Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Zojuist lanceerde het opnieuw vernieuwde waarnemingoverzicht
Ziet er een stuk bruikbaarder uit dan de vorige versie...
Alleen mis ik de mogelijkheid om (zoals in de vorige versie wel mogelijk was) de diverse kolommen te sorteren.
Graag opnieuw toevoegen. Bij voorbaat dank ;).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Ik heb dit al eerder onder "bugs" gerapporteerd, omdat ik dit als een bug beschouw, maar men lijkt het hier niet mee eens te zijn, daarom dit keer maar hier...

Door verschillende formaten van de "zeldzaamheids"-icoontjes vormen lijsten van soorten geen rechte lijn... Dit gebeurt momenteel op de homepage en op het (zojuist vernieuwde) waarnemingoverzicht.

Zie bijgevoegde afbeelding, waarin ik ter verduidelijking een rode hulplijn getekend heb en met oranje cirkels de soorten die daar 0 pixels van verwijderd zijn, in groen de soorten die er 1 pixel van verwijderd zijn en met blauw soorten die daar 2 pixels van verwijderd zijn...

Graag dit overal gelijk trekken waardoor het netjes uitlijnt...

En om de mensen die denken: "waar maak je je druk om?" dit keer voor te zijn... ja voor sommige mensen valt dit meer op dan voor anderen... mij valt het op en mij stoort het... en ik denk dat het ook voor hen die het niet bewust opviel, veel rustiger oogt als het opgelost is...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Maarten Hotting

Citaat van: SlechtValk op december 22, 2018, 16:10:05 PM
Zojuist lanceerde het opnieuw vernieuwde waarnemingoverzicht
Ziet er een stuk bruikbaarder uit dan de vorige versie...
Alleen mis ik de mogelijkheid om (zoals in de vorige versie wel mogelijk was) de diverse kolommen te sorteren.
Graag opnieuw toevoegen. Bij voorbaat dank ;).
Ik ben wel benieuwd wat zou je willen sorteren? In hetzelfde scherm op de oude site is het sorteren ook niet mogelijk en ik zie zo snel niet wat het toevoegt.
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Kan de benaming van de zeldzaamheden weer net zo worden als de oude site?
In de nieuwe site is algemeen veranderd naar zeer algemeen en vrij algemeen naar algemeen.

Nu voelt de stap van zeldzaam naar algemeen wel heel groot, vrij algemeen of schaars klinkt dat net iets beter.

Dus is zie het liefst weer:
Algemeen (ipv zeer algemeen)
Vrij algemeen (ipv algemeen)
Zeldzaam
Zeer zeldzaam
Groet,
Maarten

Oscar Balm

Citaat van: Maarten Hotting op december 22, 2018, 16:27:21 PM
Citaat van: SlechtValk op december 22, 2018, 16:10:05 PM
Zojuist lanceerde het opnieuw vernieuwde waarnemingoverzicht
Ziet er een stuk bruikbaarder uit dan de vorige versie...
Alleen mis ik de mogelijkheid om (zoals in de vorige versie wel mogelijk was) de diverse kolommen te sorteren.
Graag opnieuw toevoegen. Bij voorbaat dank ;).
Ik ben wel benieuwd wat zou je willen sorteren? In hetzelfde scherm op de oude site is het sorteren ook niet mogelijk en ik zie zo snel niet wat het toevoegt.
Ik zie op de oude site een sorteringmogelijkheid op de kolommen: datum, aantal, levensstadium, activiteit, methode, locatie en waarnemer
Dat zijn toch 7 kolommen meer waar op gesorteerd kan worden dan op de nieuwe site (even los van het nut van sortering bij sommige kolommen)
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Maarten Hotting

Citaat van: Oscar Balm op december 22, 2018, 16:37:44 PM
Citaat van: Maarten Hotting op december 22, 2018, 16:27:21 PM
Citaat van: SlechtValk op december 22, 2018, 16:10:05 PM
Zojuist lanceerde het opnieuw vernieuwde waarnemingoverzicht
Ziet er een stuk bruikbaarder uit dan de vorige versie...
Alleen mis ik de mogelijkheid om (zoals in de vorige versie wel mogelijk was) de diverse kolommen te sorteren.
Graag opnieuw toevoegen. Bij voorbaat dank ;).
Ik ben wel benieuwd wat zou je willen sorteren? In hetzelfde scherm op de oude site is het sorteren ook niet mogelijk en ik zie zo snel niet wat het toevoegt.
Ik zie op de oude site een sorteringmogelijkheid op de kolommen: datum, aantal, levensstadium, activiteit, methode, locatie en waarnemer
Dat zijn toch 7 kolommen meer waar op gesorteerd kan worden dan op de nieuwe site (even los van het nut van sortering bij sommige kolommen)

Jij bedoeld deze 'oude site' (https://waarneming.nl/fieldwork/observations/?) ?
Ik bedoel deze: https://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=1
Groet,
Maarten

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oscar Balm

#277
Citaat van: Maarten Hotting op december 22, 2018, 16:56:35 PM
Citaat van: Oscar Balm op december 22, 2018, 16:37:44 PM
Citaat van: Maarten Hotting op december 22, 2018, 16:27:21 PM
Citaat van: SlechtValk op december 22, 2018, 16:10:05 PM
Zojuist lanceerde het opnieuw vernieuwde waarnemingoverzicht
Ziet er een stuk bruikbaarder uit dan de vorige versie...
Alleen mis ik de mogelijkheid om (zoals in de vorige versie wel mogelijk was) de diverse kolommen te sorteren.
Graag opnieuw toevoegen. Bij voorbaat dank ;).
Ik ben wel benieuwd wat zou je willen sorteren? In hetzelfde scherm op de oude site is het sorteren ook niet mogelijk en ik zie zo snel niet wat het toevoegt.
Ik zie op de oude site een sorteringmogelijkheid op de kolommen: datum, aantal, levensstadium, activiteit, methode, locatie en waarnemer
Dat zijn toch 7 kolommen meer waar op gesorteerd kan worden dan op de nieuwe site (even los van het nut van sortering bij sommige kolommen)

Jij bedoeld deze 'oude site' (https://waarneming.nl/fieldwork/observations/?) ?
Ik bedoel deze: https://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=1
Uiteraard bedoel ik die. Dat is waar naar verwezen wordt achter vorige versie
(die ik oude site noemde)
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

cranefly

Citaat van: Maarten Hotting op december 22, 2018, 16:34:37 PM
Kan de benaming van de zeldzaamheden weer net zo worden als de oude site?
In de nieuwe site is algemeen veranderd naar zeer algemeen en vrij algemeen naar algemeen.

Nu voelt de stap van zeldzaam naar algemeen wel heel groot, vrij algemeen of schaars klinkt dat net iets beter.

Mee eens, de nieuwe terminologie wekt vaak een vreemde indruk en/of suggereert ten onrechte dat een soort veel voorkomt. Neem nachtvlinders als de Witte Hermelijnvlinder en de (bedreigde) Kleine Wapendrager: daar worden er gemiddeld maar zo'n 40 per jaar van gezien, en op Vlindernet heten ze derhalve niet voor niets 'Vrij Zeldzaam'. Op Waarneming heten ze nu echter 'Algemeen'...!?

N.b.: Door het betreurenswaardige verdwijnen van de Statistieken bij elke soort, is het op de nieuwe site sowieso veel lastiger geworden om je als gebruiker een beeld te vormen van hoe vaak en wanneer een 'Algemene'/'Zeldzame' etc. soort gezien wordt.

I.p.v. de nuttige en inzichtgevende grafieken (zie Bijlage) die op de oude site onder Statistieken staan (en die een schat aan gegevens over elke soort herbergen), wordt nu bij elke soort non-informatie geleverd zoals welke gebruiker de soort in kwestie het meest heeft gezien. Super voor Kees Los dat hij de Witte Hermelijnvlinder 21x zag, maar wetenschappelijk gezien heeft deze soortenjagerij opwekkende info dus geen enkele waarde.

Een laatste puntje m.b.t. de zeldzaamheidsstatus van soorten: waarom wordt deze info louter in het familie-overzicht en niet gewoon onder de soort-specifieke 'Informatie' gegeven? Zorgt voor veel onnodig extra zoekwerk...

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

M. Hoogteijling

#279
Wens bij foto's: de thumpnail kan ik downloaden maar dan is de kwaliteit slecht. Dus aub ook een aangeklikte foto weer kunnen downloaden (net als op de oude site kon)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

SlechtValk

Citaat van: Maarten Hotting op december 22, 2018, 16:27:21 PM
Ik ben wel benieuwd wat zou je willen sorteren? In hetzelfde scherm op de oude site is het sorteren ook niet mogelijk en ik zie zo snel niet wat het toevoegt.

Nou bijv. kunnen sorteren op Aantal waarnemingen (weergegeven met #), max, Σ, soort (alphabetisch, taxonomisch), locatie (alphabetisch, of aantal locaties), waarnemer(s) (alphabetisch of aantal waarnemers) en tot slot foto's (puur of er een foto aanwezig is of zelfs op aantal)...
Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je dat zou willen, ik noem maar iets... omdat je wilt weten van welke soort de meeste waarnemingen zijn gedaan, of juist exemplaren gevonden, of juist minste natuurlijk... om eerlijk te zijn ben ik van mening dat in elke tabel sortering mogelijk zou moeten zijn...

In de oude site was heel veel niet mogelijk wat wel erg nuttig zou kunnen zijn... om eerlijk te zijn had ik mijn hoop nogal op de herontwikkeling gevestigd juist voor dit soort zaken...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

gcbosma

Is het mogelijk om zoals op observation.org ook de optie te krijgen om de levenslijst voor alle domeinen te zien?
Ik heb het gros van mijn waarnemingen nog op observation.org, en het zou mooi zijn om die op de nieuwe waarneming.nl ook te kunnen zien, ipv alleen op observation.org.

bij voorbaat dank

Erik van Dijk

Ik mis een hyperlink van de soortnaam in je waarneming naar de soortpagina. Dat was altijd handig.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Bart van Hoogstraten

#283
Citaat van: Erik van Dijk op december 23, 2018, 16:36:18 PM
Ik mis een hyperlink van de soortnaam in je waarneming naar de soortpagina. Dat was altijd handig.

Die zit onder de grijze button "meer informatie", boven in je waarneming.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

xenion

Geen idee of ze al gemeld zijn:
- Ik zou graag zien dat bij het toevoegen van een foto aan een bestaande waarneming de datum niet uit de foto wordt overgenomen (of een optie om dat uit te zetten of een duidelijke markering dat dit gebeurd is), misschien is het zelfs beter dit niet automatisch te doen als je een waarneming bewerkt? Ik maak regelmatig een paar dagen later een foto van meegenomen materiaal en dan wordt de datum van de waarneming aangepast zonder dat ik daar erg in heb.
- Ik zou in mijn waarnemingenlijst (https://waarneming.nl/users/9676/observations/) graag kunnen zoeken op een deel van de soortnaam, ik zoek regelmatig op een deel van de naam om snel resultaten te krijgen, dat is nu erg omslachtig geworden, ook kan ik hierdoor niet meer op alle waarnemingen van een bepaald genus zoeken.
Groeten,
Martin

paulhoekstra

Citaat van: xenion op december 23, 2018, 19:52:42 PM
- Ik zou graag zien dat bij het toevoegen van een foto aan een bestaande waarneming de datum niet uit de foto wordt overgenomen (of een optie om dat uit te zetten of een duidelijke markering dat dit gebeurd is), misschien is het zelfs beter dit niet automatisch te doen als je een waarneming bewerkt? Ik maak regelmatig een paar dagen later een foto van meegenomen materiaal en dan wordt de datum van de waarneming aangepast zonder dat ik daar erg in heb.
Ik heb hetzelfde probleem en hetzelfde probleem was ook een tijdje aanwezig bij iObs, zie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=437347.0  Graag zie ik dezelfde oplossing als ze daar hebben gedaan, of nog beter dat je het standaard kan uitzetten dat de datum en locatie worden aangepast aan de hand van de foto's.
groeten,
Paul

Arp

Citaat van: paulhoekstra op december 23, 2018, 20:26:23 PM
Citaat van: xenion op december 23, 2018, 19:52:42 PM
- Ik zou graag zien dat bij het toevoegen van een foto aan een bestaande waarneming de datum niet uit de foto wordt overgenomen (of een optie om dat uit te zetten of een duidelijke markering dat dit gebeurd is), misschien is het zelfs beter dit niet automatisch te doen als je een waarneming bewerkt? Ik maak regelmatig een paar dagen later een foto van meegenomen materiaal en dan wordt de datum van de waarneming aangepast zonder dat ik daar erg in heb.
Ik heb hetzelfde probleem en hetzelfde probleem was ook een tijdje aanwezig bij iObs, zie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=437347.0  Graag zie ik dezelfde oplossing als ze daar hebben gedaan, of nog beter dat je het standaard kan uitzetten dat de datum en locatie worden aangepast aan de hand van de foto's.
Als workaround kun je natuurlijk de foto's uploaden zonder EXIF-troep erin, dan kan obs er ook niks uithalen :)
Persoonlijk sla ik al mijn foto's op zonder EXIF - scheelt ook weer opslagcapaciteit.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RWester

Alle gegevens waarneming weer onder de foto's ipv er in, zodat je niet telkens over alle foto's hoeft te vegen, maar snel alle details al kunt lezen.

Mogelijkheid uitschakelen overname tijd via de fotoinvoer. Een verkeerde tijdinstelling van een camera, en waarneming.nl neemt verkeerde tijden over. Zorg(de) bij mij voor verkeerde tijden tussen Obsmapp-invoer en latere invoer foto's (ik zet mijn camera's niet altijd over in winter/zomertijd)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


hiskodevries

#288
Citaat van: xenion op december 23, 2018, 19:52:42 PM
Geen idee of ze al gemeld zijn:

Dit soort vragen kun je zelf opzoeken in de eerste post
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: RWester op december 24, 2018, 00:03:05 AM

Mogelijkheid uitschakelen overname tijd via de fotoinvoer. Een verkeerde tijdinstelling van een camera, en waarneming.nl neemt verkeerde tijden over. Zorg(de) bij mij voor verkeerde tijden tussen Obsmapp-invoer en latere invoer foto's (ik zet mijn camera's niet altijd over in winter/zomertijd)
en hoe zie je dat voor je ? dat je bij elke invoer met een foto de vraag krijgt 'Remco heb je de wintertijd al ingesteld op je camera zodat w.nl de tijd kan overnemen bij de waarneming J/N'
Als gebruiker met een valide set foto`s (foto's op dezelfde dag genomen als het waarnemen) zou ik daar behoorlijk gallisch van worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oscar Balm

#290
Als een waarneming eenmaal is aangemaakt dan de tijd daarvan niet meer overschrijven met de tijd van later toegevoegde fotos
Remco heeft het over latere invoer van foto's.
Ik heb ook ergens een klacht gelezen van iemand die later nog een bewerkte foto toevoegde (met een afwijkende tijd) en dat de waarnemingtijd werd aangepast naar de tijd van die later toegevoegde foto
En de post van Xenion hierboven heeft het hier ook over
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Citaat van: RWester op december 24, 2018, 00:03:05 AM
Alle gegevens waarneming weer onder de foto's ipv er in, zodat je niet telkens over alle foto's hoeft te vegen, maar snel alle details al kunt lezen.

Graag! De infobalk onderaan een foto (die je nu alleen krijgt bij vergroten en bladeren) altijd weergeven (dus ook in de thumbnailschermen bij onder andere gebruikers- en soortenpagina's)? Bij de foto-overzichten van waarneming.nl zou de nadruk (wat mij betreft) meer op de waarnemingen horen te liggen dan op de foto's.

hiskodevries

staat allllaaannngggg in de lijst, onderdeel 4
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


hiskodevries

Citeer4.5.   zwarte rand niet in de foto
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Citaat van: Julian op december 24, 2018, 12:12:23 PM
Citaat van: RWester op december 24, 2018, 00:03:05 AM
Alle gegevens waarneming weer onder de foto's ipv er in, zodat je niet telkens over alle foto's hoeft te vegen, maar snel alle details al kunt lezen.

Graag! De infobalk onderaan een foto (die je nu alleen krijgt bij vergroten en bladeren) altijd weergeven (dus ook in de thumbnailschermen bij onder andere gebruikers- en soortenpagina's)? Bij de foto-overzichten van waarneming.nl zou de nadruk (wat mij betreft) meer op de waarnemingen horen te liggen dan op de foto's.

Dit is toch een andere wens? Het gaat erom dat de info die in die balk staat (bij het vergroten) nu niet meteen bij elke foto te zien is in de thumbnailschermen.

hiskodevries

je hebt het over een thumbnail scherm en vergroten
als je die thumbnail schermen standaard gaat vullen met alles wat al gewenst is
volledige naam fotograaf, gebiedsnaam vertel mij maar wat je dan nog overhoudt van de  thumbnail zelf (Op alle devices)
nu is het op alle devices zo dat je , als je interesse hebt , je met een ' hoover', of softtouch je de informatie te zien krijgt.
Of gaat je wens over het popup scherm nadat je op de foto hebt geklikt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Citaat van: hiskodevries op december 24, 2018, 13:54:15 PM
je hebt het over een thumbnail scherm en vergroten
als je die thumbnail schermen standaard gaat vullen met alles wat al gewenst is
volledige naam fotograaf, gebiedsnaam vertel mij maar wat je dan nog overhoudt van de  thumbnail zelf (Op alle devices)
Snap ik. En in de thumbnailschermen die informatie onder de foto's (zoals Remco ook vraagt) in plaats van als balk door de foto's zoals bij vergroten/bladeren? Op de oude site vormden de thumbnailpagina's een alternatief overzicht van de waarnemingen. Nu is het slechts een overzicht van alle foto's die bij waarnemingen van een bepaalde soort of gebruiker zijn ingevoerd.

Arp

Ik zou er dan voor pleiten dit een weergave-optie te maken (ofwel in de gebruikersvoorkeuren dan wel op elke fotopagina kiesbaar).

Er is ook veel te zeggen voor een compact foto-overzicht zonder real estate vretende herhaling van zetten er steeds tussen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)