Graphosoma italicum

Gestart door Berend Aukema, mei 16, 2018, 16:59:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Berend Aukema

Dankzij DNA-analyse is nu duidelijkheid over de status van Graphosoma italicum en Graphosoma lineatum. Al het Nederlandse materiaal behoort tot G. italicum en de status van deze soort is nu ook gewijzigd in "inheems, zeer algemeen". De status van G. lineatum is gewijzigd in "non-native". Graag hiermee rekening houden bij nieuwe waarnemingen!

Arp

Ik heb ook maar even de soortinfo van lineatum overgezet naar italicum en bij lineatum verwijderd.

Is dit op basis van Lupoli (2017) of is er inmiddels meer onderzoek gedaan?

Lupoli, Roland (2017) Graphosoma lineatum (L., 1758) et G. italicum (O.F. Müller, 1766), deux espèces valides et distinctes, probablement issues de la transgression zancléenne méditerranéenne (Hemiptera Pentatomidae). - L'Entomologiste, vol.73(1), pp.19-33. (PDF)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

colossus

Fijn Arp! :duim:
Is het zo maar mogelijk de Nederlandse benaming "Pyjamaschildwants" ook te koppelen aan G. italicum en los te maken van lineatum?
Dat ligt met de nieuwe inzichten meer voor de hand en zal ook onjuiste invoer voorkomen als gevolg van achterhaalde soortenlijsten in telefoons.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Arp

Helemaal gelijk natuurlijk, Kees - had ik over het hoofd gezien, maar ga het meteen regelen  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Kennelijk zijn alle Nederlandse waarnemingen van lineatum naar italicum gekopieerd. Dat is op zich correct natuurlijk, maar het was wellicht efficiënter geweest om de soorten domweg te hernoemen.

Het gehannes met vernaculaire namen en soortinfo is nu gecorrigeerd, maar nu staan alle waarnemingen op observation.org nog onder de verkeerde naam, want 99,9% van de lineatum op obs, zijn natuurlijk ook gewoon italicum.

Is er al wat geregeld/afgesproken hoe die weer op de goede plek komen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

@Berend: Dat jij dit hier meldt, betekent naar ik aan mag nemen dat jij en andere Europese wantsenweters het voortaan zo zullen handhaven en dat ook FE op den duur aldus bijgewerkt zal worden (is nu in elk geval online nog niet te zien)? Dus zal het wenselijk zijn dat andere sites ook alvast omgebouwd worden om deze status te reflecteren?

Is Lupoli (2017) de te refereren bron voor de verandering of is er meer?

Is er al wat geregeld voor de "lineatum"s van observation.org?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marcella

#6
Hoe kan het dat de gisteren door mij ingevoerde pyjamawants door de fotoherkenning voor 100% herkend werd als G. lineatum sensu auct.? Dat zou nu toch inmiddels automatisch G. italicum moeten zijn? Heb zelf de soort aangepast.

Met vriendelijke groet,

Marcella Hemkes

NB: Ik gebruik geen app op een mobieltje.

thijsdegraaf


Marcella

Goed idee, Thijs, bedankt!

Met vriendelijke groet,

Marcella Hemkes