Lynxen bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, augustus 11, 2009, 13:49:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

In dit artikel wordt gezegd dat er 90 Lynxen in de Harz en directe omgeving leven. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/braunschweig_harz_goettingen/Wilde-Katzen-90-Luchse-leben-im-Harz,luchse162.html Met recentelijk een waarneming in Solling. Dat is 80 km van waar de herintroductie startte. Met het spreadsheet erbij kom ik op een groepi tempo van 8% per jaar en een itbrieding van hun gebied van 5 km per jaar in alle richtingen. Met dat tempo zijn ze over 45 jaar bij de Nederlandse grens aangekomen. Ongeveer In 2060. Hopeljk gaat het toch nog iets sneller. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroenroelofsen

Zal de groei (bij gunstige omstandigheden) niet steeds iets sneller gaan?

Dat is wel wat je min of meer bij de Wolven ziet. Vanaf 2000 lopen de aantallen eerst langzaam op.
Daarna is op een gegeven moment het kern gebied vol. En dan krijg je meer zwervers. Dan gaat de verspreiding ook sneller.
Etc etc.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

Een gemiddelde uitbreiding van zeg maar 5 kilometer per jaar in alle richtingen kan niet eindeloos doorgaan. Het gebied wat met Lynxen gevuld moet worden, wordt met elke uitbreiding steeds groter in oppervlakte. Het is dan aannemelijk dat de uitbreiding in kilometers elk jaar kleiner wordt.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

egilio

En ze zullen geschikte gebieden opzoeken, het kan natuurlijk heel goed dat die niet net 5km verder liggen, soms dichterbij (continue gebieden), soms veel verder. Populaties vertonen in het begin vaak exponentiele groei, maar dat gaat ook afvlakken op een gegeven moment. Time will tell.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

ronris

Citaat van: egilio op juni 15, 2018, 23:15:49 PM
En ze zullen geschikte gebieden opzoeken, het kan natuurlijk heel goed dat die niet net 5km verder liggen, soms dichterbij (continue gebieden), soms veel verder. Populaties vertonen in het begin vaak exponentiele groei, maar dat gaat ook afvlakken op een gegeven moment. Time will tell.
Het kan best maar eens zo zijn dat de lynx zelf de beperkende factor is. het feit dat het solitair levende dieren zijn met in principe een zeer groot territorium.   

HPM

Herman van der Meer

Freek Verkerk

Citaat van: ronris op juni 16, 2018, 11:22:25 AM
Citaat van: egilio op juni 15, 2018, 23:15:49 PM
En ze zullen geschikte gebieden opzoeken, het kan natuurlijk heel goed dat die niet net 5km verder liggen, soms dichterbij (continue gebieden), soms veel verder. Populaties vertonen in het begin vaak exponentiele groei, maar dat gaat ook afvlakken op een gegeven moment. Time will tell.
Het kan best maar eens zo zijn dat de lynx zelf de beperkende factor is. het feit dat het solitair levende dieren zijn met in principe een zeer groot territorium.   

Of het geschikte gebieden zijn is wel belangrijk. Ik kan mij voorstellen dat ze minder geschikte gebieden, zoals steden, overslaan, of eromheen trekken, en dus opeens een relatief grote afstand verder opduiken met een nieuw territorium. In minder geschikte gebieden zoals stedelijk randgebied, zou het kunnen voorkomen dat ze sneller doodgereden worden of zo en dus dat die gebieden als een soort val voor de soort dienen, waar de groei / uitbreiding stopt. Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze niet in de val lopen van de "slechte" gebieden. Wel dat ze die verkennen, maar niet dat ze zich daar vestigen. De vraag is verder wat geschikte gebieden zijn. Dat zou je kunnen uitvinden door te registreren waar nu de territoria liggen. In Zwitserland houden ze periodiek deze onderzoekingen en zien ze op hun camera's waar die dieren rondlopen. Maar Zwitserland is heel ander gebied dan de noord duitse laagvlakte. Als ik op de kaart kijk en het gebied bekijk tussen de Harz en Nederland, dan wordt het tussen Hannover en Nederland toch duidelijk minder bebost. Het is de vraag of dat nog steeds geschikt gebied is voor hen. Ik denk het eigenlijk nog wel, want als er prooidieren zijn en plekken waar ze in een hinderlaag kunnen liggen, dan kunnen ze overleven. Kijk maar naar het filmpje hiervoor waar een lynx in open veld in een hinderlaag ligt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In de Pfalz zijn de eerste jongen ontdekt. https://www.welt.de/regionales/rheinland-pfalz-saarland/article178499450/Nachwuchs-bei-den-Luchsen-im-Pfaelzerwald.html Dat is ook niet zo moeilijk als je weet dat die moeders halsbanden omhebben met een GPS.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Thüringen is men bezig om alvast 50 camera's op te hangen om de lynxen te monitoren, en de overige dieren natuurlijk. De camera's worden ook steeds goedkoper natuurlijk. Inmiddels is de eerste lynx gefotografeerd. :)  https://www.mdr.de/thueringen/nord-thueringen/unstrut-hainich/luchse-in-thueringen-nehmen-zu-100.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op augustus 26, 2018, 11:09:01 AM
Citaat van: Freek Verkerk op augustus 26, 2018, 10:39:40 AM
Er is weer een lynx ontsnapt, ...

Niet 1 maar 2.

Ja, en omdat de dieren zeer tam zijn, vergelijkbaar met huiskatten, lopen ze gewoon op mensen af. Foto's kunnen gemaakt worden van soms maar enkele meters afstand. Probleem is wel dat een hond is aangevallen. De burgemeester heeft nu het gehele gebied afgesloten. Beetje overdreven reactie vind ik. Alleen afsluiten voor honden lijkt mij voldoende. Totdat de lynxen weer gevangen zijn natuurlijk. Lynxen ontsnappen vaker en worden meestal vrij snel weer met vallen gevangen, waarschijnlijk omdat ze nog niet zo goed kunnen jagen en het neergelegde voedsel dan aantrekkelijk ruikt. :)  https://www.noen.at/ybbstal/stadt-sperrt-buchenberg-entlaufener-luchs-attackiert-hund-luchs-werner-krammer-buchenberg-naturpark-buchenberg-111449595#111449595-111449595,more
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#613
Er is een nieuwe Lynx uitgezet. http://www.metropolnews.info/mp362570/wrano-junger-luchskuder-aus-der-slowakei-fuer-das-wiederansiedlungsprojekt-im-pfaelzerwald-freigelassen  En dit is de meest aktuele kaart met hun verspreiding: https://snu.rlp.de/de/projekte/luchs/wiederansiedlung/raumnutzung/   Wat mij opvalt is dat ze allemaal op een kluitje zitten en dat er nog ruimte is voor meer lynxen. Op een kluitje zitten is natuurlijk ook goed, als ze zich teveel zouden verspreiden zou dat niet goed zijn voor de voortplanting. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 26, 2018, 18:24:33 PM
Citaat van: Cygnus op augustus 26, 2018, 11:09:01 AM
Citaat van: Freek Verkerk op augustus 26, 2018, 10:39:40 AM
Er is weer een lynx ontsnapt, ...

Niet 1 maar 2.

Ja, en omdat de dieren zeer tam zijn, vergelijkbaar met huiskatten, lopen ze gewoon op mensen af. Foto's kunnen gemaakt worden van soms maar enkele meters afstand. Probleem is wel dat een hond is aangevallen. De burgemeester heeft nu het gehele gebied afgesloten. Beetje overdreven reactie vind ik. Alleen afsluiten voor honden lijkt mij voldoende. Totdat de lynxen weer gevangen zijn natuurlijk. Lynxen ontsnappen vaker en worden meestal vrij snel weer met vallen gevangen, waarschijnlijk omdat ze nog niet zo goed kunnen jagen en het neergelegde voedsel dan aantrekkelijk ruikt. :)  https://www.noen.at/ybbstal/stadt-sperrt-buchenberg-entlaufener-luchs-attackiert-hund-luchs-werner-krammer-buchenberg-naturpark-buchenberg-111449595#111449595-111449595,more
na 2 weken radiostilte zijn ze weer geflitst door één van de opgestelde camera's :) https://www.noen.at/ybbstal/waidhofen-ybbs-entlaufene-luchse-wieder-am-buchenberg-gesichtet-luchs-naturpark-buchenberg-andreas-plachy-113907269  Eigenlijk vind ik het gedrag van de mensen interessanter dan van de lynxen. Zo langzamerhand weet ik ongeveer hoe lynen zich gedragen, maar de mensen blijven mij verbazen. Voor de meeste mensen (gezagsdragers) zijn lynxen natuurlijke vreemde dieren. Ze lijken op tijgers en zijn mogelijk levensgevaarlijk is het idee van de gemiddelde europeaan. In elk artikel moet verteld worden dat ze niet gevaarlijk zijn voor mensen. Echt nieuws is dat niet natuurlijk, maar kennelijk moet dat oude nieuws herhaald worden. Interessant is ook dat op het boordje staat dat betreden op eigen risico is, dus kennelijk gelooft niet iedereen dat die lynxen ongevaarlijk zijn. En ook niet voor niets is het hele gebied tot spergebiet verklaard. Ook interessant is, dat er kennelijk mensen zijn die vinden dat dit soort wilde dieren (lynxen) niet in dierentuinen thuis horen (kan ik mij overigens ook wel in vinden) maar dat ze dan daaruit de consequentie trekken om de kooi open te zetten, dat is wel een radicale stap. Heel leuk vind ik dan weer om te lezen dat die lynxen net als onze huiskater gewoon naar mensen toeloopt om zich te laten aaien. :)  Daar gaat dan je imago van gevaarlijke kat. En overigens net als onze huiskat blijkt het dier goed in staat om nog wat te jagen. Ook het verdedigen van je eigen jongen tegen honden vind ik een heel sympathiek gebaar. Kortom ik mag deze lynxen. Overigens verwacht ik wel dat ze gewoon binnenkort weer gevangen worden. Dat omdat in vergelijkbare gevallen de lynxen ook steeds gevangen werden. Kennelijk zijn de kant en klare kattenbrokjes te verleidelijk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De lynxen in "de Solling", een gebied in Duitsland, hebben zich voortgeplant. :) https://www.tah.de/lokales/lokalnachrichten/news-single/der-arholzer-luchs-hat-sich-fortgepflanzt.html Dit is een vervolg op het herintroductie project in de Harz van het jaar 2000. Toen zijn er een 25 lynxen utgezet en inmiddels is dat gegroeid tot 70-100 dieren. Ze verspreiden zich ook over een steeds groter gebied. De groei van het aantal dieren is geen 25-30% zoals bij de wolven, maar ligt zo tussen de 0-10 procent. En ze verspreiden zich als een olievlek vanuit de Harz. De verspreidingssnelheid ligt tussen de 5-10 km per jaar. De Solling is 80 km van de Harz dus in de 18 jaar sinds het jaar 2000 zijn ze minder dan 5 km per jaar opgeschoten. Het goede nieuws is dat ze zich nog steeds verspreiden, want ik heb de indruk dat het nieuws is dat er voortplanting in "De Solling" plaatsvindt. Maar wat mij betreft mag het wel wat sneller gaan. Vanuit de Harz is het 300 km naar de NL-grens. Dus in 60 jaar kunnen ze die afstand overbruggen. In 2060 bereiken ze de NL grens. Of ietsje eerder. En dat hangt er ook vanaf of NL eigenlik wel geschikt leefgebied is voor deze dieren. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#616
Citaat van: Freek Verkerk op september 13, 2018, 21:45:24 PM
Citaat van: Freek Verkerk op augustus 26, 2018, 18:24:33 PM
Citaat van: Cygnus op augustus 26, 2018, 11:09:01 AM
Citaat van: Freek Verkerk op augustus 26, 2018, 10:39:40 AM
Er is weer een lynx ontsnapt, ...

Niet 1 maar 2.

Ja, en omdat de dieren zeer tam zijn, vergelijkbaar met huiskatten, lopen ze gewoon op mensen af. Foto's kunnen gemaakt worden van soms maar enkele meters afstand. Probleem is wel dat een hond is aangevallen. De burgemeester heeft nu het gehele gebied afgesloten. Beetje overdreven reactie vind ik. Alleen afsluiten voor honden lijkt mij voldoende. Totdat de lynxen weer gevangen zijn natuurlijk. Lynxen ontsnappen vaker en worden meestal vrij snel weer met vallen gevangen, waarschijnlijk omdat ze nog niet zo goed kunnen jagen en het neergelegde voedsel dan aantrekkelijk ruikt. :)  https://www.noen.at/ybbstal/stadt-sperrt-buchenberg-entlaufener-luchs-attackiert-hund-luchs-werner-krammer-buchenberg-naturpark-buchenberg-111449595#111449595-111449595,more
na 2 weken radiostilte zijn ze weer geflitst door één van de opgestelde camera's :) https://www.noen.at/ybbstal/waidhofen-ybbs-entlaufene-luchse-wieder-am-buchenberg-gesichtet-luchs-naturpark-buchenberg-andreas-plachy-113907269  Eigenlijk vind ik het gedrag van de mensen interessanter dan van de lynxen. Zo langzamerhand weet ik ongeveer hoe lynen zich gedragen, maar de mensen blijven mij verbazen. Voor de meeste mensen (gezagsdragers) zijn lynxen natuurlijke vreemde dieren. Ze lijken op tijgers en zijn mogelijk levensgevaarlijk is het idee van de gemiddelde europeaan. In elk artikel moet verteld worden dat ze niet gevaarlijk zijn voor mensen. Echt nieuws is dat niet natuurlijk, maar kennelijk moet dat oude nieuws herhaald worden. Interessant is ook dat op het boordje staat dat betreden op eigen risico is, dus kennelijk gelooft niet iedereen dat die lynxen ongevaarlijk zijn. En ook niet voor niets is het hele gebied tot spergebiet verklaard. Ook interessant is, dat er kennelijk mensen zijn die vinden dat dit soort wilde dieren (lynxen) niet in dierentuinen thuis horen (kan ik mij overigens ook wel in vinden) maar dat ze dan daaruit de consequentie trekken om de kooi open te zetten, dat is wel een radicale stap. Heel leuk vind ik dan weer om te lezen dat die lynxen net als onze huiskater gewoon naar mensen toeloopt om zich te laten aaien. :)  Daar gaat dan je imago van gevaarlijke kat. En overigens net als onze huiskat blijkt het dier goed in staat om nog wat te jagen. Ook het verdedigen van je eigen jongen tegen honden vind ik een heel sympathiek gebaar. Kortom ik mag deze lynxen. Overigens verwacht ik wel dat ze gewoon binnenkort weer gevangen worden. Dat omdat in vergelijkbare gevallen de lynxen ook steeds gevangen werden. Kennelijk zijn de kant en klare kattenbrokjes te verleidelijk.
Het moederdier is weer gefotografeerd: https://www.krone.at/1776365 Kennelijk wordt het jong alleen gelaten, of begint een eigen leven te leiden. Het moederdier lijkt zo tam als een huiskat. Het loopt ook gewoon door tuinen etc. Het is ook net zo gevaarlijk als een huiskat, dus eigenlijk is het niet onverwacht, maar toch wel een beetje. Dit is min of meer normaal gedrag. Het dier komt uit een dierentuin waar het gewend was aan mensen en het heeft de ervaring dat mensen geen gevaar zijn, dus waarom vluchten? Aan de andere kant doen wij mensen nu de ervaring op dat lynxen ongevaarlijk zijn, dus kunnen we met hen samenleven zoals we samenleven met honden, huiskatten, eenden, ganzen, wilde konijnen, dassen, marters, vossen, zwijnen etc.  De lynx is natuurlijk een roofdier en voorlopig is het beschermd, streng beschermd. Ze zijn beschermd omdat er weinig lynxen in de natuur leven. Als de aantallen toenemen, zou de bescherming ook aangepast kunnen worden. De bescherming kan vergelijkbaar gemaakt worden met de bescherming van andere diersoorten, andere vleeseters, die in hogere aantallen voorkomen zoals marters, vossen en ratten. Maar daar zijn we nog niet. Eigenlijk dus een geweldig beeld; deze rustig rondlopende lynx.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Het lijkt mij geen normaal gedrag dat een wilde Lynx net zo tam is als een huiskat.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op september 23, 2018, 14:06:40 PM
Het lijkt mij geen normaal gedrag dat een wilde Lynx net zo tam is als een huiskat.
Nu met video :)  https://www.oe24.at/oesterreich/chronik/Luchsmutter-streifte-durch-Wohnanlage/349537467

Normaal gedrag? Het is natuurlijk niet normaal dat een wild dier in een dierentuin zit. Maar als het dier daar dan jarenlang zit, past het zich natuurlijk aan en dit is dan wat je verwachten kunt. En een huiskat is natuurlijk net zo normaal. We zijn er aan gewend, dat mensen dieren als huisdier gaan houden, maar of dat normaal is? Normaal is dat een kat in de natuur leeft en zelf z'n kost verzameld. Een huisdier is abnormaal en vertoont abnormaal (tam) gedrag. Vergeleken met een wilde kat dan. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Zuid oost duitsland (Beieren, grens Tsjechië, Oostenrijk) leven ook nog lynxen. De populatie is daar stabiel qua omvang, door stroperij. https://www.mittelbayerische.de/region/cham-nachrichten/die-luchse-drohen-zu-verhungern-20909-art1705535.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 08, 2018, 23:20:18 PM
In Zuid oost duitsland (Beieren, grens Tsjechië, Oostenrijk) leven ook nog lynxen. De populatie is daar stabiel qua omvang, door stroperij. https://www.mittelbayerische.de/region/cham-nachrichten/die-luchse-drohen-zu-verhungern-20909-art1705535.html
Tijd voor de lynxen om te verkassen en ander jachtgebied te gaan zoeken wanneer voedsel schaars wordt. 

Freek Verkerk

Nieuws uit de Pfalz. Dit jaar zijn er zeker drie moeders met jongen. https://www.rheinpfalz.de/lokal/pirmasens/artikel/luchse-im-wohngebiet-so-wahrscheinlich-ist-eine-begegnung/ Er zijn iets van 10 dieren nu uitgezet, dus 5 moeders was ongeveer het maximale. Mogelijk komen die andere 2 moeders ook nog in beeld. Terwijl wolvenpopulaties iets met 20-30% per jaar toenemen, ligt de toename bij lynxen veel lager (5-10%)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Vanuit Hessen worden geen jongen gemeld. https://www.focus.de/regional/wiesbaden/wiesbaden-wieder-ein-jahr-ohne-luchsnachwuchs_id_9750796.html Het lijkt erop dat er wel lynxen in Hessen zijn. Er zijn meer dan 100 waarnemingen. Het zijn eigenlijk uitsluitend mannetjes. Het lijkt erop dat er mannetjes lynxen hun territoria gevormd hebben. Het wachten is op de dames. Er zijn ongeveer evenveel mannetjes al vrouwtjes. De territoria van mannetjes zijn 3 maal zo groot als die van vrouwtjes. Het resultaat is dat bij een als een olievlek uitbreidende populatie, dat er in het midden territorias zijn van mannetjes en vrouwtjes, en dat daaromheen een aantal mannetjes terriotoria liggen. Zonder vrouwtjes dus. Bij een uitbreidende populatie komen de vrouwtjes vanzelf. Even afwachten dus.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op september 23, 2018, 15:09:24 PM
Citaat van: Cygnus op september 23, 2018, 14:06:40 PM
Het lijkt mij geen normaal gedrag dat een wilde Lynx net zo tam is als een huiskat.
Nu met video :)  https://www.oe24.at/oesterreich/chronik/Luchsmutter-streifte-durch-Wohnanlage/349537467

Normaal gedrag? Het is natuurlijk niet normaal dat een wild dier in een dierentuin zit. Maar als het dier daar dan jarenlang zit, past het zich natuurlijk aan en dit is dan wat je verwachten kunt. En een huiskat is natuurlijk net zo normaal. We zijn er aan gewend, dat mensen dieren als huisdier gaan houden, maar of dat normaal is? Normaal is dat een kat in de natuur leeft en zelf z'n kost verzameld. Een huisdier is abnormaal en vertoont abnormaal (tam) gedrag. Vergeleken met een wilde kat dan.
EN het dier is weer gevangen. In ieder geval de moeder, het jong is nog op vrije voeten. https://www.noen.at/ybbstal/waidhofen-an-der-ybbs-entlaufener-luchs-wurde-eingefangen-luchs-tierpark-buchenberg-119537294

Stiekum hoop ik dat het jong ontsnapt. :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In zwitserland is een jong doodgeschoten. Het was kennelijk z'n moeder kwijtgeraakt. Alleen op zoek naar voedsel  kwam het vlak bij mensen vanwege hun kippen en konijnen. Het leek erop dat het toch niet genoeg voedsel te pakken kreeg op een gegeven moment is het door jagers doodgeschoten. Kennelijk is dat alles binnen de zwitsere wet mogelijk. Wel een beetje dom vind ik als je weet dat er verderop in Duitsland een herintroductieproject loopt. Het lijkt me wel mogelijk om een bijna verhongerde lynx te vangen en weer op te peppen https://www.kora.ch/index.php?id=214&tx_ttnews%5Btt_news%5D=756&cHash=8b00c6fe3b37275dd42ecc06f4977e6b
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 15, 2018, 20:39:42 PM
Citaat van: Freek Verkerk op september 23, 2018, 15:09:24 PM
Citaat van: Cygnus op september 23, 2018, 14:06:40 PM
Het lijkt mij geen normaal gedrag dat een wilde Lynx net zo tam is als een huiskat.
Nu met video :)  https://www.oe24.at/oesterreich/chronik/Luchsmutter-streifte-durch-Wohnanlage/349537467

Normaal gedrag? Het is natuurlijk niet normaal dat een wild dier in een dierentuin zit. Maar als het dier daar dan jarenlang zit, past het zich natuurlijk aan en dit is dan wat je verwachten kunt. En een huiskat is natuurlijk net zo normaal. We zijn er aan gewend, dat mensen dieren als huisdier gaan houden, maar of dat normaal is? Normaal is dat een kat in de natuur leeft en zelf z'n kost verzameld. Een huisdier is abnormaal en vertoont abnormaal (tam) gedrag. Vergeleken met een wilde kat dan.
EN het dier is weer gevangen. In ieder geval de moeder, het jong is nog op vrije voeten. https://www.noen.at/ybbstal/waidhofen-an-der-ybbs-entlaufener-luchs-wurde-eingefangen-luchs-tierpark-buchenberg-119537294

Stiekum hoop ik dat het jong ontsnapt. :)
Het jong is in geen velden of wegen te bekennen. https://www.nachrichten.at/oberoesterreich/steyr/Die-entlaufene-Luchs-Dame-ist-nun-im-Haager-Tierpark;art68,3037316 Wel jammer dat de dierentuin lynxen van een andere soort zijn dan de west-europese lyxen, want anders had men de lynxen populatie vanuit de dierentuinen kunnen aanvullen. Dat is het gevolg van een beetje kortzichtig fokken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

in dierentuinen hebben ze verschillende lijnen van lynxen. Er is een gecoordineerd fokprogramma met lynxen uit de karpaten, alleen hebben regeringen voor herintroducties liever uit het wild afkomstige dieren (hier in SLO altans); die zouden minder problemen opleveren voor mensen (heb ik mijn twijfels bij; op grond van ervaring met lynxen in de dierentuin).

Wat in dierentuinen "Siberische lynx" genoemd wordt, is een allegaartje. Daar zit echt uit Siberie afkomstige lynx in, maar ook Europese en wie weet wat nog meer. Prima om aan het publiek te laten zien hoe een lynx eruit ziet en probleemloos te houden.

Hier in Slovenie gaan ze lynxen bijplaatsen. De herintroducte van de zeventiger jaren is prima verlopen, maar inmiddels lopen we tegen inteeltproblemen aan. Karpatenlynx, Slowakije/Roemenie, want dat is de dichtstbijzijnde. Meer info hier: https://www.lifelynx.eu/
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Citaat van: tekenaar op oktober 19, 2018, 21:16:56 PM
in dierentuinen hebben ze verschillende lijnen van lynxen. Er is een gecoordineerd fokprogramma met lynxen uit de karpaten, alleen hebben regeringen voor herintroducties liever uit het wild afkomstige dieren (hier in SLO altans); die zouden minder problemen opleveren voor mensen (heb ik mijn twijfels bij; op grond van ervaring met lynxen in de dierentuin).

Wat in dierentuinen "Siberische lynx" genoemd wordt, is een allegaartje. Daar zit echt uit Siberie afkomstige lynx in, maar ook Europese en wie weet wat nog meer. Prima om aan het publiek te laten zien hoe een lynx eruit ziet en probleemloos te houden.

Hier in Slovenie gaan ze lynxen bijplaatsen. De herintroducte van de zeventiger jaren is prima verlopen, maar inmiddels lopen we tegen inteeltproblemen aan. Karpatenlynx, Slowakije/Roemenie, want dat is de dichtstbijzijnde. Meer info hier: https://www.lifelynx.eu/
voor zover ik mij kan herinneren gebruiken ze voor het nieuwe uitzettingsproject in west duitsland lynxen uit zwitserland en slovenië. De lynxen uit zwitserland zijn afstammelingen van eerder herintroductie programma's met volgens mij lynxen uit slovenië. Dus eigenlijk komen al de westeuropese lynxen uit slovenië. Omdat ze daar allemaal vandaan komen had ik het idee dat daar een grote populatie rondliep. Maar misschien heb ik het fout. Wel bijzonder dat daar nu inteeltproblemen zijn.   

Over lynxen uit dierentuinen. Ik heb de indruk dat die dieren hun jachtinstinct goed behouden hebben en wat dat betreft teruggeplaatst zouden kunnen worden in de natuur. In Spanje hebben ze bewust in dierentuinen lynxen gefokt om weer uit te zetten. Ze ontsnappen ook redelijk vaak en dan heb je onbedoeld een test van hun vaardigheden om in het wild te overleven. De meesten redden dat goed. Als ze het niet redden melden ze zich vaak gewoon weer bij hun oude dierentuin, of lopen in vangkooien en kunnen weer terug naar hun dierentuin. ook geen probleem zou ik zeggen. Eigenlijk vind ik trouwens niet dat dit soort dieren in een dierentuin horen, maar dat is een ander verhaal.

Omdat ze zo vaak ontsnappen vind ik dat men in west europa in de dierentuinen de sloveense lynx (inmiddels west-europese lynx) zouden moeten houden, dan is dat geen probeem als die ontsnappen. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 18, 2018, 20:07:46 PM
In zwitserland is een jong doodgeschoten. Het was kennelijk z'n moeder kwijtgeraakt. Alleen op zoek naar voedsel  kwam het vlak bij mensen vanwege hun kippen en konijnen. Het leek erop dat het toch niet genoeg voedsel te pakken kreeg op een gegeven moment is het door jagers doodgeschoten. Kennelijk is dat alles binnen de zwitsere wet mogelijk. Wel een beetje dom vind ik als je weet dat er verderop in Duitsland een herintroductieproject loopt. Het lijkt me wel mogelijk om een bijna verhongerde lynx te vangen en weer op te peppen https://www.kora.ch/index.php?id=214&tx_ttnews%5Btt_news%5D=756&cHash=8b00c6fe3b37275dd42ecc06f4977e6b
Hier nogmaals ongeveer hetzelfde verhaal. https://www.toponline.ch/news/stgallen/detail/news/luchsabschuss-in-der-schweiz-darf-man-das-0097893/ Het jong werd afgeschoten omdat het apatisch was. Ik denk dat het dier verhongerd was en op sterven na dood. Waarom een genadeschot als het met eten en drinken gered zou kunnen worden. Lynxen voor uitzettingsprojecten kosten 100.000 euro per stuk vanwege alle kosten (vangen, onderzoeken, transport, monitoring) als er nu gewoon eentje komt aanlopen, lijkt mij dat een ideale kandidaat. Doodschieten was niet nodig lijkt mij. Het was waarschijnlijk wel legaal. :(
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

Dat moet Slowakije zijn, geen Slovenie. De lynxen populatie in Slovenie wordt geschat op 15 exemplaren en is zieltogend. Twee verschillende landen ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/