Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

Vechten met de bierkaai. Hopelijk wat succes. Ze mogen ook wel maatregelen treffen om de muskusratten uit flevoland te weren.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/144518/Waterschappen-willen-voorgoed-afrekenen-met-de-muskusrat

Wel mooi dat ze weten te vermelden dat het plaatsen van minder kooien minder bijvangst met zich mee zal brengen.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jva

Nieuws over een andere rat: de Bramble Cay-mozaïekstaartrat. Hier zal nooit geen overlast van ondervonden worden: de soort gaat de boeken in als eerste (bekende) zoogdiersoort uitgestorven door klimaatverandering. In deze verandering door toedoen van de mensheid uiteraard.

https://www.nationalgeographic.nl/dieren/2019/02/nu-officieel-eerste-zoogdiersoort-uitgestorven-door-klimaatverandering?

Jelle


ArjenDrost †


Merel

Ik vraag me vooral af hoeveel ziektekiemen er overleven in arctisch gebied die een bedreiging kunnen zijn voor onze zeehonden. Volgens mij echt kul van de bovenste plank.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: ArjenDrost op maart 02, 2019, 16:18:57 PM
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/4628616/zeehond-uit-noordpoolgebied-gevonden-op-zeeuws-strand-burgh-haamstede

Waarom moet zo'n dier nou meteen opgevangen worden? Doen we toch ook niet met elke verdwaalde vogel?

Dat heet het 'Lenie-'t-Hart-syndroom': iedere zeehond die er niet onmiddellijk vandoor gaat als er mensen in de buurt zijn is ziek en zielig en moet worden opgevangen...
Met vriendelijke groet, Rob

ArjenDrost †

Ja, dat stuk heb ik nooit zo goed begrepen. Maar dat ligt vast aan mij 😉

Cygnus

De regelgeving is nu in Nederland zo ver doorgeschoten dat zelfs wilde dieren zich moeten houden aan veterinaire voorschriften. Zeehonden hebben al miljoenen jaren weten te overleven zonder inmenging van allerhande Lenie 't Hart types. Nu moeten ineens de inheemse zeehondensoorten worden beschermd tegen ziektekiemen die zogenaamd verspreid worden door deze ene Zadelrob.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op maart 03, 2019, 11:58:42 AM
Citaat van: ArjenDrost op maart 02, 2019, 16:18:57 PM
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/4628616/zeehond-uit-noordpoolgebied-gevonden-op-zeeuws-strand-burgh-haamstede

Waarom moet zo'n dier nou meteen opgevangen worden? Doen we toch ook niet met elke verdwaalde vogel?

Dat heet het 'Lenie-'t-Hart-syndroom': iedere zeehond die er niet onmiddellijk vandoor gaat als er mensen in de buurt zijn is ziek en zielig en moet worden opgevangen...

Lenie haar muts begint al te klappen bij alleen al het horen van het woord zeehond.  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jfbouwmeester

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 03, 2019, 14:48:51 PM
Citaat van: Rob Koelman op maart 03, 2019, 11:58:42 AM
Citaat van: ArjenDrost op maart 02, 2019, 16:18:57 PM
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/4628616/zeehond-uit-noordpoolgebied-gevonden-op-zeeuws-strand-burgh-haamstede

Waarom moet zo'n dier nou meteen opgevangen worden? Doen we toch ook niet met elke verdwaalde vogel?

Dat heet het 'Lenie-'t-Hart-syndroom': iedere zeehond die er niet onmiddellijk vandoor gaat als er mensen in de buurt zijn is ziek en zielig en moet worden opgevangen...

Lenie haar muts begint al te klappen bij alleen al het horen van het woord zeehond.  ;)

Een klapmuts is ook een zeehond ;) ;D

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

ArjenDrost †

Citaat van: Cygnus op maart 03, 2019, 14:36:08 PM
De regelgeving is nu in Nederland zo ver doorgeschoten dat zelfs wilde dieren zich moeten houden aan veterinaire voorschriften. Zeehonden hebben al miljoenen jaren weten te overleven zonder inmenging van allerhande Lenie 't Hart types. Nu moeten ineens de inheemse zeehondensoorten worden beschermd tegen ziektekiemen die zogenaamd verspreid worden door deze ene Zadelrob.
Waarbij je je af kunt vragen hoeveel ziektekiemen die bij zich heeft. Ik weet van onderzoek aan brandganzen (ik weet, dat zijn geen zeehonden), dat de dieren die op Spitsbergen broeden veel minder ziektekiemen bij zich hebben (en dus minder in hun immuunsysteem investeren) dan de dieren die in NL broeden.

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

Gaat snel nu...

Al 1.354 van ruim 1.800 herten in Oostvaardersplassen afgeschoten

Staatsbosbeheer heeft tot nu toe 1.354 edelherten in de Oostvaardersplassen afgeschoten. In totaal moeten er ruim 1.800 herten uit het Europese vogelreservaat verdwijnen, omdat het aantal grote grazers in het gebied veel te groot was geworden.

De dienst stopt met afschieten op 1 april, als het broedseizoen begint.

...

Staatsbosbeheer is begonnen met de herinrichting van de Oostvaardersplassen, die deel gaan uitmaken van het nieuwe Nationaal Park Nieuw Land. In het zicht van de snelweg A6 zijn ongeveer 180.000 bessenstruiken en vruchtbomen geplant.


Meer lezen: https://www.nu.nl/binnenland/5776683/al-1354-van-ruim-1800-herten-in-oostvaardersplassen-afgeschoten.html
Met vriendelijke groet, Rob

ruut

NU.NL 09 maart 2019 23:22
Wetenschappers stuiten op mysterieuze orka's bij Kaap Hoorn in Chili
   
Wetenschappers hebben voor het eerst DNA-monsters weten te verzamelen van een mysterieuze orka, die voorheen vooral bekend was uit verhalen van vissers. Mogelijk gaat het om een nieuwe soort.

Het onderzoeksteam trof de orka's in januari van dit jaar aan bij Kaap Hoorn in Chili, het zuidelijkste punt van Zuid-Amerika. De onderzoekers slaagden er bovendien in om de zeezoogdieren op film vast te leggen.

De orka's hebben volgens de wetenschappers een duidelijk ander kleurenpatroon dan de bekende type orka's en ook hun lichaamsvorm is verschillend. Voorlopig zijn de dieren aangeduid als "Type D orka's".

Volgens de Amerikaanse onderzoekers van NOAA Fisheries zou een Type D orka weleens het grootste onbeschreven dier op de planeet kunnen zijn. Bovendien laat het volgens hen zien hoe weinig we weten over het leven in de oceanen.

De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Polar Biology.

Onderzoekers moesten week speuren op zee
Het onderzoeksteam had een week op zee nodig om de orka's te vinden. De eerste ontmoeting met de zoogdieren vond plaats tijdens een hevige storm bij de kaap. Met een soort kruisboog wisten de wetenschappers, op een ongevaarlijke manier voor de orka's zelf, drie minuscule stukjes huid af te nemen van de dieren.

Laboranten van NOAA, de Amerikaanse instantie die zich onder meer bezighoudt met oceanografie, gaan de stukjes DNA nu onderzoeken. Uit het genetisch onderzoek moet blijken of het inderdaad om een nieuwe walvissoort gaat.

De eerste keer dat mensen de mysterieuze orka's waarnamen, was in 1995. Op de kust van Nieuw-Zeeland spoelden er destijds zeventien aan. Toen viel al op dat de orka's ten opzichte van hun soortgenoten een rondere kop, een smallere en puntigere rugvin en een kleiner wit 'ooglapje' hadden.

Wetenschappers gingen er op dat moment van uit dat de orka's een genetische afwijking hadden.

ArjenDrost †

Beetje gek nieuwsbericht (al brengt nu.nl het best netjes eigenlijk, vaak lijkt het alsof hij nu voor het eerst gezien is), aangezien het al lang bekend was dat dit type (hij heeft in de literatuur zelfs al een naam type D of Subantarctic Orca) ik die wateren rondzwemt. Er zijn niet veel waarnemingen van, maar wel een aantal erg duidelijke foto's. Maar mooi dat Pittman hem nu gezien heeft en dat er DNA-samples van zijn, misschien durft nu eindelijk eens iemand aan om de Orca op te splitsen in een complex van soorten en ondersoorten. Echt houdbaar dat er maar 1 soort Orca is het, naar mijn mening, al lang niet meer.

Groeten, Arjen

ArjenDrost †


egilio

Citaat van: ArjenDrost op maart 10, 2019, 10:41:40 AM
Beetje gek nieuwsbericht (al brengt nu.nl het best netjes eigenlijk, vaak lijkt het alsof hij nu voor het eerst gezien is), aangezien het al lang bekend was dat dit type (hij heeft in de literatuur zelfs al een naam type D of Subantarctic Orca) ik die wateren rondzwemt. Er zijn niet veel waarnemingen van, maar wel een aantal erg duidelijke foto's. Maar mooi dat Pittman hem nu gezien heeft en dat er DNA-samples van zijn, misschien durft nu eindelijk eens iemand aan om de Orca op te splitsen in een complex van soorten en ondersoorten. Echt houdbaar dat er maar 1 soort Orca is het, naar mijn mening, al lang niet meer.

Groeten, Arjen

Ecotypes lijkt me vooralsnog een betere benadering, tenzij er op basis van DNA blijkt dat er al heel lang totaal geen uitwisseling is tussen ecotypes. Maar alleen omdat ze er iets anders uitzien, een iets andere taal spreken en een ander dieet hebben er een andere soort van maken lijkt me te ver gaan.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

ArjenDrost †

Citaat van: egilio op maart 10, 2019, 12:16:57 PM
Ecotypes lijkt me vooralsnog een betere benadering, tenzij er op basis van DNA blijkt dat er al heel lang totaal geen uitwisseling is tussen ecotypes. Maar alleen omdat ze er iets anders uitzien, een iets andere taal spreken en een ander dieet hebben er een andere soort van maken lijkt me te ver gaan.
Ik heb de artikelen hier niet zo bij de hand, maar er blijkt ook redelijk wat verschil in het DNA te zitten (in ieder geval tussen sommige van de Antarctische ecotypen).

Rob Koelman

Door de storm van gisteren ging een boom met een visarendnest tegen de vlakte (https://www.ad.nl/rivierenland/storm-in-de-biesbosch-verwoest-nederlands-enige-visarenden-nest-waarop-gebroed-werd~a084d174/) en waaide er een ooievaar van het nest (https://nos.nl/video/2275388-harde-wind-ooievaar-waait-weg.html).

Ook sommige zoogdieren hadden het moeilijk:

Drie pasgeboren eekhoorns uit boom gewaaid in Huizen door storm

Bij de eekhoornopvang in Lunteren zijn zondag drie pasgeboren eekhoorns binnengebracht. Door de stormachtige wind zouden de dieren uit de nesten zijn gewaaid, of op de grond zijn gevallen door het omvallen van de bomen waarin ze zaten.

Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5783937/drie-pasgeboren-eekhoorns-uit-boom-gewaaid-in-huizen-door-storm.html
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

CiteerHet is niet voor het eerst dat een boomnest met arenden tegen de vlakte gaat. Van der Neut zag ook al eens een populier met een nest van zeearenden tegen de vlakte gaan. Die boom bleek omver geknaagd te zijn door bevers.

Wat een leuke beestjes zijn het toch.

Douwe van der Ploeg


jfbouwmeester

Citaat van: jva op maart 13, 2019, 17:23:38 PM
https://www.nu.nl/dieren/5788479/orang-oetan-met-74-kogels-in-lichaam-opgevangen-in-indonesie.html

Tekst spreekt voor zichzelf..

Akelig.

Wel mooi dat er de eerste drie jaar geen palmolieplantages aangelegd mogen worden.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

Tja, heb je een project om OERrunderen terug te fokken, mogen ze echter geen OERgedrag vertonen...

En wederom de (mogelijke/vermoedelijke) negatieve invloed van honden. Die horen dus gewoon niet thuis in bepaalde natuurgebieden, ook niet aangelijnd...


Twee wandelaars gewond door aanval taurossen in Brabants natuurgebied

Twee wandelaars zijn zaterdag gewond geraakt door een aanval van twee taurossen in het Brabantse natuurgebied de Maashorst. Een van hen brak onder meer haar enkel. Beide slachtoffers zijn in het ziekenhuis behandeld.

Ecoloog Leo Linnartz van ARK Natuurontwikkeling vertelde zondag dat de runderen vermoedelijk geïrriteerd zijn geraakt door een hond van een andere bezoeker van het natuurgebied.

De kudde taurossen was bovendien extra waakzaam, omdat afgelopen week een kalf was geboren. "De wandelaars zijn daar het slachtoffer van geworden. Hen valt niks te verwijten", vertelt Linnartz.

ARK Natuurontwikkeling is ingeschakeld om van de Maashorst, gelegen tussen Oss en Uden, een wildernisgebied te maken. De organisatie is erg geschrokken van de agressie van de taurossen.

De zes volwassen runderen en het kalf zijn daarom zondag gevangen en uit het gebied gehaald. Ze komen ook niet meer terug, aldus Linnartz. "We proberen het zo veilig mogelijk te houden en willen geen enkel risico lopen."


Meer lezen: https://www.nu.nl/binnenland/5795265/twee-wandelaars-gewond-door-aanval-taurossen-in-brabants-natuurgebied.html
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Wat zonde en ook bekrompen hoe men hiermee omgaat. Laat die dieren gewoon staan en maak wandelen met hond verboden.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jfbouwmeester

Citaat van: Merel op maart 18, 2019, 10:04:34 AM
Wat zonde en ook bekrompen hoe men hiermee omgaat. Laat die dieren gewoon staan en maak wandelen met hond verboden.

Helaas zal dat niet wandelen met honden niet helpen, mensen houden zich daar vaak toch niet aan is mijn ervaring evenmin als aangelijnd houden. Overigens vind ik dat zogenaamde terug fokken van oerrunderen onzin, dat gaat namelijk niet. Uitgestorven is en blijft uitgestorven. Het enige wat men doet is een nieuw runderras fokken, eventueel meer aangepast aan in het "wild" leven.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

ronris

Citaat van: jfbouwmeester op maart 18, 2019, 11:01:02 AM
Citaat van: Merel op maart 18, 2019, 10:04:34 AM
Wat zonde en ook bekrompen hoe men hiermee omgaat. Laat die dieren gewoon staan en maak wandelen met hond verboden.

Helaas zal dat niet wandelen met honden niet helpen, mensen houden zich daar vaak toch niet aan is mijn ervaring evenmin als aangelijnd houden. Overigens vind ik dat zogenaamde terug fokken van oerrunderen onzin, dat gaat namelijk niet. Uitgestorven is en blijft uitgestorven. Het enige wat men doet is een nieuw runderras fokken, eventueel meer aangepast aan in het "wild" leven.

Jan Bouwmeester
Zie Heckrund, ook geen denderend succes, evenals het inrichten van "wildernisgebieden" waarbij een poging wordt gedaan om door middel van gedomesticeerde runder en paardenrassen en hier en daar een plukje wisenten en edelherten in een raster een landschap te vormen vanuit een tijd toen er in dit land ongeveer 20.000 mensen leefden in plaats van de huidige 18 miljoen mensen die dit postzegellandje bevolken. Enige realiteitszin is wel op zijn plaats lijkt mij. Laten we zuinig zijn op wat er nog is en niet bijna elk stukje "nieuwe natuur" bijna automatisch en kritiekloos veranderen in weer een begrazingsproject met inzet van onze heilig verklaarde grote grazers op maximale graasdruk. Begrazingsprojecten die categorisch de primaire natuurontwikkeling in deze klimaatzone, namelijk bosgroei lijken tegen te moeten houden.   

caliprobola

Citaat van: ronris op maart 18, 2019, 21:45:40 PM
Enige realiteitszin is wel op zijn plaats lijkt mij. Laten we zuinig zijn op wat er nog is en niet bijna elk stukje "nieuwe natuur" bijna automatisch en kritiekloos veranderen in weer een begrazingsproject met inzet van onze heilig verklaarde grote grazers op maximale graasdruk. Begrazingsprojecten die categorisch de primaire natuurontwikkeling in deze klimaatzone, namelijk bosgroei lijken tegen te moeten houden.   

De idee-fixe van bos als ultieme einddoel van natuur zou nochtans niet die realiteitszin mogen overheersen. Er is immers genoeg wetenschappelijke literatuur die er op wijst dat een groot deel van Europa doorheen de geschiedenis vooral grote oppervlaktes grasland kende.

Zie bv https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0006320718307456?dgcid=author

ronris

Citaat van: caliprobola op maart 18, 2019, 23:06:37 PM
Citaat van: ronris op maart 18, 2019, 21:45:40 PM
Enige realiteitszin is wel op zijn plaats lijkt mij. Laten we zuinig zijn op wat er nog is en niet bijna elk stukje "nieuwe natuur" bijna automatisch en kritiekloos veranderen in weer een begrazingsproject met inzet van onze heilig verklaarde grote grazers op maximale graasdruk. Begrazingsprojecten die categorisch de primaire natuurontwikkeling in deze klimaatzone, namelijk bosgroei lijken tegen te moeten houden.   

De idee-fixe van bos als ultieme einddoel van natuur zou nochtans niet die realiteitszin mogen overheersen. Er is immers genoeg wetenschappelijke literatuur die er op wijst dat een groot deel van Europa doorheen de geschiedenis vooral grote oppervlaktes grasland kende.

Zie bv https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0006320718307456?dgcid=author
De ene theorie voor de andere. Bos is geen ultiem einddoel maar zal wel een primaire fase zijn in het hier en nu.

https://besjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2745.2004.00964.x

pdeknijff

Deze laatste verwijzing is een interessante.
Ik ben, zijdelings, betrokken bij pollen DNA onderzoek en wij bemerkten dat dat voor lang niet alle pollen even gemakkelijk is.
Het bleek dat sommige pollen zeer snel openbarsten onder invloed van water.
Deze pollen vind je nooit meer terug in een bodemmonster en mis je dus bij pollen gebaseerde landschapsreconstructies.
En dan kun je je dus afvragen of die pollen wel zo handig zijn, als ze een sterk vertekend beeld kunnen geven.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff