Fouten (bugs) in de software

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 10:59:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: dirder op juni 16, 2019, 00:57:58 AM
Hoogstwaarschijnlijk geen bug, maar wat heeft dit te betekenen? https://oudeveresie.waarnemingen.be/waarneming/view/174514155
De waarnemer heeft geen naam en er staat een Nederlandse vlag bij. Ook in eigen regio (westen van België) zag ik al dergelijke waarnemingen opduiken.
het is niet meer verplicht om een naam op te geven. Een email adres en wachtwoord volstaat om een account op te geven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

P. Kuijper

Citaat van: hiskodevries op juni 16, 2019, 06:59:36 AM
Citaat van: Peter Kuijper op juni 15, 2019, 22:13:41 PM
Ron, ik krijg bij het invoeren ook om de 5 a 10 keer een wit scherm te zien en dat is ook al vanaf het begin. Ik druk meteen op backspace en voer opnieuw de waarneming in. Hij geeft dan als locatie aan de locatie van de voorgaande invoer. Als dat laatste niet het geval was en je dus ook nog opnieuw de locatie steeds zou moeten opzoeken, zou ik ook de oude versie weer gaan gebruiken.
waarom gebruiken jullie de backspace toets. Na op bewaar gedrukt te hebben kun je gelijk een nieuwe waarneming invoeren met dezelfde datum, tijd en locatie
Werkt Ron ook zo?
Nee dat is nu juist de bug: na op bewaar gedrukt te hebben verschijnt een geheel witte pagina (dus zonder knoppen, afbeeldingen, enz), en de waarneming is bovendien niet opgeslagen. Met backspace kom je terug op de invoerpagina. Bij mij (maar bij Ron kennelijk niet) staat de pointer op de kaart dan weer op de positie van de waarneming die was ingevoerd voor de waarneming waarbij het mis ging. Dan moet ik dus wel opnieuw de waarneming invoeren, maar staat de pointer op de kaart (meestal) nog goed.
Met vr. groet,
P. Kuijper

hiskodevries

Dan moeten jij en Ron even precies vertellen met welke browser en Windows versie gewerkt wordt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

Zojuist wil ik iemand links geven naar de verspreidingskaarten van glimwormen in Nederland.

Ik geef dan bijvoorbeeld deze link (uit de adresbalk overgenomen)

https://waarneming.nl/species/22770/maps/?start_date=1900-05-16&interval=2592000&end_date=2019-06-15&only_validated=on&map_type=grid10k

uiteraard met een begindatum die zinvoller is dan de default van een maand ofzo (wat een onzin is dat!)  en met het vinkje "alleen goedgekeurd" (wat dus ook default zou moeten zijn), maar als men op de link klikt krijgt men weer doodleuk een kaartje van de laatse maand.

Onnodig te vermelden dat het op de oude versie wel werkt natuurlijk.
https://oudeversie.waarneming.nl/soort/maps/22770?from=1900-01-01&to=2019-06-16&only_valid=1
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

#1084
Citeeruiteraard met een begindatum die zinvoller is dan de default van een maand of zo (wat een onzin is dat!)  en met het vinkje "alleen goedgekeurd" (wat dus ook default zou moeten zijn), maar als men op de link klikt krijgt men weer doodleuk een kaartje van de laatste maand.

Heb precies het zelfde gehad met doormailen. Had ook de datum veranderd. Daarna moest ik er nog een mail achteraan sturen, dat de datum niet klopte.  Ik wilde laten zien dat het insect (Houtlangpootmug Tanyptera atrata) in heel Nederland voorkwam, wat jammerlijk mislukte.

Die begindatum vind ik zo langzamerhand ook een soort bug. :angry: 

frankaroos

#1085
Bestaat er zoiets als een "zinvolle begindatum" in een allemans systeem waar iedereen zijn eigen ding mee doet en dus ook zijn eigen begindatum belangrijk vindt? Het vastleggen van je eigen persoonlijke begindatum per regelmatig geproduceerde lijst lijkt me wel handig.

Aanvulling: Wat vind jij dan een zinvolle begindatum voor een verspreidingskaartje? 1-1-2018, of 1-1-2019, of 16-6-2018? Enz etc.

hiskodevries

Arp, nu dacht ik dat zelf ook een keertje gezien te hebben, maar verklaarde mijzelf voor gek, wat dus niet het geval is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

@Hisko: Okay - goed dat je 'm nu op je radar hebt dan  :duim:

@Frank: Het zijn toch vooral "verspreidingskaartjes" en het beste overzicht van de verspreiding krijg je denk ik gemiddeld genomen toch door alle beschikbare data te tonen (die in het geval van wrn toch doorgaans al geen "historische" gegevens zal bevatten), maar een kaartje van één maand (de afgelopen maand) van een soort die misschien twee (andere?!) maanden per jaar gespot wordt zou zeker niet de norm moeten zijn, lijkt me.
Juist mensen die graag willen zien wat er bijvoorbeeld het laatste jaar gezien is (of de laatste maand?) zullen dat meestal willen correleren aan dezelfde gegevens van een jaar eerder of wat dan ook en dan toch al met data in de weer moeten om te zien te krijgen wat ze willen. Maar mijn inschatting is toch wel dat 90% van de tijd mensen gewoon willen zien hoe de verspreiding over Nederland er een beetje uitziet (een beetje want natuurlijk staat toch al niet alles in wrn). Dan raakt het kant nog wal om alleen de laatste maand te tonen. Veel gebruikers zullen dat ook niet verwachten en dan niet snappen waarom een soort zo dun gezaaid is, of helemaal niet voorkomt. Gevorderde gebruikers snappen dat ze aan de knoppen kunnen draaien en als die per se alleen de laatste maand willen zien dan doen ze dat maar. Maar een gemiddelde bezoeker ziet dat allemaal niet meteen.

Ook niet dat je eigenlijk "allen goedgekeurd" zou moeten aanvinken om geen bagger over je uitgestort te krijgen trouwens ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

frankaroos

#1088
@arp Ik snap het wel, maar ik wil ook wel eens een verspreidingskaartje zien van een 1-maands of 2-maands periode etc. Voor mij bestaat er geen "zinvolle begindatum", behalve de dagelijks waargenomen soorten. Ik ben toch al gewend om die begindatum steevast aan te passen; lastig weliswaar, maar het komt niet dagelijks voor, zelfs niet wekelijks, zelfs niet maandelijks.

Aanvulling: misschien moet je inderdaad een intelligent genomen begindatum nemen per overzicht, waar waarneming.nl de minste vragen over krijgt, zodat uit de praktijk blijkt dat men die periode normaal vindt.
Zelf wil ik soms weten welke soorten ik dit jaar heb gezien/waargenomen. In de nieuwe site doe ik zulks door steeds de begindatum in mijn levenslijst op 1-1-2019 te zetten enz. In het oude systeem had je daarvoor ingebakken lijstformats.

arpwifi

A ) Hoeveel procent van de (ook onervaren!) gebruikers denk jij dat meestal gewoon zal willen weten hoe de verspreiding van een soort in Nederland er globaal uitziet?
en
B ) Hoeveel procent van de (ook onervaren!) gebruikers denk jij dat meestal zal willen weten waar een soort in de afgelopen maand gezien is, ook als die soort in die maand helemaal niet actief is?

Als je (met mij) denkt dat percentage A hoger is dan percentage B - nog even ongeacht de correlatie tussen ervarenheid (weten waar de knoppen zitten) en kaartwens - dan moet de default dus de groep met het hoogste percentage "bedienen" en de anderen kunnen dan aan de knoppen gaan draaien.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

frankaroos

@arp Zie mijn aanvulling op mijn bijdrage. Ken je het begrip "literary warrant"? Dat wil zeggen dat een boekenverzameling wordt opgebouwd op basis van de vraag. Dat kun je mutatis mutandis wellicht ook doen voor lijsten. Kwestie van wat statistieken bijhouden; daar houdt Hisko van.

P. Kuijper

Citaat van: Peter Kuijper op juni 16, 2019, 12:52:36 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 16, 2019, 06:59:36 AM
Citaat van: Peter Kuijper op juni 15, 2019, 22:13:41 PM
Ron, ik krijg bij het invoeren ook om de 5 a 10 keer een wit scherm te zien en dat is ook al vanaf het begin. Ik druk meteen op backspace en voer opnieuw de waarneming in. Hij geeft dan als locatie aan de locatie van de voorgaande invoer. Als dat laatste niet het geval was en je dus ook nog opnieuw de locatie steeds zou moeten opzoeken, zou ik ook de oude versie weer gaan gebruiken.
waarom gebruiken jullie de backspace toets. Na op bewaar gedrukt te hebben kun je gelijk een nieuwe waarneming invoeren met dezelfde datum, tijd en locatie
Werkt Ron ook zo?
Nee dat is nu juist de bug: na op bewaar gedrukt te hebben verschijnt een geheel witte pagina (dus zonder knoppen, afbeeldingen, enz), en de waarneming is bovendien niet opgeslagen. Met backspace kom je terug op de invoerpagina. Bij mij (maar bij Ron kennelijk niet) staat de pointer op de kaart dan weer op de positie van de waarneming die was ingevoerd voor de waarneming waarbij het mis ging. Dan moet ik dus wel opnieuw de waarneming invoeren, maar staat de pointer op de kaart (meestal) nog goed.
Citaat van: hiskodevries op juni 16, 2019, 12:55:59 PM
Dan moeten jij en Ron even precies vertellen met welke browser en Windows versie gewerkt wordt.
Microsoft Edge 42.17134.1.0 en Windows 10.
Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

@Frank: We hadden het nu over (verspreidings)kaartjes hè - dat je voor een levenslijst of overzicht van eigen waarnemingen van één soort een andere default zou willen snap ik volkomen.

Het idee om waarneming op basis van statistieken te laten beslissen wat een wenselijke default is, klinkt plausibel, maar daar zitten ook wel wat haken en ogen aan (in elk geval niet alle aanvragen meetellen die door de huidige default automatisch al geleverd worden en die niemand wil), maar vooral ook loop je het risico dat je dus telkens weer overzichten krijgt die je niet verwacht, omdtat de afgelopen dagen iemand anders drie keer wat vreemds heeft opgevraagd en de statistiek daardoor beïnvloed is. Ik voorspel dat je dan telkens op het verkeerde been wordt gezet. Zet dan liever voor elk (type) overzicht per gebruiker de laatst opgevraagde begin en einddatum in een cookie of sla het op als defaultwaarde in het profiel van de gebruiker (dus voor kaarten wat anders dan voor eigen waarnemingen van een soort etc.)  Bij mij zou alles dan begindatum 1900-01-01 krijgen overigens, want wat ik ik de laatste maand gezien heb staat toch altijd netjes vooraan, dus daar hoef ik geen aparte datum voor in te tikken. Blijft het probleem wat je dan mensen voorschotelt zonder cookies en eigen account ... dan kom je toch weer bij een intelligente(re) default uit ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

frankaroos

@arp Een begindatum van 1-1-1900 lijkt logisch voor een system administrator ("dan weet ik zeker dat ik alles heb"), maar geeft een verkeerd beeld over de collectie van waarneming.nl, die op datum x veel later begon, al zijn er wel wat waarnemingen uit notitieboekjes retro ingevuld, maar dat geeft een rafelig beeld over de periode avant datum x. Maar vanaf welke datum is de verzameling in waarneming.nl steady? Dat hangt gewoon van je overzoeksvraag af. Als je verspreidingskaartjes wil die enigszins hout snijden, dan moet je die op jaarbasis voorbakken: 2004, 2005 .....2018 etc. Of een revolving window over een 5-jaars of 10-jaars periode (afgeronde jaren). Wil je zomaar een verspreidingskaartje, dan is elke begindatum arbitrair..

hiskodevries

Peter, als je een echte browser gebruikt zoals Firefox of Chrome gaat het dan ook mis?
Maar ik vermoed dat veel meer mensen edge gebruiken, dus ik vermoed dat het aan een combinatie van factoren ligt.
Mijmeren over verspreidingskaarten elders svp. Dat heeft verder niets met bugs te maken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

#1095
@Hisko Ik probeer te betogen dat het geen bug is. Scheelt toch werk? Graag of niet hoor. Dan programmeer je toch lekker een begindatumpje.

Maarten Hotting

De volgorde van de waarnemingen in de Bioblitz klopt niet helemaal. Wanneer de waarneming op datum gesorteerd staan is de volgorde niet juist.
Groet,
Maarten

arpwifi

De gemelde bug is een duidelijke bug, namelijk dat als ik via een URL een gewenst verspreidingskaartje vanaf een bepaalde begindatum opvraag, dat ik dan niet krijg wat ik opvraag, maar toch weer een kaartje van alleen de laatste maand.
In de kantlijn heb ik (en anderen) vermeld dat sowieso die standaard begindatum van een maand niet zo zinvol is voor een verspreidingskaartje. Of dat dan 5 jaar terug of 10 of 100 moet zijn, daar kun je over discussiëren, maar één maand is in negen van de tien gevallen zo ontzettend zinloos, dat die wat mij betreft ook gewoon als bug mag blijven staan. Bij kaartjes dus, niet voor andere dingen.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

frankaroos

#1098
@arp
Bij mij staat de begindatum op een jaar vanaf de huidige datum (bij een vogelsoort in dit geval). Ook prima. Een beetje met de datum spelen lijkt zinvolle veranderingen te geven. Met Shift-Refresh of klikken op de "Kaarten"-tab weer terug naar de periode met begindatum van een jaar terug. Ik stop nu maar met mijmeren anders wordt Hisko knorrig.

arpwifi

sgoe Frank - dank voor de uitwisseling van standpunten  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

hiskodevries

de echte fout staat nu in de lijst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

Top - dank Hisko - en met excuses voor het afdwalen  ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

RonJMBerkhout

Citaat van: hiskodevries op juni 16, 2019, 12:55:59 PM
Dan moeten jij en Ron even precies vertellen met welke browser en Windows versie gewerkt wordt.
Hisko,
Ik werk met Windows 9 en Explorer. Moet ik dan op chrome overstappen? Ik ben misschien wel erg in het verleden blijven hangen...

MVG

hiskodevries

Ron. Ik weet het niet, maar probeer dat eens.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RonJMBerkhout

Citaat van: hiskodevries op juni 17, 2019, 18:50:33 PM
Ron. Ik weet het niet, maar probeer dat eens.

Voorlopig verander ik niets aan mijn werkwijze. Maar blijkbaar ligt het toch bij de gebruiker. Zo lang het nog kan zal ik de oude versie blijven gebruiken. Ook om andere redenen (die ik regelmatig van andere gebruikers heb kunnen vernemen in dit forum).

MVG

Erik van Dijk

De laatste tijd heb ik regelmatig dat veel waarnemingen dubbel in de lijst waarnemingen staan. Ik denk dan dat ik hem per ongeluk twee keer ingevuld heb, maar als ik hem dan verwijderd bij ik beide waarnemingen kwijt. Is dit bekend?
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk


hiskodevries

Erik, wat Oscar zegt zal de reden zijn. Als een soort meerdere Nederlandse namen heeft komt die bij zoeken even zovaak in de lijst te staan.
Bijvoorbeeld Woudaap . Of is jouw problemen een ander?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik van Dijk

Citaat van: hiskodevries op juni 18, 2019, 07:14:18 AM
Erik, wat Oscar zegt zal de reden zijn. Als een soort meerdere Nederlandse namen heeft komt die bij zoeken even zovaak in de lijst te staan.
Bijvoorbeeld Woudaap . Of is jouw problemen een ander?

Bij mij is het willekeurig en niet reproduceerbaar. Als ik nu terugkijk naar de waarnemingen van afgelopen zondag treedt het niet meer op. Dat heb ik eerder gehad. Ik zal een screenshot maken als het probleem zich weer voordoet.

Groet Erik
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

hiskodevries

Citaat van: RonJMBerkhout op juni 17, 2019, 19:29:29 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 17, 2019, 18:50:33 PM
Ron. Ik weet het niet, maar probeer dat eens.

Voorlopig verander ik niets aan mijn werkwijze. Maar blijkbaar ligt het toch bij de gebruiker. Zo lang het nog kan zal ik de oude versie blijven gebruiken. Ook om andere redenen (die ik regelmatig van andere gebruikers heb kunnen vernemen in dit forum).

MVG
Ron, het is wel belangrijk om de oorzaak te weten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0