gal op schildzaad (Aurinia Saxatilis)

Gestart door P. Kuijper, november 08, 2018, 11:20:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

https://waarneming.nl/waarneming/view/164378924
onzeker Galmug onbekend - Cecidomyiidae indet. gezien op 2018-09-30 Kampen - Bovenbroek/Molenzicht
Foto's:


Met vr. groet,
P. Kuijper

Volker

Hallo,

Vandaag heb ik deze gallen ook gevonden. Ik opende een gal en het was geen holle kamer, maar gevuld met dicht bladweefsel. Ik vermoed dat het een galmijt is.

Groet Volker


P. Kuijper

Dag Volker, ik heb er geen opengepeuterd maar dit lijkt me inderdaad dezelfde gal. Ik kan er verder niets over vinden.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

P. Kuijper

Bedankt voor de tip Henk, ik heb een mailtje gestuurd.
Met vr. groet,
P. Kuijper

P. Kuijper

Willem gaf als mogelijkheid Plasmodiophora brassicae en daarvoor de wortels te bekijken op aanwezigheid van galletjes. Deze lijken mij niet aanwezig:

Met vr. groet,
P. Kuijper

MC

Ik kan op Alyssum en Auronia alleen deze mijt vinden:
"Inflorescence disfigured over a substantial part. Flowers greened and/or leafy; abnormally white pubescent. A. alyssoides, hirsutum, Ptilotrichum halimifolium [= A. ligusticum] tortuosum.
(Acar.) Eriophyoidea – Aceria drabae (Nalepa)
Distributed over large parts of Eu; on numerous crucifers. Occasionally also on terminal parts of vegetative shoots; leaves rolled and curled in that case, distinguished by abnormal pubescence."

Was er ook iets aan de hand met de bloemen?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

P. Kuijper

Mogelijk, maar dat weet ik niet, ik heb het pas na de bloei op het blad gezien.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Volker

Hallo,

Hyaloperonospora galligena is bevestigd door Julia Kruse. Nogmaals bedankt Henk voor de hint !

Groet Volker

P. Kuijper

Prima, bedankt allen voor de reacties. Ik kom deze soort tegen onder de namen Peronospora galligena, Hyaloperonospora galligena en Peronospora alyssi-arduini. Geen van deze namen zie ik op waarneming.nl of in het Nederlands soortenregister, klopt dat?
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

P. Kuijper

Lieve help... Inderdaad Henk, ik haak al af bij stap 1. De gallen zijn al bijna verdwenen en hoe je zoiets moet bewaren weet ik als leek ook niet.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henk Soepenberg

Hoi Peter,

Gelukkig is die procedure nu losgelaten. Hyaloperonospora galligena kan nu gewoon bij Ontbrekende soorten worden aangevraagd.
Zie dit bericht van Hisko: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,414199.msg2371551.html#msg2371551

Dus:
Paddenstoelen
Familie Peronosporaceae
Hyaloperonospora galligena (Blumer) Göker, Riethmüller, Voglmayr, Weiß & Oberwinkler, 2004
Zeldzaamheid: voorlopig maar op zeer zeldzaam, zou ik denken? :blink:

Link naar Bladmineerders: https://bladmineerders.nl/parasites/heterokonta/oomycota/peronosporales/peronosporaceae/hyaloperonospora/hyaloperonospora-galligena/?lang=nl

Ik zou er wel even bij vermelden dat de soort is bevestigd door Julia Kruse (met een link naar dit topic).
Vriendelijke groeten,
Henk

P. Kuijper

#14
Dag Henk, bedankt voor de tip. Ik heb het aangevraagd en de soort is geactiveerd.

Groet,
Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk