Hoofdmenu

Muur?

Gestart door nick, april 24, 2018, 15:58:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick

https://waarneming.nl/waarneming/view/155322463

vanmiddag een muur-achtige plant aangtroffen, aan de rand van het spoor. ik had geen flora bij me, dus kon alleen achteraf aan de hand van de foto's wat proberen te determineren. meest in het oog springende aan de plant was het formaat, 40 cm hoog, en de zware beharing van (oa) de stengel. ik kwam uit bij Stellaria, maar daar ging het verder mis, geen vogelmuur door de beharing en geen bosmuur oa door de bloemen.
ik zal wel eerder in de sleutel ergens een fout gemaakt hebben. Iemand een idee wat het wel is?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Rien Ondersteijn

#1
Stellaria Neglecta lijkt me.

Leuke vondst trouwens-vaak gaat men naar t Oosten des lands om die op de lijst te krijgen.
Dus de eerste Westelijke vondst denk ik.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nick

#2
Moet die ook niet veel kaler zijn, net als (gewone) Vogelmuur? Ik ken Heggenvogelmuur niet/amper. 10 meeldraden lijkt te kloppen, maar ik vind m wel heel zwaar behaard, en de kroonbladen lijken  kleiner dan de kelkbladen.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Rien Ondersteijn

ik vond de beharing ook ruim,maar er schijnen[nog] geen kruisingen bekend te zijn.Het aantal meeldraden [10 of soms meer] en ook de kleur [roodbruin] tellen erg mee.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nick

Ik hoop dat er nog een paar reacties komen, ik durf hem nog niet op die soort te zetten
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Rien Ondersteijn

Begrijpelijk met zo'n 'harig' type..
Maar ik heb de indruk dat deze vooral wordt goedgekeurd op de[kleur en t aantal] meeldraden.
Misschien interessant voor Leni/Wout  ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Hier http://www.actaplantarum.org/galleria_flora/galleria1.php?view=1&id=2767 wordt ie trouwens een stuk 'hariger' afgebeeld.
Om t nog interessanter te maken wordt ook wel 's Stellaria [Media subsp.]Cupaniana genoemd die ook zulke meeldraden heeft maar meer rondom behaard... Schijnt rond Middellandse Zee voor te komen..
Opvallend is trouwens dat jouw kroonbladen korter zijn dan de kelk.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Ik tel slechts 7 meeldraden...
Met vriendelijke groet, Rob

Sipke Gonggrijp

Nee, het zijn er 10. Maar ik vind het vreemd dat de kroonbladen toch korter zijn dan de kelkbladen. In 'Heukels' staat overigens in de sleutel...bijna altijd minder dan 10 voor gewone vogelmuur. Dat betekent dus niet altijd. Ik zou het op gewone vogelmuur houden.

Rien Ondersteijn

7 Roodbruine ja-maar ze zijn lang niet altijd alle 10 zo.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op april 24, 2018, 16:56:23 PM7 Roodbruine ja-maar ze zijn lang niet altijd alle 10 zo.

Inderdaad!  :angel:

Met vriendelijke groet, Rob

nick

Citaat van: Sipke Gonggrijp op april 24, 2018, 16:55:59 PM
Nee, het zijn er 10. Maar ik vind het vreemd dat de kroonbladen toch korter zijn dan de kelkbladen. In 'Heukels' staat overigens in de sleutel...bijna altijd minder dan 10 voor gewone vogelmuur. Dat betekent dus niet altijd. Ik zou het op gewone vogelmuur houden.

loop er anders eens langs een dezer dagen, Sipke? voor jou toch geen grote opgave?

hij wijkt wel behoorlijk af van de 'gewone' vogelmuur die er ook zo her en der staat
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Rien Ondersteijn

Citaat van: Sipke Gonggrijp op april 24, 2018, 16:55:59 PM
Nee, het zijn er 10. Maar ik vind het vreemd dat de kroonbladen toch korter zijn dan de kelkbladen. In 'Heukels' staat overigens in de sleutel...bijna altijd minder dan 10 voor gewone vogelmuur. Dat betekent dus niet altijd. Ik zou het op gewone vogelmuur houden.

Dan vind ik 'm wel veel afwijkingen hebben t.o.v. Gewone...
In Heukels staat trouwens over 'Neglecta' : Krachtige plant .
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Ik zie op Flora of Israƫl deze die lijkt inderdaad! http://flora.org.il/en/plants/STECUP/

Sipke Gonggrijp

Citaat van: nick op april 24, 2018, 17:01:45 PM
Citaat van: Sipke Gonggrijp op april 24, 2018, 16:55:59 PM
Nee, het zijn er 10. Maar ik vind het vreemd dat de kroonbladen toch korter zijn dan de kelkbladen. In 'Heukels' staat overigens in de sleutel...bijna altijd minder dan 10 voor gewone vogelmuur. Dat betekent dus niet altijd. Ik zou het op gewone vogelmuur houden.

loop er anders eens langs een dezer dagen, Sipke? voor jou toch geen grote opgave?

hij wijkt wel behoorlijk af van de 'gewone' vogelmuur die er ook zo her en der staat
Ik ga kijken, Nick, mocht het iets zijn dan verzamel ik ook een deel van de plant voor Leiden!

nick

Citaat van: Sipke Gonggrijp op april 24, 2018, 17:14:10 PM
Citaat van: nick op april 24, 2018, 17:01:45 PM
Citaat van: Sipke Gonggrijp op april 24, 2018, 16:55:59 PM
Nee, het zijn er 10. Maar ik vind het vreemd dat de kroonbladen toch korter zijn dan de kelkbladen. In 'Heukels' staat overigens in de sleutel...bijna altijd minder dan 10 voor gewone vogelmuur. Dat betekent dus niet altijd. Ik zou het op gewone vogelmuur houden.

loop er anders eens langs een dezer dagen, Sipke? voor jou toch geen grote opgave?

hij wijkt wel behoorlijk af van de 'gewone' vogelmuur die er ook zo her en der staat
Ik ga kijken, Nick, mocht het iets zijn dan verzamel ik ook een deel van de plant voor Leiden!

Hij staat net achter t hek, en een paar meter oostelijker staat er vermoedelijk nog eentje. Succes! Ik ben benieuwd of t wat gaat worden. Maar t zal ws toch wel een gewone Vogelmuur blijken
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Sipke Gonggrijp

Ik ben langs gegaan en heb materiaal verzameld voor Naturalis.
Met verschillende sleutels kom ik vrij probleemloos uit op Stellaria neglecta. Het aantal meeldraden, de lengte van de kelkbladen en de grootte van de zaden wijzen op deze soort. Dus gefeliciteerd Nick met de eerste vondst voor het westen! Nu nog bevestiging uit Leiden.  :duim:

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

nick

#18
Top, bedankt, Sipke,  en erg fijn dat je je experise hier even voor hebt ingezet. ik zal de waarneming aanpassen.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

nick

ik ben net er nog even langs gelopen, en er staan er minimaal 4, en wellicht nog meer, verder achter het hek,  op het ontoegankelijke terrein.
ik blijf met de Heukels toch nog wel vastlopen op : stengel met 1 rij haren of helemaal kaal (vogelmuur-groep) vs. stengel rondom behaard of vrijwel kaal (bosmuur),  maar wellicht gebruiken andere sleutels andere kenmerken? deze planten zijn in ieder geval rondom behoorlijk behaard. de rest van de kenmerken binnen de vogelmuur-groep schijnen idd behoorlijk variabel te zijn, maar de beharing?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Sipke Gonggrijp

Dat klopt maar bovenin staan de haren toch in rijen geplaatst.

Rien Ondersteijn

Nick/Sipke:
Hebben jullie al bericht gehad van Leiden ? Ik was benieuwd.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Pieter Stolwijk

#22
Ik zou denken dat de kroonbladen tov de kelkbladen te klein zijn voor S. neglecta. Tenzij dat kenmerk niet hard is natuurlijk.
Ook zou ik denken dat de bloemsteel te kort is voor S. neglecta.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

nick

Citaat van: Rien Ondersteyn op juni 09, 2018, 22:53:22 PM
Nick/Sipke:
Hebben jullie al bericht gehad van Leiden ? Ik was benieuwd.

Sipke heeft materiaal verzameld, maar het zou zomaar kunnen dat dat nog niet in Leiden is terechtgekomen. Hij heeft het erg druk in het veld, dus we moeten maar afwachten
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Sipke Gonggrijp

Klopt, materiaal moet nog gelabeld worden dan stuur ik het op maar kan nog 2 weken duren want er gaat een hele bulk...

Rien Ondersteijn

Afgezien van het feit dat Heggenvogelmuur is goedgekeurd : hoe is dit afgelopen in Leiden ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

De vondst is voorbij gekomen op Florondag.  ;)

Rien Ondersteijn

Begint te dagen ja... leuke vondst !
Groene groe[n]tjes.Rien.