Wetenschappelijke soortnamen kreeften onjuist op waarneming.nl

Gestart door pimlem, februari 05, 2019, 18:44:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

pimlem

Halverwege 2017 is een update van de classificatie van alle zoetwaterkreeften van de wereld verschenen (Crandall en De Grave 2017*). De nieuwe wetenschappelijke namen uit de update worden internationaal door kreeftenonderzoekers breed overgenomen. Ik heb met Bram Koese (EIS) overlegd en hij gaat de namen in het Nederlandse soortenregister aanpassen. Dit heeft als gevolg dat de naamgeving van verschillende uitheemse zoetwaterkreeften die in Nederland voorkomen niet meer juist op waarneming.nl staan. Ik vroeg me daarom af of het genus van de volgende soorten op waarneming.nl daarom kan worden veranderd:

Calicotrivierkreeft - Orconectes immunis -> Faxonius immunis
Geknobbelde Amerikaanse Rivierkreeft - Orconectes virilis -> Faxonius virilis
Gevlekte Amerikaanse Rivierkreeft - Orconectes limosus -> Faxonius limosus

Turkse Rivierkreeft - Astacus leptodactylus -> Pontastacus leptodactylus

Vriendelijke groet,
Pim Lemmers



*Crandall, K.A. & S. De Grave (2017) An updated classification of the freshwater crayfishes (Decapoda: Astacidea) of the world, with a complete species list. Journal of Crustacean Biology 37(5), 615–653
Vriendelijke groet,

Pim Lemmers

Douwe van der Ploeg

Citaat van: pimlem op februari 05, 2019, 18:44:07 PM
Halverwege 2017 is een update van de classificatie van alle zoetwaterkreeften van de wereld verschenen (Crandall en De Grave 2017*). De nieuwe wetenschappelijke namen uit de update worden internationaal door kreeftenonderzoekers breed overgenomen. Ik heb met Bram Koese (EIS) overlegd en hij gaat de namen in het Nederlandse soortenregister aanpassen. Dit heeft als gevolg dat de naamgeving van verschillende uitheemse zoetwaterkreeften die in Nederland voorkomen niet meer juist op waarneming.nl staan. Ik vroeg me daarom af of het genus van de volgende soorten op waarneming.nl daarom kan worden veranderd:

Calicotrivierkreeft - Orconectes immunis -> Faxonius immunis
Geknobbelde Amerikaanse Rivierkreeft - Orconectes virilis -> Faxonius virilis
Gevlekte Amerikaanse Rivierkreeft - Orconectes limosus -> Faxonius limosus

Turkse Rivierkreeft - Astacus leptodactylus -> Pontastacus leptodactylus

Vriendelijke groet,
Pim Lemmers



*Crandall, K.A. & S. De Grave (2017) An updated classification of the freshwater crayfishes (Decapoda: Astacidea) of the world, with a complete species list. Journal of Crustacean Biology 37(5), 615–653

Hoi Pim,

Dank voor je melding, zodra Bram de boel het op het soortenregister heeft aangepast, doe ik hetzelfde op onze site. In het vervolg voor dergelijke punten graag de algemene topics gebruiken, daar valt je vraag meer op ;) https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=65349.0
Douwe van der Ploeg

pimlem

Hoi Douwe,

Bedankt voor je reactie. Ja ik wist dat een dergelijk topic bestond maar ik kreeg 'm niet gevonden...

groeten Pim
Vriendelijke groet,

Pim Lemmers

Daandrukker

Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten


pimlem

Vriendelijke groet,

Pim Lemmers