Welke trilzam?

Gestart door sjaakvantiel, januari 16, 2019, 12:59:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Een best grote klomp.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166624873
Kerntrilzwam - Tremella encephala gezien op 2019-01-15 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:








Toelichting:
Voor mij moeilijk. Obs. geeft overwegend Kerntrilzwam aan. Beeld klopt wel. Maar deze staat niet op loofhout mijn inziens. Hier betreft het, naar ik verwacht, linde of wellicht Plataan. Zelf dacht ik in 1e instantie aan klontjeszwam, echter ik zie geen klontjes. Stijfselzwam is het niet, want die verkleurt niet roze. Wat dan?
bij voorbaat dank sjaak van tiel

Willy

Volgens mij zie ik op de 3de foto klontjes.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

sjaakvantiel

#2
Tsja, ik dacht dat het lichtweerkaatsing was, net als op de andere foto's. De vlekjes zitten allemaal aan 1 zijde. Maar klontjeszwam is wel het meest logisch natuurlijk. 2 Soorten zullen het toch niet zijn verwacht ik. Zijn wel 2 takken (foto 1 en 2 op 1 tak en foto 3 en 4 op 1 tak). Liggen op een bos stammetjes op 50cm afstand. Of het moet Kerntrilzwam (foto 1-2 en Klontjeszwam (foto 3-4) zijn. Bedankt voor je reactie Willy. Groet. Sjaak.

paddenstoelenmonster

Kerntrilzwammen ken ik ook alleen van naaldhout (Dennen of Sparren) en altijd samen met Dennenbloedzwammetjes waar ze op parasiteren. Verder hebben ze volgens mijn waarnemingen minder diep ingesneden lobben (meer een gebobbelde bol dus). Ik check altijd even door ze met een Stanleymes door te snijden om de stuggere en licht gekleurd (ipv transparant) kern waar te kunnen nemen. Een eenvoudig testje voor in het veld!
Bijgaand een voorbeeldfoto
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

paddenstoelenmonster

Beste Sjaak,
je blijft je verbazen in de natuur. Juist vandaag zag ik een erg knollig gevormde zwam op een Grove den. Bleek toch een kerntrilzwam te zijn. maar zo sterk knollig van vorm en op zulk dik hout had ik ze nog nooit gezien. ik was gisteren dus iets te voorbarig met mijn conclusie dat ze meer bolrond met bubbels zouden zijn.
Blijft wel dat kerntrilzwammen op naaldhout groeien.
Weer wat geleerd in ieder geval
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

sjaakvantiel

In een klontje van de exemplaren op foto 3/4 zitten klontjes. Dus is Klontjes trilzwam zeer aannemelijk. Het andere exemplaar (knobbelvorm) moet ik nog bekijken. Vond het zonde om deze aan te snijden. Komt vervolg.

Bedankt voor de reacties.

Gert Kremer

iets drukken (knijpen) en je kunt vaak de kern zien.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

sjaakvantiel

Gert, ik ga het bekijken. Bedankt. Groet. Sjaak.

bruggeman

Kijk ook een bij de sleutels van het trilzwamproject. Er is van alles verandrd in deze groep.
groet,
Ida

sjaakvantiel

Een dag na mijn melding de grotere bolvormen niet meer kunnen bekijken omdat deze (door de vorst?) al verschrompeld waren en dus veel kleiner waren. Ik heb ze wel verzameld. Er komen denkelijk nog wel nieuwe exemplaren. Maar op dit moment nog in primaire stadia. Dus indrukken lukte niet meer Gert. Bedankt voor je verwijzing Ida. Ga daar zeker kijken. Gr. Sjaak.

Gert Kremer

Citaat van: sjaakvantiel op januari 30, 2019, 15:04:53 PM
Een dag na mijn melding de grotere bolvormen niet meer kunnen bekijken omdat deze (door de vorst?) al verschrompeld waren en dus veel kleiner waren. Ik heb ze wel verzameld. Er komen denkelijk nog wel nieuwe exemplaren. Maar op dit moment nog in primaire stadia. Dus indrukken lukte niet meer Gert. Bedankt voor je verwijzing Ida. Ga daar zeker kijken. Gr. Sjaak.

:duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.