Waarom zijn de waarnemingen van das in Groningen verdwenen?

Gestart door Rudmer Zwerver, februari 21, 2018, 18:07:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudmer Zwerver

Hallo Admins,

Ik zit net even naar de das te kijken maar volgens mij is er een heel zooitje waarnemingen van dassen in Groningen weggehaald.

Ik begrijp niet zo goed waarom dat is. Er waren foto's bij van aangereden das en wildcamera foto's van een das bij een burcht.

In NDFF staan de waarnemingen nog wel.

Groeten,
Rudmer Zwerver
Rudmer

Douwe van der Ploeg

In welk scherm kijk je? En zijn ze "weggehaald", of zijn ze gewoon verborgen zodat niet iedere gek de burchten gaat slopen? Alle waarnemingen met gedrag "nabij nest/burcht" worden sowieso automatisch op embargo gezet, dus die zie je niet als gewone waarnemer.
Douwe van der Ploeg

Rudmer Zwerver

Haha, je hebt gelijk geloof ik. Ze zijn verborgen of vervaagd en komen daardoor niet op de kaart  ;D

Ok ik snap het weer.

Gr Rudmer
Rudmer

Hannie Luijten

Is het zinvol om de waarneming van een dode, aangereden das op embargo te zetten?
Groet, Hannie

jeroenroelofsen

Als het gebied is waarvan nog niet bekend is dat ze er waren/zijn zou ik daar zelf wel voor kiezen bij een dode das.
"geen slapende honden wakker maken"
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 23, 2018, 09:03:36 AMAls het gebied is waarvan nog niet bekend is dat ze er waren/zijn zou ik daar zelf wel voor kiezen bij een dode das.
"geen slapende honden wakker maken"

Embargo heeft voornamelijk zin bij bewoonde burchten. Andere typen waarnemingen zijn niet bijzonder 'gevoelig'...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Hannie Luijten op februari 22, 2018, 16:08:48 PM
Is het zinvol om de waarneming van een dode, aangereden das op embargo te zetten?
Nee, er worden ieder jaar in ons land wel zo'n 500 dassen doodgereden. Om knelpunten te kunnen signaleren op plaatsen waar dit vaker gebeurt is het juist beter als dit soort waarnemingen openbaar zijn. Bij een embargo zal er zeker geen dassentunnel komen op zo'n plek.
Peter Venema

Hannie Luijten

Citaat van: Rob Koelman op februari 25, 2018, 19:17:16 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op februari 23, 2018, 09:03:36 AMAls het gebied is waarvan nog niet bekend is dat ze er waren/zijn zou ik daar zelf wel voor kiezen bij een dode das.
"geen slapende honden wakker maken"

Embargo heeft voornamelijk zin bij bewoonde burchten. Andere typen waarnemingen zijn niet bijzonder 'gevoelig'...

Dat kan ik wel volgen maar als er een dode das op de weg ligt moet er dan in de nabije omgeving geen burcht aanwezig zijn?
Waarom ik eigenlijk graag zou willen weten of een embargo nodig is is omdat ik eens op een ochtend een dode, aangereden das heb aangetroffen op de weg. Ik heb die toen opgeraapt en in de berm, uit het zicht, achter de bossages gelegd (ik vind het namelijk geen pas hebben dat iedereen er overheen gaat rijden). De waarneming heb ik hier gemeld. Toen ik een week later voorbij kwam was de das weg.
Groet, Hannie

peterv

Citaat van: Hannie Luijten op februari 25, 2018, 19:32:36 PM
Dat kan ik wel volgen maar als er een dode das op de weg ligt moet er dan in de nabije omgeving geen burcht aanwezig zijn?
Een das kan wel een kilometer van de burcht foerageren en jonge dassen die een nieuw leefgebied zoeken hebben sowieso nog geen burcht. Kortom: een dode das op de weg is geen bewijs voor een burcht in de naaste omgeving.
Peter Venema

Rob Koelman

Bovendien moet je dan ALLE SPOREN gaan verbergen, want ook een dassenprent wijst op de aanwezigheid van een burcht ergens in de omgeving...
Met vriendelijke groet, Rob