praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Louise, uitleg is altijd mooi. Maar wil je dat jarenlang bij elke waarneming voor je neus krijgen? Ik zou gillend gek worden.
Kleed bij niet advanced. Ja met die gedachte speel ik ook. Maar wat je al zegt imago zegt een starter niet veel, idem voor adult, juveniel etc.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Louise53

Wat is er mis met
1. adult (volwassen insect)
of
2. imago (volwasse insect)
...
Vriendelijke groet, Louise

Louise53

#422
Om nog eens terug te komen op de getallen van de relatiewaarnemingen:

Belgie       259.844 (71.523)
Nederland 301.723 (59.098)
De rest       25.305 (10.007)

Dit zijn de numbers die er toe doen. Er zijn veel interpretaties mogelijk. Ik geef er om te beginnen eentje:

De rest       25.305 (10.007). Dit kan gewoon betekenen dat er gemiddeld 2,5 insecten of wat dan ook op een gastheersoort werden waargenomen per locatie. Dat kan in theorie een ideale situatie zijn. In de praktijk natuurlijk niet, die verhouding zou veel hoger moeten liggen.
De Belgische en Nederlandse situatie is veel natuurlijker. Als ik naar mijn eigen ervaring kijk, dan kan je in de juiste seizoenen gemakkelijk van een locatie meer dan tien waarnemingen doen van dezelfde gastheersoort. Van die gastheer wil je waarschijnlijk maar 1 aparte waarneming aanmaken.
Dat de verhoudingen zo laag zijn, kan eerder duiden op een gebrek aan kennis of waarnemingsvermogen om al die relaties vast te leggen.
Ik weet dat de realiteit helemaal anders is, maar dit is evengoed een interpretatie die je niet zomaar kan weerleggen zonder eens echte diepgaande data mining te gaan doen.
Vriendelijke groet, Louise

Louise53

#423
Het is geen ideale oplossing, maar dan is toch alvast voor elke locatie+tijd combinatie een verifieerbare, opzoekbare, etc... relatiewaarneming beschikbaar. Dat kan je als ankerpunt gebruiken om andere gerelateerde relaties van dezelfde locatie en tijd bijvoorbeeld aan te passen.
Vriendelijke groet, Louise

Louise53

Citaat van: hiskodevries op juni 14, 2019, 19:44:23 PM
Louise, uitleg is altijd mooi. Maar wil je dat jarenlang bij elke waarneming voor je neus krijgen? Ik zou gillend gek worden.
Kleed bij niet advanced. Ja met die gedachte speel ik ook. Maar wat je al zegt imago zegt een starter niet veel, idem voor adult, juveniel etc.

Trouwens wie heeft geen smartphone of pc binnen handbereik. Ik krijg binnen 5 seconde de hele uitleg bij het eerste google search resultaat. Zeker met drie sleutelwoorden, als imago, volwassen en insect. Dat is dus echt alles dat je nodig hebt. Idem voor andere begrippen natuurlijk.
Vriendelijke groet, Louise

frankaroos

Citaat van: Louise53 op juni 14, 2019, 19:31:17 PM
Nederlands: Voeg foto's of geluiden toe. Gelieve foto's toe te voegen met de soort scherp en beeldvullend op de foto. Datum, tijd en locatie worden indien mogelijk uit multimedia gelezen.
Dit is "walking down fancy boulevard" voor zeldzame vogels die op een kilometer afstand in een glimp voorbij vliegen en waarvan met kunst en vliegwerk wat bewijspixels zijn gemaakt. Of het fotobewijs is slechts weggelegd voor de happy few die een 1200 mm telelens hebben.

Ik zie waarneming.nl als een "citizen science project" en om nu die ronde bal door een vierkant gat van een wetenschappelijke subset te duwen gaat mij veel te ver. Doe dat werk dan off-line in een subset (de volgers van dit idee), maar ga de argeloze natuurliefhebber niet opzadelen met je gesofisticeerde wilde dromen met wat er allemaal zou kunnen met waarneming.nl. Of: hoe verzoen je een citizen science project met de wetenschappelijke wensen van een kleiner deel van de gebruikerspopulatie.

Dus het attribuut "onbekend" moet blijven als default.

Louise53

Het is maar een suggestie voor beginnende gebruikers. Als je een betere verwoording hebt en aanvullingen horen we het graag.
Ik hoop dat iemand die waarneming.nl veel gebruikt niet elke keer weer die tekst leest. De meeste gebruikers vervallen snel in een routine en lezen die tekst nooit meer.
Dus helemaal geen probleem met bewijsplaatjes. Er is niets gesofisticeerd. Het heeft allemaal al bestaan en zijn nut bewezen. Het attribuut 'onbekend' mag gerust blijven als default. Daar heb ik nooit geen probleem van gemaakt. Het gaat om een suggestietekst of voorbeeldtekst zoals in het invoerveld voor de soort en enkele andere velden.
Vriendelijke groet, Louise

frankaroos

Zie mijn opmerkingen als een algemene noodkreet tegen compliceren van waarneming.nl. Het is zonder verfijningen al lastig genoeg. Wie de schoen past trekke hem aan.

Louise53

#428
Om duidelijk te zijn. Mijn suggesties veranderen niets aan het invoeren en alles blijft dus even eenvoudig of moeilijk. Als levensstadium bij de basisgegevens wordt gevoegd kun je die gerust op default onbekend laten staan.
De mensen die wel mee zijn met het verhaal van het belang van dit gegeven, gaan alvast minder vaak vergeten om het toe te voegen. Dus alleen voordelen.

De suggestieteksten of voorbeeldteksten zoals bij het invoerveld voor soort zijn er dan nog enkel voor de beginnende gebruiker en hoef je niet te blijven lezen. Hetzelfde is ook geldig voor bijvoorbeeld externe linken of pop-ups met meer uitleg.
Vriendelijke groet, Louise

Louise53

Citaat van: Louise53 op juni 14, 2019, 19:31:17 PM
Details (gelieve in te vullen indien mogelijk)     Onthoud details voor volgende waarneming

Een veel gebruikte woordkeuze bij software is aanbevolen of in het Engels 'recommended' Misschien dan:

Details aanvullen (aanbevolen)    Onthoud details voor volgende waarneming
Vriendelijke groet, Louise

Louise53

Een grote toegeving vanuit mijn standpunt, maar draai de situatie van de oude site om. Dus behoud standaard het NIET aanmaken van een aparte waarneming bij op/in, maar voorzie de mogelijkheid om een vak aan te vinken voor wie een aparte waarneming wil aanmaken.
Dan moet iedereen blij zijn. Vele waarnemers gaan gewoon door zoals nu op de nieuwe site en wie wil kan zijn waarnemingen beheren zodat de determinaties correct blijven, de relatie en de gekoppelde waarnemingen verbeterd kunnen worden.
Dus wie belang hecht aan correcte gegevens heeft dan toch de optie om zowel relaties als waarnemingen op te zoeken en te verbeteren.

Over mijn andere voorstellen. Degene die van toepassing zijn op de apps, kunnen ook daar gemakkelijk aangepast worden.
Vriendelijke groet, Louise

Daandrukker

Citaat van: Louise53 op juni 15, 2019, 11:31:22 AM
Een grote toegeving vanuit mijn standpunt, maar draai de situatie van de oude site om. Dus behoud standaard het NIET aanmaken van een aparte waarneming bij op/in, maar voorzie de mogelijkheid om een vak aan te vinken voor wie een aparte waarneming wil aanmaken.
Dan moet iedereen blij zijn. Vele waarnemers gaan gewoon door zoals nu op de nieuwe site en wie wil kan zijn waarnemingen beheren zodat de determinaties correct blijven, de relatie en de gekoppelde waarnemingen verbeterd kunnen worden.
Dus wie belang hecht aan correcte gegevens heeft dan toch de optie om zowel relaties als waarnemingen op te zoeken en te verbeteren.


Goed idee!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Douwe van der Ploeg

Dank voor het toevoegen van de auteursnaam aan de soortpagina, erg blij mee!
Douwe van der Ploeg

RutgerB

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 29, 2019, 01:40:24 AM
Dank voor het toevoegen van de auteursnaam aan de soortpagina, erg blij mee!
Inderdaad fijn, maar die hoofdletters en leestekens in de namen hoeven niet in het VET  .  Voorbeeld https://waarnemingen.be/species/116344/

Douwe van der Ploeg

Lijkt alleen zo te zijn wanneer een soort geen plaatselijke naam heeft, alleen een wetenschappelijke. Die wordt dan (in z'n geheel, inclusief auteur) gebruikt als "naam van de pagina" en die is in het vet.. Soorten die wel een plaatselijke naam hebben, tonen alleen die in vet met daaronder de wetenschappelijke: https://waarnemingen.be/species/9674/observations/?

Overigens ook prettig dat de wetenschappelijke naam zelfs cursief staat :)
Douwe van der Ploeg

RutgerB

Ah, zo.

Dat zou ik consequenter doen. Dus altijd:

Landstaal naam zwart - recht - groot (indien geen een - of lege regel of regel weg)
Wetenschappelijk naam grijs - cursief - groot
Auteursnaam achter de wetenschappelijke grijs - rechtop - klein



hiskodevries

In het geval van alleen een wetenschappelijke naam oogt het op een fullscreen niet Okay. Terug naar de tekentafel. Van oorsprong was het Okay , maar na een aantal tussenstappen is dat helaas niet meer Okay.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

petermeer

Graag alleen nog maar reacties plaatsen die in dit topic thuishoren.
Niet relevante reacties worden verwijderd.

Nieuwe topics om hier over te klagen worden niet op prijs gesteld!

Mocht je het hier niet mee eens zijn, stuur dan een e-mail met je motivatie waarom je dat vindt, naar info@waarneming.nl.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

RonJMBerkhout

Hoi,
Het valt op dat de kaartjes in de nieuwe versie niet conform de oude versie zijn. Uurhokken zijn niet meer zoals de meeste van ons gewend zijn die gebruik maken van de "Topografische inventarisatieatlas voor flora en fauna van Nederland" (gebaseerd op de Amersfoort coördinaten). SOVON, FLORON en waarschijnlijk vele anderen gebruiken dat voor hun atlasprojecten.

Waarom is hier van afgeweken???

MVG, Ron

hiskodevries

Ron, die is al een tijdje geleden doorgegeven als bug, maar niet opgenomen in https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443811.msg2288197#msg2288197
Dat is alsnog gebeurt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RonJMBerkhout

Citaat van: hiskodevries op juli 02, 2019, 07:31:15 AM
Ron, die is al een tijdje geleden doorgegeven als bug, maar niet opgenomen in https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443811.msg2288197#msg2288197
Dat is alsnog gebeurt
OK, fijn! Ik had dit niet als een "bug" gezien. Maar, bedankt voor de uitleg Hisko.
MVG, Ron

hiskodevries

ja dat is het. Een fout in de berekening. In Nederland zouden de 1 kmhokken wel kloppen. Alle andere varianten zijn verschoven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

dirder

Geen idee waar dit hoort. Het is al een tijdje dat ik niet meer kan zien waar ik m'n waarnemingen lokaliseer (er verschijnt geen 'pijl' meer), gruwelijk irritant. Net overigens als het feit, hier al eerder door anderen aangehaald, dat de kaart uitzoomt na het invoeren van een waarneming.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Ik heb dit ook al eens als wensen geformuleerd, maar helaas kennelijk nog niet aangepast / verholpen. Ik ben nog steeds verslaafd aan de oudeversie, dus ik ga veranderingen ten goede ook niet zo snel opmerken.

De basis zou toch het makkelijk invoeren moeten zijn, liefst ook met sneltoesten etc.  Liever niet te veel muisklikken, scrollen of 'hooveren'.  Je moet je gegevens er gewoon kunnen inrammen. Dat er geen soortgroepvoorkeur kan worden aangegeven en dat je dus veel letters moet intypen voordat je de gewenste soort kan vinden, helpt ook niet.

De kaart moet gewoon doen wat ik wil. Ik wil zelf grootte onzekerheid, gebied, inzoomniveau bepalen.

Ik wil ook coördinaten makkelijk kunnen plakken.  Dat vakje
CiteerWGS84  Breedtegraad N Lengtegraad E
Wat is eigenlijk het nut daarvan in de nieuwe versie ? Coördinaten erin typen heeft geen zin. In de oude versie ging dan wel. Aparte vakjes is dan weer niet nodig voor breedte en lengte. Gewoon scheiden door de komma.

Maar goed: wensen uiten is makkelijk. Ik heb me er al op voorbereid dat het jaren gaat duren voordat het verbeterd wordt naar mijn smaak en mogelijk dus nooit. Mijn smaak is niet die van anderen..


RutgerB

#444
Er zijn nu heel wat zaken mogelijk op de oudeversie waar we soms heel lang op hebben moeten wachten. Neem het kunnen editen of deleten van meerdere waarnemingen tegelijk. Daar is vanaf het prille begin om gevraagd en pas een jaar of 2-3 geleden is dit mogelijk geworden. Hoop is er dus altijd en nooit is wel erg lang.

Mijn grootste hoop is dat de oudeversie nog 10 jaar parallel mee blijft draaien. Gelukkig is er in mijn geval ook nog Observations.be die klaarblijkelijk geheel nog in de oude modus draait. Wat ik wel amusant vind, ik wens natuurlijk de nieuwe site al het beste toe, is dat de oudeversie nu 5-10 keer sneller draait. Zo'n parallel is dus in ieder geval heel handig voor de keuringen. Ik kan me namelijk ook herinneren dat je daar rond een uur of zeven 's avonds niet aan hoefde te denken. Dan liep je gewoon vast.

Edit: dit was als reactie op een bijdrage bedoeld die daarna is verwijderd.

marcel234

Citaat van: Rutger Barendse op juli 30, 2019, 11:17:50 AM
Ik wil ook coördinaten makkelijk kunnen plakken.  Dat vakje
CiteerWGS84  Breedtegraad N Lengtegraad E
Wat is eigenlijk het nut daarvan in de nieuwe versie ? Coördinaten erin typen heeft geen zin. In de oude versie ging dan wel. Aparte vakjes is dan weer niet nodig voor breedte en lengte. Gewoon scheiden door de komma.

[.....] Mijn smaak is niet die van anderen..
Jawel hoor, er zijn meer mensen dan dan alleen jij en ik die 52.0840607,5.1268928 willen kunnen plakken in 1 vakje. Veel handiger. Maar die nemen niet meer de moeite wensen te posten.

dirder

Voor de goede orde: klopt het dat 'alerts' afgeschaft is? Ik krijg alleszins geen berichten meer (met geldig emailadres).
Groeten, Dirk Derdeyn.

marcel234

Citaat van: dirder op augustus 12, 2019, 19:55:20 PM
Ik krijg alleszins geen berichten meer (met geldig emailadres).
Van de oude versie kreeg ik vandaag nog een alert..

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

dirder

Citaat van: hiskodevries op augustus 13, 2019, 10:48:53 AM
alerts werken prima

Deden ze niet meer bij mij (nooit van mailadres veranderd overigens). Ik heb ze gewist en heringesteld en nu doen ze het weer.
Groeten, Dirk Derdeyn.