Borstelkurkzwam?

Gestart door sjaakvantiel, maart 03, 2019, 13:59:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Of hebben we het hier toch over Spekzwoerdzwam (Zie 3e foto met bruine plakkaat op stam)
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/168243935
Bleke borstelkurkzwam - Coriolopsis trogii gezien op 2019-03-01 Hengelo (Gld) - Heideweversweg e.o.
Foto's:










Toelichting:
Op liggende stam van Populier; hele rijen zwam langs scheur in het hout. Dood of stervend hout. Denk bij Populier dan aan Bleke Borstelkurkzwam. Obs. komt met Tonderzwambreedvoet, Paarse korstzwam en Roestkleurige borstelzwam. Vlees was wit grijzig. Heb wat verzameld voor eventueel micro-onderzoek.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

ridderzwam

m.i. is dit Viltig judasoor.
grappig hoe dat blad erin verwerkt zit op de 2e foto.

groet,
Ria.

sjaakvantiel

Ik kende die meer met grijs wit, maar die bruine plak (3e foto) lijkt wel op een verdroogd deel. Ik denk dat je gelijk hebt. Wist niet dat die soort zulke grote porien en haren had. Bedankt Ria. Groet. Sjaak.

ridderzwam

heeft geen poriën.
Zie dan ook geen poriën. Wel haren en dat klopt precies bij 'm
Die "bruine plak op foto 3" is de onderzijde. Kan tot zwart toe verdrogen

groet Ria.

sjaakvantiel

Bedankt nogmaals Ria. Hoe noem je dan die ronde openingen (foto 4)? Groet. Sjaak.

ridderzwam

sjaak, foto 4 is een kijkje op de bovenkant.......harigheid en de "inplanting"van die haren geeft dat patroon.

groet maar weer,
ria.

ridderzwam

hier nog een wellicht verduidelijkende foto uit mijn archief.
groet,
Ria

sjaakvantiel

#7
Duidelijk Ria. Weer wat bijgeleerd. Hoed van Borstelzwam is ook eigenlijk wel heel verschillend (vooral onderzijde). Maar ja, Obs gaf ook borstelzwam aan. En dan ga je toch twijfelen. Bij het bezoekerscentrum in het Noord-Hollands duin, aan de rand van de parkeerplaats, ook zo'n (meer natte) cluster van Viltig judasoor gezien tijdens de jaarlijkse excursie. Groet. Sjaak.