Hoofdmenu

kompassla-uil

Gestart door frankvb, juli 25, 2007, 08:15:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankvb

met behulp van de veldgids kom ik voor deze vlinder uit op kompassla-uil.

Maar op de fotos hier op waarneming.nl lijken ze allemaal scherper getekend, met name de ring- en niervlek.  Het formaat klopt wel netjes. maar das altijd zo'n enorm betrouwbaar kenmerk...

Omdat het om een zeldzame soort gaat zou ik hem graag bevestigd/verbeterd zien voor ik hem invoer :)  
Frank

Kees v.d.Berg

Lijkt mij onmiskenbaar hoor. Prachtige beestjes
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

frankvb

#2
bedankt! leuk dus :) Ook al omdat deze soort vooral in het westen schijnt te zitten volgens de kaartjes.

zomaar van de vlinderstruik geplukt, samen met

gamma-uil
stro-uiltje
donker brandnetelkapje
koperuil
kleine huismoeder

niet verkeerd voor 5 minuten om de struik lopen :D

Frank
Frank

acherontia

Hoi Frank,

Leuke waarneming!!  Ik heb in 2003 rupsen gevonden langs de weg van Bennekom naar Wageningen, komende vanuit Ede aan de linkerzijde van de weg. Er staat daar nog steeds veel kompassla dus dat wordt weer kijken dit jaar!

Overigens krioelt het momenteel van de rupsen van Hecatera bicolorata in de wegbermen op allerlei gele composieten, vooral op vertakte leeuwentand, biggenkruid en streepzaad (?) tref ik de rupsen nu aan. Zal nog wel een foto uploaden.

Groeten,

Jeroen

acherontia

Hecatera bicolorata kenmerkend gedrag, etend van de bloeiwijze van allerlei composieten.

Groeten,

Jeroen

frankvb

#5
leuke info!

net overigens weer eentje van de vlinderstruik geplukt:

Frank

acherontia

Goed bezig hoor :) Ik denk dat we in augustus eens in de omgeving van Blauwe Kamer naar rupsen moeten gaan zoeken....

Jeroen

frankvb

ik denk dat dat wel een goed plan is :)
Frank

frankvb

zojuist met jeroen de aanwezigheid van rupsen van de kompassla-uil bevestigd.

erg leuk :) bedankt jeroen!

Frank

acherontia

Hoi Frank,

Was inderdaad leuk en vooral leuk dat we in zo'n korte tijd 5 rupsen hebben gevonden in verschillende stadia en meerdere kleurvormen! Je foto is overigens fraai geworden. Gericht zoeken naar de rupsen kan nog wel eens voor verassingen zorgen denk ik, onderweg nog even gestopt in Ede bij wat kompassla en ook daar zat direct weer een rups.

Groeten,

Jeroen

acherontia

#10
Ik heb inmiddels op de kompassla die ik meegenomen heb als voer voor de rupsen ook een kluit vlindereitjes gevonden op de bloeiwijze die waarschijnlijk van Hecatera dysodea zijn. De eitjes zijn al sterk verkleurd en staan dus op het punt van uitkomen. Vanavond zal ik de foto's uploaden. Ook de vlinder die ik van Frank meegekregen heb heeft inmiddels twee eitjes afgezet, helaas tegen de wand van het potje en dus niet fotografeerbaar. Die eitjes zijn vers en dus nog wit, ik hoop dat ze ook nog wat eitjes op de bloeiwijze wilt afzetten zodat ik ook foto's kan maken van verse eitjes. Ben erg blij dat ik deze soort nu goed vanaf het ei-stadium kan fotograferen. De andere foto's en dia's die ik heb van de rupsen en vlinder zijn namelijk niet al te best.

Overigens zater er drie rupsen aan de Haarweg en de andere twee kwamen van de Marijkeweg.

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2680473

Groeten,

Jeroen

frankvb

ik heb vandaag nog heel even gekeken, zonder veel moeite nog 4 rupsen op de haarweg en 2 op de marijkeweg gevonden.

ik ben benieuwd naar de fotos... hoop dat het een mooie serie wordt :)
Frank

acherontia

Moest voor de verbouwing nog wat spullen halen en heb even vlug 7 kompassla planten bekeken langs de spoorlijn (Ede- Utrecht) ter hoogte van de Frankeneng, reslultaat 17 rupsen van Hecatera dysodea.

Jeroen

frankvb

#13
zojuist in de buurt van de haven van wageningen: een aantal forse planten, in totaal 30 rupsen geteld, waaronder tenminste 10 (!) op een enkele plant. Naar mijn idee waren er zowel dysodea als bicolorata.

Maar ik zal later vandaag wel een fototje uploaden ter bevestiging.

deze dus:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=31326
Frank

frankvb

nog een ander fotootje

gewoon omdat ik deze erg leuk vind ^_^
Frank

acherontia

#15
Ik denk niet dat bicolorata ook kompassla eet, het verschil zit hem in de kleur van de ademhalingsopeningen, ook bij dysodea komen vrij getekende contrastrijke vormen voor die wel wat weg hebben van bicolorata. Laat maar komen die foto, het is wel opmerkelijk dat de beide inheemse Hecatera's dit jaar zo massaal als rups aanwezig zijn. Of is het misschien zo dat ze zwaar onderschat worden omdat er normaliter niet of nauwelijks naar andere stadia dan de volwassen vlinder gekeken wordt??

Onderstaand de eitjes:

Jeroen

acherontia

En een vorm die wel wat weg heeft van bicolorata

frankvb

ik heb de foto voor even in het rupsenforum gepost. ik ben benieuwd wat je er van vindt
Frank