praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

#270
Op de oude site kun je je commentaaroverzicht opvragen als waarnemer. Ik zou dat ook graag ergens op de nieuwe site willen zien, maar ik vermoed dat je nogal kunt discussiëren over de vorm en de plaats. Vandaar nu in de praatsessie geplaatst en niet direct in het wenstopic.

Mijn wens is dit overzicht, indien er onbehandelde meldingen zijn, te openen als je de site opent en bent ingelogd.  Mijn verdere wens is dat je als ingelogde waarnemer eerst dit scherm 'afhandelt' en dan pas ingelogd goed bij de site kan. Dit kan door het scherm eerst standaard te openen. Je zou het bijvoorbeeld wel kunnen wegklikken, maar als je het niet afhandelt, dan verschijnt het na een minuut of twee weer.  Komen er nieuwe opmerkingen binnen als je op de site bent, dan verschijnt dit met een wat grotere vertraging liefst ook in beeld.  Dat laatste omdat ik weet dat een waarnemer soms wel 10-20 opmerkingen achter elkaar krijgt als een admin toevallig heel actief is op het moment dat hij/zij ook op de site zit.

Dit is de link naar het commentaaroverzicht van Hisko als waarnemer: https://waarneming.nl/user_commentaar.php?user=23&mma_beoord=O&a=1

In dat overzicht, en ook dat van mij, valt mij voornamelijk op dat admins in de oudere openstaande waarnemingen vergeten zijn een vinkje te plaatsen of allicht niet wisten of welke keuring ze konden / moeten geven.  Ik heb daar geen echte bezwaren mee, maar het toont wel aan dat het wegwerken van 'openstaande keuringen' niet alleen aan de waarnemer ligt. Hisko lijkt in dit geval steeds keurig de aanwijzingen van de admins te hebben gevolgd, maar er volgt geen keuring.  Deze waarnemingen zou je niet iedere keer willen zien als je de site opent. Het moet écht om nieuwe meldingen gaan en niet om waarnemingen waar je als waarnemer al aan wijzigde.

Het commentaaroverzicht staat nu default op de keuring 'onbekend'.  Veel admins gebruiken ook de keuring 'in behandeling'.  Het te openen commentaarscherm  zou dus standaard die twee 'keuringen' moeten tonen bij openstaande waarnemingen.  Indien men iets wijzigt of een commentaar plaatst dan zou de waarneming aan de kant van de waarnemer moeten zijn 'afgehandeld'.  Daarna kun je vrolijk ingelogd verder op de site.

Waarom vraag ik dit eigenlijk?  Ik heb nu meer dan 600 waarnemingen als admin 'in behandeling'.  Omdat ik geregeld naar dat admin-overzicht kijk en herinneringen stuur, loopt dit niet in de duizenden. Sommige waarnemers negeren of vergeten mijn opmerkingen. Negeren kan ik moeilijk aantonen, maar ik krijg wel dat idee als ik bijvoorbeeld nieuwe waarnemingen zie van een waarnemer waar ik eerder commentaar bij gaf en ook herinneringen stuurde. Ik wil het dus moeilijker maken om te negeren en te vergeten.

Nu het mogelijk is om in je profiel het volgende uit te vinken....

CiteerStuur mij e-mail-notificaties
Zet uit om geen notificaties van reacties en validatie te ontvangen.

....vind ik dat zo'n commentaaroverzicht 'hinderlijk'  in beeld moet zijn.

thijsdegraaf

#271
Lijkt me wel wat.
Bij Flickr https://www.flickr.com/photos/thijsdegraaf/ staat rechtsboven een bel. Daar komt bijv. een 10 te staan als er 10 opmerkingen bij verschillende foto's zijn geplaatst, een mail is gestuurd enz, waar je nog niet naar gekeken hebt. Maakt niet uit of het om een foto van jaren geleden gaat. Door het aan te klikken zit je bij de geschiedenis van alle opmerkingen.
Minder dwingend dan jou voorstel, maar het is ook een mogelijkheid. Ik vind het bij voorstellen altijd lastig/onmogelijk om in te schatten hoeveel programmeerwerk, ruimte het kost om te realiseren.

SlechtValk

#272
Citaat van: Rutger Barendse op april 29, 2019, 10:47:14 AM
CiteerStuur mij e-mail-notificaties
Zet uit om geen notificaties van reacties en validatie te ontvangen.

....vind ik dat zo'n commentaaroverzicht 'hinderlijk'  in beeld moet zijn.

Ik ben met je eens dat er een vorm van notificatie moet zijn voor "onafgehandelde" commentaren (tevens kan dit gebruikt worden voor belangrijke mededelingen of nieuws etc.).

Als we een voorbeeld nemen aan veel populaire sites en apps blijkt een notificatieicoon met daarbij in rood een getal dat het aantal onafgehandelde meldingen aanduidt vaak voldoende te zijn (sterker nog... dit schijnt mensen te stimuleren om er iets aan te doen om dat getal op nul te krijgen)...
Facebook geeft een belletje met daarbij in rood een getal (zie bijgevoegde afbeelding), in android telefoons werkt dat vergelijkbaar... (ik neem aan dat dit in iphone ook vergelijkbaar werkt). kortom een beproefd systeem...

EDIT: daarmee wil ik dus zeggen dat ik zeker niet ben voor een systeem waarin je eerst je meldingen af moet handelen voordat je de site kunt bekijken... hier ga je namelijk een heleboel mensen heeel erg kwaad mee maken... want zo'n melding komt altijd net op het verkeerde moment...  nee gebruik de menselijke psyche door zo'n beproefde techniek als hierboven beschreven... en je zult altijd mensen houden die het negeren... net als er altijd mensen zijn die 3472 ongelezen mails in hun box hebben... maar die kun je op geen enkele manier stimuleren om dat anders te doen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

thijsdegraaf

#273
Vergelijkbaar dus met Flickr wat ik als voorbeeld had Stefan. ( https://www.flickr.com/photos/thijsdegraaf/ , trouwens ook met tekst in de foto's )
Ik heb Facebook vooral voor mijn familie in Australië. Verder doe ik er niets mee. Dus bij mij werkt dat belletje niet, maar bij Flickr wel. De interesse van de gebruiker blijft ook hier belangrijk.
Heb even gekeken... er staan 90 bij mijn Facebookbel.  ;D In het begin keek ik wel eens, maar ik vond het bijna nooit interessant. Bij Flickr heb ik niets bij mijn bel. dat houd ik goed bij.

Ondanks dit minpuntje, vind ik het een goed idee. Ik neem aan dat bijna iedereen, die op Waarneming zit, die interesse wel heeft. En iedereen is bekend met de werking van zo'n bel. 

SlechtValk

Citaat van: Marleen op april 29, 2019, 13:19:37 PM
En eventueel zou je daar dan later nog iets aan kunnen koppelen.
Bijv dat als je meer dan 20 meldingen hebt die er al langer dan 30 dagen staan,
dat je dan bijv eerst minimaal 3 meldingen moet afhandelen voor je naar de site door kunt.

Ja ik ben dus juist geen voorstander van dat "moeten"... daarmee jaag je mensen weg...

Een praktijkvoorbeeld: je staat in het veld en wilt nog even de exacte plek weten van die ene soort die je zo graag wilde zien... je batterij heeft nog 3% en je krijgt een melding dat je eerst een x aantal meldingen moet afhandelen...

Zoiets moet je niet willen!

Nogmaals: er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar die rode getalletjes... en het schijnt echt zo te zijn dat dit een aandrang genereert om die getalletjes "op te lossen"... ik denk dat je daarmee meer wint dan met dwang... dus niet "invasief" of belemmerend, maar wel duidelijk aanwezig...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

thijsdegraaf

Belletje als bij Facebook, Flickr, waarbij aangegeven wordt met een cijfer of er/hoeveel ongelezen berichten zijn zou bij de wensenlijst kunnen. Dwang inderdaad ik ook niet doen.
Misschien eerst Hisko afwachten.

SlechtValk

Citaat van: Marleen op april 29, 2019, 13:41:09 PM
En dan noem ik ook nog meer dan 20 meldingen die al langer dan een maand staan.
Dan heb je ook wel genoeg tijd gehad, om zo'n situatie te voorkomen. Denk ik.

Kijk, als jij waarnemen wilt als hobby dan moet je dat wel gewoon ook doen. En daar hoort het aanpassen van je waarnemingen gewoon bij.
Het kost echt geen uren werk. En als jij perse in het veld met nog 3% batterij iets wilt zien. Ja, dan had je 30 dagen de tijd (vanaf de 20ste melding! (bijv)) om je meldingen even aan te passen.
En er staat niet dat je alles moet aanpassen maar doe er in elk geval een paar. En als je het zelfs niet belangrijk vindt om dat op zo'n moment of ter voorkoming van zo'n moment te doen...
Wanneer ga je dat dan wel doen? Niet, denk ik dan.

En dat is op zo'n moment super vervelend, maar het is ook zeer eenvoudig om zo'n situatie te voorkomen.
Want als je een mailtje krijgt, kun je het ook gelijk even doen. minder dan 10 seconden werk. Kleine moeite, groot plezier.
En dan komt er uberhaupt geen getal bij het belletje. Dus dan kun je ook met 3% batterij in het veld nog lekker online zoeken.

Groetjes, Marleen

Hier ben ik het dus zeer mee oneens... nee als je iets als hobby doet, "moet" je helemaal niets!!! het is immers een hobby...

Bovendien is in "jouw" oplossing, naar mijn mening, het middel erger dan de kwaal... hoe erg is het nou dat iemand zijn waarnemingen niet corrigeert... helemaal niet erg... het is jammer, dat die waarnemingen niet mee kunnen doen aan de statistieken, maar daar houdt het ook op... die persoon heeft zichzelf er het meest mee, want zijn (m/v)  lijst is minder correct...
Ik zie niet in waarom je zo iemand zou moeten straffen (want daar komt het bijna op neer) omdat hij niet (direct) doet wat een admin voorstelt...

Bovendien zeg je steeds dingen als "had je kunnen voorkomen" of "minder dan 10 seconden werk" en "heb je ook wel genoeg tijd gehad"... ja voor jou! maar iedereen werkt op zijn eigen manier... wat voor jou misschien 10 sec werk is, is voor een ander misschien meerdere naslagwerken opzoeken en doorkijken, de genoemde wijzigingen vergelijken met zijn eigen bevindingen en vervolgens reageren op het commentaar... kan uren werk in zitten... misschien wil diegene wel een hele zomer lang in het veld bezig zijn, om in de donkere wintermaanden alle waarnemingen uit te werken en te corrigeren... nee er zijn vele redenen te bedenken waarom je zoiets uitstelt (of uiteindelijk helemaal niet doet)... daar moet je mensen niet toe gaan dwingen of voor gaan straffen.

EDIT: also ik heb je hele bericht gelezen, ik reageerde slechts op dat deel waar ik het mee oneens was... je toevoeging verandert niets aan mijn eerdere reactie.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Citaat van: Marleen op april 29, 2019, 14:37:28 PM
Je geeft me de indruk dat je boos/geirriteerd bent.
Jammer, want ik sta aan "jouw kant".
Oh nee no hard feelings, niet boos, noch geirriteerd, echter wanneer je zegt dat een (hobbymatige) waarnemer iets moet gaan wel al mijn haren overeind staan...

CiteerIk voer hier al jaren "strijd" dat admins onze waarnemingen niet wijzigen, want het is hobby. Het is ons opschrijfboekje enz.
En dat admins best een stapje terug mogen doen en wat minder haasten en stressen met het valideren.
Daarin verschillen we toch een klein beetje van mening... ik zelf ben namelijk altijd erg blij als een admin me helpt en mijn waarneming corrigeert (bij mij gaat het vaak over vlinders die even op 'imago' gezet worden, dat ben ik gezien mijn vogelachtergrond niet erg gewend dat het kleed zo uitmaakt).
Wel besef ik (deels door jou ;) ) dat er mensen zijn die liever niet hebben dat er, door een ander, in hun 'opschrijfboekje' wijzigingen aangebracht worden.
Ik ben altijd groot voorstander van de keus bij de gebruiker leggen (al kost dit marginaal meer programmeerwerk). Daarom lijkt het me logisch dat je de gebruikers de mogelijkheid geeft om wijzigingen door admins tegen te gaan.
Maar een implicatie van het niet mogen wijzigen is mijns inziens wel dat er een goed werkend notificatiesysteem is (om te voorkomen dat voorgestelde wijzigingen oneindig in de lucht blijven hangen).

We proberen allemaal mee te denken (en dat is volgens mij ook het doel van dit topic), als ik functies genoemd zie worden waar ik het (zeer) mee oneens ben (zoals een notificatie die toegang tot de site blokkeert tot er een bepaalde handeling is verricht), laat ik dat ook weten (juist als het om eventuele toekomstige functies gaat), nu ze nog in de theoretische ontwerpfase zitten... dat moet je vooral niet persoonlijk opvatten oid... slechts mijn mening over wat je voorstelt.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

RutgerB

Ja, ok: Mee eens dat het niet al te dwingend moet zijn, daar jaag je vast mensen mee weg, dus zo'n rood belletje is een beter idee. Een popupje erbij, iets dat je weg kan klikken, maar na enige tijd weer verschijnt, vind ik nog steeds ook wel een idee.  Irritant, maar dat is toch ook een beetje de bedoeling. Het negeren / vergeten van commentaren is ook irritant.

Zoals ik al voorstelde kan een reactie in de commentaarbox ook een verwerking zijn. Men hoeft echt niet direct alles naar de zin van een admin te doen.

petermeer

Citaat van: Marleen op april 29, 2019, 14:37:28 PMIk voer hier al jaren "strijd" dat admins onze waarnemingen niet wijzigen, want het is hobby. Het is ons opschrijfboekje enz.

Dat is inderdaad jouw stokpaardje! Gelukkig denken de waarnemers waarvan ik (als admin) de waarneming op zeker zet of een kleine aanpassing maak anders over. Ook in dit topic hoor je andere geluiden. Accepteer dat niet iedereen denkt zoals jij, anders wordt het drammen.

De combinatie waarneming.nl en het forum werkt uiteraard ook niet. Beide zijn gescheiden entiteiten. Diverse trollen hebben er voor gezorgd dat voor heel veel waarnemers en admins niet meer op het forum komen.

Citaat van: Marleen op april 29, 2019, 14:37:28 PM
En dat admins best een stapje terug mogen doen en wat minder haasten en stressen met het valideren.

Nog een stokpaardje. Dit is jouw interpretatie en ik vraag me weleens af in hoeverre dat de discussies die je voert beïnvloed
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

RutgerB

#280
Citaat van: petermeer op april 29, 2019, 18:36:56 PM
Citaat van: Marleen op april 29, 2019, 14:37:28 PMIk voer hier al jaren "strijd" dat admins onze waarnemingen niet wijzigen, want het is hobby. Het is ons opschrijfboekje enz.

Dat is inderdaad jouw stokpaardje! Gelukkig denken de waarnemers waarvan ik (als admin) de waarneming op zeker zet of een kleine aanpassing maak anders over. Ook in dit topic hoor je andere geluiden. Accepteer dat niet iedereen denkt zoals jij, anders wordt het drammen.

De combinatie waarneming.nl en het forum werkt uiteraard ook niet. Beide zijn gescheiden entiteiten. Diverse trollen hebben er voor gezorgd dat voor heel veel waarnemers en admins niet meer op het forum komen.

Citaat van: Marleen op april 29, 2019, 14:37:28 PM
En dat admins best een stapje terug mogen doen en wat minder haasten en stressen met het valideren.

Nog een stokpaardje. Dit is jouw interpretatie en ik vraag me weleens af in hoeverre dat de discussies die je voert beïnvloed

Waarom nu weer op de man spelen? Laat Marleen zeggen wat ze wil (ze blijft beleefd) en daar hoeven geen negatieve insinuaties bij.  Dat lokt alleen maar weer discussie uit die er niet toe doet.

Ik zag dat je elders #doeslief postte. Dat lijkt me hier van toepassing. Als je moraalridder wilt zijn, moet ook iemand kunnen dulden waar je het (gelukkig?) niet mee eens bent.

thijsdegraaf

#281
Jammer dat door die zich steeds herhalende discussie, waar we toch nooit uitkomen met Marleen (hoeft ook niet, ieder zijn standpunt) we afdwalen van het door Rutger aangekaarte probleem. Waar Marleen het trouwens mee eens is.
Ik vrees, dat mensen er nu met een boog omheen gaan.

Voorstel: Om als wens aan te geven op het wensentopic:
Bel als bij Facebook, Flickr, waarbij aangegeven wordt met een cijfer of er ongelezen berichten zijn en hoeveel.  Met een verwijzing naar de eerste vraag van Rutger.


Gerrian

Aanvullend op de reactie van Rien: waarnemers kunnen instellen dat admins hun waarnemingen niet kunnen aanpassen. Daarmee is het probleem toch al opgelost?


Rien Ondersteijn

Citaat van: Gerrian op april 29, 2019, 19:25:49 PM
Aanvullend op de reactie van Rien: waarnemers kunnen instellen dat admins hun waarnemingen niet kunnen aanpassen. Daarmee is het probleem toch al opgelost?


Daar is toch al veel meer over gezegd?[misschien elders].Het lijkt me voor de Admins een rámp !
Een correcte corrector wil toch uiteindelijk t juiste antwoord ?  !
En als de waarnemer dat na lang aandringen/aanmoedigen niet [wil]doet...gaat de Admins ontieglijk balen.!  ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

SlechtValk

#286
Citaat van: Rien Ondersteijn op april 29, 2019, 21:50:58 PM
Daar is toch al veel meer over gezegd?[misschien elders].Het lijkt me voor de Admins een rámp !
Een correcte corrector wil toch uiteindelijk t juiste antwoord ?  !
En als de waarnemer dat na lang aandringen/aanmoedigen niet [wil]doet...gaat de Admins ontieglijk balen.!  ?

Waarom zou die?... het is toch niet zijn (m/v) waarneming... zolang de admin er maar niet mee lastig gevallen blijft worden of dat het nog in allerlei overzichten tevoorschijn komt...
Nee ik denk dat het goed is om de mogelijkheid te hebben dat men geen wijzigingen maakt... optioneel... ik denk dat het overgrote merendeel van de gebruikers hartstikke blij is dat hij geholpen wordt, maar ik kan me ook voorstellen dat je er in bepaalde situaties niet op zit te wachten... zou mijns inziens gerespecteerd moeten worden...

EDIT: Daarbij is het misschien ook wel belangrijk om het even in historisch perspectief te plaatsen... tot relatief kort geleden was het (bij vogels in elk geval) ook ongebruikelijk dat admins wijzigingen maakten in je waarnemingen... Een soort van ongeschreven regel... (maar als ik mij niet vergis zelfs "officieel" afgesproken onder admins)... gebruikers die in dat licht hun waarnemingen als hun eigen notitieboekje zijn gaan beschouwen, kan dit niet kwalijk genomen worden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rien Ondersteijn

Okee Stefan : ik heb een ander vermoeden, maar misschien heb ik t totaal mis.
Groene groe[n]tjes.Rien.

SlechtValk

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 29, 2019, 22:07:41 PM
Okee Stefan : ik heb een ander vermoeden, maar misschien heb ik t totaal mis.

Ik snap je gedachte, maar feitelijk is het de waarneming van iemand anders... dat een admin ermee zit als diegene zijn/haar aanwijzingen niet opvolgt, is toch echt een probleem van die admin zelf... zoals ik al zei, moet de layout en workflow het wel toelaten dat de admin nooit meer lastiggevallen wordt met deze foutieve waarneming indien hij dat niet wenst... maar dat is een heel ander verhaal.

Soms moet je accepteren dat je niet alles kan corrigeren, net zoals je moet accepteren dat je niet alles kunt determineren (van slechte foto's bijv.).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Douwe van der Ploeg

#289
Als validator: ik wijzig vrijwel nooit andermans waarnemingen (tenzij op expliciet verzoek, omdat die persoon bijv. in het buitenland zit, niet helemaal begrijpt hoe, of zelfs overleden is), en ik heb er helemaal geen problemen mee als de waarnemer dat n.a.v. mijn commentaar ook niet zelf doet. Gaat er na een tijdje en een herinnering gewoon een rood kruisje (met berichtje) bij en telt ie niet mee. Dus ja, die validatoren zijn er ;) Er zijn inderdaad ook anderen die zich daar drukker om maken dan dat ik het doe.

Overigens is het ook zo dat een groot deel van de waarnemers bij het rode kruisje+berichtje toch ineens de waarneming wijzigen, omdat ze het vergeten waren. Een makkelijke seintje op de site voor nog openstaande waarnemingen met commentaar lijkt me dan ook een uitstekend idee. Kan elke waarnemer zelf beslissen wat ze ermee doen :)

Edit: Voor de compleetheid, wat ik WEL wijzig is het op zeker zetten van een onzekere waarneming en tegelijk goedkeuren. Bestaat een mooi knopje voor, die ook gelijk een berichtje achterlaat. Ook geen bezwaar mee als die blijft, en ook werkt voor waarnemers die overige wijzigingen niet toestaan (zoals ik zelf).
Douwe van der Ploeg

lukasverboom

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 30, 2019, 03:16:07 AM
Als validator: ik wijzig vrijwel nooit andermans waarnemingen (tenzij op expliciet verzoek, omdat die persoon bijv. in het buitenland zit, niet helemaal begrijpt hoe, of zelfs overleden is), en ik heb er helemaal geen problemen mee als de waarnemer dat n.a.v. mijn commentaar ook niet zelf doet. Gaat er na een tijdje en een herinnering gewoon een rood kruisje (met berichtje) bij en telt ie niet mee. Dus ja, die validatoren zijn er ;) Er zijn inderdaad ook anderen die zich daar drukker om maken dan dat ik het doe.

Overigens is het ook zo dat een groot deel van de waarnemers bij het rode kruisje+berichtje toch ineens de waarneming wijzigen, omdat ze het vergeten waren. Een makkelijke seintje op de site voor nog openstaande waarnemingen met commentaar lijkt me dan ook een uitstekend idee. Kan elke waarnemer zelf beslissen wat ze ermee doen :)

Goed zo, ik wijzig ook zelden iets. Maar ik kan me voorstellen dat dat bij andere soortgroepen eerder voorkomt, bijvoorbeeld omdat we willen dat vlinders in het juiste stadium op de site komen. Een vlinder van stadium "onbekend" op "imago" zetten heb ik zelf niet zoveel moeite mee, zolang ik als waarnemer op de hoogte gesteld word dat dit gebeurt. Sinds daar automatisch een berichtje bij komt ben ik tevreden.
Deze discussie begon in een situatie dat admins een waarneming konden wijzigen zonder dat een waarnemer kon zien dat er iets gewijzigd was. Daar had ik ook problemen mee. Maar nu én er een standaard berichtje wordt meegestuurd, én je de geschiedenis van je waarneming kunt zien, én je kunt aanvinken dat je niet wilt dat je waarneming gewijzigd wordt, lijkt het probleem me opgelost en zijn er belangrijkere zaken om ons over te buigen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Gerrian

Waarnemingen aanpassen door admins gebeurt al langer dan 2 jaar. Ik ben er zelf in de zomer van 2015 aarzelend mee begonnen en dat zou ik vast niet gedaan hebben als het verder niet gebeurde. Vanwege de vrijwel uitsluitend positieve reacties van waarnemers zie ik geen aanleiding om er mee te stoppen.

thijsdegraaf

#292
Ik heb er geen enkele probleem mee als een administrator een wijziging aanbrengt in mijn Waarneming. Ben alleen maar dankbaar. Het hangt ook van de situatie af denk ik.

Bij de moeilijke langpoten was het bij Waarneming een redelijk rommeltje. Pjotr Oosterbroek heeft toen voor Waarneming alles doorgewerkt. Dan moet zo'n persoon toch ook de vrijheid hebben om dingen aan te passen. Zal je ook krijgen als we weer een luizen admin op de kop tikken. Nu zet ik luizen erbij zonder dat er wat mee gebeurt. Ik bespreek zo nu en dan foto's op het forum. Als iedereen het er mee eens is dat hij goed is, zet ik ze er toch bij voor de informatie (die rechten heb ik wel).
Laten we ook blij zijn dat mensen dat willen doen en ze een beetje vrijheid geven. 
Het hangt erg af of het een drukke tijd is, hoeveel admins er op een groep zitten.

Ik zou zeggen:
Kleine dingen veranderen met een berichtje. Soorten doorgeven als het fout is, maar als de situatie er om vraagt, moet veranderen met berichtje ook kunnen.
Als ik zou willen, dat niemand aan mijn foto's zou mogen komen, zou ik ze in een mapje in mijn computer houden of op mijn website  :blink:

Ik zal wel bij de verkeerde soortengroepen zitten. Maar ik ben uiterst tevreden.

CiteerWaarnemingen aanpassen door admins gebeurt al langer dan 2 jaar.
Klopt.  :blink:

dirder

Het is zelfs zo ver gekomen dat sommige waarnemers op de Belgische site een plant meerdere malen invoeren (soms tot vijf keer) iedere keer met een andere naam. Alle mogelijkheden gesuggereerd door de beeldherkenningsoftware? En de validatoren mogen het dan achteraf opkuisen. Totale verloedering van wat ooit een prachtige en niet te verbeteren waarnemingen doorgeef - website was.Gooi die zooi voor planten eruit, het werkt toch niet!
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Citaat van: thijsdegraaf op april 25, 2019, 09:04:48 AM
Ik zet mijn antwoord van de wensen pagina afgehaald. https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443812.msg2316468#msg2316468
Ik had hem toch daar maar gezet om niet door de afbeeldingen discussie heen te fietsen. (daarna mocht het er wel weer afgehaald worden) Vervelend is dat men daar elke keer kritiek uit, waar je geen antwoord op kan geven. Maar nu staat die van Marleen er ook al. Dus eigenlijk hoor ik boven Marleen. 
CiteerBovendien zorgt het één het ander voor een plotse vloed aan onzekere waarnemingen, een nachtmerrie voor de validatoren,
Als admins, die bij goedkeuring automatisch (met bericht) op zeker kunnen zetten is dat probleem opgelost. (ik snap niet, waarom dat maar niet gebeurt, misschien door de lobby van Marleen)

. In ieder geval bij bijvoorbeeld wantsen wordt vaak juist gedetermineerd. Terwijl die destijds onder wants onbekend werden gezet, waarna een admin eerst moest doorgeven wat het wel was en vragen of hij verplaatst kan worden. Dat zou juist werk moeten schelen.
. Ik zag op de oude wijze vaak voor beeldherkenning makkelijke wantsen verkeerd staan. Bijvoorbeeld bladpootrandwants, smalle randwants en zuringrandwants werden door elkaar gehaald. Dat voorkom je. Scheelt veel werk.
. Je kreeg op het forum vragen over insecten, die voor beeldherkenning een eitje zijn. Scheelt veel werk aan beantwoorden.
. Als hij als onzeker wordt aangegeven kijk ik nog eens extra en bij geringe twijfel vraag ik op het forum: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=449007.0

Citeer(zonder vermelding 'aangeplant' uiteraard, want dat ziet de beeldherkenninssoftware niet).
Dat zag ik daarvoor ook niet. Als iemand zijn tuinplanten op waarneming gaat zetten, houd je die zonder herkenningssoftware ook niet tegen. Dat hoort bij het in te vullen deel te staan. Ik weet niet of dat het er is. Anders zou het erbij gezet kunnen worden.

CiteerBovendien wagen, dankzij de beeldherkenningssoftware, plots een heleboel mensen die niks van planten kennen zich aan planten
Als Waarneming er niet was geweest, was het determineren van insecten misschien nooit mijn hobby geworden. Doordat je achter namen kunt komen raak je geïnteresseerd. In het begin ging er inderdaad veel mis en dacht ik er veel te gemakkelijk over.
Als je er een groep onwetenden erbij krijgt, kost dat meer werk inderdaad. Maar dat was dus 12 jaar geleden toen ik op Waarneming kwam en Waarneming zich heel snel uitbreidde ook al het geval. Jacomijn Prinsen werkte zich bijvoorbeeld een ongeluk om alle spinnenonwetenden te helpen, want ze zat er in haar eentje. Nu zit er een grote groep kenners. De mensen uit het begin weten er veel meer van. En een groep zal weer afgehaakt zijn, net als nu het geval zal zijn.

( Ik weet het Hisko. Geen discussiepagina. Maar ik kon het toch ook niet onbeantwoord hier laten staan. je mag het wel weer weghalen. )

Thijs, de oude site was al een onwaarschijnlijk goede bron voor determinatie van groepen waar iemand niet familiair mee was, via de familie-overzichten. Op die manier kon ik tal van wantsen determineren, als volslagen leek en zonder sleutel te moeten gebruiken (wel moest ik dan altijd extra informatie opzoeken, wat ervoor zorgde dat ik altijd wel iets bijleerde). De familie-overzichten bestaan bij mijn weten zelfs niet meer op de nieuwe site...

Nog één ding over die onzekere waarnemingen: op de oude site kan je die niet valideren vanuit het overzichtsscherm voor foto's, met andere woorden er zijn een boel extra muiskliks voor nodig. Daarom meer werk.
Groeten, Dirk Derdeyn.

thijsdegraaf

#295
CiteerThijs, de oude site was al een onwaarschijnlijk goede bron voor determinatie van groepen waar iemand niet familiair mee was, via de familie-overzichten.

Familie overzichten zijn er nog Dirk. Het zou inderdaad handiger kunnen.
Ik tik bijvoorbeeld blindwants en selecteer een soort b.v. https://waarneming.nl/species/25024/? en klik dan blindwantsen aan. https://waarneming.nl/taxa/1503/? Van daaruit kun je nog steeds bij de informatie van alle soorten Blindwantsen komen. Alleen gaan de links in de informatie naar de oude site. Dat wordt pas veranderd als de oude site wordt opgeheven, vermoed ik. Ik kan ook alleen teksten op de oude site zetten, die overgezet worden naar de nieuwe site. Ik heb in de teksten zeker 600 links in de bronnen moeten aanpassen, omdat ze niet meer werkten. Een paar avondjes werk, maar dat is weer goed.
Alleen bij genusbeschrijvingen gooit hij er vreemde dikke letters in, wat ik nu niet kan veranderen: https://waarneming.nl/species/722343/

Tip voor als je op wantsen zoekt. Bij wants onbekend heb ik links naar alle wantsenfamilies gezet: https://waarneming.nl/species/18649/ Alleen gaan ze nu nog naar de oude site. Zal wel aangepast worden als we daarop kunnen schrijven. 

Bij andere soorten, waar ik niet voor schrijf, werkt dat ook.
Hier bijvoorbeeld de lieveheersbeestjes: https://waarneming.nl/taxa/1137/?

CiteerNog één ding over die onzekere waarnemingen: op de oude site kan je die niet valideren vanuit het overzichtsscherm voor foto's, met andere woorden er zijn een boel extra muiskliks voor nodig. Daarom meer werk.

Ik weet niet hoe het scherm voor de admins er uitziet voor het valideren. Maar onzeker waarnemingen worden als het goed is nu bij goedkeuring weer automatisch op zeker gezet met een berichtje. Dus dat probleem is er dan niet meer.

Frank van de Putte

We hebben nog geen validatie-schermen op de nieuwe site, dus geen foto-overzichten met nog te beoordelen waarnemingen, en andere overzichten.
Op de nieuwe site kun je alleen een losse waarneming valideren, maar (nog) niet in 1 keer op "zeker" zetten, dus ik denk dat de meeste admins op de oude site valideren.

Overigens heb ik bij de spinnen het idee dat de beeldherkenning zeker zorgt voor meer correct ingevoerde waarnemingen, en dus minder werk voor "ons" :blink:
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

#297
CiteerOverigens heb ik bij de spinnen het idee dat de beeldherkenning zeker zorgt voor meer correct ingevoerde waarnemingen, en dus minder werk voor "ons" :blink:
Ja zelfs mijn Muurzesoog - Segestria bavarica van gisteren, had hij voor 70% voorspeld, maar ik twijfelde erg eigenwijs nog meer.
Wantsen gaan ook verbazingwekkend goed. Mijn zweefvliegen wist hij allemaal. Alleen bij mijn luizen was hij hopeloos. Daar moet hij nog veel leren. Die antwoorden liggen er zo ver naast, dat niemand ze zal overnemen. Dus geen probleem voor een admin (die er trouwens toch niet is  :blink: )

RutgerB

#298
Citaat van: dirder op april 30, 2019, 22:49:24 PM
Het is zelfs zo ver gekomen dat sommige waarnemers op de Belgische site een plant meerdere malen invoeren (soms tot vijf keer) iedere keer met een andere naam. Alle mogelijkheden gesuggereerd door de beeldherkenningsoftware? En de validatoren mogen het dan achteraf opkuisen. Totale verloedering van wat ooit een prachtige en niet te verbeteren waarnemingen doorgeef - website was.Gooi die zooi voor planten eruit, het werkt toch niet!
Waarnemers die 5 keer dezelfde foto invoeren met steeds andere namen moet je persoonlijk (vriendelijk) aanspreken.

Verder:

Zoals eerder geschreven kun je dit toch het best verwoorden in verbeteringsvoorstellen. Ik begrijp de frustratie en heb die zelf ook wel. Ik weet vaak niet waar ik moet beginnen met het voorstellen van verbeteringen omdat er heel veel verbetert dient te worden én omdat er veel wordt verbeterd én er nog veel op stapel staat.

De nieuwe website werkt nu eenmaal zo dat men veelal eerst een foto upload en daar allemaal suggesties bij krijgt. Ook al weet je al wat het is. Als je geen verstand hebt van een soortgroep is dat makkelijk, maar het levert in bepaalde situaties meer werk op voor admins.  Die situaties moeten we beschrijven en willen verbeteren. Ik vind de herkenningssoftware eigenlijk prima verder, maar het had van mij een veel minder prominente plaats mogen krijgen. Nu geeft het programma zelfs suggesties als je bij een oude waarneming een foto zet.

Enkele zaken die bij me opborrelen nu:

- Ikzelf vind het overbodig dat nu heel veel waarnemingen met onzeker worden ingevoerd. Een resultaat van die herkenningssoftware icm invoermogelijkheden. Ook op de oude site moet je die waarnemingen allemaal open klikken. Gelukkig zit daar wel het knopje 'goedkeuren en op zeker zetten'.  Op de nieuwe site gaat dat niet.

- Veel foto's worden op zijn kant geplaatst en keren is op de nieuwe site nog niet mogelijk.

- Verkeerd gedraaide foto's zijn voor de herkenningssoftware net zo goed als andere foto's.

- Ik wil graag de automatisch goedgekeurde foto's kunnen 'scannen' en afvinken (zodat ik niet dezelfde steeds weer terugzie). Dat kan per 50 tegelijk, want die software maakt heel weinig fouten. Hier is geen draagvlak voor, want ik stelde het al 2 keer eerder voor. Toch lijkt het me dat we de validatie van foto's nooit geheel uit handen moeten geven aan robots.

en zo kan ik nog wel even verder.

thijsdegraaf

#299
CiteerHet is zelfs zo ver gekomen dat sommige waarnemers op de Belgische site een plant meerdere malen invoeren (soms tot vijf keer) iedere keer met een andere naam. Alle mogelijkheden gesuggereerd door de beeldherkenningsoftware? En de validatoren mogen het dan achteraf opkuisen. Totale verloedering van wat ooit een prachtige en niet te verbeteren waarnemingen doorgeef - website was.Gooi die zooi voor planten eruit, het werkt toch niet!

Had ik niet gelezen. Daar kan je niet de beeldherkenningssoftware de schuld van geven. Als je een plant vijf keer invoert, moet er toch een belletje bij je gaan rinkelen, dat dit niet de bedoeling is?
Ik heb ook zonder beeldherkenning wel eens, dat ik aan verschillende mogelijkheden denk. Dan kies je er eentje of zet hem op spec en vraag het na op het forum. Dan moet je inderdaad de waarnemer aanspreken. Dat was een kritiekpunt, omdat dat bij de nieuwe site alleen door de admin kon, terwijl het bij de oude ook door elke waarnemer kon. Dat zou worden aangepast.
Verder heeft Rutger gelijk, dat je beter met voorstellen kunt komen voor verbetering. Zoals Rutger doet. Uiteraard met wisselend succes, want er zijn natuurlijk tegengestelde meningen. Maar ze worden altijd serieus genomen.

CiteerGooi die zooi voor planten eruit, het werkt toch niet!
Dat zou je een wens/voorstel kunnen noemen. Zou nog iets anders geformuleerd kunnen worden.  ;D
Bedenkt wel, dat bij gebruik en veel goedgekeurde inzendingen de software verbeterd kan worden. De eerste schaakcomputers vond ik helemaal niets, de eerste navigators vond ik ook niets voor mij.

Heeft iedereen al gestemd?? https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=449797.0 Weer een voorbeeld van tegengestelde meningen, waarmee men wat probeert te doen.