Vogelpoot in drol of braakbal?

Gestart door Jo-Texel, januari 05, 2019, 11:17:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jo-Texel

Gevonden in de duinen van Texel.
Wij zoeken naar sporen van een hond die al bijna een jaar vermist is.
Gelukkig wordt de hond af en toe nog wel gezien.
Nu vragen wij ons af of dit ontlasting van een hond zou kunnen zijn, of dat het toch een braakbal betreft..
Alvast bedankt voor uw reactie!

tekenaar

Ik denk dat een hond veel meer zou verteren van zo'n poot en dat je hem niet vrijwel in zijn geheel terug ziet. Hij zal hem ook stuk kauwen voor hij hem doorslikt. Braakbal lijkt me waarschijnlijker.

Vrijlevende honden hebben vaak heel kalkachtige uitwerpselen, omdat ze vaak botten eten en deels verteren. Dat zie ik aan deze bal/drol niet terug, maar dat hangt er maar net van af wat hij gegeten heeft.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

#2
Zowel in keutels als in braakballen vindt je normaliter niet dit soort vogelpoten met huidresten. Komt echter incidenteel toch voor (zowel in keutels als in braakballen).

Qua 'jizz' vind ik dit meer een keutel dan een braakbal. Op het vaste land zou je dan aan vos kunnen denken, maar die komt op Texel niet voor. Alternatief is (verwilderde) huiskat. Hiervan is er op het eiland een flinke populatie aanwezig en de keutels van deze soort kom je op het eiland dan ook regelmatig tegen als territoriummarkering (en dan NIET begraven, wat katten meestal doen, maar bovengronds, op een 'opvallende' plek).
Met vriendelijke groet, Rob

Jo-Texel

Dank voor uw reacties!
Waarom zou het wel een keutel van een verwilderde kat kunnen zijn en niet van een verwilderde hond?
Deze hond zwerft al een jaar door het bos en duinen van Texel en is een kei in jagen..
We hebben inderdaad ook witte, kalkachtige ontlasting gevonden, maar dat zou eventueel ook van een wilde kat kunnen zijn..   :rolleyes:

Rob Koelman

Citaat van: Jo-Texel op januari 05, 2019, 21:01:59 PMWaarom zou het wel een keutel van een verwilderde kat kunnen zijn en niet van een verwilderde hond?

Qua 'jizz' (lees: eerste indruk) is dit eerder een keutel van een kat dan van een hond.

Hoe groot (welke afmeting) is de hond die zoek is? Klein, middelgroot of groot?
Met vriendelijke groet, Rob

Jo-Texel

Hij heeft ongeveer dezelfde grootte als een vos.

Merel

Zou er niet iets gedaan moeten worden aan die hond? Bijvoorbeeld terugvangen of in ergste geval, schieten? Is er nog een eigenaar of betreft het een vakantieslachtoffer?
Vind het een sneu verhaal iig.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Jo-Texel

Het is ook erg sneu, voor de hond en ook voor zijn baasjes, maar we zijn er juist erg druk mee.
Vandaar de vraag over de drol/ braakbal..
We zoeken naar sporen, hebben wildcamera's en vangkooien geplaatst en stichting WIOA is erbij betrokken, omdat zij veel ervaring hebben met vermiste honden.
Het maakt het alleen extra moeilijk, omdat deze hond in de wildmodus zit en zich prima kan redden in het bos en in de duinen van Texel. Hij heeft een enorm territorium en blijft meestal niet lang op dezelfde plek. Vanwege deze wildmodus is hij erg schuw en daarom wordt hij helaas niet vaak gezien.
Wat betreft de sporen, zijn we eigenlijk op zoek naar iemand die veel verstand heeft van uitwerpselen, braakballen en resten van eventuele prooien.
Daarmee zouden we 'zijn gebied' beter in kaart kunnen brengen..

Hannie Luijten

Ik denk dat dit best van een hond kan zijn. Mijn eigen honden aten vroeger weleens kippenloopvoeten. Die tenen met huid verteerden bijzonder slecht en werden goed herkenbaar uitgepoept. Een hond kan ook niet kauwen, hij kan alleen maar knippen. Een schrokop knipt zo weinig mogelijk.
Wat de "jizz" betreft, de uitwerpselen van honden die prooidieren eten of anderszins met rauw vleesbotten gevoerd worden lijken in niets op die van hun brok-etende verwanten. Ze zijn veel kleiner en steviger tot zelfs bijhoorlijk hard en ze worden ook heel snel wit, tenzij ze ingepakt zitten in haar.
Groet, Hannie

Jo-Texel

Dat is fijn om te weten.
Ik kan me ook eerder voorstellen dat een hond zou schrokken, dan dat een kat dat zou doen.
Bedankt voor de informatie, Hannie!