Muurtrechtertjes of toch een ander trechtertje.

Gestart door pivous, januari 27, 2019, 13:57:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

pivous

Op de Waalkade in Tiel groeien al een paar jaar Muurtrechtertjes (Omphalina rickenii). Iedere winter komen ze weer terug en het worden er ook steeds meer.
Tussen de Muurtrechtertjes groeien allerlei paddenstoelen die je hier niet zou verwachten, zoals Gesteelde stuifballen (Tulostoma brumale), Piekhaarzwammetjes (Crinipellis scabella). Tussen deze Muurtrechtertjes stonden dit jaar ook anders gekleurde Trechtertjes (zie foto's, hyfen pileipellis met gespen en sommige mogelijk met incrustaties, sporengrootte 6.5-9.0 x 4.5-6.5 µm).
Met de sleutel in FAN3 kom ik uit bij O. galericolor/pyxidata.
Klopt dit?

Rinus Baggerman
Groet, Rinus Baggerman

pivous

Is er iemand die bovenstaande kan bevestigen of zit ik er ver naast?

mvrgr

Rinus Baggerman
Groet, Rinus Baggerman

wimperzwam

Kleur en sporen passen niet bij galericolor. Voor pyxidata is de kleur passend maar de opgeven sporen maten zijn te klein, bovendien is bij deze soort de hoed vaak gestreept. Mogelijk oude lang doorgegroeide exemplaren van deze soort.

Mvgr.,
Henk Huijser.

pivous

Dank je voor je commentaar, Henk
Kan de winterkou ook nog van invloed geweest zijn op de grootte van de sporen?
De sporenmaten in de FAN, dl.3 , p. 83 en 84 betreffende zowel O. pyxidata en O. galericolor liggen toch aardig in de range.

mvrgr

Rinus Baggerman
Groet, Rinus Baggerman

wimperzwam

Voor galericolor zijn de sporen anders van vorm de verhouding van lengte en breedte op jouw foto lijkt mij te groot, omdat jouw sporen te smal zijn. Kijk nog maar eens goed naar de vorm in de FAN. Winterkou zolang het geen duidelijk vorst is geweest, heeft meestal niet zoveel invloed, wel staan de vruchtlichamen bij koelere omstandigheden langer, bederven minder snel. Hangt nauurlijk ook af van het geslacht. Zo is mijn ervaring dat bij champignons laat in het jaar vaak niet alle vier de sporen op een basidium rijpen. De één of twee sporen die nog wel rijpen zijn duidelijk groter. De kleur van galericolor, geen bruine tinten (en ook het biotoop) passen niet bij jouw foto.

Mvgr.,
Henk Huijser.

pivous

Bedankt voor je mening, Henk.
Wat biotoop betreft klopt het natuurlijk dat het hier niet de duinstreek betreft.  Het is wel raar, dat hier op een kade aan de Waal paddenstoelen groeien, zoals ik al vermelde, die je eigenlijk in de kuststreek zou verwachten. Wellicht is hier met de bouw van de kade destijds zand gebruikt uit de kuststreek. Anders kan ik het ook niet verklaren.
Heb je enig idee welke trechterzwam, behalve dan de door jou genoemde oude lang doorgegroeide O. pyxidata, het wel zou kunnen zijn?

mvrgr.,

Rinus Baggerman
Groet, Rinus Baggerman

wimperzwam

Geen idee, ik zou bij Omphalina (Arrhenia) blijven.

Mvgr.,
Henk Huijser.