Hoofdmenu

forum

Gestart door gbeersma, december 11, 2018, 14:43:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

gbeersma

Complimenten voor de vernieuwde site!  :duim:  Hoewel ik nog lang niet alle mogelijkheden gezien heb, kan ik nu al zeggen dat het invoeren een stuk sneller en plezieriger gaat.

Maar wie weet hoe ik vanuit de nieuwe site op het forum kom?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

Wilfred

#2
Het forum is toch best een essentieel en actief onderdeel van waarneming lijkt me.
Dat had wat mij betreft gerust een direct zichtbare eigen knop mogen hebben (rechts naast de community button).
Het zou ook jammer zijn dat nieuwe bezoekers het forum over het hoofd zien doordat het "uit zicht" ligt.

marijn

Citaat van: Wilfred op december 11, 2018, 16:53:28 PM
Het forum is toch best een essentieel en actief onderdeel van waarneming lijkt me.
Dat had wat mij betreft gerust een direct zichtbare eigen knop mogen hebben (rechts naast de community button).
Het zou ook jammer zijn dat nieuwe bezoekers het forum over het hoofd zien doordat het "uit zicht" ligt.
+1

Mijns inziens ook een te essentieel onderdeel van W.nl om te verstoppen onder een eigenlijk overbodig woord.
Marijn Prins

gbeersma

Ik ben het met jullie eens. Maar in elk geval heb ik het forum weer gevonden. Bedankt!  :duim:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Citaat van: Wilfred op december 11, 2018, 16:53:28 PM
Het forum is toch best een essentieel en actief onderdeel van waarneming lijkt me.
Dat had wat mij betreft gerust een direct zichtbare eigen knop mogen hebben (rechts naast de community button).
Het zou ook jammer zijn dat nieuwe bezoekers het forum over het hoofd zien doordat het "uit zicht" ligt.
mee eens

De nieuwe site ziet er inderdaad erg mooi uit en heeft aardig wat interessante/leuke nieuwe functies. Het invoeren vind ik zelf nu wat lastiger gaan (o.a. omdat er hooguit vijf foto's per keer geüpload kunnen worden en met mijn nieuwe laptop is het juist een stuk handiger geworden om meerdere foto's tegelijk te uploaden, één voor één gaat een stuk langzamer). Ook vond ik de optie om eerst soortgroep te kiezen en vervolgens de soort wel fijn, nu kan je ook sneller waarnemingen krijgen zoals dat iemand een eekhoorn (zoogdier) wil invoeren en per ongeluk een eekhoorn (nachtvlinder) invoert. Soortpagina's zijn een stuk mooier en handiger geworden, maar daarin kan ik bijvoorbeeld geen zeldzaamheid vinden (nu zie ik nogal snel dingen over het hoofd dus het kan aan mij liggen, maar toch...). Bij het invoeren heb ik bovendien het probleem dat ik zo gauw de opties 'determineren via het forum' en 'externe link toevoegen' niet kan vinden terwijl ik daar toch ook veel gebruik van maak. Ten slotte erg handig dat je bij het invoeren van een waarneming kan kiezen of je op het invoerscherm blijft of naar de waarneming gaat, maar ik vond het zelf altijd wel handig om, als ik niet direct naar de waarneming ging, het lijstje van de ingevoerde waarnemingen onderin mijn invoerscherm te zien.
Een aantal puntjes dus waar ik tegenaan loop en die de nieuwe site wat invoeren of direct informatie opzoeken even wat minder prettig maken, maar verder ben ik positief over de nieuwe site :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Douwe van der Ploeg

Hear hear, los knopje graag!
Douwe van der Ploeg

SlechtValk

Ik ben graag spelbreker...  :rolleye:

Ik ben het namelijk niet met jullie eens...
Allereerst was één van de grote problemen van de oude site dat er een wildgroei was geweest aan menu-items... ze waren overvol en soms ook met veel redundante knoppen en zaken die ik er niet in vind horen (bijv. een hele rits determinatiegidsen (in pdf formaat) onder "soorten").

Maar ook om een belangrijkere en fundamentelere reden ben ik het niet met jullie eens... namelijk omdat veel zaken die via het forum gaan, eigenlijk ook gewoon vanuit de site zouden moeten kunnen... determinatie, waarom moet dat via een forum, kan toch prima bij de waarneming zelf... melden van fouten... zou ook prima binnen de pagina's zelf kunnen... toevoegen van soorten, gebieden, correctie van naamgeving en ga zo maar door... een heeeeel groot deel van de berichten kan ook binnen de site zelf gefaciliteerd worden.

Blijft over: leuke nieuwsberichten, discussie over natuurnieuws etc... is leuk, is een belangrijk onderdeel van de natuurbeleving, maar niet de kern van het doel van de site... bovendien, waar hebben we het over... het is 1 muis-hover extra om er te komen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Oscar Balm

Citaat van: SlechtValk op december 11, 2018, 23:25:38 PM
determinatie, waarom moet dat via een forum, kan toch prima bij de waarneming zelf...

Hoe stel je je dit dan voor.
Moet iedereen die nu op het forum helpt opeens al de waarnemingen langs gaan om te kijken of iemand een vraag heeft gesteld m.b.t. een bepaalde soort  :rolleye:
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Wilfred

Citaat van: SlechtValk op december 11, 2018, 23:25:38 PM
Maar ook om een belangrijkere en fundamentelere reden ben ik het niet met jullie eens... namelijk omdat veel zaken die via het forum gaan, eigenlijk ook gewoon vanuit de site zouden moeten kunnen... determinatie, waarom moet dat via een forum, kan toch prima bij de waarneming zelf... melden van fouten... zou ook prima binnen de pagina's zelf kunnen... toevoegen van soorten, gebieden, correctie van naamgeving en ga zo maar door... een heeeeel groot deel van de berichten kan ook binnen de site zelf gefaciliteerd worden.

Ik kan me niet helemaal voorstellen hoe jouw voorstel er uit zou moeten zien maar ik zie dan voor me dat determinatievragen e.d. voortaan "binnenskamers" opgelost gaan worden.
Het aantrekkelijke van het forum is juist dat met name determinatievragen centraal en voor iedereen makkelijk inzichtelijk zijn zodat ook anderen er hun kennis mee kunnen verbreden. 
Ik denk dat voor veel mensen het forum een heel belangrijk onderdeel is van Waarneming waar ze (net als ik) elke dag een blik op werpen.   

thijsdegraaf

#10
Iedereen moet dan mensen gaan mailen (als je geen admin bent) welke soort het is. Ik doe het wel als ik fouten zie, maar via het forum vind ik het prettiger. Je kunt er dan veel dieper op ingaan zoals bij  dit voorbeeld. Hoe wil je zoiets bij de waarneming doen?? 
Ik heb heel veel opgestoken op deze manier van het forum. Ik zou dat niet willen missen.

Aanvulling: Had het antwoord van Wilfred gemist. Helemaal eens dus.

SlechtValk

Citaat van: Oscar Balm op december 11, 2018, 23:54:23 PM
Hoe stel je je dit dan voor.
Moet iedereen die nu op het forum helpt opeens al de waarnemingen langs gaan om te kijken of iemand een vraag heeft gesteld m.b.t. een bepaalde soort  :rolleye:

Daar heb ik zo mijn gedachten over ja...

Er was (in de oude versie) altijd al een knop: "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie" (nog steeds aanwezig bij waarnemingen via de oude site).
Ook was er al tijden een pagina met soorten die nog niet (volledig) gedetermineerd waren... volgens mij kwamen in dit geval er vooral verzamelsoorten in, maar als dit alles een beetje gestroomlijnd wordt kan dat prima in de site zelf verwerkt worden...

Voor de grap (en om gewoon eens te testen) heb ik recent eens iNaturalist bekeken en was met name op dit gebied blij verrast.
Zij hebben een systeem waarbij elke gebruiker verbeteringssuggesties kan doen (en waarbij het doen van suggesties en valideren van waarnemingen (ja door gewone gebruikers ipv door admins) gestimuleerd wordt). Zie hier een voorbeeld waar een vogel (ingevoerd als grote bonte specht) gecorrigeerd wordt naar lijster spec. (nog even ongeacht of dat correct is, ik zou er ook nog wel een pieper in kunnen zien): https://www.inaturalist.org/observations/18941363 (zie onder de foto) (ik kon helaas zo snel geen beter voorbeeld vinden).

Als je dat goed ontwikkeld (en gepromoot, want dat is nooit gebeurt met bovenstaande bestaande systemen) kan op deze manier het forum voor determinatiedoeleinden totaal overbodig worden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

lukasverboom

Citaat van: SlechtValk op december 12, 2018, 00:18:58 AM
Citaat van: Oscar Balm op december 11, 2018, 23:54:23 PM
Hoe stel je je dit dan voor.
Moet iedereen die nu op het forum helpt opeens al de waarnemingen langs gaan om te kijken of iemand een vraag heeft gesteld m.b.t. een bepaalde soort  :rolleye:

Daar heb ik zo mijn gedachten over ja...

Er was (in de oude versie) altijd al een knop: "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie" (nog steeds aanwezig bij waarnemingen via de oude site).
Ook was er al tijden een pagina met soorten die nog niet (volledig) gedetermineerd waren... volgens mij kwamen in dit geval er vooral verzamelsoorten in, maar als dit alles een beetje gestroomlijnd wordt kan dat prima in de site zelf verwerkt worden...

Voor de grap (en om gewoon eens te testen) heb ik recent eens iNaturalist bekeken en was met name op dit gebied blij verrast.
Zij hebben een systeem waarbij elke gebruiker verbeteringssuggesties kan doen (en waarbij het doen van suggesties en valideren van waarnemingen (ja door gewone gebruikers ipv door admins) gestimuleerd wordt). Zie hier een voorbeeld waar een vogel (ingevoerd als grote bonte specht) gecorrigeerd wordt naar lijster spec. (nog even ongeacht of dat correct is, ik zou er ook nog wel een pieper in kunnen zien): https://www.inaturalist.org/observations/18941363 (zie onder de foto) (ik kon helaas zo snel geen beter voorbeeld vinden).

Als je dat goed ontwikkeld (en gepromoot, want dat is nooit gebeurt met bovenstaande bestaande systemen) kan op deze manier het forum voor determinatiedoeleinden totaal overbodig worden.


Het grote nadeel is dat het voor de waarnemer lastig is om te weten of de suggestie ergens op slaat. Er komen weleens waarnemingen binnen op Observado waarover iemand op INaturalist een suggestie heeft gedaan; klopt zelden.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

SlechtValk

#13
Je kunt dit principe zelfs nog een stap verder doortrekken... namelijk al die huismussen en merels lekker door "gewone gebruikers" laten valideren... (je moet iets bedenken om vandalisme te voorkomen, iNaturalist kiest ervoor om minimaal 3 andere gebruikers te laten valideren, maar je kunt ook andere dingen bedenken)...

Dan kunnen admins zich met echt moeilijke zaken bezig houden...

Het voegt ook leuke statistieken toe... dan wordt het niet alleen meer ik heb zoveel-duizend vogels gezien, maar ook nog eens zoveelduizend vogels gevalideerd... lijstje topvalidators erbij en je hebt ook meteen een spelelement en daarmee stimulance om het te doen...

Citaat van: lukasverboom op december 12, 2018, 00:24:04 AM
Het grote nadeel is dat het voor de waarnemer lastig is om te weten of de suggestie ergens op slaat. Er komen weleens waarnemingen binnen op Observado waarover iemand op INaturalist een suggestie heeft gedaan; klopt zelden.

Dan heb je altijd nog onze oude vertrouwde admins die een doorslaggevende stem kunnen geven... (en eventueel een penalty aan diegene die een (opzettelijk) foutieve suggestie deed).

Bovendien kun je op den duur best zien wie vaak goede suggesties doet... (bijv. vergelijk suggestie met dat wat admins (en andere validators) ervan maken) en daar waardes aan hechten... bijv. ik valideer 100 waarnemingen op een dag, waarvan 99% uiteindelijk correct blijkt te zijn heeft meer waarde dan iemand die twee waarnemingen gevalideerd heeft waarvan één fout was...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

gertjanvannoord

iets dergelijks bestaat dus al op observation.org...
Gertjan van Noord

SlechtValk

Citaat van: gertjanvannoord op december 12, 2018, 00:53:47 AM
iets dergelijks bestaat dus al op observation.org...

I know, maar meer uit gebrek aan validators, dan uit de intentie om daar iets intelligents mee te doen... vind ik jammer!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

we hebben hier op waarneming.nl prima automatische foto validatie. Bij elke waarneming heeft de waarnemer ook nog de optie 'obsidentify' om zijn waarneming even te checken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Dat is geen reactie op de nadrukkelijke wens om een makkelijke (minder verborgen) knop naar het forum terug te zetten, Hisko.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

het is de nadrukkelijke wens van opdrachtgevers(lees financiers) van de nieuwbouw om het menu compact te houden.
na 1 keer zoeken weet je het ook wel te vinden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oscar Balm

Ik voel me wel een gewaardeerde invoerder met zo een reactie  :huh:
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gertjanvannoord

tip: maak een bookmark aan om snel naar forum te kunnen, daar heb je waarneming.nl toch niet voor nodig. Is hoogstens lastig voor nieuwe gebruikers die nog niet weten dat er zoiets als een forum bestaat.
Gertjan van Noord

Rayan Majoor

Of je typt gewoon in de adresbalk 'forum.waarneming.nl' in. Op een gegeven moment wordt het forum dan vanzelf als suggestie tijdens het typen gegeven. Zelf heb ik ook waarneming.nl eigenlijk pas na het forum gevonden :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

thijsdegraaf

Ik ken een paar mensen, die wel het forum kenden, maar niet Waarneming.nl en eentje andersom wel Waarneming.nl. maar niet het forum  :blink:

hiskodevries

dat het forum nu onder community staat is feitelijk een eerbetoon.
De levendigheid op het forum is al jaren tanende, maar sinds dinsdag weer een enorme opleving. ook daar in geen jaren zoveel bezoekers gehad.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

#25
Citeerdat het forum nu onder community staat is feitelijk een eerbetoon.
De levendigheid op het forum is al jaren tanende, maar sinds dinsdag weer een enorme opleving. ook daar in geen jaren zoveel bezoekers gehad.

Maakt ook niet zo veel uit waar de knop zit. Het is maar twee klikken (eigenlijk één). Alleen voor nieuwe mensen is het misschien iets lastiger.
Maar nu is er ook wat om te bespreken.  ;D Dan is het forum heel handig.
Normaal zit ik net als de meeste anderen denk ik vooral op de forums over beestjes, die mijn meeste interesse hebben. Door ObsIdentify zal het daar ook wat rustiger worden, maar dan blijven de interessante onderwerpen over. Lijkt me niet verkeerd.

Andre321

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 12, 2018, 23:05:25 PM
Dat is geen reactie op de nadrukkelijke wens om een makkelijke (minder verborgen) knop naar het forum terug te zetten, Hisko.

Je kunt ook een eigen menu maken met alle opties die je handig vindt.
Al dacht ik dat juist jij je eigen links in de url bar tikte..Ik zou juist gaan voor een multi path strategie waarbij veel wegen naar Rome leiden.ipv een.

Andre321

#27
iNaturalist loopt nog maar een jaar echt goed..de fase waarin iNaturalist zit moet je vergelijken met waarneming.nl ergens in 2009 of zo.
Geeft ze nog 10 jaar de tijd en je zult verbaasd zijn.

Citeer
Het grote nadeel is dat het voor de waarnemer lastig is om te weten of de suggestie ergens op slaat. Er komen weleens waarnemingen binnen op Observado waarover iemand op INaturalist een suggestie heeft gedaan; klopt zelden.

Bij mij wel
https://docs.google.com/spreadsheets/d/10OoY0wWYti57FCaX90GbfM0-QcHnqsZkz1O3i-EF8zU/edit#gid=0

thijsdegraaf

#28
CiteeriNaturalist loopt nog maar een jaar echt goed..de fase waarin iNaturalist zit moet je vergelijken met waarneming.nl ergens in 2009 of zo.
Geeft ze nog 10 jaar de tijd en je zult verbaasd zijn.

Daarom is het goed, dat Waarneming zich blijft vernieuwen. En niet zoals Hyves op zijn lauweren is gaan rusten, waardoor het werd weggevaagd door Facebook wat ik nog steeds helemaal niks vind.
Het forum (en ObsIdentify) blijf ik een sterk punt van Waarneming vinden, al zal het in de loop van de tijd misschien wat veranderen.

Je link aan de linkerkant onder je naam naar Biodiversity observation platforms/social networks werkt niet Andre.

Rob de Langen

Ik vind het bijzonder irritant, dat het niet meer mogelijk lijkt te zijn om een overzicht te krijgen van species op datum, zoals in de oude versie.
de huidige methode is dat je alle waarnemingen moet doorspitten, wat een berg tijd kost, zeker op je mobieltje.
Ik hoop dat we de oude methode weer terug krijgen, anders is het geen doen, of weet iemand hoe het moet om het wel voor elkaar te krijgen?