Marterachtige onbekend

Gestart door jva, juni 18, 2018, 17:16:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Ik vermoed boom- of steenmarter maar heb onvoldoende ervaring met prenten van deze soorten. Kan iemand wellicht duidelijkheid verschaffen? Alvast bedankt.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158635400
Marterachtige onbekend - Mustelidae spec. gezien op 2018-06-17 Udenhout - De Brand
Foto's:


Toelichting:
Oeverzone. Lengte grote prent rechts van pen (excl. nagels maar incl. mogelijke polsafdruk) max. 50mm. Boom of steenmarter?
bij voorbaat dank Jelle van Aalst
Jelle

tekenaar

doet me eerlijk gezegd erg otterig aan.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Citaat van: tekenaar op juni 18, 2018, 19:39:42 PMdoet me eerlijk gezegd erg otterig aan.

Komt mij voor deze soort veel te klein over qua formaat...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Het feit dat de locatie van de waarneming vervaagd is helpt in ieder geval niet. Was dit in de buurt van water/een waterloop?
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Otter kan prima, lijkt me. Grootte klopt ook met afmetingen van prenten die ik wel vind.

Wim
Wim van Boekel

jva

#5
Hallo allen,

Dank voor het meedenken, de waarneming is vervaagd vanwege een kwetsbare locatie.

Het betreft zogezegd natuurgebied de Brand nabij Udenhout (Noord-Brabant), onderdeel van N2000-gebied Loonse- en Drunense Duinen & Leemkuilen. De locatie betreft de oever van de (voormalige) Zandleij, een forse beek die recentelijk gedeeltelijk is gedempd/ omgeleid o.a. als antiverdrogingsmaatregel. Wat resteerd is een smalle (thans weinig water bevattende) sloot met steile oevers met aan de noordoever een groot boscomplex en aan de zuidoever akker- en weiland. Er is ter plekke weinig foerageerwaarde, het gaat dan vermoedelijk ook enkel om een overstekend dier. Open water van mogelijke betekenis (beektraject, poelen) liggen > 500 meter afstand. Andere vergelijkbare prenten heb ik helaas niet gevonden.

Otter was niet in me opgekomen, mede vanwege het feit dat het voorkomen van deze soort in deze contreien helemaal niet bekend is. Dat zou wel een hele grote verrassing zijn, alhoewel me de prenten persoonlijk voor otter ook aan de kleine kant lijken. Van de grote tot middelgrote marterachtigen zijn het de das, boom- en steenmarter en de bunzing die met zekerheid in de (directe) omgeving voorkomen. Op basis van gekende verspreiding en grootte van de prenten acht ik persoonlijk boom - en steenmarter als meest voor de handliggende kandidaten, maar ik laat me graag van mijn ongelijk overtuigen..Ik kan me overigens voorstellen dat het onderscheid tussen een prent van een boommarter en die van een steenmarter moeilijk van elkaar te onderscheiden is.

Edit: ik heb even geen sporenboek bij de hand maar zou Am. nerts nog een optie zijn? Die lopen daar in die omgeving ook wel eens verdwaald rond..
Jelle

HPM

Je hebt de waarneming vervaagd maar hier geef je alle details die nodig zouden zijn.
Herman van der Meer

jva

Jelle

whmvb

Als dat een normaal formaat pen is dan schat ik de lengte van de pootafdrukken in op 3-4 cm. Ter vergelijking een foto van een pootafdruk die zeker afkomstig is van Otter met een monsterpotje ernaast (diameter potje ongeveer 3 cm). De grootte van de twee pootafdrukken is dus vergelijkbaar. Overigens vind ik ook de vorm van de teenafdrukken (druppel) passen bij Otter. Zekerheid krijg je door te zoeken naar spraints op die plek. Otters laten op dit soort strandjes geheid één of meerdere spraints achter op een krabplek of graspol oid. De geur van de spraint (zoetig/vissige geur) is kenmerkend.

Wim
Wim van Boekel

jva

#9
Ik heb de foto nog eens nader bekeken en kom daarbij tot de volgende maten.

Op basis van afmeting pen (140 mm):

Afdrukken rechts van pen (voorvoeten): l x b (mm) = 40 x 47
Afdrukken links van pen (achtervoeten): l x b (mm) =  50 x 41

Daarbij heb ik de zuivere prent proberen te meten (zonder pols/hiel). Op basis van de Veldgids Diersporen (Van Diepenbeek, 1999) kom ik dan op boommarter uit (?). Voor een (volwassen) otter aan de kleine kant lijkt me. Wellicht dat de (zeer) steile oever waar de prenten op stonden een iets wat vertekend beeld geeft (waardoor de prenten wat breder/langer lijken dan normaal).

Jelle

Rob Koelman

Op grond van de berekende afmetingen ligt een marter inderdaad het meest voor de hand. Onderscheid tussen prenten van boom- en steenmarter is eigenlijk niet te maken. Er is daarnaast ook een forse overlap in formaat tussen prenten van marters en die van bunzing (en nerts), maar bunzing kan in een aantal gevallen worden afgeschreven als de afmetingen van prenten boven een bepaald maximum komen.

Wil je het echt weten, plaats dan op/bij de waarnemingslocatie een wildcamera. Grote kans dat de marter nog wel een keer langs komt.
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Citaat van: Rob Koelman op juni 20, 2018, 00:18:23 AM
Op grond van de berekende afmetingen ligt een marter inderdaad het meest voor de hand. Onderscheid tussen prenten van boom- en steenmarter is eigenlijk niet te maken. Er is daarnaast ook een forse overlap in formaat tussen prenten van marters en die van bunzing (en nerts), maar bunzing kan in een aantal gevallen worden afgeschreven als de afmetingen van prenten boven een bepaald maximum komen.

Wil je het echt weten, plaats dan op/bij de waarnemingslocatie een wildcamera. Grote kans dat de marter nog wel een keer langs komt.

Begrijp ik je nu goed dat je ook bunzing vooralsnog niet uitsluit? Wel fors toch voor deze soort? Ik heb de waarneming vooralsnog gewijzigd in zekere steenmarter of boommarter.
Jelle

Rob Koelman

Citaat van: jva op juni 21, 2018, 07:30:27 AMBegrijp ik je nu goed dat je ook bunzing vooralsnog niet uitsluit?

Nee, opmerking over prenten van bunzing is bedoeld als algemene extra informatie...
Met vriendelijke groet, Rob