praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

om discussies uit 'wensen' te houden dit onderdeel aangemaakt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rien Ondersteijn

Zowat ALLES was prettiger/makkelijker op de oude site [en dat heb ik t.a.v. Hisko nooit onder stoelen of banken gestoken-ik heb hem hiervoor vaak gecomplimenteerd]
Één voorbeeldje weer dat ik ontdekte : als je naar de foto's van een soort gaat moet je telkens met je muis op de foto gaan staan om dan te ontdekken dat de maker slechts een voornaam heeft en de vindplek verdwenen is .
Voorheen zag je in 1[ÉÉN] oogopslag op de hele pagina de makers de vindplekken en data.
Als Hisko c.s.die oude pagina zou laten en de soort alleen bovenaan vermelden zou dan zouden ze al een hóop ruimtewinst maken denk ik.Of niet ?
Die staat op de oude site nog vermeld bij élke foto,wat me totaal overbodig lijkt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

marijn

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 04, 2019, 19:54:42 PM
Citaat van: marijn op maart 04, 2019, 19:36:09 PM
Ik zie het tonen van de auteursvermelding bovenaan de soortpagina's nog niet vermeld staan?

Ik vond dat overigens best mooi gedaan op de oude site, in kleiner font en lichter grijs minder opvallend dan de soortnaam zelf.

Even met je muis boven de naam hangen, dan verschijnt ie. Wat mij betreft ook een manier, hoewel ik de vorige manier duidelijker en prettiger vond.
Dank Douwe.
Ik vrees dat 99% van de gebruikers het werk dat je in de juiste haakjes stopt op deze manier nooit zal zien...
Los daarvan, een onbegrijpelijke usability/design-keuze voor mij.
Marijn Prins

marcel234

#3
Citaat van: marijn op maart 04, 2019, 21:41:12 PM
Los daarvan, een onbegrijpelijke usability/design-keuze voor mij.
Ik vroeg me ook af wat de makers van de website dachten toen ze dit ontwierpen ( en de rest van de nieuwe site). De eerste dag las ik geloof ik dat ie geoptimaliseerd was voor waarnemers die vijf waarnemingen per jaar invoeren... En dan is het niet raar dat je dit krijgt. Ik hoop dat de handleiding af is voor de nieuwe site life gaat.

Douwe van der Ploeg

#4
Citaat van: marijn op maart 04, 2019, 21:41:12 PM
Dank Douwe.
Ik vrees dat 99% van de gebruikers het werk dat je in de juiste haakjes stopt op deze manier nooit zal zien...
Los daarvan, een onbegrijpelijke usability/design-keuze voor mij.

Mee eens, totaal niet intuïtief. Wat mij betreft weer een voorbeeld dat de mensen die de nieuwe site hebben ontworpen geen idee hebben van de wetenschappelijke kant achter waarneming.nl.
Douwe van der Ploeg

DuDe

Citaat van: Rien Ondersteyn op maart 04, 2019, 21:06:46 PM
Zowat ALLES was prettiger/makkelijker op de oude site [en dat heb ik t.a.v. Hisko nooit onder stoelen of banken gestoken-ik heb hem hiervoor vaak gecomplimenteerd]
Één voorbeeldje weer dat ik ontdekte : als je naar de foto's van een soort gaat moet je telkens met je muis op de foto gaan staan om dan te ontdekken dat de maker slechts een voornaam heeft en de vindplek verdwenen is .
Voorheen zag je in 1[ÉÉN] oogopslag op de hele pagina de makers de vindplekken en data.

+ 1
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

gbeersma

Citaat van: Marleen op maart 05, 2019, 09:59:12 AM
Met de oude site hebben Hisko en team hun best gedaan om de site zo ideaal mogelijk te maken.
En met succes.


Helemaal mee eens!
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

gbeersma

Citaat van: Marleen op maart 05, 2019, 09:59:12 AM
Alles wat je weghaalt of verandert is dan niet meer optimaal.


Maar dit ben ik niet met je eens. In de nieuwe site is het invoeren van een aantal foto's die op dezelfde plaats gemaakt zijn veel sneller geworden en de mogelijkheden om software te laten meehelpen determineren zijn veel beter (al hebben sommigen een te rooskleurig beeld van wat die software kan).
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Ted van der Knaap

"Brainstormsessie"....   ....het kalf is verdronken en nu wil men de put gaan dempen!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

hiskodevries

Citaat van: Ted van der Knaap op maart 05, 2019, 11:26:00 AM
"Brainstormsessie"....   ....het kalf is verdronken en nu wil men de put gaan dempen!
Ted ik wil het ook wel het 'Stadler en Waldorf' bankje noemen https://nl.wikipedia.org/wiki/Statler_en_Waldorf
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

ik weet niet wie van jullie bij de ING bankieren.
Maar ik zie wel paralellen qua website.
Drie jaar geleden is die vernieuwd.
Als je ing.nl start en inlogt kom je op een fancy website terecht.
Maar als je iets speciaals wilt moet je door naar de oude versie.
Zie dit jaar als een overgangsjaar waar de 'noodzakelijke' functies (gaan) werken
Later in de tijd zal zoveel mogelijk overgezet worden.
Sommige functies zullen sneuvelen omdat ze gewoonweg nauwelijks gebruikt worden. Denk b.v. aan tags. Die worden wereldwijd door een kleine 200 waarnemers gebruikt. Dan dekken de kosten niet echt de opbrengst.

Mijn idee is dat (over .... maanden) je een redelijk volwaardig waarneming.nl hebt met als escape research.waarneming.nl voor de extreme functies.
Met als kanttekening dat nu wel heel veel mensen een brokje in de pap hebben te brokkelen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrian

Ik hoop dat de vergelijking met de ING mank gaat. Ik ben een jaar geleden overgestapt naar een andere bank omdat ik me niet meer thuis voelde bij ING.... De overeenkomst met ING is in ieder geval wel dat ik me miet meer thuis voel bij Waarneming.nl, hopelijk tijdelijk, maar ik heb er een hard hoofd in.

thijsdegraaf

#12
CiteerIk hoop dat de vergelijking met de ING mank gaat. Ik ben een jaar geleden overgestapt naar een andere bank omdat ik me niet meer thuis voelde bij ING.... De overeenkomst met ING is in ieder geval wel dat ik me miet meer thuis voel bij Waarneming.nl, hopelijk tijdelijk, maar ik heb er een hard hoofd in.
Mijn Rabo is ook niet meer wat het geweest is. Het gezellige, het vertrouwen van vroeger is verdwenen :blink:
Maar zonder gekheid. Ik heb het al eens vergeleken met forum van Waarneming toen dat vernieuwd werd. Op een gegeven moment kon je niet meer zien wie er nog meer net als jij op het zelfde topic zaten. Nu werkt het beter dan het oude.
Gewoon de wensen en fouten blijven doorgeven. Maar ook daarbij nadenken over het haalbare of wenselijke daarvan en accepteren, dat Hisko en de zijnen de eindbeslissing hebben. Dan komt het op een gegeven moment wel goed. Hij oogt in ieder geval veel mooier/moderner.
Zo lang de beide sites naast elkaar werken, lukt het allemaal wel. 

Rien Ondersteijn

Citaat van: hiskodevries op maart 04, 2019, 08:24:34 AM
om discussies uit 'wensen' te houden dit onderdeel aangemaakt.

Ik ben bang dat Hisko misschien door de kritiek ietwat beduusd is en daarom dit Topic op wil splitsen.
Heb niet het gevoel dat wij aan 'bank-kletsen' doen.Het ANDERE TOPIC werd 'Wensen' genoemd en het is zo klaar als een klontje :

WIJ WILLEN GRAAG DE OUDE SITE BEHOUDEN > DESNOODS EEN LICHT AANGEPASTE OUDE........
Groene groe[n]tjes.Rien.

thijsdegraaf

#14
CiteerIk ben bang dat Hisko misschien door de kritiek ietwat beduusd is en daarom dit Topic op wil splitsen.
Heb niet het gevoel dat wij aan 'bank-kletsen' doen.Het ANDERE TOPIC werd 'Wensen' genoemd en het is zo klaar als een klontje :
Wensen worden wel op pagina 1 geplaatst, maar het is nu al bijna niet te doen om de vraag terug te zoeken. Als we daar ook nog uitgebreide discussies tussendoor gaan houden wordt het onwerkbaar. Daar moeten alleen wensen worden geplaatst met toelichting, waarom wel of niet. Dat is ook in ons voordeel.

CiteerWIJ WILLEN GRAAG DE OUDE SITE BEHOUDEN > DESNOODS EEN LICHT AANGEPASTE OUDE.......
De oude site is ook gegroeid hoor en niet te vergelijken met tien jaar geleden (geen telefoon, geen herkenningsapp, minder waarnemingen, geen België, geen Observado, geen informatie bij soorten, veel minder soorten .....). Geef het een kans. Je kunt oude techniek niet eindeloos aanpassen (zei de leek)  :blink:.

cranefly

#15
Citaat van: thijsdegraaf op maart 05, 2019, 20:42:48 PMGeef het een kans.

Ik vind het knap dat je zo positief blijft Thijs. De nieuwe site is nu bijna drie maanden in de lucht, en ik ben alleen maar bozer en pessimistischer geworden. Iedere keer dat ik op de nieuwe site ben, val ik wéér van de ene verbijstering in de andere over het verdwijnen van zoveel kostbare informatie, functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, logica, etc.

De meeste op het forum geplaatste 'Wensen' en opmerkingen gaan over details die ik niet eens begrijp, terwijl Waarneming voor mij persoonlijk juist in de basis is aangetast. Het zal mij echt worst wezen of het invoeren van een waarneming 5 seconden sneller gaat, of dat er weer een nieuw gsm-gimmickje mogelijk is.... Zoals ik in het Wensen-topic al meermaals uiteengezet heb, gaat het mij juist om de grotere, algemene zaken zoals foto-weergave, weglaten van info bij de foto's, verdwijnen van statistieken, het om zeep helpen van elke vorm van overzichtelijk- en werkbaarheid, het veronachtzamen van de wetenschappelijke kant van Waarneming, etc.

Boven alles wil ik dat de oude, informatieve foto-overzichten blijven i.p.v. de nieuwe raad-je-plaatje-onzin met foutief bijgesneden thumbs... Maar als ik zie welke detail-zaken tot nu toe zijn aangepast, heb ik er een hard hoofd in dat er ooit "grote" dingen zullen worden teruggedraaid.

Het moge duidelijk zijn dat ik de oude site tot de laatste snik zal blijven gebruiken. En daarna...? Misschien wel 100% terug naar de boekenkast, de notitieblokjes en m'n fijne offline-laptopje...

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

Rien Ondersteijn

#16
 :duim:

:duim:

:duim:

Dit is voor Thijs : ik probeerde enigszins cynisch aan te geven dat de oude site perfect was.
Groene groe[n]tjes.Rien.

thijsdegraaf

#17
Citeer:duim:

Of moeten we trachten via Waarn.be waarnemingen van hier in te voeren ?.............  :wacko:

Of gaat die ook op de schop ...?
Word hier wat somber van. Meer een mopper topic. Duimpjes zijn leuk hoor Rien. Maar je roept wat, ik geef antwoord, mijn mening en je bedenkt weer een nieuwe kreet. Hier hebben we niet veel aan. Als je het wil weten... uiteindelijk verandert Waarn.be ook. Is terug te vinden.

Je kritiek begrijp ik wel Reindert. Eerst was er een zwarte balk over de foto's. Dat kon mij ook niet bekoren. Zoals het er nu uitziet vind ik al een verbetering. Als ik een naar mijn mening heel goed gelukte foto heb, zet ik hem op Flickr. Alleen is dat nu niet meer gratis boven de duizend foto's. Wat dat betreft zijn we hier verwend.
Sommige wensen vind ik ook niet zo nuttig, maar daaraan zie je precies hoe moeilijk het is om iedereen tevreden te stellen. Of er op mijn foto Thijs de G. staat i.p.v. Thijs de Graaf interesseert me totaal niets, maar anderen hebben er slapeloze nachten van. Dat de foto's nu zwaarder kunnen worden ingevoerd wordt gewaardeerd merk ik. Als insectenmens heb ik kritiek gegeven op het weglaten van biotoop/waardplant. Daar werd in een ander topic over gediscussieerd.
Determineren via het forum vind ik prettig hoe dat geregeld is op de oude site. Dat komt nu toch weer terug.
Nogmaals geef je wensen door en geeft het een kans. Ik zit vanaf 2007 met veel plezier op Waarneming en heb enorm veel bewondering voor wat ze allemaal voor elkaar hebben gekregen.

cranefly

#18
Citaat van: thijsdegraaf op maart 05, 2019, 22:27:19 PMEerst was er een zwarte balk over de foto's. Dat kon mij ook niet bekoren. Zoals het er nu uitziet vind ik al een verbetering.

Is al een verbetering idd. En strikt bezien is Waarneming natuurlijk ook geen foto(grafie)-site. Op de oude site kwamen de foto's (in de overzichten) niettemin uitstekend tot hun recht, terwijl er tegelijkertijd ook veel informatie in één oogopslag te zien was. De nieuwe foto-overzichten zijn in beide opzichten een achteruitgang -lelijke thumbs die het op het eerste gezicht zonder info moeten stellen (en dat laatste is bij insekten vaak héél erg onhandig).

Citaat van: thijsdegraaf op maart 05, 2019, 22:27:19 PMAls insectenmens heb ik kritiek gegeven op het weglaten van biotoop/waardplant.

Vind ik ook heel erg zonde; vooral het onderdeel 'Waardplant voor' onder de soortinfo van bomen/planten heeft me bij insekten-determinatie heel vaak geholpen.  Maar wie weet...ik kan me persoonlijk gewoon niet voorstellen dat al deze jarenlang opgespaarde info zomaar weg zal worden gegooid....

Citaat van: thijsdegraaf op maart 05, 2019, 22:27:19 PMNogmaals geef je wensen door en geeft het een kans.

Ik geef de hoop nog niet hélemaal op.... Twee maanden geleden stond ik nog op het punt al m'n waarnemingen te verwijderen, maar daar zie ik vooralsnog vanaf, en ik blijf de verbeteringen op de voet volgen. Ik vind 't echter moeilijk om geduldig te blijven, aangezien de nieuwe site gewoon aanvoelt als een héleboel -onnodige- stappen terug.

Vriendelijke groeten,
Reindert

hiskodevries

waardplant bij invoeren en raadplegen komt zeker terug.
biotoop voor alsnog niet bij 'losse waarnemingen' daar is al eerder een discussie over gevoerd. Die informatie wordt verder nergens gebruikt. (want is vrij vaak fout)
Het wachten is op een kaartlaag waar deze informatie beschikbaar is en die je kan aanroepen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hein Nouwens

#20
Citaat van: cranefly op maart 05, 2019, 21:49:03 PM
Citaat van: thijsdegraaf op maart 05, 2019, 20:42:48 PMGeef het een kans.

Ik vind het knap dat je zo positief blijft Thijs. De nieuwe site is nu bijna drie maanden in de lucht, en ik ben alleen maar bozer en pessimistischer geworden. Iedere keer dat ik op de nieuwe site ben, val ik wéér van de ene verbijstering in de andere over het verdwijnen van zoveel kostbare informatie, functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, logica, etc.

De meeste op het forum geplaatste 'Wensen' en opmerkingen gaan over details die ik niet eens begrijp, terwijl Waarneming voor mij persoonlijk juist in de basis is aangetast. Het zal mij echt worst wezen of het invoeren van een waarneming 5 seconden sneller gaat, of dat er weer een nieuw gsm-gimmickje mogelijk is.... Zoals ik in het Wensen-topic al meermaals uiteengezet heb, gaat het mij juist om de grotere, algemene zaken zoals foto-weergave, weglaten van info bij de foto's, verdwijnen van statistieken, het om zeep helpen van elke vorm van overzichtelijk- en werkbaarheid, het veronachtzamen van de wetenschappelijke kant van Waarneming, etc.

Boven alles wil dat de oude, informatieve foto-overzichten blijven i.p.v. de nieuwe raad-je-plaatje-onzin met foutief bijgesneden thumbs... Maar als ik zie welke detail-zaken tot nu toe zijn aangepast, heb ik er een hard hoofd in dat er ooit "grote" dingen zullen worden teruggedraaid.

Het moge duidelijk zijn dat ik de oude site tot de laatste snik zal blijven gebruiken. En daarna...? Misschien wel 100% terug naar de boekenkast, de notitieblokjes en m'n fijne offline-laptopje...

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen


Helemaal mee eens  :duim:
Zolang de oude site nog in de lucht is zal ik die blijven gebruiken.
Er moet heel veel veranderen aan de nieuwe site om deze weer bruikbaar te maken.
Groet, Hein Nouwens

thijsdegraaf

CiteerZolang de oude site nog in de lucht is zal ik die blijven gebruiken.

Had het er met Henk over. Zo kan het ook:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=447244.msg2305464#msg2305464

Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op maart 05, 2019, 22:27:19 PM
Of er op mijn foto Thijs de G. staat i.p.v. Thijs de Graaf interesseert me totaal niets, maar anderen hebben er slapeloze nachten van.

Ik slaap inmiddels weer prima...  :blink:

Vriendelijke groeten,
Henk

hiskodevries

tsja als mensen hun naam op zo een manier invullen is het niet gek dat we liever Henk tonen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marco de Haas

Citaat van: hiskodevries op maart 06, 2019, 14:50:33 PM
tsja als mensen hun naam op zo een manier invullen is het niet gek dat we liever Henk tonen

?? Vertel liever wat het voordeel is van het afkorten van namen. In mijn geval wordt dat 'Marco d.', dat is geen fatsoenlijke aanduiding natuurlijk. Ik lig er nog niet wakker van (maar gebruik de nieuwe site ook nog niet voorlopig), maar het nut ontgaat mij volledig. Als je wil dat mensen hun naam normaal invoeren moet je die naam misschien ook maar fatsoenlijk tonen.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

hiskodevries

ik vermoed om niet teveel ruimte ten koste van de foto verloren te laten gaan (ik vind het ook geen gezicht)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marco de Haas

Dat begrijp ik niet, de naam staat namelijk niet over de foto wanneer ik deze uitvergroot, en verschijnt verder enkel in beeld als ik met de muis over een foto beweeg. Is dit niet een voorbeeldje van 'doorslaan' wat aanpassingen betreft? Ik heb niet het vermoeden dat dit het type aanpassingen is waar mensen op zitten te wachten. Het is nog een voorbeeld van 'informatie-degradatie' bij de foto's, net als het ontbreken van de locatie bij de foto's (dat laatste is nog veel erger/hinderlijker natuurlijk). Wat mij betreft dus gewoon de hele naam tonen.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

hiskodevries

die lokatie snap ik wel. je hebt niet zo veel ruimte rondom een foto. op zich is voor een 'gewone' gebruiker de lokatie niet interessant
die naam gaat goed komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marco de Haas

Citaat van: hiskodevries op maart 06, 2019, 15:22:45 PM
op zich is voor een 'gewone' gebruiker de lokatie niet interessant

En dit is dan weer een duidelijk stukje degredatie in de wetenschappelijke waarde van waarneming.nl. Komt er een website die geheel gericht is op leken, of iets waar ook de 'gevorderde' zich thuis voelt?

Citaat van: hiskodevries op maart 06, 2019, 15:22:45 PM
die naam gaat goed komen

Dat is in ieder geval mooi.

Maar ach, ik laat dit weer met rust. Telkens wanneer ik op de nieuwe site kom zijn er wel weer dingen verbeterd, maar kom ik ook weer nieuwe 'nadelen' tegen die mij voorlopig nog niet motiveren om de nieuwe website actief te gebruiken (helaas, want er zijn dus heus wel voordelen). Zodra er een volwaardige, goed functionerende nieuwe website klaar is zal ik deze zeker actief gaan gebruiken (so keep up the good work :duim:)!
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

hiskodevries

dan krijg je wel zulke wangedrochten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0