Volkskrant 8 september: Gevangen door de camera

Gestart door Gerrian, september 08, 2018, 11:23:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Interessant artikel in de Volkskrant van vandaag.

Vooral deze zin spreekt me erg aan: Hogeweg hoopt dat niet alleen over­heden en natuurorganisaties maar ook particulieren deze camera's gaan plaatsen. 'Ze zijn niet duur. Ik schat dat dit apparaat zo'n 150 euro gaat kosten.'

Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

HPM

Citaat van: Gerrian op september 08, 2018, 11:23:47 AM
...
'Ze zijn niet duur. Ik schat dat dit apparaat zo'n 150 euro gaat kosten.'
...

Als ik 150 euro over had zou ik wel belangrijker dingen te kopen hebben dan zo'n apparaat.
Herman van der Meer

alegro

Citaat van: HPM op september 08, 2018, 12:01:13 PM
Citaat van: Gerrian op september 08, 2018, 11:23:47 AM
...
'Ze zijn niet duur. Ik schat dat dit apparaat zo'n 150 euro gaat kosten.'
...

Als ik 150 euro over had zou ik wel belangrijker dingen te kopen hebben dan zo'n apparaat.

Wat, bijvoorbeeld?

(Meerdere voorbeelden mag ook.)
Grüezi mitenand,
Arjan

Alex Kwak

Bedankt voor de link, leuk artikel.

En Herman, bedankt voor je constructieve bijdrage....  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

HPM

Citaat van: Alex Kwak op september 09, 2018, 11:48:26 AM
Bedankt voor de link, leuk artikel.

En Herman, bedankt voor je constructieve bijdrage....  :-\

'Niet duur' is zeer relatief.
Als ze het niet duur vinden moet 'Wageningen' er zelf maar wat meer aanschaffen in plaats van het op 'het volk' af te willen schuiven met als argument dat het niet duur is.
Herman van der Meer

grunsven

Vergeleken met een entomoloog die alles uit moet zoeken is dit zeker geen kostbare methode.
Niemand schuift ook iets af, het zou alleen mooi zijn als ze ook bij particulieren komen te hangen zodat we ook een beeld hebben van de insectenstand op boerderijen en in woonwijken. Dat gebeurt nu ook al met cameravallen voor zoogdieren.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

gbeersma

Mee eens. Als men hoopt dat ook particulieren mee gaan werken is dat wat anders dan afschuiven. Ze willen graag veel informatie binnen krijgen, en wat mij betreft hebben ze groot gelijk.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Gerrian

Als ik dit vergelijk met wat ik betaald heb voor bijvoorbeeld mijn verrekijkers en mijn binoculair is het een schijntje. Ik heb best € 150,= over voor mijn hobby. Dat ik met het uitoefenen van die hobby ook nog een bijdrage kan leveren aan verspreidingsonderzoek vind ik mooi meegenomen.
Maar het was eigenlijk niet mijn bedoeling om met dit topic een discussie over afschuiven uit te lokken, ik wilde het bericht gewoon delen omdat ik het zo'n leuke ontwikkeling vind.

Ik hoop dat Laurens, of iemand anders van Naturalis, ons via het forum op de hoogte wil houden. Ik zie zo'n camera in mijn tuintje wel zitten. Dat ik daar niet alleen in sta heb ik een tijdje geleden kunnen merken toen een studente tuinen zocht om een cameraval voor zoogdieren te plaatsen. Ik heb me toen aangemeld, maar viel buiten de boot. De studente had ruim meer aanmeldingen dan ze aan kon.

HPM

'Afschuiven' was wellicht een beetje kort door de bocht uitgedrukt, en ik heb uiteraard niets tegen 'citizen science'. Ik struikel alleen een beetje over de gemakkelijke manier waarop er over een uitgave van 150,= wordt gesproken terwijl talloze mensen een dergelijk bedrag bepaald niet op hun rug hebben groeien.
Herman van der Meer

alegro

Ik heb nog wel een leuke tip voor een goedkope natuurhobby die niets kost: spijkers op laag water zoeken.
(Voor muggen ziften moet je in een zeef investeren, dus dat is wellicht niet voor eenieder weggelegd)
Grüezi mitenand,
Arjan

HPM

Citaat van: alegro op september 10, 2018, 07:06:22 AM

Ik heb nog wel een leuke tip voor een goedkope natuurhobby die niets kost: spijkers op laag water zoeken.
(Voor muggen ziften moet je in een zeef investeren, dus dat is wellicht niet voor eenieder weggelegd)

Een prachtige illustratie van mijn punt. Sterker nog: het getuigt van regelrechte minachting.
Herman van der Meer

Laurens Hogeweg

Hier een van de bedenkers van de camera.

Niet duur moet je interpreteren in de context van vergelijkbare systemen die ontwikkeld worden en al snel naar de duizenden euro's gaan voor commerciële toepassingen. Veel goedkoper dan 150 euro krijg je het niet omdat de materiaalkosten alleen dat al bedragen. We hebben dan als groep onderzoekers ook een wat ideëelere insteek en willen deze camera's tegen kostprijs beschikbaar stellen of zelfs het ontwerp open source maken.


Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Het is voor een dergelijk systeem zeker niet duur, maar ook veel goedkoper dan een ecoloog met een netje of malaiseval.
Het maakt grootschalige monitoring van insecten veel beter haalbaar.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Gerrian

Mooie vooruitzichten dus. Laurens, houd je ons op de hoogte?

alegro

Citaat van: HPM op september 10, 2018, 07:48:19 AMEen prachtige illustratie van mijn punt. Sterker nog: het getuigt van regelrechte minachting.

Stel je niet aan.
Grüezi mitenand,
Arjan

HPM

Citaat van: alegro op september 10, 2018, 18:21:17 PM
Citaat van: HPM op september 10, 2018, 07:48:19 AMEen prachtige illustratie van mijn punt. Sterker nog: het getuigt van regelrechte minachting.

Stel je niet aan.

Je bent echt een aaanwinst voor de samenleving.
Herman van der Meer

alegro

Citaat van: HPM op september 10, 2018, 18:36:42 PMJe bent echt een aaanwinst voor de samenleving.

Bedankt voor het coompliment.

Overigens heb je mijn vraag, over waar je de € 150 van die EntemoCam beter aan zou kunnen besteden, nog steeds niet beantwoord.
Maar vragen beantwoorden zal bij je oorspronkelijke reactie op dit onderwerp ook wel geen rol hebben gespeeld
Grüezi mitenand,
Arjan

gbeersma

Dit topic begon met een serieus en interessant onderwerp. Misschien mag ik voorstellen dat we het daarbij laten.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

KoenVerhoogt

Citaat van: gbeersma op september 11, 2018, 10:48:15 AM
Dit topic begon met een serieus en interessant onderwerp. Misschien mag ik voorstellen dat we het daarbij laten.
Uitstekend voorstel!

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de verdere ontwikkelingen. Al moet bij mij het aanschaffen van zo'n camera nog wel even wachten bij gebrek aan tuin/balkon :P
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

alegro

Citaat van: gbeersma op september 11, 2018, 10:48:15 AM
Dit topic begon met een serieus en interessant onderwerp. Misschien mag ik voorstellen dat we het daarbij laten.

Ik vind het een briljant plan. We bevinden ons nu nog in het beginstadium, maar ik twijfel er niet aan dat we in de toekomst in staat zullen zijn om veel zoniet de meeste dieren- en plantensoorten in het veld automagisch aan de hand van een paar foto's op onze eigen mobieltjes te herkennen.

Die € 150 lijkt me dan ook voor de werkelijk geinteresseerden een prima investering om daar zijn/haar eigen steentje aan bij te dragen.  :blink:
Grüezi mitenand,
Arjan

marcel234