Determinatie insekten

Gestart door ajnoeverman, augustus 13, 2005, 21:10:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajnoeverman

Wie weet de juiste namen van de volgende 7 insecten?

1) Is de volgende kever de grote dennesnuitkever ? Het insect is ca. 1,5 cm lang.
1)


2) Wie weet de juiste naam van de onderstaande graswants? Verschillende van deze diertjes waren aanwezig op de geoorde wilg. Het dier is ca. 1 cm lang.
2)



3) Wat is de juiste naam van onderstaand insect? Is dit een runderhorzel? (helaas is de foto niet scherp)
3)


4) Onderstaande insect met ca. 50 anderen op de grond onder een citroenmelisse. Heeft een lange snuit/buis. Ca. 8 mm lang. Wie weet wat voor een diertje dit is? Lijkt op een grote mier. Heeft kleine rudimentaire vleugels. Ik denk zelf Pithanus maerkeli.
4)


5) De volgende wants. Ik denk zelf dat het insect Miridius quadrivirgatus is (ca. 8 mm groot).
5)


6) Het volgende insekt is ca. 4 mm lang. Het dier is erg plat.  En heeft een soort zuigbuis. Lijkt op een soort bedwants.
6)

7) Een wants?
6)

han.endt

#1
Foto 1 is een lapsnuitkever, Otiorhynchus spec.. Zeer lastig op naam te brengen.
Foto 2 is het wantsje Heterotoma planicornis.
Foto 3 is de Hommelbijvlieg, Eristalis intricaria.
Foto 4 is het wantsje Himacerus mirmicoides (of H. apterus).
Foto 5 is Campyloneura virgula
Foto 6 is een nimf van een wants, ik weet niet van welke soort.
Foto 7 is de wants Dryophilocoris flavoquadrimaculatus.

Han.

ajnoeverman

Han, bedankt voor je antwoord. Wat betreft foto 4 denk ik niet dat je gelijk hebt.

Beide dieren die jij noemt hebben een ander uiterlijk dan de dieren op mijn foto's en missen tevens de creme-kleurige flankstrepen.

Himacerus mirmicoides heeft namelijk een duidelijk middenstuk wat die van mij niet heeft en ook is  is Himacerus mirmicoides veel zwarter.

H. apterus is veel bruiner, platter en heeft een breder achterlijf.

op: http://www.koleopterologie.de/heteroptera/...to-deckert.html vond ik net nog een mooie foto van Pithanus maerkelii. Deze lijken meer op de diertjes die ik gefotografeerd heb. Ik hou het voorlopig nog op Pithanus maerkelii.

Mee eens?

groeten,

Arie Noeverman

han.endt

#3
Citeerhou het voorlopig nog op Pithanus maerkelii.

Mee eens?
Pithanus maerkelii is echt een heel ander beestje. De plaatjes die jij gezien heb van Himacerus zijn imago's. Het door jou gefotografeerde beestje is een nimf en die zien er volkomen anders uit. Lijkt een beetje op een mier, vandaar mirmicoides.
Zie hier: http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=5085

Han.

ajnoeverman

#4
Hoi Han,

Bij nader inzien helemaal mee eens.
Ik zal de waarneming invoeren.
Ik zal blijven observeren tot ze volwassen zijn. Hoelang duurt het nympf stadium?


groeten,

Arie

han.endt

CiteerHoelang duurt het nympf stadium?
Daar vraag je me wat?  :mellow:
Volwassen dieren worden nu al gevonden en deze zullen voor de winter ook volwassen worden, maar hoe lang het precies duurt weet ik niet.

Han.