Vraag over Helios spotting scope

Gestart door de Boer, mei 20, 2019, 20:12:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

de Boer

Beste allemaal,

Ik wilde jullie een vraag stellen over een spotting-scope.

Momenteel heb ik een compact camera met toch redelijk wat zoom. De Canon powershot sx540 hs met een 215 mm zoom lens. Ik kom nu steeds zoom tekort bij het fotograferen van eenden en plevieren.

Nu leek mij de beste optie om meer zoom te krijgen het toepassen van digiscoping met telescoop.

Ik heb er nog totaal geen verstand van en mijn budget is ook maar rond de 300 euro.
Nu zag ik de volgende spotting scoop:
Helios Spotting Scope Fieldmaster A-90 30-90x90 Waterproof + Statief
https://www.telescoop.nl/helios-spotting-scope-fieldmaster-a-90-30-90x90-waterproof-statief#description

Mijn vraag is: wat denken jullie van deze spotting scope?? Is het wat? Of toch door het goedkope bedrag te slecht om zoiets aan te schaffen?
Ik weet totaal niet waar ik op moet letten met oculair en vergelijken met andere telescopen, maar zelf leek het mij wel een leuk ding voor vogel spotten.

Ook had ik ergens gelezen dat digiscoping eigenlijk niet kan met een compact camera met veel zoom. Denk dan ook dat mijn camera niet geschikt is. Zouden jullie dan adviseren om dan digiscoping met mobiele telefoon te gaan doen?

Ik wil namelijk dolgraag eenden en vooral een duiker (duiker is wel n wens) vastleggen op camera zodat
je ook bewijs hebt en foto's maken en kijken vind ik erg leuk om te doen.

Bij voorbaat dank voor advies,

Martijn de Boer

Jaap van Steensel

Dag Martijn,
Als je budget rond de 300 euro is zou ik niet aan digiscoping beginnen. (Om maar direct met de deur in huis te vallen). Daarvoor heb je toch echt betere optiek nodig en dat is helaas een stuk duurder dan je budget nu. De Helios scope die je gevonden hebt is een leuke scope, maar optisch absoluut geen topper. Bij inzoomen gaat de beeldkwaliteit enorm achteruit en met een compact camera door zo'n scope fotograferen gaat je gegarandeerd geen bevredigende resultaten opleveren. Sowieso gaat dat met jouw camera waarschijnlijk niet. Als je budget rond de 300 euro is zou ik gaan voor een betere camera, de Canon SX60HS bijvoorbeeld levert je een behoorlijke winst op qua zoom en is veel hanteerbaarder dan een digiscoping set.

Groet,
Jaap

de Boer

Hoi Jaap, bedankt voor de resctie.

Ik vind het wel erg jammer om te horen dat foto's maken met telescoop niet gaat lukken met mijn budget  :( dat vind ik wel n tegenvaller. Ik hoef geen perfecte foto's en wil ook gerust een foto bijsnijden, als ik maar de vogel herkenbaar op beeld heb. Las ook over de Vanguard Endeavor 65HDA 15-454 dat die ook rond de 300 euro is. Is die dan net zo slecht bijvoorbeeld?
Ik zal toch wel meer zoom moeten krijgen met telescoop + telefoon erop, dan dat ik met de voorgestelde canon sx60hs zou krijgen? Volgens mij kun je daarmee toch ook geen duiker of flamingo spotten bij de brouwersdam?

Hmm, wat lastig, als je budget beperkt is kun je dus niet echt telescopen. Echt jammer, maak nu ook wel prachtige foto's met deze camera, maar voor de veraf vogels heb je 2 pixels waarop je de vogel niet kunt determineren.

Groeten,

Martijn de Boer

Jaap van Steensel

Voor goed digiscope heb je eigenlijk een scope nodig met zgn. ED/HD/Fluorit glas. Dat zijn doorgaan scopes met BAK-glaswerk dat voor minder helder en scherp beeld zorgt. Verkijk je dus niet op een maximale zoomfactor van bijv. zo'n Helios scope, die 90x is in de praktijk niet of nauwelijks bruikbaar. De beeldkwaliteit is dan zo belabberd dat je een foto maken wel kunt vergeten, zelfs als het slechts voor een determinatieplaatje is. De Vanguard die je noemt is denk ik net iets beter, maar ik vrees ook dat het digiscopen daarmee je op termijn niet blij gaat maken.
Een goede bridgecamera zoals de SX60 of SX70 heeft 65x zoom en dat zou ik zeker prefereren boven een budgetscope met een smartphone erachter. Ten eerste ben je met zo'n camera veel sneller (met een smartphone door een scope fotograferen gaat traag en zeker bij bewegende vogels (en dat doen ze toch regelmatig) is dat niet fijn. Bovendien heeft zo'n camera een grotere sensor dan een smartphone waardoor de foto's scherper zijn en dus ook beter te croppen.
Ik spreek uit ervaring, ik heb zowel met een Bresser-scope (vergelijkbaar met de Helios) gedigiscoped (met zowel een smartphone als een compactcamera), als met bridgecamera's (Fuji HS20 en Pansonic FZ28). Dat laatste vond ik veruit te prefereren boven een budgescope met losse camera/smartphone.

de Boer

Hallo Jaap,

veel dank voor de reactie hoor. Ondanks dat ik nu wat teleurgesteld ben omdat het niet zo gaat zoals ik voor ogen had, ben ik erg blij met je reactie.

Je hebt veel ervaring zo te lezen en zoals je het uitlegt zie ik nu ook in dat een behoorlijke deceptie had geweest als ik de telescoop besteld had en erachter kwam dat de zoomwinst / fotokwaliteit op afstand zo had tegengevallen. Ben blij dat je me daarvoor behoed hebt want dan had ik behoorlijk ongelukkig geweest als ik zo'n miskoop had gedaan. Bedankt daarvoor.
Ik had me inderdaad blind gestaard op de flinke zoom en dacht dat het dan toch niet mislukken kon. Want of je nu swarovski 60 zoom hebt of helios 90 zoom, zoom is toch zoom dacht ik.

Ik had vooraf de website van Wilma Karels gelezen:
http://www.wilmakarels.nl/fotografie/digiscopie.php
Die degradeerde zo een telelens fotocamera met haar digiscoop en deed het zo makkelijk lijken dat je zomaar een slechtvalkennest close up had. Maar nu zie ik wel in dat zij natuurlijk het beste van t beste had met haar swarovski scoop.

Ja, denk dat ik dan nu beter even kan laten bezinken, waarschijnlijk verder sparen, en zeker wel goed overwegen voor je een aankoop doet.

Bedankt dus voor het delen van uw ervaringen en goede adviezen

Groeten,
Martijn de Boer

Lowieke

Jouw camera heeft op zich al een behoorlijk zoombereik. Om dat verder te vergroten zou je eventueel ook een teleconverter erop kunnen schroeven, mits beschikbaar voor jouw camera.
Jeroen.

Jaap van Steensel

Citaat van: de Boer op mei 21, 2019, 19:58:16 PM
Je hebt veel ervaring zo te lezen en zoals je het uitlegt zie ik nu ook in dat een behoorlijke deceptie had geweest als ik de telescoop besteld had en erachter kwam dat de zoomwinst / fotokwaliteit op afstand zo had tegengevallen. Ben blij dat je me daarvoor behoed hebt want dan had ik behoorlijk ongelukkig geweest als ik zo'n miskoop had gedaan. Bedankt daarvoor.
Ik had me inderdaad blind gestaard op de flinke zoom en dacht dat het dan toch niet mislukken kon. Want of je nu swarovski 60 zoom hebt of helios 90 zoom, zoom is toch zoom dacht ik.
Graag gedaan.
Inderdaad is deze laatste opmerking de belangrijkste conclusie: zoom is niet de enige factor en zeker geen universeel vergelijkingscriterium. Helios met Swarovski vergelijk is het spreekwoordelijke appels en peren vergelijken. Een goede digiscope set van Swarovski kost ruim het 10-voudige. Alle waar naar zijn geld, dat geldt ook zeker voor optiek.
Dus verstandig om even pas op de plaats te maken. Doorsparen voor een goede digiscopeset of een nog betere camera is zeker aan te bevelen. Mocht je t.z.t. weer tips/adviezen nodig hebben, post dan gewoon weer een berichtje hier. En nog één tip: mocht je toch gaan digiscopen, zorg dan voor een goed statief. Vaak sterk onderschat, maar dan ben je ook nog wel wat geld aan kwijt. Een goede scope op een te licht statief is ook erg teleurstellend.

de Boer

Nogmaals bedankt,

Heel fijn al die goede adviezen, hulp en tips. Als ik in de toekomst weer een vraag heb over zoiets, dan zal ik hem inderdaad eerst op dit forum stellen  :blink:

jeroen vinke

Ik zou graag nog even willen reageren.

De foto's uit onderstaande waarnemingen heb ik al digiscopend gemaakt ongeveer vanaf de weg op het kaartje. Met zeer beperkte telefooncamera en een zeer beperkte telescoop en een instabiele telescoopstandaard.

https://waarneming.nl/observation/143670095/
https://waarneming.nl/observation/143551699/
https://waarneming.nl/observation/143551696/

Natuurlijk zijn de foto's niet opperbest en ga je geen 200 meter ver komen, maar zelfs met beperkte middelen is het mogelijk om een beetje te digiscopen. Foto's zijn prima bewijsplaatjes. Je kan van voor een tientje ongever een adapter voor je telefoon kopen en je hebt vast wel oordopjes met volumeregelaar (daar kan je foto's mee klikken zonder je telefoon aan te raken en te bewegen).

Met vriendelijke groet,
Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Arie Kraak

Beste Jeroen ik heb dit topic gevonden en wellicht kan ik er nog op reageren. Ik ben een beginnend vogelaar en ben op zoek naar een 'instap telescoop' zoals besproken in dit topic. Foto's zoals door jou getoond vind ik prima. Weet je nog op welke afstand ongeveer deze indertijd genomen zijn?

jeroen vinke

Beste Arie,

Welkom op het forum! leuk dat je net begint.
Toen ik 4 jaar geleden begon met vogelen wilde ik ook een scope voor de vogels die nét wat verder weg zaten dan dat ik met mijn verrekijker kon zien. Dit probleem wordt echter niet opgelost door een scope te gebruiken. Ook dan zijn er vogels die nét over de rand zitten van wat goed zichtbaar is  ;D
Ik heb me destijds niet echt in verdiept wat het beste zou zijn. Ik heb goedkoop eentje op marktplaats gekocht. Het is geen best ding, maar ik redt me er nog wel even mee.

De foto's uit mijn vorige bericht zijn dus gemaakt met een adapter, die op de scope gezet wordt en waar je je telefoon in houdt. Zo kan je stabiele beelden maken. Heel vaak doe ik het ook uit de losse pols wat iets moeilijker is, maar met een beetje training en windstil weer op zich nog wel te doen is voor grote vogels: zie deze waarneming https://waarneming.nl/observation/201572417/
De afstand tot de plek waar de zeearend ongeveer zat was volgens afstandmeten.nl 288 meter.
De graspieper en die watersnippen zaten denk ik binnen 150 meter. De pijl op de kaart staat iets te ver weg denk ik.

Ik denk dat hier op het forum veel te vinden is over goede instapscopes. Bekijk de topics in dit board, daar zijn denk ik wel eens eerder vragen over gesteld.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Arie Kraak

Top bedankt voor je snelle antwoord! Ik ga ermee aan de slag. Ik realiseer me de beperkingen.

Beerstunter

Als rond de 36x zoom voldoende is, zou je ook nog voor een 50mm scope kunnen gaan kijken.  Zag laatst nog een hawke 50mm met ed lenzen op mp staan binnen budget (wel gebruikt) en een kowa tsn-501 / 502 is ook voor onder de 300 te krijgen. De kowa tsn 501 heeft geen ed lenzen, heb er een keer door gekeken, vond de kwaliteit toch best behoorlijk. Of dit voor digiscoping genoeg is, daar zul je jezelf van moeten overtuigen.