nestkast vervangen

Gestart door Horus, november 27, 2018, 16:55:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Horus

Hoi,

Bij een familielid hangt een nestkast. Deze is afgelopen jaar succesvol bewoond geweest door torenvalken, het nest met 3 jongen is uitgevlogen.
Ze lijken nu de winter elders door te brengen.

Enkele foto's:





Aangezien deze nestkast zijn beste tijd heeft gehad, wil ik deze z.s.m. vervangen, en tevens een camera erin te plaatsen.
Ik heb echter wat vragen:

1) Voor welke vogelsoort is deze grote nestkast eigenlijk bedoeld?

Ik heb wat gegoogeld maar ben niets tegen gekomen wat op deze lijkt. Misschien is het zomaar in elkaar geknutseld,
maar de bouw, bevestiging en plaatsing oogt degelijk en bewust. Misschien is het niet specifiek bedoeld voor één vogelsoort?
Kast is 75 x 40 x 44 cm (b x h x d). De opening is 25 x 20 cm (b x h). Wat je niet ziet op de foto is een lage plank (10cm) binnenin, die de bodem scheid in twee vakken,
beide (tot bovenkant plank) gevuld met turf.

Ik wil graag hetzelfde (bewezen) ontwerp voor de nieuwe kast aanhouden, maar daarbij ook eventuele accommodatie voor
andere soorten maximaliseren.

Directe omgeving bestaat uit akkers en weiland, te Hoeven, Brabant.
Er zit hier redelijk wat wild, konijnen, fazanten, reeën. Heb ook een aantal buizerds gespot.
De torenvalken maken gebruik van bomen, paaltjes en hoogspanningsmasten, er is wat competitie met kauwen.
De katten leveren vrijwel dagelijks muizen/ratten af op de deurmat. Verder: duiven, mussen, vinkjes, zwaluwen en ander (lekker) spul.
Uilen heb ik (nog) niet waargenomen.

2) In de huidige kast ligt zo'n 10cm turf o.i.d.
Moet ik dit vervangen, of hergebruiken? Kan het potentiële bewoners afschrikken of juist aantrekken?
Volstaat gewone potgrond? Heeft aarde, houtsnippers, takjes e.d. toegevoegde waarde?

3) Tussen de planken van de oude kast zitten redelijk grote spleten (6-7 mm), wellicht per ontwerp.
Is dit voor ventilatie? Is het nodig dit aan te houden voor de nieuwe kast? Hangt richting zuidoosten, vol in de
lente/zomer zon, daarentegen staat er altijd wind.

4) Naast de opening steekt een zijde verder uit, zou dit een functie hebben? Tegen inslag regen/wind?

5) Nestkasten voor torenvalken hebben een soort stok/ronding onderaan de opening. Is dit noodzakelijk, of puur luxe?

6) Ik wil enkele camera's plaatsen in de nieuwe kast. Voor de beste lichtomstandigheden (en tevens extra weerbestendigheid) wil ik de binnenkant wit verven.
Is dat een goed idee, of kan ik het hout beter onbehandeld laten?

Verdere tips zijn welkom. Bij voorbaat dank!

jeroen vinke

#1
Beste Horus,

1, Dit lijkt op een kerkuilenkast. Ook het ontwerp wat je beschrijft past hierbij. In elk geval geen typische torenvalk kast. Maar leuk dat er ook torenvalken inzitten. Op internet zijn wel maten te vinden hiervoor, maar je kan de maten van deze kast ook aanhouden. De invliegopening moet wel goed zijn. Ook zijn er via de kerkuilenwerkgroep wel kasten verkrijgbaar.

2. Het materiaal dat je erin aantreft is door de vogels zelf aangevoerd, dan wel uitgepoept.  :P
Voor kerkuilen helpt het om een paar kerkuilenballen erin te plaatsen voor de geur, maar de rest van de troep kan gewoon de container in. Ook een torenvalk zal er verwacht ik niet zoveel om geven als de troep eruit is.

Ik neem aan dat er in uw omgeving wel een kerkuilenwerkgroep actief is, die zou u kunnen contacteren (evt via het brabants landschap oid). Misschien is de kast daar onbekend of vergeten, maar het kan nooit kwaad om ze op de hoogte te stellen. Ze zullen dan ook jaarlijkse controles gaan uitvoeren en de kast schoonmaken/ kuikens tellen.

3, de spleten hoeven er niet in te zitten.
4, functie is misschien het tegengaan van predatie door steenmarters.
5, geen idee
6, ik weet dat er wel eens cameraatjes gebruikt worden die een beetje licht afgeven zodat er snel even geteld kan worden. Die kunnen bijvoorbeeld met usb aan de computer geschakelt kunnen worden (wat dan ook de stroom levert voor de camera). Wit verven weet ik niet of het (on)handig is.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Klaas v d Meer

Er zijn toch infrarood camera's dan hoef je geen licht.
Ik zou zo ie zo niet wit schilderen maar laten zo het is.
Je kunt als bodembedekker wat houtspaanders in de kast leggen.
Groeten van Klaas.

jeroen vinke

http://www.kerkuil.com/pg-17825-7-24991/pagina/regionieuws_-_brabant.html

Hier kan je telefoonnummers vinden van regiocoördinators, van kerkuilenwerkgroep ban Noord Branbant.

Wat je ook zou kunnen doen is de kast eraf halen, schoonmaken, en evt repareren. Hij ziet er verder nog vrij solide uit.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

gbeersma

Citaat van: jeroen vinke op november 27, 2018, 18:56:56 PM
Voor kerkuilen helpt het om een paar kerkuilenballen erin te plaatsen voor de geur

Kunnen uilen dat dan ruiken? Ik zou gedacht hebben dat ze meer visueel ingesteld zijn.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jeroen vinke

Citaat van: gbeersma op november 27, 2018, 20:15:18 PM
Citaat van: jeroen vinke op november 27, 2018, 18:56:56 PM
Voor kerkuilen helpt het om een paar kerkuilenballen erin te plaatsen voor de geur

Kunnen uilen dat dan ruiken? Ik zou gedacht hebben dat ze meer visueel ingesteld zijn.
Daar zeg je me wat. Nu heb ik eigenlijk geen idee waarom we dat doen. In een handleiding van Johan de Jong staat alleen dat er in een nieuwe kast wat vochtabsorberend nestmateriaal (bv braakbalafval of turfmolm) aangebracht kan worden.

Ik had me er denk ik bij ingesteld dat ze het zouden ruiken.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

smaab

Hoi, hier een voorbeeld van een torenvalk kast. Zie bijlage.

Ik zou als kastvulling fijne houtsnippers nemen met een beetje zaagsel erdoor (mag). Zelfde plek aanhouden. Over camera's weet ik niet zoveel. Als t maar niet warm wordt in de kast door de camera.

Grt
Reinier
RSmabers

Oenanthe

Braakbalafval brengen bewoners van dit soort nestkasten er zelf wel in. Torenvalken hebben helemaal geen bekleding van de kast nodig. Sterker nog: als ze kunnen verwijderen ze die zelf. Als deze kast voor kerkuilen bedoeld was zou ik hem rustig laten hangen waar hij nu hangt, voor torenvalken. Voor kerkuilen kan je beter een kast in een gebouw hangen. Daar hebben ze geen last van concurrentie met valken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Ik zou hem wel leeg halen. Ook voor torenvalk. Bij uilen komt het voor dat als hij tot de rand vol ligt met afval, dat de kuikens uit de kast kunnen vallen als ze zich beginnen te verplaatsen. Verder zou ik hem ook gewoon terughangen, want torenvalken of uilen erin is beide leuk.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

smaab

Braakbalafval brengen bewoners van dit soort nestkasten er zelf wel in. Torenvalken hebben helemaal geen bekleding van de kast nodig. Sterker nog: als ze kunnen verwijderen ze die zelf

Ik heb geleerd dat er altijd in een schoongemaakte of nieuwe kast wat bodembedekking gedaan moet worden, doe je dit niet gaan ze de kast waarschijnlijk niet gebruiken. En idd laten hangen en opknappen is ook prima.

Reinier
RSmabers

Horus

#10
Dankjewel voor jullie reacties!

Ik zal de kast iig schoonmaken, kuikens kunnen er idd makkelijk uit tuimelen zo. De torenvalken wippen hun braakballen er wel zelf uit, maar de bodem zit erg vastgedrukt. Ik zal wel een klein laagje laten zitten, voor de zekerheid.

De schuur is helemaal gesloten, een kast binnen hangen voor kerkuilen is helaas geen mogelijkheid.
Helaas is de vorige woningeigenaar overleden, dus we kunnen niet meer vragen wie de kast heeft geplaatst. Het lijkt er niet op dat deze kast afgelopen jaren is schoongemaakt.

Ik was van plan om er een of twee USB webcams in te hangen verbonden met een Raspberry PI (kleine mini-pc), heb deze eerder gebruikt om mijn kittens te observeren van afstand. In mijn ontwerp voor de nieuwe kast is een vak ingetekend waarin deze geplaatst kunnen worden. Ik kan evt. de IR filters van de camera's verwijderen en IR LEDs toevoegen, mocht er te weinig licht invallen. De elektronica geeft iig geen geluid en nauwelijks warmte af. Ik zal de details/tekeningen/beelden hier delen als/wanneer het allemaal klaar is. :)

OlivierO

Citaat van: Horus op december 14, 2018, 00:43:52 AM
Ik zal de details/tekeningen/beelden hier delen als/wanneer het allemaal klaar is. :)

Ik kijk er al naar uit!
En met dit bericht volg ik deze post ook meteen ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Horus

Heb helaas niet genoeg tijd gehad om de nestkast af te maken, een valkenpaar is al vroeg in het voorjaar teruggekeerd. De huidige kast is schoongemaakt, ik heb daarbij een klein laagje laten liggen in het achterste nest vak.
Ga nog wel proberen een camera improviseren en te plaatsen, tevens bij wijze van test voor de uiteindelijke kast.


Horus

De nieuwe nestkast is af en geplaatst!



De oude kast viel bij het verwisselen al snel uit elkaar, en was in slechtere staat dan ik had ingeschat. Net op tijd dus vóór de voorjaarsstormen van afgelopen maand!



De nieuwe kast is vervaardigd van 18mm multiplex. Hier is gegronde Okoume (houtsoort) gebruikt, dit is watervast maar duurder en geen pretje om te bewerken ivm met schadelijke stofvorming (ik raad vuren underlayment of 'gewone' multiplex aan). Zaag-einden behandeld met grondverf, daarna watervaste buitenverf.
Het dak is afgewerkt met dakleer, vastgelijmd met kit (Adheseal), geen nietjes of spijkers die kunnen lekken, loskomen of roesten. Ik heb een föhn gebruikt om het dakleer te verwarmen alvorens het om de rand te vouwen zodat het niet scheurt of afkruimelt. Het dak is bevestigd met twee verzonken scharnieren, vergrendeld met schuifslot. Een verbetering op de oude kast; het dak loopt lichtjes af naar de achterzijde, dit is beter voor het dakmateriaal, en een stevige regenbui spoelt de vogelpoep van de schuurwand.

Ik heb bij het plaatsen wat oud nestmateriaal overgeschept in de nieuwe kast. Een valkenpaar is al ingetrokken, en vliegt al regelmatig af en aan.
Ik hoop binnenkort camerabeelden te kunnen tonen vanuit de kast. :)

OlivierO

Ah, leuk! En dat ziet er kwaliteit uit. Ik kijk al uit naar de camera beelden.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Horus

#15
Eerste beelden, drie eieren (2020-04-16):


Klaas v d Meer

Citaat van: Horus op april 18, 2020, 15:22:44 PM
Eerste beelden, drie eieren (2020-04-16):


Die hebben zeker haast gehad om in een zo nieuwe kast al eieren te leggen.
Het is trouwens een zeer degelijke en mooie kast.
Groeten van Klaas.

Horus


Giel van der Pluijm

Prachtig! Als er een kerkuil in wil kan dat ook natuurlijk. Kerkuilen zijn sterker en agressiever dan torenvalkjes, zelf heb ik ooit bij opruimen van een kerkuilenkast  er 3 gedode torenvalken uitgehaald...

gbeersma

Waarom eet die uil zo'n torenvalk dan niet op?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Giel van der Pluijm

dat moet je hem zelf vragen

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Horus

Het eerste van de zes eieren is deze middag uitgekomen (2020-05-17):


gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

OlivierO

Super! Post gerust wat meer updates. ;-)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jva

Jelle

Horus

Vier kuikens op dit moment.





Ze worden, op het moment dat ik dit schrijf, gevoerd met een verse muis door moeder.

CiteerGeen live-stream?  ;D

Dat hoop ik volgend jaar zeker te doen ja, en dan ook met geluidopname. Het was al een uitdaging om een draadloze camera werkende te krijgen, en ik test nu hoe stabiel het is (het heeft nog wat kinderziektes blijkt nu in de praktijk). Ik zal in een later bericht meer technische details geven.

Jacob Molenaar

Ik voel een interessant draadje aankomen!  :lol: :duim:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Horus

Alle zes eieren zijn uitgekomen, 6 levendige kuikens op dit moment!


Horus

Nog een update:





Ze zijn intussen dermate gegroeid dat ze nu echt niet meer onder moeders vleugels passen.
Dat is ook niet echt nodig gezien de weersomstandigheden:



De sensor bevind zich in het afgesloten camera compartiment, de grafiek wijkt dus iets af van het nestvak, waar het wellicht enkele graden koeler zal zijn.