Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Citaat van: peterv op juli 16, 2018, 11:59:57 AM
Drie schadegevallen (uit mei) zijn nu positief als wolf vastgesteld. https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunazaken/faunaschade-informatie-per-diersoort/wolf/

Is het ook duidelijk om hoeveel verschillende exemplaren het gaat? In het overzicht is alleen te zien dat het een wolf betreft.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Merel

Dat overzicht 'Cijfers faunaschade GEEN wolf' geeft toch ook te denken dat een kalf (rund dus) zou zijn doodgebeten door vos... Veelw aarschijnlijker is dat het kalf is doodgegaan en is aangevreten door vos. Ik zie een vos nog geen koeienkalf aanvallen. Kalveren in de maand oktober zijn ook al best groot...
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jeroen vinke

Citaat van: Merel op juli 18, 2018, 13:29:27 PMKalveren in de maand oktober zijn ook al best groot...

Als je hebt over de Nederlandse melkkoeien dan klopt het niet per se. Kalveren worden het hele jaar wel geboren. Die van het voorjaar zijn nu wel vrij vors ja.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

peterv

#363
Citaat van: Arjan Broekhuizen op juli 18, 2018, 11:22:28 AM
Citaat van: peterv op juli 16, 2018, 11:59:57 AM
Drie schadegevallen (uit mei) zijn nu positief als wolf vastgesteld. https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunazaken/faunaschade-informatie-per-diersoort/wolf/

Is het ook duidelijk om hoeveel verschillende exemplaren het gaat? In het overzicht is alleen te zien dat het een wolf betreft.
Ja, zie https://www.wur.nl/nl/nieuws/Dit-voorjaar-bezochten-zes-verschillende-wolven-Nederland.htm

Voor de gevallen van mei moet je nog even geduld hebben. DNA onderzoek naar soort (wel/geen wolf) wordt 1x per maand gedraaid, DNA onderzoek naar individu in principe niet vaker dan  1x per kwartaal. Uit kostenoverwegingen is het gunstiger om materiaal op te sparen en dan in 1x te onderzoeken in plaats van voor elk monster steeds apart het hele circus op te tuigen.
Peter Venema

Merel

Citaat van: jeroen vinke op juli 18, 2018, 13:54:33 PM
Citaat van: Merel op juli 18, 2018, 13:29:27 PMKalveren in de maand oktober zijn ook al best groot...

Als je hebt over de Nederlandse melkkoeien dan klopt het niet per se. Kalveren worden het hele jaar wel geboren. Die van het voorjaar zijn nu wel vrij vors ja.
Oké, maar dan nog. Zie jij een vos een pasgeboren kalfje doden? Naast mama koe?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jeroen vinke

Citaat van: Merel op juli 19, 2018, 13:14:31 PM
Citaat van: jeroen vinke op juli 18, 2018, 13:54:33 PM
Citaat van: Merel op juli 18, 2018, 13:29:27 PMKalveren in de maand oktober zijn ook al best groot...

Als je hebt over de Nederlandse melkkoeien dan klopt het niet per se. Kalveren worden het hele jaar wel geboren. Die van het voorjaar zijn nu wel vrij vors ja.
Oké, maar dan nog. Zie jij een vos een pasgeboren kalfje doden? Naast mama koe?
Nee, daar heb je denk ik gelijk in.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

peterv

Citaat van: Merel op juli 18, 2018, 13:29:27 PM
Dat overzicht 'Cijfers faunaschade GEEN wolf' geeft toch ook te denken dat een kalf (rund dus) zou zijn doodgebeten door vos... Veelw aarschijnlijker is dat het kalf is doodgegaan en is aangevreten door vos. Ik zie een vos nog geen koeienkalf aanvallen. Kalveren in de maand oktober zijn ook al best groot...
Het aantreffen van DNA van een vos bewijst inderdaad niet dat de vos het kalf ook gedood zou hebben. Voor BIJ12-Faunafonds en voor de boer in kwestie is die vraag ook niet zo relevant. Alleen als een wolf wordt aangetoond krijgt de boer een tegemoetkoming in de schade, bij een vos of hond niet.
Peter Venema

jeroenroelofsen

#367
wolven nieuws uit Duitsland

Wolven roedel (met 6 jongen) in Meppen vlak over de grens van Drenthe

https://goo.gl/maps/mMnU4Rr1zpC2
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroen vinke

Citaat van: jeroenroelofsen op juli 31, 2018, 23:15:17 PM
Citaat van: jeroen vinke op juli 31, 2018, 10:01:19 AM
Ze reizen per trein zo te zien? 
Ja en eten ook bijdehantjes.....
grapje moet kunnen toch? Je had het net zo mooi op het station gecentreerd ;)
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Cygnus

Deze nieuwe roedel zit ook niet in (het station van) Meppen maar in de buurt van Meppen volgens het bericht. De exacte locatie is niet bekendgemaakt, wel dat de roedel zit in het gebied van de Wehrtechnischen Dienststelle 91. Dat gebied ligt NNO van Meppen en ligt in de driehoek Meppen-Lathen-Sögel. Afstand van deze roedel tot de Nederlandse grens bedraagt circa 20 kilometer.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op augustus 01, 2018, 01:10:48 AM
Deze nieuwe roedel zit ook niet in (het station van) Meppen maar in de buurt van Meppen volgens het bericht. De exacte locatie is niet bekendgemaakt, wel dat de roedel zit in het gebied van de Wehrtechnischen Dienststelle 91. Dat gebied ligt NNO van Meppen en ligt in de driehoek Meppen-Lathen-Sögel. Afstand van deze roedel tot de Nederlandse grens bedraagt circa 20 kilometer.
Er wordt gezegd dat een roedel normaal gesproken een gebied van 400 KM2 heeft. Dat is een gebied van 20 bij 20 km. Als het centrum van het territorium 20 km van de Nederlandse grens ligt zou het territorium van deze roedel zich geheel op Duits gebied bevinden. Aannemelijk is echter dat de de roedel uitstapjes maakt tot aan de territoria van de andere roedels in de omgeving. Aan Nederlandse kant zijn er geen roedels / territoria bekend, dus net als vele duitsers zouden ze een uitsapje naar het Nederlandse strand kunnen maken.

Het is wel leuk om te filosoferen waar de eerste roedel zich in Nederland gaat vestigen. Volgens mijn verwachting is dat volgend jaar en iets van 50 km ten westen van Meppen. Laat ik nu net in dat gebied wonen :)  Ik kan dan tijdens mijn trimrondjes de roedel in de gaten houden, of zij houden mij in de gaten. Kijkend naar de kaart verwacht ik de eerste Nederlandse roedel in het Drents-Friese Grensgebied, maar het Dwingeloerveld is ook een goede optie, of de Weerribben. Wat zijn jullie voorspellingen?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jva

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 01, 2018, 04:33:56 AM
Citaat van: Cygnus op augustus 01, 2018, 01:10:48 AM
Deze nieuwe roedel zit ook niet in (het station van) Meppen maar in de buurt van Meppen volgens het bericht. De exacte locatie is niet bekendgemaakt, wel dat de roedel zit in het gebied van de Wehrtechnischen Dienststelle 91. Dat gebied ligt NNO van Meppen en ligt in de driehoek Meppen-Lathen-Sögel. Afstand van deze roedel tot de Nederlandse grens bedraagt circa 20 kilometer.
Er wordt gezegd dat een roedel normaal gesproken een gebied van 400 KM2 heeft. Dat is een gebied van 20 bij 20 km. Als het centrum van het territorium 20 km van de Nederlandse grens ligt zou het territorium van deze roedel zich geheel op Duits gebied bevinden. Aannemelijk is echter dat de de roedel uitstapjes maakt tot aan de territoria van de andere roedels in de omgeving. Aan Nederlandse kant zijn er geen roedels / territoria bekend, dus net als vele duitsers zouden ze een uitsapje naar het Nederlandse strand kunnen maken.

Het is wel leuk om te filosoferen waar de eerste roedel zich in Nederland gaat vestigen. Volgens mijn verwachting is dat volgend jaar en iets van 50 km ten westen van Meppen. Laat ik nu net in dat gebied wonen :)  Ik kan dan tijdens mijn trimrondjes de roedel in de gaten houden, of zij houden mij in de gaten. Kijkend naar de kaart verwacht ik de eerste Nederlandse roedel in het Drents-Friese Grensgebied, maar het Dwingeloerveld is ook een goede optie, of de Weerribben. Wat zijn jullie voorspellingen?

Volgens de Nederlandse Zoogdiervereniging zou een gemiddeld wolventerritorium juist 200 km2 bedragen, zie ook persbericht: http://www.zoogdiervereniging.nl/nieuw-wolventerritorium-naast-nederlandse-grens. Wolven in Nederland spreekt over 250 km2. Wat is het nu.. :huh:
Jelle

Arjan Broekhuizen

Citaat van: jva op augustus 01, 2018, 10:20:50 AM
Volgens de Nederlandse Zoogdiervereniging zou een gemiddeld wolventerritorium juist 200 km2 bedragen, zie ook persbericht: http://www.zoogdiervereniging.nl/nieuw-wolventerritorium-naast-nederlandse-grens. Wolven in Nederland spreekt over 250 km2. Wat is het nu.. :huh:

Is de grootte van het territorium niet afhankelijk van (onder meer) het voedselaanbod? Ik kan me voorstellen dat bij voldoende voedsel, een kleiner territorium toereikend is.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 01, 2018, 04:33:56 AM
... Volgens mijn verwachting is dat volgend jaar en iets van 50 km ten westen van Meppen. Laat ik nu net in dat gebied wonen :)  Ik kan dan tijdens mijn trimrondjes de roedel in de gaten houden. ...

Volgens mij doen de Duitse onderzoekers dat ook zo.


Citaat van: Freek Verkerk op augustus 01, 2018, 04:33:56 AM
... Kijkend naar de kaart verwacht ik de eerste Nederlandse roedel in het Drents-Friese Grensgebied, maar het Dwingeloerveld is ook een goede optie, of de Weerribben. Wat zijn jullie voorspellingen?

In ieder geval niet in de Weerribben.


Citaat van: jva op augustus 01, 2018, 10:20:50 AM
Volgens de Nederlandse Zoogdiervereniging zou een gemiddeld wolventerritorium juist 200 km2 bedragen, zie ook persbericht: http://www.zoogdiervereniging.nl/nieuw-wolventerritorium-naast-nederlandse-grens. Wolven in Nederland spreekt over 250 km2. Wat is het nu.. :huh:

Er is niet een juist antwoord. Net als met alles in de natuur hangt de oppervlakte van een territorium af van diverse omstandigheden, zoals habitat, voedselaanbod en dergelijke.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jeroenroelofsen

Citaat van: Arjan Broekhuizen op augustus 01, 2018, 10:55:52 AM
Citaat van: jva op augustus 01, 2018, 10:20:50 AM
Volgens de Nederlandse Zoogdiervereniging zou een gemiddeld wolventerritorium juist 200 km2 bedragen, zie ook persbericht: http://www.zoogdiervereniging.nl/nieuw-wolventerritorium-naast-nederlandse-grens. Wolven in Nederland spreekt over 250 km2. Wat is het nu.. :huh:

Is de grootte van het territorium niet afhankelijk van (onder meer) het voedselaanbod? Ik kan me voorstellen dat bij voldoende voedsel, een kleiner territorium toereikend is.
Lijkt mij ook. Daarbij kan ik me ook voorstellen dat andere roedels invloed hebben op de grote van een territorium (indirect daardoor ook op voedselaanbod).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

gerdwichers8

Is de vrouwelijke Wolf die tussen Meppen en Nordhorn aanwezig is (geweest?) onderdeel van deze roedel?
Lijkt me niet omdat haar territorium dan verschoven is?
(Van dit exemplaar vond ik samen met een vriend goede aanwijzing van aanwezigheid bij Georgsdorf najaar 2014)

ronris

Citaat van: jeroenroelofsen op augustus 01, 2018, 11:04:13 AM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op augustus 01, 2018, 10:55:52 AM
Citaat van: jva op augustus 01, 2018, 10:20:50 AM
Volgens de Nederlandse Zoogdiervereniging zou een gemiddeld wolventerritorium juist 200 km2 bedragen, zie ook persbericht: http://www.zoogdiervereniging.nl/nieuw-wolventerritorium-naast-nederlandse-grens. Wolven in Nederland spreekt over 250 km2. Wat is het nu.. :huh:

Is de grootte van het territorium niet afhankelijk van (onder meer) het voedselaanbod? Ik kan me voorstellen dat bij voldoende voedsel, een kleiner territorium toereikend is.
Lijkt mij ook. Daarbij kan ik me ook voorstellen dat andere roedels invloed hebben op de grote van een territorium (indirect daardoor ook op voedselaanbod).
En natuurlijk de grootte van het roedel. We spreken nu wel over gemiddelde grootte van het territorium in Europa. In Alaska zijn territoria bekend van 2000 vierkante kilometer.

jva

Het betreft hier de GEMIDDELDE grootte in Europa. 200 of 400 km2 maakt dan best een groot verschil..De reden waarom ik er naar vraag is slechts uit nieuwsgierigheid en omdat er hier al zo uitgebreid over geschreven wordt. In het onderwerp over het roedel nabij de NL-grens worden nu meerdere uiteenlopende oppervlaktes genoemd. Op zich al merkwaardig, daar veel van dezelfde bronnen lijkt te komen. Just curious (een vluchtige zoektocht op het net levert weer (heel) andere maatgevingen op, dus daar ben ik snel weer meer gestopt).

Dat de grootte van een territorium afhankelijk is van allerlei variabelen lijkt me duidelijk.. ;)

Laat voor nu maar rusten, tenzij het komkommertijd is natuurlijk.. :duim:
Jelle

HPM

Citaat van: Arjan Broekhuizen op augustus 01, 2018, 10:55:52 AM

Is de grootte van het territorium niet afhankelijk van (onder meer) het voedselaanbod? Ik kan me voorstellen dat bij voldoende voedsel, een kleiner territorium toereikend is.

Als er voldoende bratwurst is hebben Duitse wolven genoeg aan een stukje zand om een kuil in te graven.
Herman van der Meer

gardensafari

Citaat van: HPM op augustus 01, 2018, 16:04:26 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op augustus 01, 2018, 10:55:52 AM

Is de grootte van het territorium niet afhankelijk van (onder meer) het voedselaanbod? Ik kan me voorstellen dat bij voldoende voedsel, een kleiner territorium toereikend is.

Als er voldoende bratwurst is hebben Duitse wolven genoeg aan een stukje zand om een kuil in te graven.

Als er voldoende kelen zijn, hebben Roemeense weerwolven genoeg aan een dekenkist om te ontsnappen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

peterv

Citaat van: gerdwichers8 op augustus 01, 2018, 11:11:46 AM
Is de vrouwelijke Wolf die tussen Meppen en Nordhorn aanwezig is (geweest?) onderdeel van deze roedel?
Lijkt me niet omdat haar territorium dan verschoven is?
(Van dit exemplaar vond ik samen met een vriend goede aanwijzing van aanwezigheid bij Georgsdorf najaar 2014)
De wolf die daar in 2013-2014 zat is verdwenen. Mogelijk dood of weggetrokken. Afgelopen voorjaar is in het gebied bij Meppen al een paar wolven vastgesteld. Dat zich daar een roedel zou gaan vormen was geen grote verrassing meer.
Peter Venema


egilio

Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Rob Koelman

Citaat van: egilio op augustus 08, 2018, 17:22:52 PMWaar in Flevoland was dat?

Uit het genoemde artikel: 'Volgens een woordvoerder van de provincie werden de schapen gevonden bij een boer in het buitengebied van Zeewolde.'
Met vriendelijke groet, Rob

egilio

zag gister alleen de video, artikel overheen gekeken. Hoop dat hij/zij de OVP weet te bereiken.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Arjan Broekhuizen

Citaat van: egilio op augustus 09, 2018, 10:56:15 AM
zag gister alleen de video, artikel overheen gekeken. Hoop dat hij/zij de OVP weet te bereiken.

Maar als de grote grazers er niet uit kunnen, dan kan de wolf er toch ook niet in?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Morten

Citaat van: Arjan Broekhuizen op augustus 09, 2018, 11:04:07 AM
Citaat van: egilio op augustus 09, 2018, 10:56:15 AM
zag gister alleen de video, artikel overheen gekeken. Hoop dat hij/zij de OVP weet te bereiken.

Maar als de grote grazers er niet uit kunnen, dan kan de wolf er toch ook niet in?

Zijn er niet doorgangen in de omheining voor o.a. reeën en vossen, daar zou dan ook een wolf kunnen passeren. Ik weet alleen niet wat een solitaire wolf tegen volgroeide paarden, runderen en edelherten kan beginnen.
Groet, Morten