Insektenexcursie waarneming.nl

Gestart door Mark van Veen, juli 16, 2007, 12:40:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark van Veen

Insektenexcursie waarneming.nl 14 juli 2007

Nadat ik Han Endt opgehaald had togen we naar het Speulderveld. We waren aan de vroege kant en liepen het heideveld alvast een stukje op. Daar telden we al snel 5 soorten sprinkhanen, diverse zweefvliegen, graafwespen en bijen. Tegen de afgesproken tijd liepen we terug om in onze ooghoek een klein donker sprinkhaantje met felrood achterlijf te zien wegspringen: he, dat lijkt wel een Negertje! Al snel konden we het dier vangen en de determinatie bevestigen. Al luisterend waren de Negertjes ook goed te horen. Eerder hadden we een Wekkertje en ik ben blij dat we het zingende mannetje gezien hebben omdat geluid van Wekkertje en Negertje best veel op elkaar lijkt.


Negertje

In de loop van een half uur kwamen alle excursiegangers aan. We troffen Menko, Henk, Louis, Andre en Trees. Met hun liepen we via heischraal grasland en de droge heide naar de vochtige heide. Op het eerste deel veel Rupsendoders en Bijenwolven. Ook troffen we een nest bosmieren in de grond, waarvan 1 exemplaar op determinatie wacht, het is in ieder geval geen koepelnestbouwer. Een tijdelijke maar wel diepe plas op het pad had veel libellensoorten getrokken. Er vlogen een aantal Azuurwaterjuffers en Lantaarntjes, evenals een Viervlek en een Zwarte Heidelibel. Ook een libel met blauwberijpt achterlijf: een oeverlibel? Het dier ging zitten en met de kijker was het lichte pterostigma zichtbaar: een Beekoeverlibel!



Ondertussen werden ook de nodige nachtvlinders gezien. Vooral Han en Henk stortte zich op deze materie. Voor mij is het toch een beetje acadabra, al die sterk gelijkende vlindertjes.


Gentiaanblauwtje

Aangekomen op het stuk vochtige hei werden we door de Klokjesgentianen en Gentiaanblauwtjes verwelkomd. Ook stonden er andere planten van vochtige hei als Kleine Zonnedauw, Witte en Bruine Snavelbies. Iets droger stond een grote plek Geelhartje. De bloeiende planten trokken veel insekten aan. Helaas waaide het stevig, zodat fotograferen lastig was en enig geduld vergte. De blaaskopvlieg Sicus ferrugineus was talrijk aanwezig op de bloemen. Daarnaast werden twee ander soorten blaaskopvlieg gezien: Conops flavipes en Physocephala rufipes. Na alle verschillen bekeken te hebben fladderde een donker vliegje boven de grond. Dat bleek de Roodbruine Heiderouwzwever, die er opvallend talrijk zat (tientallen exemplaren).


Roodbruine Heiderouwzwever

Op deze plek was zoveel te zien dat de excursie zich op verschillende stukjes stortte. Het leverde ondermeer de 7de sprinkhaan van de excursie op, de Heidesabelsprinkhaan. ook hier werden diverse dag- en nachtvlinders aan de lijst toegevoegd. Een deel van de excursie nam hier afscheid. Met de rest liepen we nog een klein stukje door, om vervolgens langzaam terug te lopen. Op het terras van de Bonte Koe in Garderen hebben we vervolgens de excursie afgesloten.

Het was een leuke excursie die zeker vervolg krijgt. Andre nodigde ons al in Noord-Holland uit. Iets voor september?

groet,

Mark van Veen

petermeer

Leuk verslag. Hele mooie foto's!  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

han.endt

#2
De nachtvlindertjes leverde vooral veel Gewone Heispanners op en een aantal grasmotten.

Verder voor mij twee nieuwe soorten :) :


Het bladrollertje Phiaris schulziana......


...... en het vedermotje Gillmeria ochrodactyla.

AndreVrijens

Was een interessante dag, alleen al om kennis te maken met de "encyclopedieen" achter het forum, erg indrukwekkend.
Voor mij was het de eerste confrontatie met entomologie anders dan in het winderige noorden. Veel nieuwe soorten voor mij dus.

Uiteraard staat mijn aanbod voor een vervolg in Noord Holland.

mvg.  André

Louis.Boumans

Ja, was een leuke ervaring'; mijn eerste live ontmoeting met een internet community! Mooi gebied, heide met natte plekken en plasjes.

Dat zelfs bij zo'n klein en vergankelijk plasje zoveel soorten waterjuffers en libellen te zien zijn! Van Trees heb ik geleerd dat aan het U-vormig figuurtje op het 2e achterlijfsegment de azUUrwaterjuffer (C. puella) te herkennen is. Dat figuurtje kende ik al, maar ik vergat steeds bij welke algemene blauwe juffer het hoorde.

Drie soorten blauwtjes door elkaar, en de bruirode (roodbruine?) heidewolzwever zag ik ook voor het eerst.

Aan het eind van de middag bleven Andre, Mark, Han en ik over en hebben we nog een (malt) biertje gedronken in De Bonte Koe in Garderen - een echt Velluws pannenkoekendorp. (Hoewel er in het dorp ijverig gerecreeerd werd, zijn we in het mooie heideveld verder niemand tegengekomen.)


Groeten, louis

Mark van Veen

De Bosmier net gedetermineerd, het blijkt zonder aarzeling een Formica rufa, behaarde rode bosmier. Blijkbaar een jong nest, want ze gaan koepels bouwen.
groet,

Mark van Veen

han.endt


Mark van Veen

CiteerEn de Ammophila?
Toch een verrassing:
  • rugveld propodeum onbehaard;
  • rugveld propodeum geribbeld met punten tussen de ribbels;
  • lange haren achterop de kop zwart;
  • steel van het achterlijf van onder behaard:
Ammophila pubescens, verzameld rupsen van spanners voor in het nest.

(dus niet de gewone of kleine rupsendoder).

De roetbijtjes, Panurgus, in de bloemen waren allemaal mannetjes.
groet,

Mark van Veen

han.endt

#8
CiteerAmmophila pubescens, verzameld rupsen van spanners voor in het nest.
Dat is leuk, dan ga ik terug om ze zelf eens goed te bekijken. Heispannertjes genoeg te vinden daar voor ze.

marcel123

#9
Goed initiatief..maar had toch de voorkeur gegeven aan het laten determineren van mijn kranswieren.  Ook leuke soortjes gezien die dag (Spaanse ruiter, Moeraslathyrus, Moeraskartelblad, Moerasssrpinkhaan).

Imperator

#10
Het was inderdaad een heel leuke excursie, gezellig en vooral relaxed. Geen gehol van het ene naar het andere topic. Heerlijk.

Ook leuk om de gezichten achter de namen van het forum te leren kennen.
Mark had zijn mooiste insecten T shirt uitgezocht:







en hier nog een plaatje van de Beekoeverlibel:
vriendelijke groet,

Trees

Imperator

dan het leuke T shirt maar hier:  
vriendelijke groet,

Trees

Imperator

Dan wil je de rest ook zien, lijkt me..
vriendelijke groet,

Trees

Mark van Veen

#13
Hisko kan ook weer tevreden zijn met deze fotos: wnpda in volle actie!

Leuk dat je nog een foto van de beekoeverlibel hebt kunnen maken. Hij staat er goed herkenbaar op!
groet,

Mark van Veen

Imperator

#14
Citeer
Leuk dat je nog een foto van de beekoeverlibel hebt kunnen maken. Hij staat er goed herkenbaar op!

Bedankt, maar daar is ook alles mee gezegd. Deze camera is zwaarder dan de analoge waarmee ik werkte. Ik ben aan zo een statief, dat ik bij jou zag, toe..

Kun je me een keer mailen hoe zo een ding heet en waar je op moet letten bij aanschaf? Dat zou ik erg prettig vinden.
vriendelijke groet,

Trees

Mark van Veen

#15
Ik heb en Manfrottostatief met een licht balhoofd erop. Ik heb een relatief laag model gekocht, voor macro hoef je toch niet rechtop achter het ding te staan. De poten kunnen helemaal uit elkaar, zodat je laag bij de grond kan komen. Daartoe heb ik de middenkolom afgezaagd, zodat ik de poten wijd uit kan zetten en beestjes en plantjes kan fotograferen (het plastic gevalletje wat ze bijleveren is niets en de middenkolom moet je toch niet gebruiken). Een balhoofd is handig omdat je de camera in alle standen kunt draaien. Het statief is wel even tillen.

Je foto's vertonen overigens een blokkerig patroon, vermoedelijk doordat je de foto's sterk gecomprimeerd opslaat. Check eens wat de compressie bij je JPG-opslaan is en zet dit eens op de minste compressie (compressie=1 of kwaliteit=100). Dat moet ook al schelen!
groet,

Mark van Veen

AndreVrijens

Goh trees, laat ik heel toevallig eenzelfde gedachte gehad hebben...
mvg.  André

Imperator

CiteerIk heb en Manfrottostatief met een licht balhoofd erop. Ik heb een relatief laag model gekocht, voor macro hoef je toch niet rechtop achter het ding te staan. De poten kunnen helemaal uit elkaar, zodat je laag bij de grond kan komen. Daartoe heb ik de middenkolom afgezaagd, zodat ik de poten wijd uit kan zetten en beestjes en plantjes kan fotograferen (het plastic gevalletje wat ze bijleveren is niets en de middenkolom moet je toch niet gebruiken). Een balhoofd is handig omdat je de camera in alle standen kunt draaien. Het statief is wel even tillen.

Je foto's vertonen overigens een blokkerig patroon, vermoedelijk doordat je de foto's sterk gecomprimeerd opslaat. Check eens wat de compressie bij je JPG-opslaan is en zet dit eens op de minste compressie (compressie=1 of kwaliteit=100). Dat moet ook al schelen!
Citeer

Bedankt voor je uiteenzetting. Ik ga eens zoeken in de winkels.

Wat die compressie betreft: dat moet ik uitzoeken hoe dat moet. Het zegt me niets. Hopelijk staat het in de handleiding van de camera.


Je had graag actiefoto's, ik heb er nog eentje gemaakt. Jammer dat ik van Han geen actiefoto schoot. Was wel zo compleet geweest.  
vriendelijke groet,

Trees

AndreVrijens

Actiefoto?
mvg.  André

Imperator

Ja, die is ook leuk.

In die houding lig ik ook vaak voor een foto, maar niet die dag...
vriendelijke groet,

Trees

Mark van Veen

CiteerWat die compressie betreft: dat moet ik uitzoeken hoe dat moet. Het zegt me niets. Hopelijk staat het in de handleiding van de camera.
Trees, er zijn twee mogelijkheden:
  • Je camera staat op een te lage resolutie ingesteld. Kies in de camera de hoogst mogelijke JPG-resolutie, op mijn 350d menu->menu1->kwaliteit->L met een kwartcirkel met gladde rand.
  • of in je beeldbewerkingsprogramma staat een hoge compressie aan. Ik weet niet wat je gebruikt. Zelf gebruik ik XnView voor het snelle werk. Als je daar bewaard (cntr-shift-s voor save as) kun je onder 'opties' in de bewaar-dialoog de kwaliteit zetten (wordt daar 100).
groet,

Mark van Veen

Imperator

Bedankt, Mark. De camera staat goed ingesteld, dus daar kan het niet aan liggen. Inderdaad op kwart cirkel(gladde rand) L.

Om de foto's te verwerken gebruik ik Fotoshop. Ik ga daar eens neuzen.
vriendelijke groet,

Trees

Imperator

even wat uitproberen  
vriendelijke groet,

Trees

Imperator

#23
Ik denk dat ik de technische problemen nu snap; de afbeeldingen zijn niet blokkerig meer.  
vriendelijke groet,

Trees

Mark van Veen

groet,

Mark van Veen

alegro

#25
CiteerIk heb en Manfrottostatief met een licht balhoofd erop. Ik heb een relatief laag model gekocht, voor macro hoef je toch niet rechtop achter het ding te staan. De poten kunnen helemaal uit elkaar, zodat je laag bij de grond kan komen. Daartoe heb ik de middenkolom afgezaagd, zodat ik de poten wijd uit kan zetten en beestjes en plantjes kan fotograferen (het plastic gevalletje wat ze bijleveren is niets en de middenkolom moet je toch niet gebruiken).
Toevallig heb ik mij een week geleden een soortgelijk statief aangeschaft (een Manfrotto 190XPROB). Ik vind die middenkolom juist heel handig, omdat je hem 90 graden kunt omklappen, wat een hoop extra flexibiliteit geeft bij het fotograferen van moeilijk bereikbare onderwerpen, zoals je op de bijgevoegde foto kunt zien.



Als er iets is wat ik de afgelopen jaren heb geleerd, dan is het wel dat een kwalitatief goed statief onontbeerlijk is bij macrofotografie en dat het een kostenpost is waar je absoluut niet op moet beknibbelen.
Grüezi mitenand,
Arjan

Mark van Veen

#26
Heel handig! Had ik moeten weten...

Mijn middenkolom zit gefixeerd en kan niet gekanteld worden. Dan heb je er niet zoveel aan.
groet,

Mark van Veen

MC

Heel leuk, een waarneming.nl insecten-excursie. Komt er volgend jaar weer één?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois