Bewijsplaatjes: Superzoomcamera vs Systeemcamera (spiegelloos) + kleine telelens

Gestart door Michaël Dagnelie, april 26, 2019, 14:46:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michaël Dagnelie

Hallo,

Voor bewijsplaatjes van vogels heb ik met veel kunst- en vliegwerk (gecombineerd met digiscopen) me tot nu toe 'redelijk' weten te redden met een compactcamera die gewoon in mijn broekzak past. Het voordeel is dat je er niet mee rond hoeft te lopen sjouwen en dat het niet in de weg zit met mijn verrekijker, telescoop en geluidsrecorder (op bovenarm). Het nadeel is uiteraard dat de kwaliteit van de foto's in niet-ideale omstandigheden vaak erg matig is. Vooral als de vogel ver weg zit of vliegt/beweegt is het erg lastig om een goede foto te maken. De bewijsplaatjes zijn vaak op het randje. Soms is het net genoeg:

https://waarneming.nl/observation/143136764/?

Maar bij iets lastigere soorten is het vaak (net) niet goed genoeg:

https://waarneming.nl/observation/137531362/?

Dat kan soms behoorlijk frustrerend zijn en voor bijvoorbeeld een plotseling overvliegende steppekiek is een bewijsplaatje met een compactcamera sowieso vrijwel kansloos.


Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief. Een compacte, handzame camera is nog steeds een must. Hij moet licht zijn en niet in de weg zitten met de rest van mijn spullen. Ik ben van plan om hem aan een heupriem/tas te bevestigen, zodat ik hem snel paraat heb. Daarnaast is mijn budget erg laag (tot 600 euro, liever minder). Tweedehands is geen probleem, graag zelfs (kwaliteit voor minder geld). Met wat inlezen ben ik dan grofweg tot twee mogelijkheden gekomen:

1) Superzoomcamera 
2) Systeemcamera (spiegelloos) met kleine telelens

Qua superzoomcamera gaat mijn voorkeur uit naar Nikon P900 (o.a. 85x optische zoom!), andere opties met goede recensies zijn de Nikon B700 en de Canon Powershot SX 60 HS. Tweedehands is een Nikon P900 vanaf ca. 400 euro te vinden. Prima eenvoudige optie dus en de grote zoom is natuurlijk een ontzettend pluspunt. De vraag is alleen of de kwaliteit van foto's van vliegende volgels in slecht licht nog acceptabel is.

Daarmee kom ik op de tweede optie. Bij (spiegelloze) systeemcamera's zijn de kleinere modellen met kleine telelenzen ook redelijk compact en handzaam. Over het algemeen zullen de foto's waarschijnlijk beter zijn dan die van de P900 (superzoomcamera). Daarentegen zal dit erg afhangen van de telelens die je erbij koopt, waarbij de betere lenzen ver boven mijn budget liggen. De vraag is dan ook of foto's van een systeemcamera met een goedkopere telelens dan nog veel beter is dan die van de P900 (superzoomcamera).

Qua systeemcamera's vond ik dit een nuttige site:

https://mirrorlesscomparison.com/best/mirrorless-cameras-for-wildlife-and-bird-photography/

En voor een klein budget:

https://mirrorlesscomparison.com/best/mirrorless-cameras-part-ii/#Best-Budget-Mirrorless-Cameras-for-Beginners

Met wat zoekwerk zijn tweedehands 'bodies' van Nikon A6000, Olympus OM-D E-M10 II en Panasonic GX85 vanaf ca. 250 euro te vinden. Maar dan heb je dus nog een telelens nodig. Voor vogels heb je denk ik snel een 300/400 mm lens nodig.

Het liefst zou je daaraan dan, voor de bodies van Olympus en Panasonic, een lens van het kaliber Panasonic Leica DG 100-400mm f/4-6.3 O.I.S. of de Olympus 300mm f/4 Pro willen toevoegen. Maar die zijn tweedehands niet onder de 1000/2000 euro te vinden. De Lumix G 100-300mm f/4.5-5.6 II O.I.S. daarentegen is tweedehands vanaf ca. 300 euro te vinden. Dus dan zou je op een totaal van 550 euro zitten. Maar ik heb geen idee of die lens dan goed genoeg is om betere bewijsplaatjes te kunnen maken dan de Nikon P900.

Bij de lenzen voor de Sony body heb ik zo snel überhaupt geen betaalbare telelens 300/400 mm gevonden. De tweedehands lenzen van Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS, de Sony FE 400mm f2.8 GM, de Sony FE G 70-300mm f/4.5-5.6 OSS en de Sony FE 70-200mm f/2.8 OSS GM zijn allemaal ruim boven mijn budget. Maar misschien zijn er nog andere lenzen waar ik geen weet van heb.

Om het verhaal kort samen te vatten, heb ik de volgende vragen:

- Zijn de foto's van een (spiegelloze) systeemcamera (bijv. de Olympus OM-D E-M10 II) met een goedkopere telelens (bijv. de Lumix G 100-300mm f/4.5-5.6 II O.I.S.) bij vliegende vogels in slecht licht significant beter dan die van de Nikon P900 (superzoomcamera)?
- Zo ja, weegt dit op tegen het ontbreken van een groot 'zoom'-vermogen bij de systeemcamera's?
- En zo ja, wat zijn goede (tweedehands) budget combinaties van een systeemcamera body en kleine 300/400 mm telelens?


Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Michaël



Michaël Dagnelie

Oh ja, nog een optie is de Nikon 1 V1, V2 of V3 met een 1 Nikon CX 70-300mm f/4.5-5.6 telelens. Maar die lens wordt niet meer geproduceerd en ik heb zo snel geen goede tweedehands optie gevonden.

Jaap van Steensel

Citaat van: Michaël Dagnelie op april 26, 2019, 14:46:47 PM
Om het verhaal kort samen te vatten, heb ik de volgende vragen:
- Zijn de foto's van een (spiegelloze) systeemcamera (bijv. de Olympus OM-D E-M10 II) met een goedkopere telelens (bijv. de Lumix G 100-300mm f/4.5-5.6 II O.I.S.) bij vliegende vogels in slecht licht significant beter dan die van de Nikon P900 (superzoomcamera)?
- Zo ja, weegt dit op tegen het ontbreken van een groot 'zoom'-vermogen bij de systeemcamera's?
- En zo ja, wat zijn goede (tweedehands) budget combinaties van een systeemcamera body en kleine 300/400 mm telelens?

Even per punt een korte reactie:
- Ja, hoe minder licht hoe belangrijker de grootte van de sensor in de camera. Die is bij vrijwel iedere een systeemcamera groter dan bij de Nikon P900. Dus je hebt over het algemeen (hangt ook wel een beetje af van de sensor(leeftijd) van de systeemcamera) minder last van ruis in de foto's. Maar je vraagt specifiek om vliegende vogels, dat is een vak apart. Voor vliegende vogels is niet de zoomfactor van belang, maar de focussnelheid. De P900 is bepaald geen snelheidsmonster als het om auto-focus gaat. Zeker bij superzooms gaat de focussnelheid doorgaans ook behoorlijk omlaag als je inzoomt. En voor vogels in vlucht heb je helemaal geen superzoom nodig, op 85x zoom fotografeer je echt geen vogels in vlucht meer. Oftewel, voor vogels in vlucht kun je veel beter een systeemcamera met wat snellere AF kopen met bijv. een 100-300 lens (van Panasonic of Olympus) dan een bridgecamera. Mocht je budget het toelaten dan kun je zelfs nod gde 100-400 van Panasonic overwegen, echt een goede lens.
- Zie vorig punt, het gaat erom wat je belangrijk vindt. 85x zoom kan soms best handig zijn als je een ring wilt vastleggen, of een bewijsplaat wilt maken van iets dat echt ver weg zit. Zelf heb ik de ervaring dat je je niet moet blindstaren op de zoomfactor, en dat je beter kunt croppen uit een scherpe foto die met wat minder zoom genomen is. Voor vogels in vlucht zou ik dus absoluut gaan voor de systeemcamera-combinatie, hoewel die ook wel hun beperkingen hebben, maar als het gaat om de hier geschetste afweging is het voor mij duidelijk.
- Ik zou ook richting de door jou al genoemde Olympus OMD-M10 II gaan of misschien een M5 (al wat ouder model, maar nog steeds een prima camera). Kijk ook eens naar G(H/X)bodies van Panasonic, ook snel met goede sensoren. Ook de bodies van Sony zijn erg goed en snel, alleen heeft Sony volgens mij geen (betaalbare) telelens erbij die de 300mm haalt. De Nikon 1 heeft een kleinere sensor en uit de reviews die ik ken komt die met weinig licht toch wat tegenvallend uit de tests. Wel heel snelle camera's als het op burstrate aankomt (foto's per seconde). Maar het is een relatief onbekend systeem, ik vermoed dat Nikon hier niet de markt mee gaat veroveren.

Mocht je toch een bridge camera overwegen, dan zou je nog kunnen kijken naar de FZ1000 of FZ2000 van Panasonic, of de Sony RX10 (mark ii of iii, de iv zal nog wel wat boven budget zijn. denk ik) Deze hebben een grotere sensor, vergelijkbaar met diverse systeemcamera's en hebben ook erg goede autofocus aan boord.

Wilfred

Citaat van: Michaël Dagnelie op april 26, 2019, 15:57:33 PM
Oh ja, nog een optie is de Nikon 1 V1, V2 of V3 met een 1 Nikon CX 70-300mm f/4.5-5.6 telelens. Maar die lens wordt niet meer geproduceerd en ik heb zo snel geen goede tweedehands optie gevonden.

Feitelijk is het Nikon 1 systeem misschien wel de beste oplossing voor wat je zoekt.
Ik loop al enkele jaren rond met een V1 + CX 70-300 (=810 mm eq. !!!)
Vooral die lens is briljant en misschien wel de beste/kleinste telezoom die ooit is gemaakt.
Voordeel boven de bridgecameras is behalve de wisselbare lens ook een wat grotere sensor en bovendien vermoed ik dat top-bridgemodellen ook wat lomper en zwaarder zijn.
Voordeel boven de Micro4/3 combinaties is dat de Nikon 1 serie en dan met name de CX 70-300 lens een stuk lichter en compacter is dan hun 100-400 lens (=800 mm eq).
Wil je naar het nog grotere APS-C sensor formaat dan wordt het zelfs met spiegelloos groot, zwaar en/of duur (zoals Sony).
Mijn combinatie hangt op borsthoogte aan mijn rugzakband d.m.v. een Peak Design capture clip en hangt dus continue voor het grijpen.
Daarmee heb ik 'm altijd en overal bij me "in het veld" en ik heb er al heel wat mooie platen mee gemaakt.
Ik heb ook een APS-C camera van Fuji met telelens maar die sleur ik vanwege gewicht en omvang vaak niet mee. Die gebruik ik meer voor langs of vanuit de auto. Die maakt overigens geen betere plaatjes dan de Nikon combi maar kan wel hogere iso waardes aan.
De mooiste fotos maak je toch echt met de camera die je daadwerkelijk bij je hebt dus in dat opzicht is mijn Nikon 1 combinatie erg waardevol voor me.
Maar helaas....Nikon is inderdaad gestopt met de 1 serie.
De cameras (met name de V1) zijn op MP nog makkelijk verkrijgbaar maar voor een CX 70-300 lens zul je een tijdje op de loer moeten gaan liggen.
Om je een idee te geven van tweedehands prijzen: mijn V1 body kocht ik in 2016 voor 75 euro en mijn CX70-300 voor 570,00.   
Hier een link om je lekker te maken:   https://photographylife.com/reviews/nikon-1-70-300mm-f4-5-5-6-vr


Jaap van Steensel

Citaat van: Jaap van Steensel op mei 01, 2019, 13:09:31 PM
De Nikon 1 heeft een kleinere sensor en uit de reviews die ik ken komt die met weinig licht toch wat tegenvallend uit de tests. Wel heel snelle camera's als het op burstrate aankomt (foto's per seconde). Maar het is een relatief onbekend systeem, ik vermoed dat Nikon hier niet de markt mee gaat veroveren.

Op het moment dat ik het gisteren schreef, wist ik het nog niet, maar even zoeken op internet leverde mij op dat Nikon helemaal gestopt is met het 1 systeem. Als je niet heel veel waarde hecht aan toekomstige upgrades van je set, dan is het wellicht interessant om voor een tweedehands te gaan. Juist omdat het systeem stopt zou een tweedehands misschien wel een voor mooie prijs te koop zijn. Maar dat is een kwestie van geduld hebben tot er ergens een voorbij komt.

Wilfred

Citaat van: Jaap van Steensel op mei 02, 2019, 12:11:06 PM
Citaat van: Jaap van Steensel op mei 01, 2019, 13:09:31 PM
De Nikon 1 heeft een kleinere sensor en uit de reviews die ik ken komt die met weinig licht toch wat tegenvallend uit de tests. Wel heel snelle camera's als het op burstrate aankomt (foto's per seconde). Maar het is een relatief onbekend systeem, ik vermoed dat Nikon hier niet de markt mee gaat veroveren.

Op het moment dat ik het gisteren schreef, wist ik het nog niet, maar even zoeken op internet leverde mij op dat Nikon helemaal gestopt is met het 1 systeem. Als je niet heel veel waarde hecht aan toekomstige upgrades van je set, dan is het wellicht interessant om voor een tweedehands te gaan. Juist omdat het systeem stopt zou een tweedehands misschien wel een voor mooie prijs te koop zijn. Maar dat is een kwestie van geduld hebben tot er ergens een voorbij komt.

Zie ook mijn bericht hierboven.
Wat betreft tweedehands: het aanbod loopt blijkbaar in de pas met het aantal wat destijds is verkocht.
Daarbij wordt de V1 het meest aangeboden, de V2 een flink stuk minder en de V3 (met losse EVF) nagegoeg nooit en dat laatste geldt helaas ook voor de CX 70-300 lens.
(ik beperk me hierbij tot de V-modellen die allen een EVF hebben waarbij je die er bij de V3 los moest bijkopen)

Michaël Dagnelie

#6
Bedankt voor de reacties.

Ik was inderdaad tot de conclusie gekomen dat de spiegelloze micro 3/4 camera's toch snel wat groter en zwaarder worden. Daarnaast zijn er voor de Sony modellen inderdaad geen goedkopere telelenzen te vinden en de Olympus 75-300 schijnt niet helemaal weather-proof te zijn volgens sommigen. De Lumix G 100-300mm f/4.5-5.6 II O.I.S lens zou dan nog de enige optie zijn. Maar voor het beperkte budget lijken de verschillen allemaal niet heel groot te zijn. Ook omdat het me puur om de bewijsplaatjes gaat.

De superzooms met een grotere sensor zijn helaas al snel een stuk duurder en hebben significant minder zoom.

Het ideale compromis zou dan inderdaad de Nikon 1 V1/2/3 + Nikon CX 75-300 mm f/4.5-5.6 telelens zijn. Voor de prijs die Wilfred voor die combi had betaald (75 + 575), had ik het gelijk gedaan. Maar helaas kon ik de afgelopen week nergens een enigszins betaalbare tweedehands CX lens vinden (aan DX lenzen van dezelfde variant geen gebrek!).

Toen ik zondag een tweedehands Nikon P900 vond voor 270 euro ben ik daar maar voor gegaan. Dat is sowieso een enorme stap vooruit en dan kan ik de komende jaren even aankijken wat er gebeurt op de superzoom/spiegelloze markt.  En wellicht vind ik nog een keer een betaalbare Nikon CX 75-300 mm f/4.5-5.6 telelens. Mocht er iemand op een begeven moment eentje over hebben, stuur me dan even een persoonlijk berichtje.

Wilfred

Ik denk dat je met een bridgecamera zoals de Nikon P900 die je nu hebt aangeschaft een mooie oplossing hebt voor weinig geld en zeker voor het doel wat je voor ogen had namelijk: betere bewijsplaatjes dan met je broekzak camera en met een zo compact en licht mogelijk systeem.
Dat gaat zeker lukken met de P900.
Ik snuffel nogal eens rond op Marktplaats dus als ik een keer tegen een CX 70-300 aanloop zal ik je tippen.
Note; de V-cameras alsmede de CX 70-300 lens  zijn niet wheather sealed maar ik weet hoe belangrijk dat voor je is. Bij mij heeft dat nooit tot beperkingen geleid en ik loop ook wel eens in de regen (gewoon effe zakje erover oid).

 

Michaël Dagnelie

Super, bedankt!

Dat ze niet weather-sealed zijn is goed om te weten. Ik ben niet van plan om ze in de stromende regen te gebruiken, maar het is wel fijn als ze tegen een paar spetters kunnen. Een zakje erover heen doen is niet zo'n probleem.

Michaël Dagnelie

Ik kan het niet loslaten.

De Nikon P900 valt toch een beetje tegen. De continustand van 7 fps is prima qua snelheid, maar na die 7 beelden heeft ie een opslagpauzetijd nodig van een paar seconden. Dat maakt het nauwelijks bruikbaar voor snel (weg) vliegende beesten. De continustand van 2fps doet dat beter en werkt lang genoeg , maar dat is niet heel snel meer.  Voor een relatief kleine 1/2.3 sensor is de camera ook nog best groot en lomp (moet waarschijnlijk ook wel met zo'n zoombereik). Gemengde gevoelens dus. Het voelt vooral als een 'upgrade' van wat ik nu heb, maar niet als een 'wereld van verschil'.

Dus de Nikon 1 combinatie spookt nog steeds door mijn hoofd. Na heel wat zoekwerk heb ik ergens een Nikon 1 CX 70-300mm lens gevonden voor 550 euro in goede staat en een van 450 euro in redelijke staat. Tussen die twee neig ik naar die van 550 e, maar ik vind het nog steeds erg veel geld. Vooral omdat ik er dan nog een body bij zou moeten kopen. Nikon 1 V3 vind je niet of nauwelijks en is prijzig en dan zou je er ook nog een EVF apart bij moeten vinden. Bovendien schijnt de V2 nog wat sneller en betrouwbaarder te zijn dan de V3:

https://tomstirrphotography.com/nikon-1-v3-versus-v2-for-birds-in-flight

De V2 vind ik vanaf 200 e en de V1 vanaf 60 e. Ik neig dan toch naar de V2 omdat deze kleiner is, meer MP heeft, een PSAM menu heedt en vooral betere 'ergonomics':

https://photographylife.com/nikon-1-v1-vs-v2

Maar ik twijfel nog, 750 e zou toch aardig boven mijn budget van max. 600 e zijn.

1) Wat betreft de lens Nikon 1 CX 70-300mm:

Is het mogelijk om met wat geduld een goedkopere Nikon 1 CX 70-300mm lens te vinden dan eentje voor 550 e in goede staat en eentje voor 450 e in redelijke staat? Of ga je het echt niet veel goedkoper dan dat vinden? En is het verschil in de staat voldoende problematisch om het risico niet te nemen?

De beschrijving van die van 550 e is: 

"This lens is in good overall condition with some signs of use. The glass is clean and in good condition. The lens barrel shows some cosmetic marks. There is some light dust within the lens, which would not affect optical performance at all. The focus ring is in good condition. The lens mount shows signs of use."

En de beschrijving van 450 e is:

"This lens shows significant signs of use. There is a small amount of dust within the lens, which would not affect optical performance at all. The lens barrel shows some heavy cosmetic marks. The focus ring shows signs of wear. The lens mount is well used and shows significant wear. This lens has moisture within the internal elements."

2) Wat betreft de body:

Ik denk wel dat het met wat geduld mogelijk zou moeten zijn om een Nikon 1 V2 goedkoper te vinden dan 200 e, maar de vraag is of het de moeite en het wachten waard is. Ik marktplaats zag ik net bijvoorbeeld voor 200 e een V2 + 10-30 lens + 30 - 110 lens. Volgens mij een erg goede deal. Alleen met die andere lenzen zou ik waarschijnlijk toch niet zoveel doen. En daarnaast is de body wit, geen gigantisch probleem, maar ik zou denk ik liever een zwarte hebben. V1 en V3 zijn ook nog niet uitgesloten, maar ik zou denk ik toch voor een V2 gaan.

Michaël Dagnelie

#10
De Sony Cybershot DSC-RX 10 iv (alleen de nieuwste variant) schijnt trouwens redelijk gelijkwaardig te zijn aan de Nikon 1 combinatie, als enige superzoom. Maar die vindt je niet onder de 1000 euro, dus die valt al snel af.

Michaël Dagnelie

De V2-combinatie van marktplaats bleek toch 250 e te zijn i.p.v. 200. Aangezien ik toch niet zoveel met die lenzen zou doen, is het voordeel dan ook weg. Verder blijkt die webwinkel met die twee CX 70-300 mm lenzen pas weer dinsdag open te zijn. Het zou dan ook pas dinsdag opgestuurd kunnen worden en dus zou ik het sowieso niet hier hebben voordat ik over een week naar vlieland ga. Ik laat het voor nu dan ook maar even zitten.

Wilfred

Wat betreft de Sony Cybershot:
Dat is zo'n beetje "the king" der bridgecamera's. Niet zozeer om z'n redelijke bereik van 600mm maar vooral vanwege allerlei andere eigenschappen waaronder z'n 1 inch sensor die door Sony veel verder is doorontwikkeld als de 1 inch sensoren uit de V serie van Nikon (die overigens ook van Sony kwamen zo ik wel eens heb gelezen). 
Maar deze Sony is wel een flink bakbeest qua omvang en gewicht.

Wat betreft de CX 70-300:
Een prijs van 550 voor een lens in goede staat lijkt me heel acceptabel en in lijn met wat ik er destijds tweedehands voor heb gegeven.
Nieuw stonden ze jarenlang op rond de 1000 euro.
Pas toen vorig jaar het Nikon 1 project definitief is stopgezet zakten de prijzen (ik vermoed ook dat er maar heel weinig voorraad was onder de Nederlandse aanbieders).

Wat betreft de V1 V2 V3
Ik gebruik zelf al jaren een V1 maar heb er wel korte tijd een V2 naast gehad maar al snel weer verkocht voor 150 (body only).
Allergrootste voordeel van de V2 is het lekker compacte en lichte formaat en vooral de sublieme grip waarmee de camera echt superfijn in de hand ligt.
Ook de aan-uit knop is een stuk praktischer dan het priegelige drukknopje van de V1.
Het gemis van de PSAM op de V1 valt mee omdat ik nagenoeg altijd in de A stand fotografeer waar ie bij mij standaard op ingesteld staat.
Verlekker je ook niet teveel op die extra Megapixels van de V2 want dat verschil heb ik in mijn foto's nooit kunnen zien.
Sterker.. bij gelijke sensorgrootte blijken minder Megapixels betere ISO prestaties te leveren en dat meen ik ook wel eens gelezen te hebben in een V1 vs V2 test.
Maar het grootste voordeel van de V1 (boven de V2 en V3) is voor mij dat alle knoppen op rechts zitten.
Met links ondersteun ik de lens en met rechts bedien ik de knoppen.
Vooral de playback functie (om net gemaakte fotos terug te kijken) is erg fijn om op rechts te hebben omdat ik ALLES door de EVF doe en vooral in het veld.
En dan is een playback knop op links zoals bij de V2 V3 erg onhandig omdat je dan van hand moet wisselen.   

Kortom: overweeg zeker een V1 die ook nog een stuk betaalbaarder is en makkelijker verkrijgbaar.

       

Michaël Dagnelie

Bedankt, dat zijn nog goede overwegingen! Ik snap inderdaad niet waarom Nikon bij de V2 knoppen aan de linkerkant heeft gezet, er lijkt nog genoeg ruimte over te zijn aan de rechterkant. Maar misschien dat de meeste mensen er geen telelens op gebruiken.

Wilfred

Citaat van: Michaël Dagnelie op mei 04, 2019, 20:31:06 PM
Bedankt, dat zijn nog goede overwegingen! Ik snap inderdaad niet waarom Nikon bij de V2 knoppen aan de linkerkant heeft gezet, er lijkt nog genoeg ruimte over te zijn aan de rechterkant. Maar misschien dat de meeste mensen er geen telelens op gebruiken.

Inderdaad, met de kleine compacte lenzen uit de 1 serie is dat niet zo'n bezwaar maar met de CX 70-300 is dat onhandig die playback knop op links
Nikon wilde vooral trendy zijn met de 1 serie (ipv praktisch) en achteraf ook wel begrijpelijk want de professionele markt kon men sowieso toch niet bedienen met zo'n kleine sensor.
En zo had elk nieuw model camera uit de 1 serie z'n eigen onhandigheden en missers zoals bijvoorbeeld de los aan te schaffen peperdure EVF op de V3.
Pas afgelopen najaar is Nikon serieus toegetreden tot de (semi)proffesionele markt met de uitstekende Z modellen met full frame sensor.
Tip: mocht je ooit een V1 aanschaffen koop er dan een grip bij dan houdt een stuk fijner vast. 

Michaël Dagnelie

Ik kon de V2 body van marktplaats los voor 160 e overnemen en heb net ook de cx 70-300mm lens besteld voor 564 e. Ik laat hem naar mijn ouders opsturen en dan kunnen die hem naar het eiland sturen. Ben benieuwd!

Vunder

Hallo allen,
Op dit moment ben ik op zoek naar een compacte camera met als doel het maken van:
- bewijsfoto's van vogels (ook in vlucht)
- reisfoto's (inclusief wildlife en vogelfoto's

Mijn budget is ongeveer 750-1000 euro en ik nijg naar een systeemcamera, aangezien de camera multi-inzetbaar is vanwege de mogelijkheid tot het verwisselen van de lenzen.

Ik kwam dit topic tegen waarin nagenoeg precies de opties voor mijn doeleinde wordt besproken. Aangezien dit topic alweer 3,5 jaar oud is, ben ik benieuwd of er inmiddels (betere) alternatieven op de markt zijn.

De Nikon 1 V2/3 met CX 70-300mm lens sprak mij erg aan. Echter, is deze lens nagenoeg niet te verkrijgen in Europa op het moment (tenminste, ik kan hem niet vinden op het internet).
Alternatieven die ik kan vinden worden óf direct een stuk groter en zwaarder, óf een stuk duurder.

Ik ben benieuwd of er iemand een alternatief weet met ongeveer dezelfde prestaties, grootte, en prijs.

gbeersma

Beste,

Welkom op het forum. Als ik jou was zou ik zou even een nieuw topic aanmaken voor jouw vraag, anders gaan verschillende vragen en antwoorden door elkaar lopen. Bovendien kun je dan in de titel beter aangeven waar je vraag over gaat, en dan krijg je de goede lezers.

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?