Eekhoorntjesbrood?

Gestart door Rayan Majoor, maart 05, 2019, 18:36:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/168307248
Eekhoorntjesbrood, incl. Gewoon, Vroeg, Denneneekhoorntjesbrood - Boletus edulis sl, incl. reticulatus, pinophilus gezien op 2018-09-02 Noordhollands Duinreservaat - Terrein Bergen Noord
Foto's:










bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Giel van der Pluijm


Rayan Majoor

Bedankt! Ik was even het verschil met kastanjeboleet kwijt dus vandaar deze 'vraagstelling'. Dan is het zeker gewoon eekhoorntjesbrood? Geen idee namelijk wat duidelijk de soorten die je samen in kan voeren onderscheidt...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Giel van der Pluijm

#3
Denneneekhoorntjesbrood is het in ieder geval niet. Of het vroeg - of gewooneekhoorntjesbrood is, doordat beide soorten best wel variabel kunnen zijn en , soms slecht te bepalen.  Vroeg eekhoorntjesbrood is aan eiken gebonden, de gewone kun je bijna overal vinden, misschien dat dat helpt. De netvormige structuur bij beide soorten kan ook verschillen, dus dat geeft geen houvast. De waarneming staat helaas op vervagen, ik weet een bijzonder rijke vindplaats van vroeg eekhoorntjesbrood, daar staan er tientallen met hoeden tot wel 30 cm. Dus, als je me de vindplaats wilt mailen, dan kan ik wel zien of het vroeg is of gewoon.