Eitjes op het raam, graag bevestiging

Gestart door Hugo Maes, november 27, 2018, 11:44:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hugo Maes

Het zou gaan om eitjes van de Anjerbladroller.
Kan iemand dat bevestigen?

De foto is een macro-foto, ware grootte is 1 cm hoog.


Rayan Majoor

Grote kans inderdaad dat die het is, maar er is nog niet heel veel over de niet-adulte stadia van micro's bekend en er zijn nog wel meer micro's die ook eitjes met een dergelijke vorm hebben. Informatie over vindplaats en -datum zou al wel helpen, maar ik kan je geen zekerheid geven.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hugo Maes

Bijkomende informatie:
foto genomen op 21 november 2018, een raam dat op het oosten gericht staat. Ongeveer 120 cm boven de terrasvloer.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hugo Maes

Ja, alhoewel de tweede foto (van de eerste link) er als twee druppels water op lijkt.
Het zal afwachten worden tot de eitjes uitkomen (of kapot vriezen?)
Als er nieuws is laat ik het hier weten  :-)

Rayan Majoor

Ik ben benieuwd. Het lijkt erop dat de rupsjes al vrij ver ontwikkeld zijn in de eitjes dus heel lang zal het niet meer duren voor ze uit gaan komen, mocht dat nog gebeuren... tenzij ze overwinteren, maar dat is volgens mij niet vaak het geval bij dit soort eitjes. Het lastige is dat ze op het raam afgezet zijn (waarschijnlijk was het vrouwtje aangetrokken door het licht en heeft daar dan de eitjes afgezet, ver van de waardplant vandaan) dus als je de soort nog zou willen weten zou je ze op moeten kweken en ze heel veel planten aanbieden om te kijken wat ze zullen eten...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hugo Maes

Vandaag bemerkt dat de eitjes uitkomen, als kleine rupsjes.

In bijlage 1 rupsje en het legsel.


Rayan Majoor

Erg mooie foto's! Heb je toevallig wat rupsjes verzameld? Ik bedenk me nu net dat de foto's (neem ik aan?) van de onderkant gefotografeerd zijn (van binnenaf door het raam heen) dus dat maakt determinatie van de eitjes nog wel wat lastiger (maar wel weer interessanter). Gezien de tijd van het jaar zou het trouwens misschien ook wel een buxusmot kunnen zijn (Als excoot lijkt die nog niet heel erg vaste tijdstippen voor de stadia in de levenscyclus te hebben dus die zou best nu nog wel eitjes gelegd kunnen hebben). Probeer dus eens wat buxus aan de rupsjes te geven, dan weet je snel genoeg of het (zeer waarschijnlijk) een buxusmot is of niet.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hugo Maes

In oktober zat er nog een Buxusmot op een venster van de auto (foto)
Verder staan hier in de wijk nergens nog Buxussen, ze zijn allemaal opgevreten (wij hebben de restanten van onze 2 bolletjes in het containerpark afgegeven).
En momenteel zijn alle rupsjes door de regen weggespoeld (het venster is niet overdekt)

Je hebt gelijk trouwens, de foto's zijn langs binnen genomen. Langs buiten had ik er ook een paar gemaakt, maar die zijn niet scherp genoeg.
Als ik nog nieuws heb laat ik het wel weten   :-)