Biotoop invoer scherm

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2019, 17:54:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

cvsw123

Citaat van: hiskodevries op januari 07, 2019, 15:48:06 PM
mmm , net Dries Oomen aan de lijn gehad van de ndff. Die vertelde mij dat je het wel kan invoeren in telmee maar dat daar niets mee gebeurt.
(puur voor de gebruiker)
Nu heb ik Dries huiswerk gegeven of vanuit de ndff onderzoeks database niet toch wat wordt gedaan met dat gegeven. Daar was geen direct antwoord op mogelijk.
U hoort nog van mij.

Ben eens benieuwd hoe hij daar achter gaat komen, maar misschien worden alle queries wel gelogd.
Ik kan me daarnaast zeker voorstellen dat bij sommige groepen de biotoopinfo wel van belang is, zoals bij paddenstoelen.
Overigens zullen bij de biotooptoedeling ook fouten en interpretatieverschillen zijn. Zou wel eens een kaartje willen zien met alle waarnemingen die met het biotoop 'blauwgrasland' zijn ingevoerd. Of andersom: wat voor een biotopen aan dezelfde plek zijn toegedeeld. Zo'n analyse kan duidelijk maken wat je uiteindelijk aan hebt.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

blauwgrasland biotoop vanaf 2016
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op januari 07, 2019, 15:12:55 PM
okay, biotoop komt terug
Fijn dat biotoop terugkomt. En omdat er fouten in gemaakt worden (blauwgrasland komt in Zeeland niet voor), is toch nog geen reden om de goedwillenden de mogelijkheid te ontnemen. Al is het maar voor hun eigen gebruik.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Melchior, het is nog steeds niet zeker
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jan cuppen

Het invoeren van waarnemingen met biotoop en/of op welke plant een soort is aangetroffen is voor een beetje bioloog het eerste wat je doet. Als zelfs de mogelijkheid hiertoe gaat ontbreken bij waarneming.nl dan onderschat je het belang van andere gegevens dan alleen soort, plaats en datum. Wanneer deze opties echt gaan verdwijnen dan blijf ik de oude versie gebruiken totdat die mogelijkheid verdwijnt. Dan.............
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

hiskodevries

Jan, waar gebruik je dat gegeven voor ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pluijm

Biotoop is toch de aankleding van elke waarneming?
Dat je weet dat je niet in Artis op pad bent geweest maar op de Boschplaat?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

hiskodevries

Jij herkent de lokatie aan de biotoop?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pluijm

Inderdaad door het ontbreken van de biotoopinformatie ('kooi 14 op de begane grond' en 'drassige plek in uitgestoven laagte') ontstaat hier het misverstand. Toevoegen dus!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

cvsw123

Citaat van: hiskodevries op januari 09, 2019, 12:12:03 PM
blauwgrasland biotoop vanaf 2016

Dank je. We hebben maar weinig blauwgrasland (volgens de officiele rapportage 2,9 km2, zie https://bd.eionet.europa.eu/article17/reports2012/habitat/report/?period=3&group=Grasslands&country=NL&region=), en van veel van de plekken op deze kaart weet ik wel zeker dat het geen blauwgrasland is. Dat betekent niet dat het waardeloos is, maar wel dat je het met voorzichtigheid moet gebruiken, omdat het voor veel waarnemers toch wel erg lastig is.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

jan cuppen

Citaat van: hiskodevries op januari 09, 2019, 16:47:30 PM
Jan, waar gebruik je dat gegeven voor ?
Voor publicaties over soorten zijn dit soortgegevens (biotoop, waardplant, voedselplant, fenologie, exacte aantallen van adult, larf, pop etc (of schattingen e.d), locatie, datum van belang. In de oude versie vindt je die onder de soortstatistieken. We hebben ze o.a. gebruikt bij de publicatie over Nederlandse lieveheersbeestjes (Entomologische Berichten 77: 147-187, 2017; themanummer). Ik zou er voor pleiten om juist hier meer aandacht aan te besteden bij het invoeren van waarnemingen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

David Tempelman

Ik ben ook groot voorstander van het handhaven (en optimaliseren) van biotoopinformatie als veld. Niet dat de IPI-codes ideaal zijn (en ze zijn ook niet geschikt voor buitenlandse waarnemingen).

Overigens is het bijzonder goed en ook helemaal niet lastig dat substraat/relatie met nu ook al kan.
met vriendelijke groet,
David

Andre321

#43
Citaat van: David Tempelman op januari 11, 2019, 09:33:16 AM
Ik ben ook groot voorstander van het handhaven (en optimaliseren) van biotoopinformatie als veld. Niet dat de IPI-codes ideaal zijn (en ze zijn ook niet geschikt voor buitenlandse waarnemingen).

Overigens is het bijzonder goed en ook helemaal niet lastig dat substraat/relatie met nu ook al kan.

AI Nature gaat gebruik maken van biotopen substraten..dus dan is het helemaal handig om biotopen te houden. Of IPI codes ideaal zijn is zeker de vraag maar waarom zijn ze ongeschikter voor het buitenland ?
IPI codes zijn niet bedacht door de PGOs dus je zou niet verwachten dat ze daar dan veel mee doen. Gaat de pol over IPI codes of over Biotoop?

Zelf zou ik denk ik kiezen voor Biotoopcodes in de vorm van Tags waarin de tags ook voorgedefineerde (internationale!!) biotoopcodes bevatten.

Je kunt Biotoopcodes niet invoeren in de app vandaar dat ik het best wel vaak toegevoegd zie als vrije tekst.