Hoofdmenu

KROINK

Gestart door wouterbosgra, maart 26, 2010, 20:03:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: wouterbosgra op maart 29, 2010, 11:10:26 AM
Voor gaaien geldt: zeg nooit nooit. En eigenlijk is het best een goede suggestie. Alleen dan wel heel toevallig dat ik vorig jaar in dezelfde tijd in hetzelfde gebied hetzelfde geluid heb gehoord. Lijkt me toch wel te wijzen op iets anders dan gaai.

Díe logica ontgaat me: het kunnen toch beide jaren Gaaien zijn geweest..?

(Overigens voel ik ook wel iets voor de oplossing van Marina: in de delen 6,7 en 8 van Uderzo & Goscinny (1970 t/m '72) wordt consequent ca. dezelfde geluidsomschrijving gebruikt voor Wilde Zwijnen.... 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

En het hoge geluid is dan tzingg van een snoeimes bij het maretaksnijden?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

wouterbosgra

Vwb de logica is het natuurlijk speculeren, maar... ik heb dat geluid dus nooit ergens anders gehoord, terwijl ik vrijwel dagelijks vogel. Lijkt me dan wel heel toevallig dat ik dat geluid in dezelfde tijd op dezelfde plek hoor. Zeker als het gaaien betreft, die toch wel redelijk overal te vinden zijn. Hoewel je daarmee niks uit kan sluiten lijkt het me waarschijnlijker dat het een vogel is die redelijk specifiek is voor dat gebied, en/of die redelijk specifiek in deze tijd van het jaar roept.

Citaat van: Weia op maart 29, 2010, 12:23:59 PM
En het hoge geluid is dan tzingg van een snoeimes bij het maretaksnijden?

Marina

De stripboeken van Weia even daargelaten (weinig oorspronkelijke Germanen meer hier tenslotte), als je het alleen in deze tijd van het jaar hoort heeft het wsl alles te maken met broed/baltstijd.
De geluiden-cd's gaan helaas alleen uit van de standaardgeluiden. Alarm- en lokroepen staan er zelden op.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Weia

Ik heb een set van 17 cd's, was niet eens zo duur en daar staat alles op. Nou ja, bijna alles.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Marina

Citaat van: Weia op maart 29, 2010, 13:14:42 PM
Ik heb een set van 17 cd's, was niet eens zo duur en daar staat alles op. Nou ja, bijna alles.
Maar geen Kroink?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

frankneijts

Citaat van: Marina op maart 29, 2010, 13:16:08 PM
Citaat van: Weia op maart 29, 2010, 13:14:42 PM
Ik heb een set van 17 cd's, was niet eens zo duur en daar staat alles op. Nou ja, bijna alles.
Maar geen Kroink?

Er staan alleen vogelgeluiden op.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankw

haha lol.



Maarre stom toevallig hoorde ik vanochtend 2 gaaien een kroinkachtig geluid maken. Als ik ze iets daarna niet roepend had gezien zou ik echt geen flauw idee hebben gehad, zelfs niet of het wel een vogel betrof. Het deed me dan ook veel aan een zwijn denken en dat zou hier pas echt vreemd zijn..

steenl

Zwarte Kraaien kunnen er ook wat van. Waarom deze soort niet?

han.endt

#39
Je staat er versteld van wat voor maffe geluiden gaaien wel niet kunnen maken. Ik woon er tussen en ik hoor nog steeds nieuwe. Niet dat ik zeg dat het een gaai is geweest, maar als je niets gezien hebt dan lijkt het me veel beter om zo'n waarneming te behandelen als jammer maar helaas en niet in te voeren in Waarneming.nl. Het baltsgeluid van de houtsnip is heel karakteristiek en alleen daarom denk ik al dat het die niet geweest is.

wouterbosgra

Han,

Een onzekere waarneming lijkt me weinig kwaad kunnen toch? Ik vogel nog niet zo lang, maar wel erg actief dus heb al heel wat gaaiengeluiden gehoord. Hoewel ik me niet kan voorstellen dat het een gaai was ben ik het met je eens dat gaai niet kan worden uitgesloten.

Een baltsende houtsnip was het in ieder geval zeker niet. Anders dan baltsend heb ik ze nog nooit geluid horen maken. Maar ik durf ook weer niet te beweren dat die beesten nooit roepen. Hoewel het geluid dus duidelijk niet het baltsen was, leek de 'stem' er wel bijzonder veel op. Vandaar mijn zeer sterke vermoeden dat het een houtsnip was. Dat is de achterliggende reden waarom ik em als onzekere houtsnip heb ingevoerd.

Mocht iemand hier met droge ogen beweren dat houtsnippen NOOIT roepen anders dan de baltsroep dan ben ik de eerste om em te verwijderen. Of mochten er meer mensen zijn die dit soort waarnemingen liever niet ingevoerd hebben dan gooi ik em er ook wel uit, geen probleem.

han.endt

Citaat van: wouterbosgra op maart 30, 2010, 15:45:59 PM
Een onzekere waarneming lijkt me weinig kwaad kunnen toch?

Nee, zeker van een niet zeldzame soort kan een onzekere waarneming geen kwaad. Alleen zou ik het niet doen. Ik vogel al heel lang en ik heb nog constant onzekere waarnemingen en soms denk ik dat ik wat aparts heb en dan blijkt het bij nadere beschouwing weer iets heel gewoons te zijn.

HPM

Citaat van: wouterbosgra op maart 30, 2010, 15:45:59 PM
[...]
Mocht iemand hier met droge ogen beweren dat houtsnippen NOOIT roepen anders dan de baltsroep dan ben ik de eerste om em te verwijderen. Of mochten er meer mensen zijn die dit soort waarnemingen liever niet ingevoerd hebben dan gooi ik em er ook wel uit, geen probleem.

Wouter,
Het 'jammer maar helaas' van Han heeft in Waarneming de wetenschapperige aanduiding Aves indet.
Er is volgens mij niets onzekers aan. Je wist niet wat het was en dat weet je nog niet.

Ik heb niets tegen onzekere waarnemingen zolang er maar een goede grond is voor de mogekljke soort.
De theoretische mogeljkheid dat een Houtsnip misschien wel eens zo'n geluid zou kunnen maken lijkt
mij geen goede grond.
Gewoon niet invoeren lijkt mij het meest voor de hand liggend.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

wouterbosgra

Akkoord. Verwijder ik em.

HPM

Prima. Het was in ieder geval een leuke hoofdbreker. Het beschrijven van geluiden blijft moeilijk.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

wouterbosgra

Niet akkoord  >:D . Beseffend dat het arrogant klinkt meen ik geluiden behoorlijk goed te kunnen beschrijven.

Ik zou het geluid overigens ook nu nog uit duizenden herkennen. Het was in dit geval gewoon een geluid wat blijkbaar niet zo vaak voorkomt. Ik heb een behoorlijke collectie vogelgeluiden, redelijk compleet op deze na blijkbaar.

Zo hebben we dat ook even rechtgezet :)

HPM

Je lezers zijn dan weer zo arrogant om te denken dat alleen zij kunnen bepalen of jij geluiden goed kunt beschrijven.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

wouterbosgra

Citaat van: HPM op maart 30, 2010, 16:41:13 PM
Je lezers zijn dan weer zo arrogant om te denken dat alleen zij kunnen bepalen of jij geluiden goed kunt beschrijven.

--
Groeten, Herman van der Meer

Haha, punten Herman.

wouterbosgra

Ok, en hierbij de oplossing, denk ik. Vorige week heb ik precies hetzelfde geluid weer gehoord, zij het in een andere volgorder: oink-krrr. Maar het klopte perfect. De dader was er gloeiend bij: Een knobbelzwaan. Wat een knobbelzwaan midden op de veluwe deed weet ik niet, laat staan waarom ik em toen niet heb kunnen vinden. Maar omdat het geluid zo precies klopte wou ik het toch even met jullie delen. Nogmaals dank voor het meedenken!

HPM

Dat moet dan dit geluid zijn http://www.xeno-canto.org/recording.php?XC=27745
Merkwaardige oplossing inderdaad.
Lees je nu ook nog even na hoe goed je eigenlijk was in het beschrijven van het geluid?  ;)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

wouterbosgra

Herman, hoewel het erop lijkt is dat niet precies het geluid. Leerzaam wel, hoeveel variatie er in de geluiden van die krengen kan zitten :)

HPM

Ik weet het. Ik hoor 's nachts vaak hoeveel geluiden die z.g. Mute Swan eigenlijk maakt.
Er leven bij ons enige tientallen exemplaren in het grachtenstelsel.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

wouterbosgra

#52
8 jaar later wil ik jullie toch even de oplossing van het mysterie meedelen. Gek hoe lang je geluiden (net als geuren!) kan blijven onthouden. Afgelopen week liep ik 's nachts op de hei toen ik exact dit geluid weer hoorde. Het was de contactroep van nachtzwaluw, onmiskenbaar :)

Citaat van: HPM op mei 04, 2010, 17:35:41 PM
Lees je nu ook nog even na hoe goed je eigenlijk was in het beschrijven van het geluid?  ;)

--
Groeten, Herman van der Meer

Mag ik dan nu nog even rehabilitatie?  :rolleye: Ik hoor er nog steeds een KROINK in. Geintje

HPM

"De roep klonk eigenlijk als de standaard krrrrroeiek-krroeik-kriek-kriek van de waterral, maar dan 1 lettergrepig zegmaar. En de krrr iets langer."

"De mystery-roep klonk dus als een eenlettergrepige waterral, waarbij het krrr-gedeelte leek op baltsende houtsnip, wat langer en lager dan bij waterral."

"Beseffend dat het arrogant klinkt meen ik geluiden behoorlijk goed te kunnen beschrijven.."

"Ok, en hierbij de oplossing, denk ik. Vorige week heb ik precies hetzelfde geluid weer gehoord, zij het in een andere volgorder: oink-krrr. Maar het klopte perfect. De dader was er gloeiend bij: Een knobbelzwaan."

Ik ben heel benieuwd wat voor geluid van de nachtzwaluw dat was.
Herman van der Meer

wouterbosgra


Rob Koelman

Citaat van: wouterbosgra op juni 06, 2018, 10:48:27 AMKlopt toch perfect?

Hmm, ik heb er een aantal afgeluisterd en kan er met geen enkele mogelijkheid 'kroink' in herkennen.

Wellicht dat als je deze omschrijving niet had gebruikt er al eerder een antwoord zou zijn gekomen. Nu zijn er vermoedelijk aardig wat mensen op het verkeerde been gezet...

Opname - zelfs een slechte - is overigens nog altijd de beste methode om een onbekend geluid voor te leggen aan het forum.
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Waterral, zekere Houtsnip,drie maanden later een zekere Knobbelzwaan, en dan na meer dan acht jaar(!) is het een zekere Nachtzwaluw.
Ik wil best van je aannemen dat je nu een Houtsnip hebt gehoord, maar je dat geluid hebt kunnen vergelijken met het het geluid in je geheugen van 8 jaar oud lijkt me niet aannemelijk.
Herman van der Meer