Gewone of Kleine Torenvalk, Jordanië?

Gestart door bruijsten, december 16, 2018, 15:33:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruijsten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is: gewone of Kleine Torenvalk? Ik denk de eerste, maar ben niet zeker. Boven Amman, Jordanië, centrum stad.
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/156478698
Torenvalk - Falco tinnunculus gezien op 2018-05-01 Jordan - Amman
Foto's:


bij voorbaat dank Pieter Bruijsten

OlivierO

#1
Zoek het zelf even uit, Pieter, dat moet met deze foto's goed te doen zijn en je leert er veel meer van bij.

Een tip: let bijvoorbeeld op de lengte van de vingers in beide handen. En dan zeker relatief ten opzichte van elkaar in elke hand.

Edit: ik trek mijn woorden terug, ik vrees dat deze vogel mogelijk in de rui is, en dat het dus een verkeerd beeld geeft.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Citaat van: OlivierO op december 16, 2018, 19:15:59 PM
Zoek het zelf even uit, Pieter, dat moet met deze foto's goed te doen zijn en je leert er veel meer van bij.

Een tip: let bijvoorbeeld op de lengte van de vingers in beide handen. En dan zeker relatief ten opzichte van elkaar in elke hand.

Edit: ik trek mijn woorden terug, ik vrees dat deze vogel mogelijk in de rui is, en dat het dus een verkeerd beeld geeft.

Waarom zou deze vogel in de rui zijn Olivier?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bruijsten

Beste Olivier,

Bij jouw opmerking lijk je er vanuit te gaan dat ik deze waarneming eerst op het forum plaats en daarna pas zelf ga kijken. Het tegendeel is echter het geval. Ik ben er flink mee bezig geweest, behoorlijk wat vergeleken, maar heb geen eenduidige conclusie kunnen trekken. Vandaar de stap naar het forum, omdat daar mensen meekijken met meer verstand van zaken dan ik. Op basis van de kleur van de borst zou ik voor Kleine T. gaan, maar op basis van de vleugelpunten eerder voor de gewone. De lichte vleugelonderzijde geeft misschien toch de doorslag naar Kleine, maar daar krijg ik graag advies over.

Met vriendelijke groet,

Pieter Bruijsten

frankneijts

Citaat van: bruijsten op december 16, 2018, 20:52:14 PM
Beste Olivier,

Bij jouw opmerking lijk je er vanuit te gaan dat ik deze waarneming eerst op het forum plaats en daarna pas zelf ga kijken. Het tegendeel is echter het geval. Ik ben er flink mee bezig geweest, behoorlijk wat vergeleken, maar heb geen eenduidige conclusie kunnen trekken. Vandaar de stap naar het forum, omdat daar mensen meekijken met meer verstand van zaken dan ik. Op basis van de kleur van de borst zou ik voor Kleine T. gaan, maar op basis van de vleugelpunten eerder voor de gewone. De lichte vleugelonderzijde geeft misschien toch de doorslag naar Kleine, maar daar krijg ik graag advies over.

Met vriendelijke groet,

Pieter Bruijsten

Ik denk dat Olivier dit ID-probleem een beetje onderschat Pieter.. Forsman hierover in zijn 'Flight ID of Raptors': "Separating the two kestrel species is arguably the most difficult ID-problem among the raptors of the region."
* Zoals Olivier zelf al suggereert door zijn Edit is de soms vrij simpele 'oplossing' via de handpenformule waardeloos bij ruiende vogels. Echter is dat in dit geval waarschijnlijk niet het geval omdat de foto is gemaakt op 1 mei (= buiten de ruiperiodes) en de veren nergens de indruk maken beschadigd zijn. Bij Torenvalk is de buitenste handpen (p10) ca, even lang als p7 (de 4e van buitenaf) waardoor de hand gevormd wordt door de buitenste 4 pennen. Bij Kleine TV is p10 duidelijk langer dan p7 en wordt de hand gevormd door de buitenste 3 pennen.
* Het vrijwel ontbreken van enige tekening op de staartveren (behalve de brede zwarte eindband) duidt op een oudere man en in dat geval hebben de hand- en armpennen veel te duidelijke bandering voor een Kleine TV. Bij oudere mannen van die soort hebben de vleugelpennen veel minder tekening.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bruijsten

Dus toch gewone. Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg!
Met vriendelijke groet, Pieter Bruijsten

OlivierO

Citaat van: frankneijts op december 16, 2018, 20:26:34 PM
Waarom zou deze vogel in de rui zijn Olivier?

Ik vond P10 echt véél te kort voor de foto's en tekeningen die ik vond. En dat viel mij ineens op, waardoor ik onzeker werd dat ik wel juist zat en dus een edit deed.

Citaat van: frankneijts op december 16, 2018, 22:50:19 PM
Ik denk dat Olivier dit ID-probleem een beetje onderschat Pieter..

Inderdaad!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.