Hoofdmenu

egelvoeder

Gestart door zeeuwsvrouwtje, juni 29, 2019, 09:39:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

zeeuwsvrouwtje

Wij hebben dit voorjaar een egelhuisje geplaatst, bedje van papiersnippers gespreid en egeleten gekocht om reklame te maken bij de (in de buurt al aanwezige) beestjes. Nu weet ik ook wel dat je geduld moet hebben en dat ze vaak maar in de herfst op zoek gaan naar een nieuwe onderkomen.

Om er zeker van te zijn dat het een egel is die het bakje elke nacht leeg eet, heb ik een camera trap geplaatst. Ik wil nl. geen rattenplaag organiseren. Resultaat? 
https://affodilennidk.wordpress.com/2019/06/29/op-heterdaad/   :rolleyes: ;D

Nu is de volkswijsheid dat een kat kan passeren waar haar snor langs kan. Hoe kan ik ter gelegener tijd de egels voeren zonder dat de katten er mee weg zijn? Tot ik een oplossing vind, stop ik maar met reklame maken. Iemand tips? (En nee, de hond buiten laten is geen optie, want dan is heel de buurt wakker.  ;))
Zeeuws vrouwtje aka Affodil

jeroen vinke

Een emmer water is vaak wel effectief tegen katten..
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

zeeuwsvrouwtje

Als ik op wacht sta met die emmer water, komt ze niet. Ze kent me aan mijn hond. Die heeft ze een keer teveel getreiterd.  ;D
Zeeuws vrouwtje aka Affodil

jeroen vinke

Je zou de emmer op het dakje kunnen zetten, touwtje aan het voederbakje vast, en dan het voederbakje op wieletjes :wacko: als de kat gaat eten rolt het bakje misschien weg ennaar valt de emmer om.
Dan komt de kat waarschijnlijk de eerste weken niet weer.

Last van de katten van een ander houdt je toch. Eigenlijk is het de omgekeerde wereld.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

zeeuwsvrouwtje

Alleen al door de opstelling van huisje en voeder niet echt uitvoerbaar. Maar vooral dat "mobiele voeder" vind ik een grappig idee. Misschien moet ik eens bij de buren informeren of hun kinderen een telegeleide auto of zoiets hebben. Een katten food truck ...  ;D ;D ;D
Zeeuws vrouwtje aka Affodil

Odile Hilgenkamp

Misschien werkt een sluisje in de egelkast, waarvan de egel wel de bocht kan maken, maar een kat niet. Kijk maar naar de manier waarop je steenuilen in hun nestkast kunt beschermen tegen marters: http://www.steenuil.nl/nestkasten.
Groetjes,
Odile

zeeuwsvrouwtje

Het eten staat buiten de egelkast, omdat we vrezen anders ratten of zo IN de kast te lokken. Trouwens, dan moeten we voor het aanvullen telkens de kast openmaken, wat dan weer verstoring zou geven ALS er een egel in zit. Het gaat om dit type: https://www.nl.vivara.be/milton-egelhuis.html, dus daar komt geen kat in (misschien een heel jong kitten, maar deze plaagkat is behoorlijk uit de kluiten gewassen.
Zeeuws vrouwtje aka Affodil

Odile Hilgenkamp

Deze egelkast heeft al een sluis! Heel mooi dus.
Hoe dat buiten de kast met katten moet, weet ik niet. Er zijn diverse "katten-uit-de-tuin-verjagers" (met geur of geluiden etc.), maar of die dingen ook goed werken, daar lopen de meningen over uiteen. En die kunnen soms ook egels verjagen, dus dan heb je er helemaal niks aan.
Wij hebben bijna nu elke nacht in de achtertuin een egel die een paar keer uit zijn bakje met speciaal egelvoer komt eten. En er komt elke nacht minstens 1 kat langs. Gelukkig is de egel er altijd als eerste (ca. 22.30 uur) en ik zie de katten maar zelden met hun kop bij het etensbakje (alles op foto's van de wildlife-camera natuurlijk).
Groetjes,
Odile

zeeuwsvrouwtje

Ik ga eens aan mijn schoonzus vragen of zij geen bakje kan maken in vorstbestendig keramiek. Ik dacht aan iets (min of meer) in de vorm van een grote kikkerbek, zodat de egel met zijn fijne snuitje wél en de kat met haar dikke kop niét bij het voer kan. Eens brainstormen ... B)
Zeeuws vrouwtje aka Affodil

Odile Hilgenkamp


Lowieke

Ik heb een "hanging basket"omgekeerd over het egelvoer staan, vastgepind met een paar tentharingen.De egel kan prima door de openingen, de katten niet.
Jeroen.

Merel

Maar wat is nou precies het punt? Een egel heeft van een kat niet heel veel te vrezen en beide dieren komen in hetzelfde gebied voor, namelijk tuinen. Misschien moet je even stoppen met voeren, zodat de kat leert dat er geen eten is. De egel kan zo'n huisje ook wel vinden zonder dat er eten staat.
Zodra je dikke drollen in je grasveld tegenkomt, weet je dat er met regelmaat een egel door je tuin hobbelt en zou je kunnen overwegen om te beginnen met voeren.
Je kunt je ook afvragen hoeveel zin bijvoeren heeft in deze tijd van overvloed. Misschien handiger om het voeren op te starten vanaf augustus. In de tussentijd kunnen egels die je tuin aandoen vast wennen aan het egelhuisje.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Lowieke

Citaat van: Merel op juli 05, 2019, 13:52:44 PM
Maar wat is nou precies het punt? Een egel heeft van een kat niet heel veel te vrezen en beide dieren komen in hetzelfde gebied voor, namelijk tuinen.
Dat het voer is opgegeten door de vele katten die langslopen en de egel achter het net vist.
Ik voer nu ook niet, er is genoeg natuurlijk voer te vinden.
Jeroen.

zeeuwsvrouwtje

Dat die egel die kat wel een pittige loer kan draaien, daar ben ik van overtuigd. Maar dat intussen die kat met het voer weg is, er misschien zelfs ziek van wordt (en ik ben dan wel een beetje boos omdat ze ons met haar nachtelijke bezoekjes - mét of zonder gedekte tafel - elke keer via het geblaf van de hond wakker houdt) maar willens en wetens het beest een indigestie aandoen met onaangepaste voeding, dat wil ik ook niet.

Of er in onze tuin nu zo'n overvloed aan eten te vinden is, durf ik betwijfelen, want met de droogte is de kleigrond net een gebakken plaat waar wormen, slakken etc. nu zeldzaamheden zijn. Het voeder was vooral bedoeld als advertentie. Inmiddels is die reklamecampagne opgeschort tot later in het seizoen.

Dat van die hanging basket is nog zo'n stom idee niet. Ik geloof zelfs dat er nog een op overschot in het tuinhuis ligt. Zelf was ik van plan een soort huif over het potje heen te stapelen met blokken haardhout, maar dan moet de constructie wel stabiel genoeg zijn, anders valt ze bovenop de egel (je zal altijd zien: die kat komt de boel uit evenwicht schuiven en net als die egel een eerste keer komt, krijgt hij een blok hout op z'n verstand...)

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Zeeuws vrouwtje aka Affodil

Rob Koelman

Citaat van: zeeuwsvrouwtje op juli 09, 2019, 23:02:21 PMen ik ben dan wel een beetje boos omdat ze ons met haar nachtelijke bezoekjes - mét of zonder gedekte tafel - elke keer via het geblaf van de hond wakker houdt

Hmm, je bent bent 'een beetje boos' op de egel, terwijl het toch echt jouw eigen hond is die je wakker houdt met zijn geblaf.

Als 'roedelleider' (baasje dus) zou je genoeg gezag moeten hebben om jouw hond 's nachts stil te laten zijn. Laat je toch toe dat ie blaft - of moedig je dat zelfs aan, want 'waakhond' - dan is dat jouw verantwoording. De egel heeft hier verder niets mee te maken...
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Ze is boos op de kat, niet de egel.  ;D
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

#16
Citaat van: Merel op juli 10, 2019, 11:02:52 AMZe is boos op de kat, niet de egel.  ;D

Ook de kat treft geen blaam. Het is de hond die blaft, niet de kat of de egel...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

zeeuwsvrouwtje

#17
Citaat van: Rob Koelman op juli 10, 2019, 00:19:42 AM
Citaat van: zeeuwsvrouwtje op juli 09, 2019, 23:02:21 PMen ik ben dan wel een beetje boos omdat ze ons met haar nachtelijke bezoekjes - mét of zonder gedekte tafel - elke keer via het geblaf van de hond wakker houdt

Als 'roedelleider' (baasje dus) zou je genoeg gezag moeten hebben om jouw hond 's nachts stil te laten zijn. Laat je toch toe dat ie blaft - of moedig je dat zelfs aan, want 'waakhond' - dan is dat jouw verantwoording. De egel heeft hier verder niets mee te maken...

Ik vind het altijd een beetje jammer dat een grapje tegenwoordig niet meer als dusdanig begrepen wordt. Teken des tijds? Zal wel niet veel aan te doen zijn, zeker?  :rolleyes: :'(

Anyway, die constructie met die hangkorf ziet er nu zó uit: https://affodilennidk.wordpress.com/2019/07/15/zo-simpel-kan-het-zijn/. Op een egel zal het geduldig wachten worden. Maar de kat is in elk geval gefopt én gestopt (langs die weg toch).

O, en Rob: de hond heeft al twee nachten niet geblaft. Zelfs niet toen een andere kat door de tuin flaneerde. Het is gewoon omdat die tijger hem al tweeënhalf jaar het bloed onder de nagels uit pest, dat hij haar het liefst met huid en haar zou inslikken. Ik kan daar helemaal in komen ...  ;)

Zeeuws vrouwtje aka Affodil

jeroenroelofsen

Ehmmmm... de hond zijn gang laten gaan... probleem ook opgelost :angel:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

zeeuwsvrouwtje

Citaat van: jeroenroelofsen op juli 15, 2019, 14:07:37 PM
Ehmmmm... de hond zijn gang laten gaan... probleem ook opgelost :angel:

Vorige week (of de week dààrvoor) was het bijna van dattum. Ik liet hem 's avonds nog even buiten en hij liep zijn normale controlerondje. Ik stond op het terras en zag in een flits iets bewegen onder de boom naast het terras: de tijger! Die durfde niet voorlangs naar het hek, want daar stond ik "in hinderlaag". Dan maar via het gat naast het egelhuis. Maar op dat moment kwam Jeppe net de bocht om! Er zijn best wel wat sieruien gesneuveld! Ze is weggeraakt, maar aan de andere kant van de schutting hoorde ik een klaaglijk gejammer. Toen ik 's anderendaags haar baas vroeg of ze heelhuids thuis gekomen was, bleek ze geen schade opgelopen te hebben. Maar ik zie haar niet veel meer rond ons huis sluipen. Hoe zou dàt komen, he ...?  :angel:
Zeeuws vrouwtje aka Affodil