Waterspitsmuis, toch?

Gestart door Coen van Tuijl, juli 12, 2019, 18:38:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Coen van Tuijl

Beste iedereen,

onderstaande foto's van mi een waterspitsmuis, ik heb erover zitten sparren met iemand, maar die twijfelt.

Naar mijn idee is het beest al te groot voor bosspitsmuis spec.

De buik is wit en en de flank is een overgang van een zwarte rug naar witte buik (zonder bruinere band). op de foto's zijn bijv. ook haren te zien aan de schenen. Ook de donkere poten pleiten mi voor waterspitsmuis.

Wie weet hier verder nog iets zinnigs over te zeggen?

Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Rob Koelman

Citaat van: Coen van Tuijl op juli 12, 2019, 18:38:14 PMonderstaande foto's van mi een waterspitsmuis, ik heb erover zitten sparren met iemand, maar die twijfelt.

Naar mijn idee is het beest al te groot voor bosspitsmuis spec.

De buik is wit en en de flank is een overgang van een zwarte rug naar witte buik (zonder bruinere band). op de foto's zijn bijv. ook haren te zien aan de schenen. Ook de donkere poten pleiten mi voor waterspitsmuis.

Tsja, ik zie hier geen overduidelijke waterspitsmuis in.

In onderstaande foto een bewerkte uitsnede (kan natuurlijk beter van het origineel worden gemaakt).

De vachtkleur van de rugvacht heeft bruinige tinten en is niet geheel molgrijs/-zwart (wat je zou verwachten bij waterspitsmuis). Ook is de overgang van donkere rugvacht naar lichtere buikvacht ('demarcatielijn') niet scherp.

Dan kom je toch weer op bosspitsmuis uit...

Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Mijn indruk is juist dat dit wél een Waterspitsmuis is. Dat doe ik op basis van de grootte van het dier (vergelijk met het sardineblikje), de forse achterpoten (die inderdaad zwart zijn ipv van de vleeskleur van Bosspitsmuis), de relatief lange snuit en de algehele 'jizz'. Mijn ervaring met Waterspitsmuis is dat de scheidslijn tussen witte onderkant en zwarte bovenkant lang niet altijd scherp is. Ik kom regelmatig dieren tegen die een (deels) bruinige onderkant hebben, zoals het exemplaar op de foto. Dat lijkt me hier ook het geval.

groeten,

Wim
Wim van Boekel

Coen van Tuijl

Dat het geen klassieke waterspitsmuis is dat geloof ik zeker. Maar mi komen er meer kenmerken overeen met een waterspitsmuis dan met bosspitsmuis.

Vrijwel alle bosspitsmuizen die ik tegen kom hebben toch een vrij duidelijke licht bruinere flank. Die ontbreekt hier.

Mijn eerste waterspitsmuis op de camera was volledig zwart dus enige variatie lijkt me zeker mogelijk
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Rob Koelman

#4
Dat niet alle waterspitsmuizen een scherpe demarcatielijn tonen klopt.

Het dier op de foto heeft een aantal kenmerken die m.i. beter passen bij bosspitsmuis:
- bruinige tinten in rugvacht
- staart lijkt te kort en te dun voor waterspitsmuis
- het slanke profiel van de kop op de derde foto

Wat wel op waterspitsmuis past zijn de schijnbaar erg forse achterpoten op de tweede foto.

Over het algemeen zie je bij een foto van een waterspitsmuis gelijk dat het er een is. Bij twijfel blijkt het meestal toch om een bosspitsmuis te gaan.

In het veld zijn de soorten natuurlijk onmiskenbaar en 100% zeker te determineren, maar op foto's blijkt het onderscheid nog wel eens lastig te zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Citaat van: Rob Koelman op juli 13, 2019, 13:48:26 PM
Over het algemeen zie je bij een foto van een waterspitsmuis gelijk dat het er een is.

Tja, om een bekend Nederlander te citeren: "je ziet het pas, als je het weet".

Wim

P.s.: vanochtend nog 17 zekere Waterspitsmuizen gezien in mijn live-traps.
Wim van Boekel

Rob Koelman

#6
Citaat van: Rob Koelman op juli 13, 2019, 13:48:26 PMOver het algemeen zie je bij een foto van een waterspitsmuis gelijk dat het er een is.

Citaat van: whmvb op juli 14, 2019, 09:59:43 AMTja, om een bekend Nederlander te citeren: "je ziet het pas, als je het weet".

Ander bekend citaat: "je ziet wat je wilt zien"...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Coen van Tuijl

Ik heb geen citaat maar wel een andere foto Rob,

Dit vind ik geen slank profiel van de kop.
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Rob Koelman

#8
Citaat van: Coen van Tuijl op juli 16, 2019, 10:16:49 AMIk heb geen citaat maar wel een andere foto

Kijk, dat is tenminste een foto waar je niet over hoeft te twijfelen...

Overigens gaat het bij die laatste foto om een waarneming van ongeveer 4,5 uur eerder. Deze staat in principe los van de eerder geplaatste waarneming en gaat het dan ook niet per se om dezelfde soort als op de eerdere foto's. Zie de time-stamps bij de foto's...
Met vriendelijke groet, Rob

Coen van Tuijl

Eind conclusie is dus dat op de laatste foto in ieder geval een waterspitsmuis staat.

Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Rob Koelman

Citaat van: Coen van Tuijl op juli 16, 2019, 23:07:59 PMEind conclusie is dus dat op de laatste foto in ieder geval een waterspitsmuis staat.

Zeker...
Met vriendelijke groet, Rob