Telescoop voor mijn 16 jarige dochter.

Gestart door Martijn Cornelissen, januari 23, 2019, 13:52:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Cornelissen

Beste leden,
Zoals u kunt lezen in het onderwerp ben ik op zoek naar een betaalbare telescoop voor mijn dochter. Zij heeft een aantal jaren geleden een goedkope (€ 50,00) telescoop gekocht maar daar komt ze nu niet verder meer mee. Afgelopen zondag ben ik met haar naar de Kleine Burgemeester op zoek geweest in Apeldoorn maar daar bleek dat de scope ons niet verder ging helpen...
Mijn dochter doet nu een "groene opleiding" en gaat het aankomende jaar met de opleiding Bos en Natuurbeheer beginnen om (hopelijk) Ecoloog te worden. Ze heeft mij aangestoken met het vogelvirus en we gaan vaak samen op pad om te vogelen, zo ook 1x per jaar naar Texel voor het Birding weekend.
Wie kan mij adviseren voor het aanschaffen van een telescoop of is er misschien ergens een 2e hands exemplaar bij u bekend? Graag hoor ik.
Met vriendelijke groet, Martijn Cornelissen (Apeldoorn)


Jeroen Nagtegaal

Mijn advies zou in eerste instantie zijn om eerst eens op een (doordeweekse) donkere dag naar Cameratools in Apeldoorn te gaan. Ze hebben daar een redelijk aanbod en goede service.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

OlivierO

Heb je een idee van budget? Moet je ook een statief kopen of heb je een degelijk?

De link van Marcel naar de tele van Bart is misschien wel een goede optie! Heel degelijke kijker!

Maar zoals altijd: eerst uitproberen! Koop niks zomaar online zonder erdoor gekeken te hebben.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Martijn Cornelissen

Dank voor de reacties allemaal.
Ik wil haar helpen met de telescoop uiteraard maar wil eigenlijk niet verder gaan dan € 500,00. Het liefst zou ik een 2e hands kopen maar heb geen idee waar. Op marktplaats kijk ik ook maar heb vaak geen vertrouwen dat dat eerlijk gaat.
Het statief komt daarna wel, laten we eerst maar kijken of de telescoop lukt.
Is het van belang om wel te kijken naar HD of ED glas?

Groet,

Martijn

Wilfred

Op Marktplaats kun je prima een tweedehands telescoop scoren. Over het algemeen behoort het "type mens"' wat een telescoop aanbiedt wel tot de betrouwbare soort. Wel zelf af gaan halen/testen en dus niet op laten sturen. Echter momenteel staat er niet zoveel bijzonders op marktplaats (de Kowa 821 zou een kandidaat kunnen zijn) maar dat kan over een week weer anders zijn.
Maar onder de 500 euro is er nieuw ook nog wat te halen. Met name van het merk Vanguard zie ik leuk spul staan wat in de revieuws ook nog aardig uit de bus komt. Zo kom ik bij een van de bekende grote foto jongens op het web het volgende tegen: Vanguard Endeavor 65HDA 15-454 voor 299,00 of een Vanguard Endeavor XF80A 20-60 voor 449,00. Ook bij de Vogelbescherming worden de Vanguard telescopen verkocht. Daar staat naast de XF80 ook de XF60A voor circa 359,00 Misschien goed om die modellen eens uit te testen. Tip: neem je oude scope ook mee zodat je zeker weet dat je er op vooruit gaat. 

Lowieke

Citaat van: Martijn Cornelissen op januari 27, 2019, 14:02:05 PM
Ik wil haar helpen met de telescoop uiteraard maar wil eigenlijk niet verder gaan dan € 500,00. Het liefst zou ik een 2e hands kopen maar heb geen idee waar. Op marktplaats kijk ik ook maar heb vaak geen vertrouwen dat dat eerlijk gaat.

Rooijmans is een bekende zaak die vaker wat 2ehands aanbiedt. Deze Leica is daar een mooi voorbeeld van: https://link.marktplaats.nl/m1368462308
ED glas geeft een nog beter beeld bij verder vergelijkbare telescopen maar kost ook een pak meer. Van bovenstaande scope vind je hier  een test samen met de duurdere APO versie.
Jeroen.

Martijn Cornelissen

Dank voor de adviezen, we gaan wachten tot er iets verschijnt op Marktplaats!

Alex Kwak

Bart van Hoogstraten heeft een mooie Swarovski in de aanbieding. Bod staat nu op 800 euro, maar dan heb je ook wat.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=445644.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!