Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

ronris

Citaat van: HPM op april 23, 2018, 19:22:10 PM
Citaat van: e.rijnen op april 23, 2018, 18:51:25 PM

... (het onderwerp religie kwam in het geheel niet ter sprake) ...
Mvg Erik

Niet bij jou maar wel bij Freek. Alle reacties daarover waren dan ook op Freek.
amen

migratorius

Citaat van: e.rijnen op april 23, 2018, 18:51:25 PM
Citaat van: migratorius op april 23, 2018, 13:46:04 PM
Ik denk niet dat er veel Duitse jagers op de wolf zitten te wachten, al zullen ze dat niet toegeven. Zo'n beetje elk ander roofdier wordt al (rechtmatig) afgeknald of weggevangen, dus bij de wolf is dat vast een kwestie van tijd.

JanHein

Dat is dus wat volgens de local in Beieren vanouds gebeurt. Er heerst traditioneel een sterke anti-roofwild mentaliteit en die moet verbeteren wil de Wolf en andere grote predatoren in die deelstaat een kans maken blijvende populaties te vormen. Aan wettelijke bescherming hebben de plaatselijke jagers lak, roofdieren worden illegaal gedood en dit zou verklaren waarom vestiging vanuit de Alpen weinig succesvol verloopt.

In Laagland-Duitsland verloopt de acceptatie van de Wolf (voorlopig) beter. Betere bescherming, minder vervolging. Dit alles volgens de ZDF docu.

Kortom: een sterke anti-roofdier mentaliteit als verklaring voor de lege (en vooral: leegblijvende) plekken in Zuid-Duitsland.
Ik geloof dat ik die sympathieke Beierse jager ook wel eens op de radio gehoord heb (ik woon in NRW).

Ik ga niet ontkennen dat illegale jacht optreedt, maar ik geloof dat de "cultuur" van de wolven belangrijker is om het uitbreidingspatroon te verklaren. Dat drukte ik inderdaad wat ongenuanceerd uit.

JanHein

Freek Verkerk

Citaat van: migratorius op april 24, 2018, 11:30:08 AM
Citaat van: e.rijnen op april 23, 2018, 18:51:25 PM
Citaat van: migratorius op april 23, 2018, 13:46:04 PM
Ik denk niet dat er veel Duitse jagers op de wolf zitten te wachten, al zullen ze dat niet toegeven. Zo'n beetje elk ander roofdier wordt al (rechtmatig) afgeknald of weggevangen, dus bij de wolf is dat vast een kwestie van tijd.

JanHein

Dat is dus wat volgens de local in Beieren vanouds gebeurt. Er heerst traditioneel een sterke anti-roofwild mentaliteit en die moet verbeteren wil de Wolf en andere grote predatoren in die deelstaat een kans maken blijvende populaties te vormen. Aan wettelijke bescherming hebben de plaatselijke jagers lak, roofdieren worden illegaal gedood en dit zou verklaren waarom vestiging vanuit de Alpen weinig succesvol verloopt.

In Laagland-Duitsland verloopt de acceptatie van de Wolf (voorlopig) beter. Betere bescherming, minder vervolging. Dit alles volgens de ZDF docu.

Kortom: een sterke anti-roofdier mentaliteit als verklaring voor de lege (en vooral: leegblijvende) plekken in Zuid-Duitsland.
Ik geloof dat ik die sympathieke Beierse jager ook wel eens op de radio gehoord heb (ik woon in NRW).

Ik ga niet ontkennen dat illegale jacht optreedt, maar ik geloof dat de "cultuur" van de wolven belangrijker is om het uitbreidingspatroon te verklaren. Dat drukte ik inderdaad wat ongenuanceerd uit.

JanHein

Misschien had ik het geloof er niet bij moeten halen.

Wat mij wel opvalt is dat de "duitse" wolven vooral in het laagland zitten, terwijl de "italiaanse" wolven vooral in de hoge bergen zitten. Ik kan dat met het geloof niet verklaren. Want de bevolking van de Alpen is volgens mij net zo katholiek als Beieren. De "Alpen"wolven zijn wel iets anders dan de laagland wolven, maar of dat het verschil verklaart?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Joskert

Met vriendelijke groet, CJ kees

HPM

Herman van der Meer

hans parlevliet

't Is wel goed Herman, dat weten we inmiddels, dna zal het wel uitwijzen. Lijkt me niet nodig om hier steeds opnieuw op te attenderen.
mvg
Hans

Rob Koelman

Citaat van: hans parlevliet op april 30, 2018, 19:19:31 PM't Is wel goed Herman, dat weten we inmiddels, dna zal het wel uitwijzen. Lijkt me niet nodig om hier steeds opnieuw op te attenderen.

Lijkt me nou juist wel nodig om scherp te blijven. Bij door hondachtigen gedode schapen wordt momenteel in veel gevallen nog veel te automatisch de wolf als schuldige aangewezen, terwijl vaak/meestal hond minstens zo voor de hand ligt en in veel gevallen zelfs veel logischer is.

Voor de acceptatie van wolven dien je dus een betrouwbaar inzicht te hebben in wat nou precies de schade is van wolven, en wat de schade is door een reeds lang 'geaccepteerde soort'* als hond.


* Ja, ja, hond en wolf zijn één soort. Ik weet het...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

#1867
Citaat van: hans parlevliet op april 30, 2018, 19:19:31 PM

't Is wel goed Herman, dat weten we inmiddels, dna zal het wel uitwijzen. Lijkt me niet nodig om hier steeds opnieuw op te attenderen.

Zolang er hier dergelijke misleidende berichten verschijnen zal ik blijven wijzen op gebrek aan bewijs en zeker zoals hier in het bronartikel ook alleen maar een vermoeden wordt uitgesproken.

Jaren geleden heb wel eens meerder schapen op de rug en in de sloot aangetroffen, deels dood. De boer gaf toen de schuld aan die rotvos.
Herman van der Meer

hans parlevliet

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet er omontstotelijk bewijs worden geleverd dat er sprake was van een schaap/wolf incident. Gedupeerde schapenhouders zullen daar vast alle medewerking aan verlenen. Dus lijkt me het me wijs om dat besluit af te wachten. Dat óók honden hiervoor in aanmerking kunnen komen lijkt me evident, maar niet vermeldenswaardig immers dat wisten we al jaren. Echter waarom steeds daarop wijzen, wellicht bang voor de grote boze wolf?
Feit is dat we nu met beide opties zullen moeten leven en dat schapenhouders hun inzichten moeten bezien.
mvg
Hans

HPM

Hans, een bericht waarin wordt gesproken over vermoedelijke wolven moet hier niet gepresenteerd worden als zekere wolven.

En nogmaals: Als hier keer op keer berichten verschijnen over (vermoedelijke) slachtoffers van wolven, dan mogen er ook keer op keer kanttekeningen bij geplaatst worden. Waarom heb je daar zo'n moeite mee? We weten toch ook al jaren dat wolven wel eens schapen eten?
Herman van der Meer

peterv

De eerste illegaal gedode wolf sinds de terugkeer in DK is een feit. Het debat over wolven was daar de afgelopen maanden al sterk gepolariseerd.
Video: https://www.dr.dk/nyheder/indland/ulvedrab-ved-ulfborg-blev-fanget-paa-kamera-her-er-videoen#!/ ...
Engels artikeltje: https://www.thelocal.dk/20180430/danish-police-wait-for-forensic-results-in-wolf-killing-case ... en relaas:
Peter Venema

HPM

Ja Peter en in Drenthe word ook al druk gepolariseerd.
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Citaat van: HPM op april 30, 2018, 21:20:09 PM
Ja Peter en in Drenthe word ook al druk gepolariseerd.

Je moet je ogen niet sluiten voor de realiteit. Hier een artikeltje over "VERMOEDELIJK"wolven die een kalf IN DE STAL gedood hebben. http://www.pnn.de/brandenburg-berlin/1279698/. Maar er wordt ook gesproken over de wolf in België. Ik heb er niets over gehoord dus ik denk dat "Natascha", of hoe hebben ze haar genoemd, het goed doet op haar militaire oefenterrein in Noord België. Ze blijft goed uit de pers :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

"400 schapen midden in het leefgebied van wolvin Naya blijven na 4 maanden nog steeds ongedeerd. Op 21 januari 2018 toonde Naya met twee dode schapen in Meerhout nochtans dat ze wel degelijk graag schaap eet."

https://www.natuurpunt.be/nieuws/zo-bescherm-je-schapen-midden-wolvengebied-20180419
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Citaat van: HPM op april 30, 2018, 19:03:55 PM
Citaat van: Joskert op april 30, 2018, 17:40:50 PM

Meer dan 40 dode schapen door wolven
https://www.n-tv.de/der_tag/Mehr-als-40-tote-Schafe-nach-Wolf-Attacke-article20412462.html

"vermuteten Wolf-Attacke"
Sorry dat ik dit nu pas lees. http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/baden-wuerttemberg-wolf-soll-dutzende-schafe-getoetet-haben-a-1205604.html Normaal gesproken geloof ik meteen dat het een wolf is, alleen in dit geval heb ik sterke twijfels vanwege de locatie. Dit gebeurde namelijk in Baden Wurtenberg. Het zwarte woud. Ik wist namelijk niet dat daar wolven voorkwamen. In het artikel staat ook: "In Baden-Württemberg sind seit 2015 mindestens vier Wölfe gesichtet worden. " Als het een wolf was, dan zeker een enkeling. 40 schapen zijn om het leven gekomen, voornamelijk doordat ze in paniek in een beek gesprongen zijn. Ik weet niet in hoeverre de dieren ook daadwerkelijk zijn aangevreten. En dat kan dan ook door andere dieren gebeurt zijn, zoals vossen en vogels. Ik kan namelijk ook niet zo snel lezen hoe lang de dode schapen in de beek gelegen hebben. De kudde zou wel in een omrastering gestaan hebben, maar er wordt gezegd dat de wolf waarschijnlijk over de beek binnengekomen is. Dan stond er waarschijnlijk geen raster langs de beek. Begrijpelijk ook allemaal. Dit is een gebied met tot nog toe geen wolven en dan hoeft men zich daar ook niet tegen te beveiligen. Als een wolf de dader was wordt er vergoed anders waarschijnlijk niet. Er wordt gesproken over het opnemen van de wolf in het jachtrecht. Ik weet niet wat dta precies inhoudt, maar ik ben benieuwd of dat ook gaat gebeuren als de dader een hond blijkt te zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op mei 01, 2018, 16:44:53 PM
Er wordt gesproken over het opnemen van de wolf in het jachtrecht. Ik weet niet wat dta precies inhoudt,
Per deelstaat zijn er in Duitsland verschillen in de wijze waarop de wolf is beschermd. De wolf kan beschermd zijn vanuit een natuurbeschermingswet (net zoals in Nederland), maar er zijn ook deelstaten waarbij de wolf is opgenomen op de lijst van jachtwildsoorten. Waarbij de jacht op de wolf het hele jaar door is gesloten. Dat dan wel weer. Effectief maakt het (nu nog) niet uit of een wolf daar is opgenomen onder natuurbeschermingsrecht of jachtrecht want beide beschermen de wolf. Er zijn wel verschillen in sancties bij overtreding van de wetgeving, bijvoorbeeld door illegaal afschot.
Peter Venema

ronris

Citaat van: peterv op mei 01, 2018, 19:07:56 PM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 01, 2018, 16:44:53 PM
Er wordt gesproken over het opnemen van de wolf in het jachtrecht. Ik weet niet wat dta precies inhoudt,
Per deelstaat zijn er in Duitsland verschillen in de wijze waarop de wolf is beschermd. De wolf kan beschermd zijn vanuit een natuurbeschermingswet (net zoals in Nederland), maar er zijn ook deelstaten waarbij de wolf is opgenomen op de lijst van jachtwildsoorten. Waarbij de jacht op de wolf het hele jaar door is gesloten. Dat dan wel weer. Effectief maakt het (nu nog) niet uit of een wolf daar is opgenomen onder natuurbeschermingsrecht of jachtrecht want beide beschermen de wolf. Er zijn wel verschillen in sancties bij overtreding van de wetgeving, bijvoorbeeld door illegaal afschot.
juridisch gezien zijn er denk ik wel verschillen te benoemen, ben niet goed thuis in de materie maar denk dat bij het aanvragen van ontheffing voor afschot er wel duidelijk verschil is.

HPM

Herman van der Meer

BartAbc

Hoe zit het bij de overburen, in Zweden? Daar blijkt op wolven gejaagd te worden om de aantallen binnen de perken te houden.

https://www.wildsweden.com/about/the-wild-animals/facts-about-wolf/

https://www.thelocal.se/20180102/wolf-hunt-starts-in-sweden-despite-protests

Wolven jagen in Zweden vooral op elanden, edelherten, reeën, dassen, bevers. hazen. De situatie in Zweden is wel totaal anders dan in Nederland. Een overvloed aan bos en natuur, en een relatief kleine hoeveelheid cultuurland, waarvan dan weer veel akkerland. Waarschijnlijk weinig schapenhouders.

"Certain individuals may occasionally take Sheep and Reindeer but these are often soon killed in protective hunting." Hm.



vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl


Freek Verkerk

Citaat van: HPM op mei 02, 2018, 09:47:55 AM
Citaat van: peterv op april 30, 2018, 21:15:20 PM
De eerste illegaal gedode wolf sinds de terugkeer in DK is een feit. Het debat over wolven was daar de afgelopen maanden al sterk gepolariseerd.
Video: https://www.dr.dk/nyheder/indland/ulvedrab-ved-ulfborg-blev-fanget-paa-kamera-her-er-videoen#!/
Engels artikeltje: https://www.thelocal.dk/20180430/danish-police-wait-for-forensic-results-in-wolf-killing-case … en relaas:

Een ander Engelstalig artikel https://www.theguardian.com/environment/2018/may/01/wild-wolf-shot-and-killed-in-denmark

Het engelse artikel komt zeer betrouwbaar over, maar als je even nadenkt bij wat ze schrijven is het ook grote onzin. Zo zeggen ze dat het doden van een enkele wolf al voldoende is om de levensvatbaarheid van de wolvenpopulatie in Denemarken te bedreigen. Totale onzin, ten eerste omdat er geen wolvenpopuatie in Denemarken is, maar een wolvenpopulatie in europa met alleen al in Polen / Duitsland ruim 100 roedels en groeiend met 30% per jaar. Verder vind ik zo'n jager eigenlijk maar een zielig figuur. Meerdere jachtwapens werden in beslag genomen werd gezegd. Ik weet niet wat voor straffen er daar opstaan, maar een strafblad met inbeslag name van de gebruikte jachtwapens inclusief de gebruikte auto en enkele duizenden euro's boete en een half jaar gevangenisstraf lijkt, plus de ontrekking van een eventuele wapenvergunning en dus intrekking van de jachtbevoegdheid.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op mei 02, 2018, 19:42:26 PM
Het engelse artikel komt zeer betrouwbaar over, maar als je even nadenkt bij wat ze schrijven is het ook grote onzin. Zo zeggen ze dat het doden van een enkele wolf al voldoende is om de levensvatbaarheid van de wolvenpopulatie in Denemarken te bedreigen. Totale onzin, ten eerste omdat er geen wolvenpopuatie in Denemarken is, maar een wolvenpopulatie in europa met alleen al in Polen / Duitsland ruim 100 roedels en groeiend met 30% per jaar.
Er is een onderscheid tussen wat juridisch als wolvenpopulatie wordt verstaan en wat vanuit ecologie een populatie is. Vanuit de ecologie heb je gelijk dat de hele noordwesteuropese laaglandpopulatie 1 geheel is. Juridisch ligt het ingewikkelder. De habitatrichtlijn verplicht lidstaten om op het niveau van de lidstaat de levensvatbaarheid van populaties te borgen. Dat voorkomt dat een land kan zeggen : "bij de buren zijn er zoveel, wij hoeven ons niet in te spannen voor bescherming".  Het Europese hof van justitie heeft al verschillende uitspraken gedaan waaruit blijkt dat elke lidstaat verplicht is om op eigen grondgebied die gunstige staat van instandhouding te borgen. Vanuit dat perspectief is het doden van 1 wolf voor Denemarken wel degelijk een probleem.
Peter Venema

egilio

In de VS wordt heel nauwkeurig aangegeven wanneer de populatie van de Nothern Rockies (Montana, Wyoming, Idaho, Utah) Endangered Species Act af mag (x aantal dieren, x aantal roedels voor x aantal jaar etc). Maar toen de populatie afnam, het aantal roedels afnam, het aantal jongen per worp afnam, het percentage overlevende jongen afnam, de gemiddelde roedelgrootte afnam was de conclusie (van de managing state agencies) nog steeds: het risico voor het uitsterven van de populatie is niet toegenomen. In een kleine (juridische) populatie als Denemarken heeft het lot van elk nog een significante invloed op het lot van de populatie (al zal die weer aangevuld worden vanuit Duitsland).

Overigens:
Citeereen half jaar gevangenisstraf
In Zambia is de straf voor het stropen van een leeuw 5 jaar, zonder kans dat om te zetten in een boete. Vaak wordt hierop door buitenstaanders op neergekeken en gezegd dat dit hoger moet zijn. Meer en meer verbaas ik me over het verschil hierin (en die Deen zal er wel uiteindelijk met alleen een boete vanaf komen). Ik zeg niet dat de straffen hoger moeten zijn, maar verbaas me over het verschil, wat dat betreft gaan ontwikkelingslanden veel verder in het beschermen van de beschermde dieren binnen hun landsgrenzen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

migratorius

Citaat van: egilio op mei 03, 2018, 10:58:08 AM
Overigens:
Citeereen half jaar gevangenisstraf
In Zambia is de straf voor het stropen van een leeuw 5 jaar, zonder kans dat om te zetten in een boete. Vaak wordt hierop door buitenstaanders op neergekeken en gezegd dat dit hoger moet zijn. Meer en meer verbaas ik me over het verschil hierin (en die Deen zal er wel uiteindelijk met alleen een boete vanaf komen). Ik zeg niet dat de straffen hoger moeten zijn, maar verbaas me over het verschil, wat dat betreft gaan ontwikkelingslanden veel verder in het beschermen van de beschermde dieren binnen hun landsgrenzen.
Ik ben het helemaal met je eens.
In Europa is zoveel geld aanwezig dat de aanwezigheid van wolven, beren etc. economisch helemaal geen probleem is.

JanHein

Freek Verkerk

Citaat van: migratorius op mei 03, 2018, 11:57:48 AM
Citaat van: egilio op mei 03, 2018, 10:58:08 AM
Overigens:
Citeereen half jaar gevangenisstraf
In Zambia is de straf voor het stropen van een leeuw 5 jaar, zonder kans dat om te zetten in een boete. Vaak wordt hierop door buitenstaanders op neergekeken en gezegd dat dit hoger moet zijn. Meer en meer verbaas ik me over het verschil hierin (en die Deen zal er wel uiteindelijk met alleen een boete vanaf komen). Ik zeg niet dat de straffen hoger moeten zijn, maar verbaas me over het verschil, wat dat betreft gaan ontwikkelingslanden veel verder in het beschermen van de beschermde dieren binnen hun landsgrenzen.
Ik ben het helemaal met je eens.
In Europa is zoveel geld aanwezig dat de aanwezigheid van wolven, beren etc. economisch helemaal geen probleem is.

JanHein
Het is ook geen geld kwestie. De EU geeft zoveel subsidie aan de landbouw, wat gewoon neerkomt op een soort veredelde bijstand. Ik heb een bedrag gehoord van 30.000 Euro per boer, ook in Nederland.  En dat betaald Nederland aan de EU omdat ze gewoon slaafs Duitsland volgen. Duitsland doet het omdat ze nog een schuldgevoel hebben vanuit WW2. Engeland houdt daar nu eindelijk mee op. En landen als Frankrijk, Italië zien het als makelijk geld voor hun boeren. De boeren vinden het vaak prachtig om net als hun voorouders gewoon nog met 40 schapen de berg op te trekken en het is ook nog leuk voor de toeristen. En wolven en beren horen bij het romatische verhaal van wilde natuur die met alle middelen bestreden moet worden, omdat dat altijd al zo was. Traditie.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op mei 01, 2018, 16:44:53 PM
Citaat van: HPM op april 30, 2018, 19:03:55 PM
Citaat van: Joskert op april 30, 2018, 17:40:50 PM

Meer dan 40 dode schapen door wolven
https://www.n-tv.de/der_tag/Mehr-als-40-tote-Schafe-nach-Wolf-Attacke-article20412462.html

"vermuteten Wolf-Attacke"
Sorry dat ik dit nu pas lees. http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/baden-wuerttemberg-wolf-soll-dutzende-schafe-getoetet-haben-a-1205604.html Normaal gesproken geloof ik meteen dat het een wolf is, alleen in dit geval heb ik sterke twijfels vanwege de locatie. Dit gebeurde namelijk in Baden Wurtenberg. Het zwarte woud. Ik wist namelijk niet dat daar wolven voorkwamen. In het artikel staat ook: "In Baden-Württemberg sind seit 2015 mindestens vier Wölfe gesichtet worden. " Als het een wolf was, dan zeker een enkeling. 40 schapen zijn om het leven gekomen, voornamelijk doordat ze in paniek in een beek gesprongen zijn. Ik weet niet in hoeverre de dieren ook daadwerkelijk zijn aangevreten. En dat kan dan ook door andere dieren gebeurt zijn, zoals vossen en vogels. Ik kan namelijk ook niet zo snel lezen hoe lang de dode schapen in de beek gelegen hebben. De kudde zou wel in een omrastering gestaan hebben, maar er wordt gezegd dat de wolf waarschijnlijk over de beek binnengekomen is. Dan stond er waarschijnlijk geen raster langs de beek. Begrijpelijk ook allemaal. Dit is een gebied met tot nog toe geen wolven en dan hoeft men zich daar ook niet tegen te beveiligen. Als een wolf de dader was wordt er vergoed anders waarschijnlijk niet. Er wordt gesproken over het opnemen van de wolf in het jachtrecht. Ik weet niet wat dta precies inhoudt, maar ik ben benieuwd of dat ook gaat gebeuren als de dader een hond blijkt te zijn.
Het schijnt toch een wolf geweest te zijn. http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/genanalyse-wolf-hat-schafe-in-baden-wuerttemberg-getoetet-a-1207094.html en wel een bekende wolf die ze al eerder hebben waargenomen. In het artikel staat ook:"Der betroffene Schäfer sollte nun mit einer raschen Entschädigung rechnen können." Dat is interessant want de kudde was niet goed beschermd tegen wolven. Ik vraag me dan ook af of dat gaat gebeuren. Overigens valt mij op dat de christelijke CDU landbouwminister niet echt natuurvriendelijk overkomt. De Christenen hebben de natuur niet zo hoog, dat geldt ook in Duitsland.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op mei 10, 2018, 20:23:20 PM
In het artikel staat ook:"Der betroffene Schäfer sollte nun mit einer raschen Entschädigung rechnen können." Dat is interessant want de kudde was niet goed beschermd tegen wolven. Ik vraag me dan ook af of dat gaat gebeuren.
Zowel in Duitsland als in Nederland is het zo dat waar sprake is van zwervende wolven, dus geen vast territorium, bewezen wolvenschade altijd wordt vergoed. Boeren hoeven hun vee nog niet effectief beschermd te hebben. De redenatie is dat het investeren in preventieve middelen in verhouding tot de erg kleine kans dat uitgerekend jij een wolf op bezoek krijgt onredelijk is om te eisen.
Peter Venema

Freek Verkerk

#1887
Citaat van: peterv op mei 10, 2018, 22:32:44 PM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 10, 2018, 20:23:20 PM
In het artikel staat ook:"Der betroffene Schäfer sollte nun mit einer raschen Entschädigung rechnen können." Dat is interessant want de kudde was niet goed beschermd tegen wolven. Ik vraag me dan ook af of dat gaat gebeuren.
Zowel in Duitsland als in Nederland is het zo dat waar sprake is van zwervende wolven, dus geen vast territorium, bewezen wolvenschade altijd wordt vergoed. Boeren hoeven hun vee nog niet effectief beschermd te hebben. De redenatie is dat het investeren in preventieve middelen in verhouding tot de erg kleine kans dat uitgerekend jij een wolf op bezoek krijgt onredelijk is om te eisen.
Is ook wel logisch natuurlijk. Wat dan niet logisch is, is om meteen te eisen dat daarom de wolven afgeschoten moeten worden. Maar het was een vrouw en een eerste emotionele reactie, beetje de bevolking naar de mond praten. Komt vaker voor.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In het zwarte woud wordt er nu gesproken over de wolven die komen. Uitstekend want zo wordt de bevolking geinformeerd en kunnen beschermingsmaatregelen getroffen worden. https://www.schwarzwaelder-bote.de/inhalt.schwarzwald-baar-kreis-wolfssichtungen-weidetierhalter-schlagen-alarm.f37e660e-abe1-4bec-8920-e9b65dfdbd23.html
Dat er in één keer 44 schapen gedood worden werd ook veroorzaakt omdat er minimale beschermingsmaatregelen getroffen werden. Dit was maagdelijk gebied voor de wolven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: peterv op april 30, 2018, 21:15:20 PM
De eerste illegaal gedode wolf sinds de terugkeer in DK is een feit. Het debat over wolven was daar de afgelopen maanden al sterk gepolariseerd.
Video: https://www.dr.dk/nyheder/indland/ulvedrab-ved-ulfborg-blev-fanget-paa-kamera-her-er-videoen#!/ ...
Engels artikeltje: https://www.thelocal.dk/20180430/danish-police-wait-for-forensic-results-in-wolf-killing-case ... en relaas:

"Hunting from a motor vehicle is illegal, and the wolf is a protected species in the European Union. That the man in the tractor happened to be a local politician with, at the time, his eye on a seat in parliament (he's since stepped down, in the aftermath of the scandal) – and that the man later charged with poaching is a close relative (though he denies any wrongdoing) – is not as surprising as it ought to be. Public support for wolf hunting runs high around here. What was shocking was the way the killing occurred, as well as the local reaction. Many thought the shooter should get a medal. Some called the two spotters cowards. Some locals felt they had undermined something, but what? Not just the battle against wolves."
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/may/16/killing-wolf-denmark-migrants-eu-polarisation-of-politics-pack-mentality
Herman van der Meer