Welke spitsmuis? Waterspitsmuis?

Gestart door Lucie Kooistra, augustus 18, 2018, 17:55:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lucie Kooistra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161472567
Spitsmuis onbekend - Soricidae spec. gezien op 2018-08-17 De Onlanden - Peizerweering
Foto's:








bij voorbaat dank L Kooistra
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

Rob Koelman

Oei, hoop dat ie bewaard is (gezien de aaskever een niet al te fris exemplaar).

Ik denk een bosspitsmuis spec., maar sluit waterspitsmuis niet gelijk helemaal uit, met name vanwege de schijnbaar aanwezige rij haren aan de onderkant van de staart op de laatste foto.
Met vriendelijke groet, Rob

Lucie Kooistra

Bedankt!
Als ik het geweten had waar ik op moest letten had ik betere foto's gemaakt deze foto's zijn gemaakt met mobiele telefoon.
Vond het een akelig gezicht dus toch maar weg gegaan.
Heb ook nog twee filmpjes als externe link ingevoegd daar lijkt er idd een rij borstelharen te zijn.
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

Douwe van der Ploeg

Flinke achterpoten ook, vachtkleur klopt ook wel voor water, en op die locatie natuurlijk geen rare soort.. Maar ook van mij geen zekerheid. De kever is overigens Nicrophorus vespillo.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Probleem is dat de vachtkleur iets te bruin lijkt voor waterspitsmuis. Ook is nergens de typische kopvorm te zien.

Heb je een uitsnede in hoge resolutie van onderstaand deel van de laatste foto? Je mag me ook de originele foto sturen, dan maak ik de uitsnede wel.

Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

De hele foto lijkt me wat warm gekleurd.. Die kopvorm ben ik zeker met je eens.
Douwe van der Ploeg

Lucie Kooistra

#6
Ik ga morgen die foto mailen
Bedankt tot zover voor de support!
Kreeg geen mail dat er gerageerd was vandaar dat ik nu pas reageer.
Had wel de optie aangezet dat ik notificatie wil bij reacties, vreemd?!
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

Lucie Kooistra

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 18, 2018, 21:31:10 PM
Flinke achterpoten ook, vachtkleur klopt ook wel voor water, en op die locatie natuurlijk geen rare soort.. Maar ook van mij geen zekerheid. De kever is overigens Nicrophorus vespillo.

Krompoot is inmiddels goedgekeurd idd ;)
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

tekenaar

waarom twijfelen jullie aan waterspitsmuis wanneer de kiel met haren aan de onderkant van de staart zo duidelijk te zien is?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Op de eerste en de derde foto zijn ook de lange haren aan de achterpoten te zien. Dus waterspitsmuis klopt uiteindelijk wel.

Overigens is het altijd goed om bij twijfel even wat langer naar een waarneming te kijken en/of meer/betere foto's op te vragen. Er worden al te makkelijk vergissingen gemaakt bij determinaties van muizen en spitsmuizen.
Met vriendelijke groet, Rob

Lucie Kooistra

Top!
Kon de foto's al niet meer vinden op de pc
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain