Hoofdmenu

onbekende Donacia

Gestart door Ton van Haaren, november 16, 2018, 17:22:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ton van Haaren

Ik loop vast in de tabellen voor beide exemplaren (FHL, Gert van Ee & Frank van Nuenen (proeftabel versie 1 feb 2009)
halsschild grof gepuncteerd, poten allen metallisch groen zonder aanduiding van rood of oranje, antennen zwart, derde tarslid lang, derde antennelid korter dan de eerste, achterdij met tand.
helaas is de waardplant onbekend omdat ze verzameld zijn met een schepnet langs de oever van het water.

daarom zou ik graag willen weten welke soort dit is, of is er een aanduiding van welke sort het zou kunnen zijn.
Met de tabel van Gert en Frank kom ik uit op twee niet inlandse soorten (antiqua/obscura), dus dat zal wel niet.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/164615901
Rietkever onbekend - Donacia spec. gezien op 2018-05-14 Dalfsen - Dalfserveld
Foto's:

















bij voorbaat dank Ton van Haaren
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Hoi Ton,

Nou doe ik nooit wat met deze groep, maar met zulke foto's is het wel een keer lollig om er een sleutel naast te leggen. Ik heb er hier eentje bij de hand voor Frankrijk (Bordy et al., 2012).

Wellicht ga ik ook ergens de mist in, maar daarmee loop ik voorlopig vast bij brevicornis / impressa / thalassina

Kun je daarvoor het pygidium in beeld brengen?
En de punctering van de dekschilden langs de naad vooraan achter het schildje (en een stukje verder door) ?

Zal ik straks even wat pagina's voor je inscannen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

Ik kom soms ook op dat groepje uit. Ik kan maandag echter pas wat meer foto's maken als ik weer op het lab ben. Dus even geduld
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Met een sleutel van Bezdek & Mlejnek (2016) valt thalassina er alvast duidelijk uit vanwege het kleine tandje op de achterdij, maar komt marginata er als optie bij.

In deze sleutel heb je dan een close-up nodig van de structuur van de eerste tussenruimte en een breedteverhouding van de epipleur en de laatste tussenruimte ter hoogte van het 3e ab.seg.

Verder is de verdeling van de deuken over de dekschilden voor deze soorten verschillend (volgens de sleutel), maar dat is ook nogal lastig te beoordelen op de foto's hierboven

Ik ga wel even wat scannen ... makkelijker dan uitleggen en dan weet je maandag beter wat je moet bekijken :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

#4
heb nog wat foto's toegevoegd en met de tabellen die mij door Arp zijn toegestuurd kom ik nu uit op thalassina of marginata ? Geen Plateumaris, Beest is 8mm, gouden beharing aan de onderkant, duidelijk spitse stekel op de femur, poten geheel metallisch groen, antennen zwart, halsschild geheel grof gepuncteerd zonder plooien of lijntjes (dus geen marginata), dekschilden met geheel groen metallische glans zonder rode zweem en eerste tussenruimte tussen sutuur en eerste puntenrij met dwarsplooitjes (dus geen impressa), voorrand van het halsschild is lastig te beoordelen, ik twijfel tussen recht en licht concaaf, maar is zeker niet convex. Als ik voor zwak concaaf kies zou ik uitkomen op bicolora, maar die heeft een kleine dijtand. Daarom denk ik dat ik voor een rechte voorrand moet kiezen en dan kan thalassina niet meer missen. maar misschien moet ik toch voor een kleine dijtand kiezen en dan zijn brevicornis/marginata ook weer een optie. De epipleuren t.h.v. het derde achterlijf zijn smaller dan de eerste tussenruimte (dus marginata ?).
Met de tabel van van Ee & van Nunen loop ik helemaal vast in vraag 13.
13. Halsschild op het middendeel ("schijf") minder duidelijk tot zwak gepuncteerd. Klauwleedjes
korter, het derde gespleten lid van de achtertarsen is langer dan het halve klauwlid (figuur 9
rechterklauwlid). ................................................................................................................... 14
- Halsschild op het middendeel ("schijf") met duidelijke punctering, die vaak ruw en grover is.
Klauwleedjes langer, het derde gespleten lid van de achtertarsen komt maximaal tot de helft
van de lengte van het klauwlid (figuur 9 linkerklauwlid).....................................................18


Mijn beest heft duidelijk groffe puncturing maar ze hebben een lang gespleten derde lid.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Hoi Ton,

Momenteel heb ik bezoek, maar ik ga vanavond even verder puzzelen met je nieuwe foto's. Op basis van je eerdere foto's leek in elk geval het tandje onder de dij echt klein/vlak dus daarom zou wat mij betreft thalassina er echt uit moeten vallen (in één van beide sleutels staan vier dijen onder elkaar - vergelijk die even goed met het beest zelf)...

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Mijn sleutel van Van Ee en Van Nunen (versie 1 2009) noemt bij punt 13 enkel de lengte van het derde lid van de achtertarsen tov het klauwlid. En dus niet de punctering van het halsschild!!.  Dat derde lid lijkt duidelijk langer dan de helft van het klauwlid te reiken en dus moet ik verder naar 14 en niet naar 18. Punt 14 heeft als kenmerk: de punctering van het halsschild punctering dicht met aan de zijkanten veel dwarsrimpels  en femur achterpoot met kleine of ontbrekende tand (ga door naar 15) of punctering halsschild overal en zonder of met weinig rimpeling aan de zijkant en achterpoot femur met spitse tand (ga door naar 17). Bij dit beest is sprake van een dicht gepuncteerd halsschild zonder rimpels en een kleine tand aan de achterfemur.  Ik zelf zou hier kiezen voor het halsschildkenmerk en niet voor de tand op de achterfemur omdat dat m.i. een meer variabel kenmerk is en bij mannetjes en vrouwtjes kan verschillen. Ik zou dus met punt 17 verder gaan en dan uitkomen op D. bicolora of thalassina (met in mijn achterhoofd ook nog D. marginata). Dat deuken kenmerk is lastig dus welke soort het is durf ik niet te zeggen. Wanneer het een mannetje is het genitaal eruit vissen (eventueel ophelderen) en vergelijken met de afbeeldingen in figuur 12 (pag. 17) die gekopieerd is uit Mohr (1985). En je kunt de kever(s) natuurlijk opsturen naar Gert of Frank.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Ton van Haaren

#7
beiden vrouwtjes.  :-\, de ene met een stompe dijtand, de andere met een spitse
Dan kies ik in die tabel (Ee/Nuenen & Mohr) voor thalassina omdat ik de veel deuken mis op het dekschild, het formaat (8mm), wat te klein zou zijn voor bicolora en de grove puncturing op het halsschild. wel bijzonder dat vraag 13 bij ons verschilt. Ik heb ook versie 1 (februari 2009). Maar toch vindt ik de tabellen van van Ee/Nuenen en Mohr niet lekker lopen bij mijn beesten.
Als ik de tabel volg die ik van Arp kreeg in Folia Heyrovskyana 27(2016) loop ik iets makkelijker naar marginata en in de proeftabel van Huble (2010) over de Britse soorten ga ik voorbij marginata omdat hij vermeld over marginata 'Pronotum shiny and strongly wrinkled with few punctures' en het alternatief 'Pronotum not (or weakly) wrinkled with many punctures' lijkt dan weer beter te passen en ga ik hier ook richting thalassina. Maar daar wordt weer gemeldt over die soort dat 'Silvery pubescence beneath' wat absoluut niet klopt (mijn Donacia met golden hairs) . Kom er dus niet lekker mee uit. Dus welke tabel moet ik nu geloven? en thalassina of marginata?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

pdeknijff

Andere optie is natuurlijk en pootje opofferen voor een DNA studie.
Is niet zo moeilijk te regelen.
Wil ik wel off-line over discussieren/overleggen.

Vraag: waar is de Nederlandse tabel te vinden?

m.vr.gr.,

Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Arp

Inmiddels gevalideerd als thalassina door Jaap. Leerzaam, want met de foto's van de dij hierboven in vergelijking met fig.53-56 in de Tsjechische sleutel had ik die er absoluut uit moeten laten vallen.

Als je zo met een paar sleutels zit te rommelen merk je ook weer meteen wat een zegening goede multi-entry sleutels zouden zijn waarbij elk kenmerk voor elke soort bekend/uitgewerkt is. Meer werk om op te stellen, maar ook veel geschikter om allerlei kenmerken te kunnen vergelijken die in gebruikelijke dichotome sleutels voor veel soorten onbekend/onbenoemd blijven.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

pdeknijff

Arp,
Zijn die sleutels beschikbaar?
Wil best eea aanschaffen, dat tsjechische boek ziet er goed uit, maar heb je meer adviezen?
Ik ken die downloadbare Engelse sleutels, en die op Coleoptera, maar blijkbaar heb jij er meer (en betere?)
Vr.gr.,
Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Arp

Ik heb even wat links bij elkaar geschoven in de soortinfo Donacia spec..

Je krijgt dadelijk ook nog een PM met een linkje naar de files die ik voor Ton had gescand
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

pdeknijff

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Jaap Winkelman

Loop bijna een jaar achter met reageren: Albert Dees heeft hem toen gedetermineerd met Bordy; Doguet; Debreuil (2012) Les Donaciinae de France. Villelongue-dels-Monts: Rutilans & Magellanes.