Is dit misschien een keverlarve?

Gestart door Nightspy, mei 01, 2019, 21:14:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

ObsIdentify herkent het dier van de foto niet als een vlinderrups. Mijn ervaring is dat als dat zo is en als het dier over een tuinschutting kruipt in plaats van over een blad van een struik of boom, dat het dan waarschijnlijk ook geen rups is. Maar van welk dier is het dan de larve? Van een kever? En zo ja, van welke soort?
Hans Hartvelt
Doorwerth

John Bouwmans

Doet mij meer denken aan een Bladwesplarve, maar geen idee welke soort. De waardplant is vaak een indicatie, maar ik zie geen plant. Welke planten stonden dichtbij?
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Nightspy

#2
Hallo John,

Bedankt voor je reactie. Aanvankelijk had ik de vraag op het keverforum gepost, maar Ton van Haaren heeft hem verplaatst naar het bladwespen forum. Kennelijk vond Ton het ook al een larve van een bladwesp.

Ik weet niet of de planten in de buurt aanknopingspunten geven. Ik vond de larve op een schutting die om een plaatsje met afvalcontainers staat. In de buurt is klimop, prunus en photinia te vinden. Ook staan er een paar grote eiken in de tuin. Verder staan er meest lagere, inheemse planten.

Ik ben pas vorig jaar begonnen met het tellen van dieren in mijn tuin, dus mijn verzameling is nog niet zo groot (thans 316 diersoorten). Hieronder zijn vier bladwespen: Knollenbladwesp, Athalia spec. (een kleinere soort dan de Knollenbladwesp), Eikenmineerwesp en Blennocampinae spec.

Alleen van de Knollenbladwesp kan ik op waarneming.nl foto's van de larve vinden. Ik moet zeggen dat er enige gelijkenis is  met het dier op mijn foto, in elk geval qua vorm. ook de zwarte kleur komt wel overeen. Alleen de witte streep aan de rand die op mijn foto is te zien, zie ik soms wel, maar soms ook niet terug.

Misschien kun jij, of iemand anders, hier iets mee.
Hans Hartvelt
Doorwerth

John Bouwmans

Denk dat het ondoenlijk is om hier een genus of soortnaam op te plakken. Van de planten die je noemt, zou Eik nog een waardplant kunnen zijn, maar dan kom je nog niet verder. Ik houd het op Tenthredinidae indet. Helaas Hans, hopelijk bij een volgende larve wel een naam.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Nightspy

Hallo John,

Geeft niet. In elk geval bedankt voor je moeite. Ik ben in elk geval al verder dan toen ik postte.
Hans Hartvelt
Doorwerth