Foto’s in het nieuwe waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, december 29, 2018, 15:03:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

In het wensen topic komen veel opmerkingen over foto's naar voren. Vandaar een apart topic.
Je moet rekening houden met de volgende zaken
Een overzicht met foto's moet op alle devices prima werken
Foto's hebben verschillende vormen:
1. Thumbnail zoals in https://waarneming.nl/photos/?
2.  De pop-up van een foto zoals je die krijgt uit voorgaand scherm
3.  Detailscherm https://waarneming.nl/photos/19318820/
4.  Het nog ontbrekende scherm om de foto fullsize te zien
Je kunt wel wensen om fotograaf, datum, soortnaam, kleed,validatie status  en gebied te tonen onder een thumbnail, maar daar wordt een overzicht niet duidelijker van.
Als je zelf ideeen hebt vermeld dan voor welke van de vier schermen deze is en denk ook na hoe dat oogt op een smartphone , tablet en pc.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

#1
Als je het gewoon een extra tabblad maakt voor een "visueel waarnemingenoverzicht" en de huidige compacte vorm (geen rommel tussen de foto's) behoud als "Foto's" heb je het beste van beide werelden voor iedereen ter beschikking.

Iets andere volgorde van de tabbladen, dan is het ook meteen weer intuïtief ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Oscar Balm

#2
Ik vind wel dat ik als fotograaf en copyrighthouder van de foto mag wensen (eisen?) dat de volledige en juiste naam bij de foto getoond wordt.
En niet de afgekorte naam zoals deze nu getoond wordt waardoor het lijkt of ik van een misdaad verdacht wordt.
En ook dat mijn foto’s in thumbnail mode de verhoudingen houden zoals ik de foto gemaakt heb.
Het boeit mij geen ruk dat waarneming.nl op alle devices de foto op een bepaalde manier wil tonen en ze daarbij dus min-of-meer aanpast.
Daar geef ik geen toestemming voor.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

thijsdegraaf

#3
CiteerIk vind wel dat ik als fotograaf en copyrighthouder van de foto mag wensen (eisen?) dat de volledige en juiste naam bij de foto getoond wordt.
Uiteraard mag je het vragen, maar eisen......? In principe is dit gratis. Beide partijen hebben er voordeel van.
Ik zet soms wat foto's op Flickr. Dat mocht zonder limiet. Nu is er een nieuwe eigenaar en is er een limiet gesteld van duizend en daarna moet je betalen of worden je foto's verwijderd. De meesten met meer foto's hebben betaald, anderen hebben hun lidmaatschap opgezegd. Niets inspraak of overleg.
Complimenten aan Hisko, hoe hij onvermoeibaar dingen blijft uitleggen en probeert op te lossen.
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo storend, hoe mijn naam erbij staat. Als ze willen weten hoe ik voluit heet, klikken ze de foto maar aan.

Oscar Balm

Dat jij je er niet aan stoort is jouw keuze.
Mijn foto's staan bij waarneming met de BY-NC-ND licentie.
Wat o.a. inhoud dat de gebruiker (wrn.nl) de maker van het werk dient te vermelden.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

thijsdegraaf

#5
CiteerWat o.a. inhoud dat de gebruiker (wrn.nl) de maker van het werk dient te vermelden.
Als je de naam aanklikt [bekijk fotograaf], krijg je hem voluit te zien. De naam wordt dus bij de foto vermeld. Bij mijn weten houdt de BY-NC-ND licentie niet in, dat de naam voluit over de foto zichtbaar moet worden. Ik vind het zelfs storend.

Andre321

#6
Ik vind de naam van de fotograaf niet relevant...maar zou wel graag de locatie willen zien. Het is een waarnemingen site. Conceptueel vind ik dit trouwens een raar uitgangspunt.
Je kiest toch gewoon voor een pagina en dan verschillende weergevingvormen, zoals iNaturalist dat ook doet ?
Ook de nieuwe schermen zijn volgens mij nog steeds een ramp voor de mobiele telefoon.

thijsdegraaf

#7
Citeermaar zou wel graag de locatie willen zien
Als je op de datum in de foto klikt [toon waarneming], krijg je die toch te zien?

Verder kun je de soort aanklikken, de foto..... Ik vind het wel handig zo. Over weergave op de mobiele telefoon kan ik niet oordelen.  :blink:

Oscar Balm

Citaat van: thijsdegraaf op december 29, 2018, 21:09:54 PM
CiteerWat o.a. inhoud dat de gebruiker (wrn.nl) de maker van het werk dient te vermelden.
Als je de naam aanklikt [bekijk fotograaf], krijg je hem voluit te zien.
De naam van de soort [bekijk soort] wordt toch ook niet ingekort met de optie om deze pas voluit te zien na doorklikken.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

thijsdegraaf

#9
Nu heb je met zo min mogelijk letters over de foto toch veel informatie.
Een langere soortnaam standaard afkorten kan ook. Als ik een paar soorten, die  hier staan bekijk, krijg je Kleine zilverreiger = Kleine z. Gekraagde aardster - Gekraagde a. Pontische meeuw = Pontische m. Dan kies ik toch voor een kortere naam van de fotograaf.

Oscar Balm

Citaat van: thijsdegraaf op december 29, 2018, 22:28:48 PM
Nu heb je met zo min mogelijk letters over de foto toch veel informatie.
Die balk die over de foto heen staat is net zo groot met veel of weinig letters van de fotograaf.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

P. Kuijper

Een aantal zaken vind ik minder fijn geworden in de foto-overzichten van een soort of gebruiker:

- door foto's scrollen (doe ik met de pijltjestoetsen) gaat trager omdat een nieuwe foto steeds tevoorschijn schuift ipv meteen wordt getoond
- bij het tonen van de foto's op ware grootte verschijnt er een zwarte info-balk over het onderste gedeelte van de foto's
- er kan niet meer worden ingesteld dat er 6 foto's op rij worden getoond ipv de standaard 4
- info over de foto is niet meer standaard zichtbaar maar pas na het bewegen van de muisaanwijzer over de foto
- extra zoekparameters kunnen bij de foto-overzichten pas worden gekozen na het aanvinken van 'Toon geavanceerd', lijkt kleinigheid maar zeker voor de door mij veelvuldig gebruikte optie 'alleen goedgekeurd' is dat toch vervelend steeds te moeten aanvinken
- de getoonde standaardperiode is slechts 1 maand ipv een veel langere periode

En wat minder belangrijk:
- in de thumbnails worden foto's vaak afgekapt, eigenlijk alleen storend bij portretformaat
- het tonen van bajesnamen

Ik heb in de bijlage eens even schermafbeeldingen van oud & nieuw bij elkaar gezet, bij beiden evenveel foto's met een miniem verschil in grootte, maar een groot verschil in direct zichtbare informatie en keuzemogelijkheden.

Om eerlijk te zijn zie ik op dit moment ten opzichte van de 'oude' site geen enkele verbetering in de nieuwe wijze waarop foto's worden getoond of waarop ze in overzichten kunnen worden gekozen, maar dat komt misschien omdat ik er alleen op een groot beeldscherm mee bezig ben. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat andere gebruikers als verbetering ervaren.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Arp

Citaat van: Oscar Balm op december 29, 2018, 20:53:27 PM
Mijn foto's staan bij waarneming met de BY-NC-ND licentie.
Wat o.a. inhoud dat de gebruiker (wrn.nl) de maker van het werk dient te vermelden.
Nee.

Als waarneming aan de licentie gehouden zou zijn die iedereen bij de foto's aangeeft, dan zou waarneming heeeeeeeel veel foto's helemaal niet mogen tonen(!)

Ze zouden sowieso strikt genomen van jouw foto's (ND) ook helemaal geen thumb mogen maken, want ook dat is een afgeleid werk van het origineel. En elke vorm van tekst eroverheen afbeelden zou ook uit den boze zijn. ND is eigenlijk een klucht van een licentie waar hergebruikers bijzonder weinig mee kunnen.

Maar dat is het dus: Die licentie geldt voor hergebruik buiten waarneming.nl. Voor veel foto's ("all rights reserved") mag dat helemaal niet, maar ook die mag waarneming op de eigen site wel gebruiken/tonen. Daar is de auteur (impliciet) mee akkoord gegaan bij het gebruiken van de site.

Niet dat het terzake doet dus (waarneming mag de aangeleverde foto's binnen de site gewoon gebruiken zoals voor de werking van het systeem nodig/wenselijk is) maar ook de BY-clausule eist voor zover ik weet bovendien niet dat de naam per sé pal naast/onder de foto staat. De auteur moet genoemd worden en met die foto in verband worden gebracht. Dat mag best met behulp van een foto/auteur-index voor of achterin een boek ofzo. Doorklikken naar uitgebreidere informatie is dus zelfs om te voldoen aan de BY-clausule helemaal geen probleem, maar nogmaals dat hoeft waarneming helemaal niet want die licentie geldt niet voor waarneming.

Om te voldoen aan een BY-clausule zou doorklikken door in de buurt van de foto op een icoontje van een poppetje of een camera te klikken ofzo - of een afgekorte naam dus - helemaal prima voldoende zijn.

Waarneming gedraagt zich in velerlei opzicht roomser dan de Paus en doet, ondanks dat ze daar niet strikt aan gehouden zijn, juist erg veel moeite om keurig netjes altijd bij elke foto de auteursgegevens te tonen of beschikbaar te maken. Daar is niks mis mee.

Nu is er aan een visuele herimplementering gewerkt waarin alles wat anders wordt opgelost dan voorheen. Je kunt dat mooi vinden of niet, je kunt het daarmee eens zijn of niet, en je hebt ook de mogelijkheid om dat hier te laten blijken en daarover mee te praten. Persoonlijk vind ik de "criminele" afkortingen ook niet erg prettig staan, maar begrijp de keuze ivm met ruimte ook wel. Misschien zou het wel mooier zijn om dan helemaal geen naam te tonen maar inderdaad een poppetje-icoon om op door te klikken naar de fotograaf-gegevens (of een poppetje-icoon met volledige naam als mouse over?)

In datzelfde verband zou het ook wel een idee kunnen zijn om de soortnaam af te korten dan inderdaad. Dan dus eerder de genusnaam tot één letter dan de soortnaam. Of een ander icoontje om op door te klikken en/of met volledige naam in de mouse over.

Maar puntje bij paaltje mag waarneming gewoon zelf een nieuw stramien voor de beeldschermen invoeren waarvan de forces that be beslist hebben dat het visueel en technisch de te prefereren nieuwe oplossing is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

Mooie discussie. Het schermformaat is zeker een issue. Als je op een willekeurig tijdstip naar de stats kijkt bezoekt meer dan 50% deze via een smartphone of tablet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

En dat deden ze ook al voordat die nieuwe "site" online kwam. Wat voor percentage van die gebruikers klaagde over de weergave van de oude site op hun smartphone of tablet? En hoeveel van die bezoeken waren bijvoorbeeld naar de foto-overzichten en kwamen dus verder dan die ene zeldzaamheid op de voorpagina om even snel de locatie te checken?

Je hebt meedenken met verzoeken en je hebt oplossingen proberen te maken voor problemen die niet of amper bestaan..
Douwe van der Ploeg

Oscar Balm

Citaat van: Peter Kuijper op december 29, 2018, 22:44:45 PM

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat andere gebruikers als verbetering ervaren.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want ik ken in ieder geval niemand die positief is over de nieuwe site
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Hein Nouwens

#16
Grote wens: info onder de foto laten staan in het thumbnail overzicht.
Hierdoor krijg je volgens mij juist meer duidelijkheid in het overzicht (alles wat je nodig hebt, foto en info bij elkaar).

Ik gebruik mijn mobiel wanneer ik in het veld bezig ben om te kijken wat er in dat gebied is waargenomen. Maar vooral om snel te kunnen zien wat er voorkomt op een bepaalde waardplant.
Dan is het handig wanneer je snel alle info (thumbnail met soortnaam enz.) bij de hand hebt en niet eerst door een stapel foto's moet klikken en swipen om info naar boven te halen. Wanneer ik een foto of een detail van een foto een paar mm. groter in beeld wil zien dan werkte dat prima op de oude site door in te zoomen met je mobiel.

Ook vond ik het erg handig om in het veld snel op je mobiel te kunnen zien bij "waardplant voor" als je een bepaalde plant/struik/boom gevonden had.
Dit heeft mij altijd enorm geholpen om dan te zoeken naar rupsen/mijnen/gallen/kokers en zakdragers enz. enz.

Mijn mobiel is voor de nieuwe site onbruikbaar geworden.


Groet, Hein Nouwens

Maarten Hotting

#17
Ik denk zeker dat de infomatie van de foto standaard getoond moet worden bij de thumbnail.
Maar van mij hoeft dat er niet onder maar kan het gewoon op de plek waar het nu ook verschijnt, namelijk bovenop de thumbnail.
De thumbnails zijn groot genoeg om deze info op kwijt te kunnen zonder dat het storend is.
Eventueel maak je er nog een vinkje bij waarmee waarnemers die zich eraan storen of het niet belangrijk vinden de info uit kunnen zetten totdat ze met hun muis op de thumbnail gaan staan.

Zelf vind ik het erg prettig als ik bij het zien van een thumbnail meteen kan zien welke soort op de foto staat, daarbij vallen foute determinaties ook veel sneller op.
Groet,
Maarten

marcel234

#18
Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 30, 2018, 00:25:38 AM
En dat deden ze ook al voordat die nieuwe "site" online kwam. Wat voor percentage van die gebruikers klaagde over de weergave van de oude site op hun smartphone of tablet? En hoeveel van die bezoeken waren bijvoorbeeld naar de foto-overzichten en kwamen dus verder dan die ene zeldzaamheid op de voorpagina om even snel de locatie te checken?
Je hebt meedenken met verzoeken en je hebt oplossingen proberen te maken voor problemen die niet of amper bestaan..
+1
maar het is wel de trend dat men geen desktop meer heeft of niet meer gebruikt en dat men meer mobiele apparaten gaat gebruiken.

hiskodevries

Als je op de oude site in een foto overzicht een foto opende op een mobiel device moet je helemaal naar boven scrollen om die foto ook daadwerkelijk te zien. Nu staat die keurig in beeld.
Met opties en instellingen gaan we er niet komen, want die vinden maar een paar mensen.
Het gaat in dit onderwerp puur om de juiste weergave per foto verschijningsvorm te vinden. Ik ben benieuwd of mensen ook met fraaie schetsen komen.
Wat makkelijk is voor valideren , dat is voor deze schermen niet interessant
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Ergens snap ik de (technische) wens wel om één "toon thumbnail"-module te hebben, maar als we het nu toch over de teksten bij, op, onder de thumbnails hebben ...

Het slaat natuurlijk als een tang op een varken om in een foto-overzicht van een soort op/onder elke thumb de soortnaam af te beelden. Je kijkt naar een overzicht van die soort dus dat is overkill.

Evenzo: In een foto-overzicht van één waarnemer de naam van die waarnemer er telkens bij. Volstrekt onnodig. Okay, een foto bij een waarneming kan van een andere auteur zijn, maar die fotoauteur heeft toestemming gegeven de foto (als bewijs) bij de waarneming te tonen en als je doorllikt op de foto wordt duidelijk wie de auteur is.

Anyway, ook als het "technisch" wat omslachtiger is, zou het zeker zinvol zijn voor verschillende typen overzichten info bij (op/onder) de thumbs verschillend vorm te geven om de boel overzichtelijker te houden. Zestig keer dezelfde lange soortnaam of auteursnaam op een pagina voegt echt helemaal niks toe en leidt alleen maar af.   
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Arp op december 30, 2018, 17:43:25 PM
Ergens snap ik de (technische) wens wel om één "toon thumbnail"-module te hebben, maar als we het nu toch over de teksten bij, op, onder de thumbnails hebben ...

Het slaat natuurlijk als een tang op een varken om in een foto-overzicht van een soort op/onder elke thumb de soortnaam af te beelden. Je kijkt naar een overzicht van die soort dus dat is overkill.

Evenzo: In een foto-overzicht van één waarnemer de naam van die waarnemer er telkens bij. Volstrekt onnodig. Okay, een foto bij een waarneming kan van een andere auteur zijn, maar die fotoauteur heeft toestemming gegeven de foto (als bewijs) bij de waarneming te tonen en als je doorllikt op de foto wordt duidelijk wie de auteur is.

Anyway, ook als het "technisch" wat omslachtiger is, zou het zeker zinvol zijn voor verschillende typen overzichten info bij (op/onder) de thumbs verschillend vorm te geven om de boel overzichtelijker te houden. Zestig keer dezelfde lange soortnaam of auteursnaam op een pagina voegt echt helemaal niks toe en leidt alleen maar af.

Heel goede punten.
Douwe van der Ploeg

Gerrian

Ik maak regelmatig fotoseries van de ontwikkeling van larve tot imago van lieveheersbeestje en voer die in bij de waarneming. Op de oude site staan die foto's onder elkaar in volgorde van invoeren. Misschien niet zo fraai qua paginaindeling, maar het geeft wel een mooi beeld van de ontwikkeling. Op de nieuwe site staan ze volkomen random. Zie deze van het ruigtelieveheersbeestje: oud en nieuw. Ook bij de weergave van foto's in rijen en kolommen zouden de foto's in volgorde van invoeren moeten staan, vind ik.

Arp

De opmerking van Gerrian ondersteun ik, maar gaat wel over een iets ander foto-overzicht dan de rest van het topic, namelijk de foto's bij één waarneming en die worden duidelijk met een andere module weergegeven dan de foto's per soort, per gebruiker of per gebied. Wat daar (de foto's van één waarneming) verder nog node ontbreekt is de mogelijkheid om naar het bewerken-scherm van individuele foto's te komen. Een foto icoontje met de link daarvoor in een mouse over op de thumbs (bij meer dan 1 foto per waarneming) zou dat kunnen oplossen. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Graag wil ik toch nog even terugkomen op mijn eerste reactie in dit topic.

Ik krijg de indruk dat allen die hier voor meer en direct zichtbare info bij de foto's pleiten juist op zoek zijn naar het door mij voorgestelde tabblad voor een "visueel waarnemingenoverzicht". Dat is heel wat anders dan een tabblad "Foto's".

Op een tabblad "Foto's" van een soort of van een waarnemer of gebied, verwacht ik foto's - en wel zoveel mogelijk daarvan op de beperkte ruimte die daarvoor beschikbaar is op het beeldscherm. In dat opzicht is de nieuwe vorm een verademing en precies wat ik zou verwachten onder een tabblad getiteld "Foto's". Veel foto's compact op elkaar en pas storende teksten etc in beeld als ik er wat mee wil (mouse over). Uitstekend dus!

Ik begrijp de reacties wel, want vroeger (oude site) werd inderdaad onder de noemer "Foto's" eigenlijk een visueel waarnemingenoverzicht gepresenteerd. Dit is dus een verandering en veranderingen zijn vaak moeizaam te accepteren als je wat gewend bent, maar strikt genomen is het een volstrekt correcte verbetering van iets wat je terecht een Foto-scherm zou mogen noemen. En dat heeft dus ook een wenselijke functionaliteit(!)

Eigenlijk is wat de mensen die extra, direct zichtbare info verlangen (met referentie naar de oude site) dus op te vatten als een wens. Namelijk de wens voor een apart "Visueel waarnemingenoverzicht" waarop veel info over de waarnemingen, samen met de foto's gepresenteerd wordt. Voor zo'n overzicht is een insteek zoals van de oude site een aardig beginpunt, maar kun je inderdaad discussiëren of dat niet mooier kan, of compacter, of slimmer ...  daarvoor zijn goede ideeën naar voren gebracht, maar laten we de twee niet met elkaar verwarren.

Een tabblad "Foto's" en een tabblad "Visueel waarnemingenoverzicht" zijn twee verschillende dingen met verschillende functie voor de gebruiker, dus het zou jammer zijn als het nieuw geïntroduceerde echte foto-tabblad nu meteen weer met het badwater zou worden weggekieperd. Dit is een zeer nuttige en wenselijke presentatievorm, dus afblijven svp!  :)

Dat neemt niet weg dat een apart visueel waarnemingenoverzicht, waarvan de uitvoering hier eigenlijk bekokstoofd wordt niet ook een goed idee zou zijn, maar waarom zou je niet gewoon beide willen hebben?!?   
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Mooi verwoord Arp!

Misschien een idee om een poll te openen over dit idee om te kijken hoe breed het daadwerkelijk gedragen wordt en afhankelijk daarvan mogelijk (als wens) toe te voegen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Julian

Het voorstel van Arp lijkt mij in ieder geval 'n mooie oplossing!  :duim:

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0