Huh, mijn waarneming staat zo maar op embargo

Gestart door hiskodevries, maart 16, 2017, 08:31:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

In een aantal gevallen kan het zo maar gebeuren dat Waarneming.nl uw waarneming voor een bepaalde periode op embargo zet (tussen 1 maand en 8 jaar).
Dit kan op basis zijn van de combinatie soort in een bepaald gebied (bijvoorbeeld Kraanvogels), maar ook de combinatie soort en gedrag (bijvoorbeeld baltsende Uilen). Dit om te voorkomen dat verstoring tijdens de broedtijd en/of overwintering optreedt.
Deze embargo`s zijn meestal aangevraagd door terreinbeheerders en/of lokale werkgroepen.

Waarneming.nl brengt veel natuurgegevens in kaart. Waarnemingen worden
met een zo groot mogelijke precisie vastgelegd in een landelijke database. Dat
heeft veel voordelen: veel gedetailleerde informatie wordt beschikbaar over
flora en fauna. Voor Waarneming.nl en haar aangesloten partners is het van
groot belang dat waarnemingen zo nauwkeurig mogelijk worden vastgelegd.
Tegelijkertijd kan openbaarheid van gedetailleerde gegevens mogelijk tot
vervelende situaties leiden.
Het komt bijvoorbeeld voor dat mensen wilde orchideeën uitsteken en mee naar huis nemen. Ook
gebeurt het soms dat bijzondere vogels illegaal worden gevangen. Daarnaast valt te denken aan
indirecte schade: in een gebied waar veel adders zitten treden bezoekers regelmatig buiten de
paden, op zoek naar deze fraaie slangen. Daarmee kunnen ze de vegetatie beschadigen en voor
verstoring zorgen. Bij kwetsbare situaties, zoals de gaffelwaterjuffer in een klein leefgebied, kan een
grote toeloop veel schade veroorzaken. Waarneming.nl wil dit soort situaties voorkomen en biedt
daarom verschillende mogelijkheden om kwetsbare soorten en situaties te beschermen.
Waarneming.nl kan op eigen initiatief of in overleg met bijvoorbeeld terreineigenaren besluiten om
geen details te tonen bij waarnemingen van kwetsbare soorten, of kan besluiten om waarnemingen
van een specifieke soort in een kwetsbaar gebied te verbergen. Daarnaast worden diverse
mogelijkheden geboden aan de waarnemer zelf: zo kan iedereen zijn of haar eigen
verantwoordelijkheid nemen. Uiteindelijk moeten deze hulpmiddelen leiden tot het bereiken van
twee doelen: 1) geen waarnemingen en waardevolle gegevens van kwetsbare soorten en situaties
gaan verloren: waarnemingen kunnen nog steeds worden ingevoerd! 2) kwetsbare situaties en
soorten worden beschermd.
Welke mogelijkheden biedt Waarneming.nl om deze twee doelen te bereiken?
Kwetsbare situaties en soorten kunnen op 3 niveaus worden beschermd: op soortniveau, op
locatieniveau en op waarnemingsniveau.
1) Op soortniveau. Waarneming.nl kan vastleggen dat alle waarnemingen van een specifieke soort
niet gedetailleerd zichtbaar zijn. In dit geval zijn locatiegegevens onzichtbaar, behalve voor de
waarnemer zelf en administrators van Waarneming.nl.
2) Op locatieniveau. Waarneming.nl kan op eigen initiatief of op verzoek van terreineigenaren
besluiten om waarnemingen van een specifieke soort in een specifiek gebied automatisch te
verbergen. Details van de waarneming worden dan niet zichtbaar, behalve voor de waarnemer zelf
en administrators van Waarneming.nl. Dit kan bijvoorbeeld worden toegepast wanneer ergens
bijeneters tot broeden komen: het kan nodig zijn om waarnemingen uit een gebied gedurende het
broedseizoen te verbergen.
3) Op waarnemingsniveau. Degene die de waarneming invoert kan er te allen tijde zelf voor zorgen
dat zijn of haar waarneming niet openbaar wordt. De waarneming wordt dan onder "embargo"
ingevoerd tot een zelf in te geven datum. Ook in dit geval zijn geen details van de waarneming
zichtbaar, behalve voor de waarnemer zelf en administrators van Waarneming.nl. De embargo-optie
is te vinden in het invoerscherm voor nieuwe waarnemingen.
4) Op waarnemingsniveau. Degene die de waarneming invoert kan er te allen tijde zelf voor zorgen
dat de locatiedetails van zijn of haar waarneming niet openbaar worden. De waarneming wordt dan
vervaagd tot km2
-niveau. Dit is eigenlijk een milde variant van het onder "embargo" plaatsen van een
waarneming. De exacte locatie wordt niet getoond, maar deze wordt weergegeven als een vierkant
ter grootte van 1 km2
. De waarnemer zelf en administrators van Waarneming.nl kunnen de exacte
locatie wel zien. De vervaag-optie is te vinden in het invoerscherm voor nieuwe waarnemingen.
Het is niet nodig om bij een waarneming van een soort die onder methode 1 of 2 valt ook nog
methode 3 of 4 zelf toe te passen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Steefje89

Dag Hisko,

Is het dan zo dat er een rood uitroepteken staat bij de soort en het aantal dat erbij staat?

Stefan
Met vriendelijk groet,
Stefan Wiebing

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Steefje89

Met vriendelijk groet,
Stefan Wiebing

Bart Vandenbussche

#4
Beste,
Ik vind het bijzonder lovenswaardig dat jullie bijzonder zeldzame waarnemingen vervagen.
Echter stond ik ook versteld dat minstens 1 van jullie
Moderatoren van waarnemingen.be deze bijzonder gevoelige gegevens te grabbel gooit, publiekelijk op het internet met google maps track er bij.

Neem zelf maar een kijkje op http://www.botanicaljourneys.com/2019Belgium.html

In het kopje 26 June 2019: Lime stone hill near Treignes  (Google map), vind je de vermelding van Limodorum abortivum. Van deze plant zijn er in België 4 exemplaren teruggevonden. Als je de google maps track volgt kan je minder natuurgenegen personen op slechte gedachten brengen. Ik vraag bij deze dan ook met aandrang dat jullie het moderatorschap eens grondig onder de loep leggen. Het blijft niet beperkt tot vermelding van 1 bedreigde soort op deze website, het staat er vol van, met google maps aanduidingen.

hiskodevries

Citaat van: Bart Vandenbussche op juni 19, 2020, 14:01:42 PM
Beste,
Ik vind het bijzonder lovenswaardig dat jullie bijzonder zeldzame waarnemingen vervagen.
Echter stond ik ook versteld dat minstens 1 van jullie
Moderatoren van waarnemingen.be deze bijzonder gevoelige gegevens te grabbel gooit, publiekelijk op het internet met google maps track er bij.

Neem zelf maar een kijkje op http://www.botanicaljourneys.com/2019Belgium.html

In het kopje 26 June 2019: Lime stone hill near Treignes  (Google map), vind je de vermelding van Limodorum abortivum. Van deze plant zijn er in België 4 exemplaren teruggevonden. Als je de google maps track volgt kan je minder natuurgenegen personen op slechte gedachten brengen. Ik vraag bij deze dan ook met aandrang dat jullie het moderatorschap eens grondig onder de loep leggen. Het blijft niet beperkt tot vermelding van 1 bedreigde soort op deze website, het staat er vol van, met google maps aanduidingen.
het is dan een slim idee om de mensen van die website te emailen, want zo zal niets veranderen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0