Hoofdmenu

Trilzwam

Gestart door Rene Hoogenboom, maart 21, 2019, 11:13:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Hoogenboom

Op 18 maart jl. kwam ik bijgevoegde trilzwam tegen in het NH duinreservaat.
Na lang zoeken kom ik er toch niet uit vandaar dat ik de waarneming hier voorleg.
De trilzwam groeit op een dikke tak van naaldboom (grove den?). Te zien op de eerste drie foto's.
Hier is de trilzwam mooi gezwollen en lichtbruin van kleur.
Direct naast deze tak vond ik nog een tak (loofboom) die geheel bezet was met wellicht dezelfde trilzwam.
Deze trilzwam is minder gezwollen en lijkt op gelatine en de kleur varieert van lichtbruin naar bijna witdoorschijnend.
Hier en daar ook zwarte delen die vanuit schors komen. Is bij beiden het geval. Deze voelen iets droger aan.
De zwammen hebben geen specifieke geur.
Ik hoop dat iemand helderheid in de duisternis kan verschaffen.
Bij voorbaat dank.
Groetjes
Rene

paddenstoelenmonster

Bester Rene,
Waarom zou dit niet gewoon een Zwarte trilzwam kunnen zijn? Die zijn vaker heel bleek. Die op de loofboom lijkt me evident. (de onderste serie foto's) wantb die vertonen duidelijk een hersenstructuur. Zie ook mijn waarneming: https://waarneming.nl/waarneming/view/167450022?_popup=1 en bijgevoegde foto. De bovenste zijn minder duidelijk. maar juist van de week heb ik 2 waarnemingen geplaatst waarbij ze (weliswaar zwart) ook op een Spar groeiden. Naaldhout kan dus ook. zie: https://www.verspreidingsatlas.nl/0310040#
mijn foto daarvan is bijgevoegd.
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Melchior van Tweel

Citaat van: paddenstoelenmonster op maart 21, 2019, 12:22:38 PM
Waarom zou dit niet gewoon een Zwarte trilzwam kunnen zijn?
Lijkt me niet. Ik durf hier zo geen naam aan te geven.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Rene Hoogenboom

Beste Melchior en Henk,

Bedankt voor de reacties. Is er een richting aan te geven waaraan ik zou kunnen denken.
Groetjes
Rene

paddenstoelenmonster

Ik voel mij ondanks de bezwaren van Melchior toch gesteund in mijn analyse doordat bij de zoekfunctie bij waarneming.nl Zwarte trilzwam in te typen en dan een aantal voorbeeldfoto's voorgeschoteld krijg. De laatste is ook lichtbruin en heel erg bolvormig. Ik zie veel verwantschap met de foto's van Renee
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.