rups Ligusterpijlstaart (net uit ei); ontwikkeling van ei tot pop

Gestart door John Bouwmans, juni 21, 2017, 20:22:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

John Bouwmans

Citaat van: Josee op juni 29, 2018, 23:01:43 PM
Spannend!!

Een jaar later, en al bijna 2 jaar na de verpopping, nog steeds spannend! Cocon heeft de winter weer in de schuur doorgebracht en staat sinds eind maart weer binnen.  Af en toe hoor ik soms een geluid uit de kast en dan is de cocon/pop zich in de kweekbak aan het omdraaien. En dan is het weer dagen stil. Zou het imago dit voorjaar nog uitkomen? Leeft in elk geval nog, en soms is er ineens wat actie.

Gebeurt het vaker dat vlinder cocons een of meer jaren overliggen? Weet dat dit wel zo is bij bladwespen. Daarvan kunnen cocons meerdere jaren in de grond blijven alvorens er een bladwesp-imago uitkomt. Wachten op het geschikte moment.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Rayan Majoor

Interessant dat het zo lang duurt en de pop (geen cocon, cocons bestaan niet uit levend materiaal ;)) nog steeds leeft. Zeker gebeurt het vaker dat poppen meer dan een jaar overliggen, maar dit gebeurt vooral bij soorten als houtboorders, nachtpauwogen en spinners (de nachtpauwoog kan bijvoorbeeld wel 7 jaar in het popstadium blijven). Echter van pijlstaarten had ik het nog niet eerder gehoord, maar heel erg verbaast het me ook niet. Wat me wel verbaast is dat het bij jou zo lang duurt. Het overliggen gebeurt namelijk onder ongunstige omstandigheden en in kweek zijn de omstandigheden over het algemeen wel gunstig genoeg om als vlinder tevoorschijn te komen. Bij mij heb ik alleen van mijn 40 nachtpauwoog-poppen die ik een keer 4 pas het jaar erna uitgekomen. Maar aan de andere kant zie ik bij jou weer vaker succesvolle kweek dan bij mij dus misschien vinden de vlinders te omstandigheden bij mij gunstiger, maar zijn ze eigenlijk bij jou gunstiger :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

John Bouwmans

Weet ook niet hoe het zit Rayan. Had de pop vorig jaar al buiten willen leggen of weg willen doen, want dacht eigenlijk dat het "over" was. Maar toch maar met de bladwespkweken in de schuur gezet en het verbaasde me dus dat de pop zo af en toe dan weer aan het draaien is. Leeft dus nog steeds.

Voor bladwespen zijn de omstandigheden bij mij vast redelijk, zeker voor de multivoltiene soorten. Met de univoltiene soorten is de slagingskans kleiner, maar ook die leveren met enige regelmaat imago's op. Vaker uitkweken van soorten die ik al eerder succesvol heb uitgekweekt, doe ik eigenlijk niet. Richt me helemaal op nieuwe soorten.
Voor vlinderrupsen zijn de omstandigheden bij mij vast niet zo goed als bij jou  :rolleye: Als deze kweek toch nog een imago oplevert, dan meld ik het hier.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Josee

Boeiend en leerzaam zeg. Leuk om te blijven meelezen :) Mooi weekend  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers