eicocon kakkerlak?

Gestart door zakdrager, februari 24, 2019, 04:12:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Gevonden aan een lege zak van een zakdrager (Psychidae) op 15 feb (Landgoed De Hamert, Gertenkamp). Grootste afmeting is 3 mm. Ik heb deze dingen eerder gezien, het lijkt me een eicocon van een kakkerlak. Weet iemand of je de eicocons tot op soort kunt determineren?

Vrgr, Henk ten Holt

PS Excuus voor de net niet scherpe foto's

arpwifi

Erg interessante vindplaats!  :duim:

Dit is inderdaad een oötheek van iets van een Ectobiidae, maar het ding is wel opvallend glad - niet een structuur die ik meteen herken. Zou eventueel misschien iets van Phyllodromica kunnen zijn, maar dat is erg bijzonder/onverwacht. Was dit binnenshuis of buiten?

Heb je 'm nog? Zou interessant zijn om uit te kweken ...

P.S. Binnenshuis misschien Supella ?!? Dan zeer gecontroleerd (lees: goed afgesloten) uit laten komen voor bevestiging
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

zakdrager

#2
Ja hoor, ik heb hem bewaard (en ik kan dus ook nog wel betere foto's maken  ;)). Ik heb hem buitenshuis gevonden in een formeel erkend natuurgebied (De Hamert, Gertenkamp) onderdeel van Nationaal Park De Maasduinen. Ik zit dus meer aan Bleke kakkerlak, Boskakkerlak, Heidekakkerlak of Noordse kakkerlak te denken.

Afgaande op mijn herinnering vond ik het erg lijken op de eicocons waar ik kakkerlak vrouwtjes mee zag rondlopen. Ik denk dat ik er daar ook nog wel één of enkele van in mijn collectie moet hebben. Dat gladde kwam me niet meteen bijzonder voor maar ik zal eens kijken of ik iets kan terugvinden in de kisten boven.

Groet, Henk

zakdrager

Misschien heb ik er meer maar ik kon in de kist met kakkerlakken in ieder geval één vrouwtje Bleke kakkerlak met eicocon vinden. Hier volgen de foto's:


zakdrager

En ik heb meteen maar even betere foto's van de recent gevonden eicocon gemaakt:


zakdrager

Nog even mijn voorlopige bevindingen:
1. De recent gevonden eicocon lijkt me overduidelijk van een kakkerlak en, gezien de vindplaats, hoogstwaarschijnlijk een inheemse soort.
2. Ik zie een paar verschillen tussen beide cocons (waarvan ik niet weet of ze helpen):
- de cocon van de Bleke kakkerlak is roodbruin en iets (ca. 0,3 mm) groter; de andere cocon is zwartbruin (en dus iets kleiner)
- de richel op de naad van de cocon van de Bleke kakkerlak lijkt me wat breder/geprononceerder

Ik ben voorlopig geneigd aan te nemen dat het dan om een andere soort gaat. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de cocon van het collectie-exemplaar (van november 2014) niet van vorm of kleur veranderd is door het droog bewaren.

Groet, Henk

arpwifi

Hoi Henk,

Top - veel dank voor de uitgebreide documentatie!  :duim:

Van onze inheemse kakkerlakken had ik in mijn hoofd dat de wanden meer structuur/ribbels hebben dan deze en bovendien is deze oötheek erg kort, vandaar dat ik naar wat anders op zoek ging. Hier wat plaatjes van wat ik bedoel, al zijn dat dus allebei "nieuwkomers", maar voor het idee:

E. vittiventris:


Planuncus:


Ik moet thuis ook (plaatjes van) oötheken hebben van de andere soorten, dus ik zal ook nog eens naar pallidus kijken. Jouw vrouwtje lijkt me inderdaad pallidus, maar dat de oötheek van deze zo glad is had ik niet als zodanig in m'n hoofd ...

Dat jouw "nieuwe" oötheek zo kort is kan heel goed een gevalletje "laatste leg" zijn: Voordat het vrouwtje "op" is komt er vaak nog een wat kleinere, soms duidelijk "mislukte" oötheek uit.

Er circuleert een PDF met toffe foto's van Bulgaarse kakkerlakken op het net, waarin ook de oötheken van diverse soorten staan afgebeeld, die had ik er even bij gepakt en dan lijkt o.a. de oötheek van een paar Phyllodromica sterk op deze, en er zijn wat Phyllodromica-soorten die tot nu toe tot redelijk in de buurt van Nederland komen, maar nog nooit gespot zijn. Maar zoals reeds gezegd zou dat toch eerder onverwacht/onwaarschijnlijk zijn.

Gezien jouw foto's van die pallidus-oötheek zal dat de beste optie zijn denk ik nu, maar ik wil later thuis toch nog wel even goed vergelijken ... dat gladde is me nog niet eerder zo opgevallen zoals hier  :-\
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

zakdrager

Hoi Arp,

Als je nog andere foto's nodig zou hebben dan geef maar een seintje. Ik maak ze met alle plezier. En als je ermee wilt gaan kweken doneer ik hem graag.

Schitterende publicatie van die Bulgaren. Ik snap nu dat jij niet meteen denkt aan gladde 'oötheken' (vooruit dan maar, ik heb Grieks gehad). De meeste hebben richels/ribbels.

Die Phyllodromica oötheken lijken inderdaad wel wat op mijn nieuwe oötheek, vooral die van P. carniolica maar ik zie op Fauna Europaea dat Slovenië de noordelijke grens van de (bekende) verspreiding is dus heel waarschijnlijk is het inderdaad niet. P. brevipennis lijkt ook wel wat (jammer dat ze de afmetingen van de theken niet geven) en die komt iets verder noordelijk maar niet veel. Aan de andere kant rijden er natuurlijk genoeg (vracht)wagens door Europa om elke bijzondere verschijning te kunnen verklaren.

E. pallidus is voorlopig inderdaad een goede optie en sylvestris valt af maar dat geldt wat mij betreft nog niet voor E. panzeri (en in mindere mate voor lapponicus). Ik heb een tegen kopiëren beveiligde foto van panzeri gevonden op Flickr van een vrouwtje met nogal glad ogende oötheek. Helaas geeft die foto weinig detail.

Ben benieuwd waar je op uitkomt bij thuiskomst.

Groet, Henk