Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op september 21, 2018, 15:44:23 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op september 19, 2018, 14:04:21 PM
2) Ik zou het heel handig vinden als je bij de knop 'Omgeving' zelf een locatie kan instellen waarvandaan je de waarnemingen uit die omgeving wilt raadplegen. Dus mbv een pointer op een kaart. Dat is vooral handig als je thuis, de dag voor jouw excursie, wilt beslissen waar je heen wilt gaan: locatie A of B.

Zoiets?  ;D

Mooi dat er gelijk aan gewerkt is zeg!  :duim:

Ik vond dit, de eerste opzet, de betere optie. Ik vind het belangrijk dat je meteen bij openen de afstand en richting ziet. Bij de 2e opzet zie je alleen de soort en moet je telkens doorklikken voordat je ziet hoe ver weg die is.
P.S. Ik merk nu dat je bij de 2e versie bij de 3 streepjes kan klikken op "sortering", waarbij dan afstand en soort tegelijk zichtbaar zijn. Vind ik dus betere optie, waarmee het scherm mee zou moeten openen...

Ik zou als extra optie (bij de 1e opzet dus) graag willen dat je de windrichting kan instellen. Je loopt bv naar het noorden en wilt dan de waarnemingen gesorteerd op afstand naar het noorden zien. De ander windrichtingen kunnen dan daarna komen, elk in volgorde van afstand weer. Je loopt immers niet eerst 200 meter dan noord, om vervolgens terug te gaan en dan 300 meter zuid te gaan voor je 2e goal.

Iedereen denkt meteen in vogeltermen, maar ik denk dat deze optie juist aantrekkelijk is voor andere soortsgroepen dan vogels. Ik gebruik het bv vaak bij paddenstoelen, planten of insecten, die vaak plaatsgebonden zijn en niet snel weg zijn.

Groeten Jan-Jaap

j.simons

CiteerWat je hier beschrijft is er toch al: de sortering op soort.
Het gaat er juist om hoe je de sortering op afstand vorm geeft.
Het gaat niet om sortere maar om groeperen denk ik.

In het eerst voorbeeld zijn alle waarnemingen gesorteerd op afstand maar niet gegroepeerd.
Bijvoorbeeld een torenvalk staat twee keer in de lijst.

Door wie wordt deze optie gebruikt:
- Soortenlijsters die willen zien of er nog iets interressants gezien is in de omgeving.
- Waarnemers/tellers, soorten die in de omgeving gezien worden geven aan waar je op moet letten en welke soorten je niet kan uitsluiten.
Dat is vooral tijdens trek periode informatief

Dan denk ik dan men het meeste heeft aan een overzichtelijke lijst.
Groepen per dag
Daarna groeperen per soort met vermelding van de dichtsbijzijnde afstand. En die dan sorteren op afstand.


Ik denk dat het altijd een wardevolle verbetering wordt maar er werd om input van anderen gevraagd.

groeten Joost



j.simons

in de landenlijst voor Peru ontbreekt
Long-tailed Hermit - Phaethornis superciliosus
graag toevoegen aan de lijst
eventueel met de drie ondersoorten

groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 29, 2018, 18:16:12 PM
in de landenlijst voor Peru ontbreekt
Long-tailed Hermit - Phaethornis superciliosus
graag toevoegen aan de lijst
eventueel met de drie ondersoorten

Daarvoor is dit forum: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=219.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex,

Ik wordt dus van observado naar de app gestuurd en nu van de app naar waarneming.nl
Duidelijke adviezen.....

in plaatst het ook bij het genoemde topic.

groeten Joost

SlechtValk

Citaat van: j.simons op oktober 29, 2018, 19:37:41 PM
Ik wordt dus van observado naar de app gestuurd en nu van de app naar waarneming.nl
Duidelijke adviezen.....

in plaatst het ook bij het genoemde topic.

Ik snap dat je het gevoel hebt dat je van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Vergeet echter niet dat de meesten op dit forum alsook op de websites Observado/observation en Waarneming.nl dit vrijwillig doen en misschien niet allemaal even goed weten wat het antwoord op alle mogelijke vragen is.

Ik ga er vanuit dat je aangemaakte topic opgepakt gaat worden, geef het even tijd (ivm bovenstaande), mocht het echt niet opgepakt worden kun je (in het laatste geval) nog mailen naar info@observation.org of info@waarneming.nl .
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 29, 2018, 19:37:41 PM
Ik wordt dus van observado naar de app gestuurd en nu van de app naar waarneming.nl
Duidelijke adviezen.....

ObsMapp neemt de lijst 'alleen maar' 1 op 1 over van waarneming/observation. Vandaar dat ik je doorstuur naar de bron.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex

Het is uiteindelijk opgelost.

groeten Joost

Hans Verdaat

aanpassen locatie pijl op kaart

Als je de locatie pijl handmatig aan wil passen in ObsMapp dan moet je 2 dingen doen: kaartje verschuiven + op de kaart drukken om de pijl te verplaatsen.
Bij andere apps (o.a. Windy app & NaturaList van Ornitho) staat de locatie pijl vast in het midden boven en verschuif je alleen de kaart. VEEL makkelijker en ook exacter dan met vingers aan proberen te geven waar iets was.

Kan dit ook bij ObsMapp meegenomen worden?

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op november 09, 2018, 11:01:41 AM
aanpassen locatie pijl op kaart

Als je de locatie pijl handmatig aan wil passen in ObsMapp dan moet je 2 dingen doen: kaartje verschuiven + op de kaart drukken om de pijl te verplaatsen.
Bij andere apps (o.a. Windy app & NaturaList van Ornitho) staat de locatie pijl vast in het midden boven en verschuif je alleen de kaart. VEEL makkelijker en ook exacter dan met vingers aan proberen te geven waar iets was.

Kan dit ook bij ObsMapp meegenomen worden?

Ik heb net even gekeken, en dat werkt inderdaad heel prettig. Maar dit is uiteraard niet in een uurtje gemaakt. Ik zet het op de todo-lijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Hans Verdaat

Na het mogelijk maken van 'Spraakinvoer via Smartwatch' een vraag over 'Spraakinvoer in de Auto':
Is ObsMapp speach ook te koppelen aan AndroidAuto ??

https://www.android.com/auto/
apps for android auto https://play.google.com/store/apps/collection/promotion_3001303_android_auto_all   

het is vast niet in lijn met het overheidsbeleid om smartphone gebruik achter het stuur tegen te gaan... maar dan doen we het wel handsfree :-)
zomaar een wild idee  B)



OlivierO

Misschien niet iets waar veel mensen "last" van hebben, maar ik vond het prettig werken dat de "Opslaan" knop bij het ingeven van een waarneming een andere kleur kreeg na het opslaan van die waarneming. Het was een soort van bevestiging dat de waarneming was opgeslagen. Nu is de knop altijd licht grijs zonder enig kleurverschil.

Ik geraak er niet aan gewend en ik zou het prettig vinden mocht dat terug worden zoals het was.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 05, 2018, 09:23:10 AM
Misschien niet iets waar veel mensen "last" van hebben, maar ik vond het prettig werken dat de "Opslaan" knop bij het ingeven van een waarneming een andere kleur kreeg na het opslaan van die waarneming. Het was een soort van bevestiging dat de waarneming was opgeslagen. Nu is de knop altijd licht grijs zonder enig kleurverschil.

Ik geraak er niet aan gewend en ik zou het prettig vinden mocht dat terug worden zoals het was.

Goed punt, is met een technische wijziging zo meegekomen. Ik zet het op de (lange) todo-lijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2018, 09:49:10 AM
Citaat van: OlivierO op december 05, 2018, 09:23:10 AM
Misschien niet iets waar veel mensen "last" van hebben, maar ik vond het prettig werken dat de "Opslaan" knop bij het ingeven van een waarneming een andere kleur kreeg na het opslaan van die waarneming. Het was een soort van bevestiging dat de waarneming was opgeslagen. Nu is de knop altijd licht grijs zonder enig kleurverschil.

Ik geraak er niet aan gewend en ik zou het prettig vinden mocht dat terug worden zoals het was.

Goed punt, is met een technische wijziging zo meegekomen. Ik zet het op de (lange) todo-lijst.

Dank!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Nog een wens of 2:

1. Als je een soort ingeeft krijg je de lijst van recente soorten of een alfabetische lijst waaruit je kan selecteren. Met dikke koude wintervingers gebeurt het mij te vaak dat ik verkeerd "selecteer". Zouden die lijnen iets hoger van afmeting kunnen/mogen?

2. Net omgekeerd als 1 misschien, ik vind de selectievakken (methode, ...) bij het ingeven van een waarneming onnodig hoog. Iets lager zou overzichtelijker zijn.

En nog een idee of twee:

1. Ik vind het ingeven van het geslacht erg omslachtig  ( ;D ). Ik zat te denken of het geen idee is dat je bijvoorbeeld elke keer dat je op het sexe symbool tipt er één van dat geslacht bij komt. Mogelijk vind je dat een bijzonder slecht idee of heb je tegenargumenten, dan hoor ik het wel.

2. Als je bij "waarnemingen" (eerste tegel) op de + drukt, zou ik het handig vinden mocht daar één van die soort bij gedaan worden maar dan op de huidige locatie! Ik weet het, simpele vraag maar allicht moeilijk in te werken, dat betekent in de achtergrond dan een waarneming aanmaken ofzo, maar om bijvoorbeeld een grote oppervlakte te tellen (niet persé een bestaand gebied), is dat handig. Ik doel hier op onze mid-maandelijkse watervogeltellingen. En aansluitend daarbij: ik zou het prettig vinden mocht er een + voor man en een + voor vrouw zijn. Mogelijk is dat voor andere soortgroepen totaal niet handig, maar voor vogels vaak wel.

Het zijn maar wat ideeën waar ik aan dacht. Schiet het gerust gewoon af als je het niet goed vindt ...

Groeten,

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

SlechtValk

Citaat van: OlivierO op december 16, 2018, 19:08:07 PM
1. Ik vind het ingeven van het geslacht erg omslachtig  ( ;D ). Ik zat te denken of het geen idee is dat je bijvoorbeeld elke keer dat je op het sexe symbool tipt er één van dat geslacht bij komt. Mogelijk vind je dat een bijzonder slecht idee of heb je tegenargumenten, dan hoor ik het wel.

Ik vind dit een bijzonder goed idee... het opgeven van een gemengde groep is op dit moment idd vrij omslachtig... en ik heb al vaker nagedacht over een betere oplossing, maar kwam nooit op zoiets simpels, maar intelligents.

Vaker op het geslacht symbooltje drukken (of ingedrukt houden om een tienvoud omhoog te gaan, net zoals dat met de plus of min werkt) zou hiervoor idd een uitkomst zijn (een klein cijfertje bij de symbolen (zoals dat bijv. bij veel apps in android is wanneer ze een bericht hebben) kan een indicatie zijn voor hoeveel er geselecteerd zijn, en uiteraard moet het totale aantal evenredig opgehoogd worden indien het hoger uitkomt dan het geselecteerde aantal).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

erikvdw

in obsmapp gebruik ik de lijst vogels nederland.
daarin ontbreekt de kleine zwaan.
die a.u.b. toevoegen.

groeten, Erik

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

PieWie

tijdens vakanties in het buitenland kijk ik vooral naar vogels, zoogdieren, reptielen en amfibieën. Nu kom ik ook wel eens een leuke vlinder, libel of paddenstoel et cetera tegen. Weet zelden de naam maar maak dan wel vaak een plaatje om het later uit te zoeken. Nu is het dan voor later handig om de waarneming als vlinder/libel/whatever in te kunnen voeren zodat de tijd en plek vastliggen. Daarvoor is nu echter geen optie behalve als je de hele wereldlijst van die soortgroep installeert. Maar dat is niet echt bevorderlijk voor de geheugenruimte en de snelheid van invoeren. Nu gebruik ik dan maar de eerste soort in mijn lijst met in het opmerkingenveld 'libel spec' maar daar reageren admins soms nogal op...
Is het misschien een optie om een los lijstje te maken met voor alle soortgroepen een invuloptie voor onbekende soort (vogel spec, zoogdier spec, libel spec et cetera) en dat in het overzicht met soortenlijsten op te nemen? 
Of mis ik een voor de hand liggende bestaande optie?

Groeten,
Pierre

gcusters

Als je wel de Nederalndse soortenlijst van dagvlinders, libellen etc op je telefoon hebt staan dan kun je dagvlinder onbekend of libel onbekend invoeren.
Hoeft niet perse uit een wereld lijst te komen. Let op dat het onbekend is en niet spec.
mvg
Geert

joost kaha

bij het invoeren van vogelwaarnemingen moet ik steeds heen en weer scrollen van ter plaatse naar baltsend/zingend en overvliegend.
deze 3 gebruik ik verreweg het meest en ik zou ze graag bovenaan de lijst zien staan.
kan dit veranderd worden, door mij? of door jullie?

bij voorbaat hartelijk dank!
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

Alex Kwak

Citaat van: joost kaha op januari 10, 2019, 20:34:37 PM
bij het invoeren van vogelwaarnemingen moet ik steeds heen en weer scrollen van ter plaatse naar baltsend/zingend en overvliegend.
deze 3 gebruik ik verreweg het meest en ik zou ze graag bovenaan de lijst zien staan.
kan dit veranderd worden, door mij? of door jullie?

ObsMapp -> Instellingen -> Sorteer activiteiten -> Laatstgekozen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

joost kaha

mijn dank is groot!
joost klein haneveld

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2018, 09:49:10 AM
Citaat van: OlivierO op december 05, 2018, 09:23:10 AM
Misschien niet iets waar veel mensen "last" van hebben, maar ik vond het prettig werken dat de "Opslaan" knop bij het ingeven van een waarneming een andere kleur kreeg na het opslaan van die waarneming. Het was een soort van bevestiging dat de waarneming was opgeslagen. Nu is de knop altijd licht grijs zonder enig kleurverschil.

Ik geraak er niet aan gewend en ik zou het prettig vinden mocht dat terug worden zoals het was.

Goed punt, is met een technische wijziging zo meegekomen. Ik zet het op de (lange) todo-lijst.

Dank je wel voor de aanpassing! Het werkt naar mijn gevoel een stuk aangenamer!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op januari 11, 2019, 22:09:04 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2018, 09:49:10 AM
Citaat van: OlivierO op december 05, 2018, 09:23:10 AM
Misschien niet iets waar veel mensen "last" van hebben, maar ik vond het prettig werken dat de "Opslaan" knop bij het ingeven van een waarneming een andere kleur kreeg na het opslaan van die waarneming. Het was een soort van bevestiging dat de waarneming was opgeslagen. Nu is de knop altijd licht grijs zonder enig kleurverschil.

Ik geraak er niet aan gewend en ik zou het prettig vinden mocht dat terug worden zoals het was.

Goed punt, is met een technische wijziging zo meegekomen. Ik zet het op de (lange) todo-lijst.

Dank je wel voor de aanpassing! Het werkt naar mijn gevoel een stuk aangenamer!

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Bij de functie tellen zou ik graag naast de knop "vandaag" ook een knop "dit jaar" hebben. Geen prioriteit natuurlijk, gewoon een handig extraatje.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op januari 14, 2019, 10:11:14 AM
Bij de functie tellen zou ik graag naast de knop "vandaag" ook een knop "dit jaar" hebben. Geen prioriteit natuurlijk, gewoon een handig extraatje.

Als je als begindatum 1-1-2019 instelt en als einddatum 31-12-2019 kan je een jaar vooruit.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Dag Alex,

ja, ik weet hoe het werkt hoor, maar ik had graag toch de knop "dit jaar" gehad, analoog dus aan "vandaag". Dat laatste kan je immers ook gewoon invullen. Het is gewoon handiger met een knop.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Olivier, de donatie knop al eens gevonden ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0