in Zoogdieren van West-Europa (KNNV, 1994) misschien eerder (tweekleurige) bosspitsmuis van gemaakt hebben. We wonen hier ook 30 m van het bos. Maar ik weet er niks van.

Hij woog trouwens precies 8 gram.

Groet, Henk ten Holt

PS Ik heb nog meer foto's of kan evt. uitsneden maken. Ik heb hem ook nog heel even bewaard.

zakdrager

Kop-romplengte is ca 65 mm en staartlengte ca 40 mm

Rob Koelman

#2
Citaat van: zakdrager op juli 17, 2019, 06:48:19 AMVolgens ObsIdentify een huisspitsmuis.

In dit geval heeft ObsIdentify gelijk...

Zie bijvoorbeeld de eerste en de derde foto, waarop lange afstaande haren op de staart te zien zijn. Deze zijn kenmerkend voor het geslacht Crocidura...
Met vriendelijke groet, Rob